Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jousikonsertin tallennuslaite
1 2
stenbken
13.02.2012 16:50:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselin tuossa aikaisemmin jousikonsertin tallennuksesta ja sainkin hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Vaikuttaisi siltä että mennään Octavan mikeillä ja keskelle kapellimestarin taakse sjoitettuna XY-parina.
 
Äänittimeksi riittää tuo Zoomin h-4n, mutta kysymys kuuluukin että kannattaisiko ostaa kuitenkin lähes saman hintainen digiraituri, jos vaikka alkaa kiinnostaa enemmänkin "taiteilla"? Onko H4:ssä jotain muutakin parempaa kuin kannettavuus? Onko jotain mitä esim. tuolla R16 raiturilla ei voi tehdä vs. h4?
Eli mitä suosittelisitte?
 
Tämä siis alkuperäinen tallenninajatus:
http://www.thomann.de/fi/zoom_h4_n.htm
 
Tässä raiturivaihtoehto esim.:
http://www.thomann.de/fi/zoom_r16.htm
 
Mikit:
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_012_msp6_matched_pair.htm
 
dewil
13.02.2012 18:23:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos helppo kannettavuus ei ole kynnyskysymys, niin sitten kannattais jo sijoittaa hyvään audiointerfaceen ja nauhoittaa läppärillä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kalmo
13.02.2012 18:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Jos helppo kannettavuus ei ole kynnyskysymys, niin sitten kannattais jo sijoittaa hyvään audiointerfaceen ja nauhoittaa läppärillä.
 
Olen samaa mieltä. Noita digitallentimia käytetään nimenomaan liikuteltavuuden vuoksi, tai jos ei haluta taistella tietokoneohjelmien oppimiskäyrien kanssa.
Tietokoneohjelmat tarjoavat kuitenkin niin älyttömän paljon enemmän mahdollisuuksia kuin mikään digiraituri.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
kmh
13.02.2012 18:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta digi-raituri on älyttömän kätevä kuljettaa mukana.
 
Vihjeenä vielä että kannataa harjoituksissa hyvissä ajoin ennen esitystä koettaa ratkaisun toimivuutta ja ottaa siellä huonot pois.
 
stenbken
13.02.2012 20:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, läppäri toimis varmaan, ei tartte olla sen "kannettavampi". Siihen joku soveltuva softa (mikä on hyvä mutta ei lian monimutkainen harrastuskäyttöön?) ja sitten tarvitaan jotain mikkien ja läppärin väliin, onko se sitten se H-4N välissä vaiko mikä? H4:ssä on ihan turhan paljon kaikkea...
 
oksatboys
13.02.2012 21:31:20 (muokattu 13.02.2012 21:33:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stenbken: Ok, läppäri toimis varmaan, ei tartte olla sen "kannettavampi". Siihen joku soveltuva softa (mikä on hyvä mutta ei lian monimutkainen harrastuskäyttöön?) ja sitten tarvitaan jotain mikkien ja läppärin väliin, onko se sitten se H-4N välissä vaiko mikä? H4:ssä on ihan turhan paljon kaikkea...
 
Esim. Reaper on softaksi ihan hyvä. Koko version saa kokeiltavaksi ilmaiseksi ja lisenssi tais olla jonkun kympin. Jos äänität klasaria niin tuskin tarttee kovin monimutkaisia äänenmuokkausominaisuuksia edes olla. Mikkien ja koneen väliin tarttet interfacen, joka hoitaa signaalin vahvistamisen ja A/D-muunnoksen. USB-malli riittää, jos äänität vain kahta raitaa kerrallaan. http://www.thomann.de/fi/cat_PG_3.html?gf=usb_audio_interfacet&oa=pra
 
dewil
13.02.2012 21:51:03 (muokattu 13.02.2012 21:51:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa samantien panostaa laatuun:
http://www.thomann.de/fi/apogee_duet_2.htm
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
14.02.2012 10:29:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Kannattaa samantien panostaa laatuun:
http://www.thomann.de/fi/apogee_duet_2.htm

 
Tää on myös laatuisa:
http://www.thomann.de/fi/rme_babyface_blue.htm
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Henri Henri Olavi
14.02.2012 10:58:16 (muokattu 14.02.2012 10:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laadussa lähtisin tuosta liikkeelle: http://www.thomann.de/fi/metric_halo_uln_8.htm
 
Nämä postaukset varmasti auttavat kysyjää.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Mikael
14.02.2012 21:32:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Laadussa lähtisin tuosta liikkeelle: http://www.thomann.de/fi/metric_halo_uln_8.htm
 
Nämä postaukset varmasti auttavat kysyjää.

 
Noh, jos aloittaja on hankkimassa Oktava-stereoparia orkesteriäänityksiin, joita meinaa tehdä läppärillä ja kysyy mitä kannattaa hankkia tietokoneen ja mikkien väliin niin mun mielestä Apogee ja RME ovat asiallisia suosituksia ja linjassa kysyjän muun meinigin kanssa. Sun ehdottama kasikanavainen Metric Halo on taasen ehkä snadisti yläkanttiin...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Henri Henri Olavi
14.02.2012 22:40:55 (muokattu 14.02.2012 22:42:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Noh, jos aloittaja on hankkimassa Oktava-stereoparia orkesteriäänityksiin, joita meinaa tehdä läppärillä ja kysyy mitä kannattaa hankkia tietokoneen ja mikkien väliin niin mun mielestä Apogee ja RME ovat asiallisia suosituksia ja linjassa kysyjän muun meinigin kanssa. Sun ehdottama kasikanavainen Metric Halo on taasen ehkä snadisti yläkanttiin...
 
Tuo Metric Halo oli vaan huono läppä. Toki Apogee ja RME ovat parempia kuin esim. Zoom H4, mutta ovatko niin ratkaisevatsti, että tuossa vaiheessa kysyjän kannattaisi ostaa mitään uutta interfacea? Jos tuollaisella setupilla vetelää vähän aikaa menemään, niin tulevaisuuden keikkojen suhteen - ja nälkä kasvaa syödessä - kun mikkejäkin on hieman enemmän, kannattaisi mielestäni alkaa katsomaan parempia laitteita, monipuolisimmilla ja useamilla liitännöillä. Tolla pikku setupilla treenaa just sen aikaa, että alkaa olla jotain kuvioita hallussa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
oksatboys
15.02.2012 08:45:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Tuo Metric Halo oli vaan huono läppä. Toki Apogee ja RME ovat parempia kuin esim. Zoom H4, mutta ovatko niin ratkaisevatsti, että tuossa vaiheessa kysyjän kannattaisi ostaa mitään uutta interfacea?
 
Käsitin että ketjun aloittajalla ei ole vielä mitään nauhuria?
Saahan esim. tuota RME:tä laajennettua ja klasarihommissa taitaa se xy-riittää aika pitkälle.
 
Mikael
15.02.2012 08:52:24 (muokattu 15.02.2012 09:41:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käsitin niin, ettei tuota Zoomiakaan ole vielä hankittu ja tässä kelaillaan että pitäiskö sittenkin duunailla tietokoneella eikä pelkällä kannettavalla nauhurilla...
 
Jokatapauksessa, RME Babyface sisältää ADAT-väylän joten siinä on kyllä kasvunvaraa kymmeneen input-kanavaan (ja 12 out) asti. Mä uskoisin että tuollainen suht laadukkailla etusilla ja muuntimilla varustettu interface olis laadullisesti askel jos toinenkin parempaan suuntaan taskukokoisesta nauhurista.
 
E:oksatboys oli nopsampi, mut samoilla linjoilla...
 
E2: Mä oon jonkin verran äänitellyt erilasia kamari-kokoisia kokoonpanoja justkin stereoparilla ihan hyvällä menestyksellä. Tosin mä oon havainnut ORFT-parin kivemmaksi mut noita erilaisia stereometodeita kandee sit testailla ihan itse - yllättävän paljon pystyy vaikuttamaan lopputulokseen mikkien sijoituksella ja suuntakuvioilla...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mika.paananen
15.02.2012 09:32:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Sen verran tekee mieleni vastata, että vastaani on tullut monia kannettivilla nauhureilla (Zoom jne...) nauhoitettuja konsertteja, kun olen tehnyt niihin masteroinnit.
 
On aina kehuttu, että on ollut neumannia sun muuta kallista mikkiä ties missä asennoissa. Kaikissa kuitenkin on ollut sama perustavaa laatua oleva ongelma.
 
Niissä kannettavissa vehkeissä ei vain valitettavasti etunen ja AD muunnos ole oikein hyvä. Varsinkin klassisessa ja hiljaisessa musiikissa joissa dynamiikkaa on paljon. Ne pakkaa suhista todella paljon.
 
Kovaan räimeeseen ne varmasti on ihan jees ja nopeaan tallentamiseen. Suosittelen kuitenkin läppäriä ja jotain äänikorttia. Ei tarvitse M-Audiota kummempaa, kun homma jo pelaa paljon paremmin.
 
Sitä suhinaa ei vain valitettavasti saa sieltä materiaalista enää pois millään jälkikäteen.
 
Kiitos ja anteeksi! :)
 
Mika
 
anapena
15.02.2012 10:58:58 (muokattu 15.02.2012 12:37:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä samaa olen pohtinut. Juuri eilen tuli ihmeteltyä yhtä sinfoniaorkesteri-videoproggista, jonka äänet sentään oli taltioitu Zoom2seen. Se oli sijoiteltu jonnekin salin perälle mikserin kannen päälle...Noh, kyllä soundi asiansa ajoi ja oli sinänsä linjassa kuvan kanssa, mutta voiko satasen vehkeellä saada hyvää soundia, jos sillä rahalla ei saa edes yhtä oikeasti hyvää mikkiä? Hintalaatu zoomeissa on kyllä erittäinkin kohdallaan, mutta ei mopolla kuuhun mennä. Kaipa ne on lähinnä muistiinpanovälineiksi tehty. Sitä tallennusta tuli kyllä prosessoitua aika laila kaverin koneen Soundtrackproolla...ja vähän vielä Compressorillakin ennen dvdn kärytystä.
 
mika.paananen
15.02.2012 11:41:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No itse olen äänittänyt Protoollsilla ja Mbox2:lla vastaavia ja siinä alkaa olla jo kaikki kohdillaan. Toki ei vastaa RME:tä tai vastaavia mut suhteessa Zoom jne.. laitteisiin laatu on huomattavasti parempi.
Sunnuntaina kokeilen M-Audion Fast Track Pro:ta tulevassa kirkkokonsertissa.
Toki minulla tulee olemaan mikkeinä Neumann U89 muunnellussa ORTF muodossa ja AKG 414 AB muodossa. Ajan matskun LS9 mikserinläpi että saan kaksi kanavaa käännettyä SPDIF:si. Mutta sittempä näkee minkälaista tulee. :)
 
jei!
 
Mikael
15.02.2012 14:48:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin oon tehnyt MBox2:n muuntimilla, mikkeinä Neumann U89:t ja etusina API 312 ihan ok tuloksin.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
stenbken
17.02.2012 21:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista!
 
Mulla ei tosiaan ole vielä äänitintä, vain nykyinen zoomin H1 jolla kävin viimeksi pari päivää sitten tallentamassa piano, sello , viulu konsertin. Tulos oli aika hyvä, mutta parempikin voisi olla. Ja ALC (AGC) haisee kyllä näissä homissa...
 
Luulenpa että octavan parilla menään kuitenkin mikeissä, mutta tuota läppäri A/D muunnin asiaa joutuu kyllä miettimään ihan tosissaan. Vois toimia tosi hyvin. Mutta toisaalta niin tuo digiraituri riittäisi hyvin. Mahtaako tollanen raituri osta suoraan tehdä wav:ia vai onko se aina eri raidoilla ja pitää itse kasata?
 
Hintahaarukka on tosiaan alle tonnin selvästi, ei mennä mihinkään pro meininkiin vaan niin että saadaan kohtuuhyvää ääntä klassisesta xy:llä edestä...
 
Mutta pitäs kohta alkaa tilailemaan...hmmm.....
 
Danko
17.02.2012 22:17:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stenbken: Mutta toisaalta niin tuo digiraituri riittäisi hyvin. Mahtaako tollanen raituri osta suoraan tehdä wav:ia vai onko se aina eri raidoilla ja pitää itse kasata?
 
Osaa. Zoom H4n ainakin lupaa osaavansa tehdä 96kHz/24bit -laatua, mutta ei ole toistaiseksi tullut kokeiltua, kun tuo 44.1kHz/16bit kuitenkin tulee olemaan se oletettu lopputuote. (suuremmasta bittimäärästähän ei toki ole menetettyyn äänityskapasiteettiin nähden juurikaan haittaa, mutta tuosta näytteenottotaajuudesta on moniakin eri koulukuntia)
 
"Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher
mukis
19.02.2012 12:32:34 (muokattu 19.02.2012 12:32:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Osaa. Zoom H4n ainakin lupaa osaavansa tehdä 96kHz/24bit -laatua, mutta ei ole toistaiseksi tullut kokeiltua, kun tuo 44.1kHz/16bit kuitenkin tulee olemaan se oletettu lopputuote. (suuremmasta bittimäärästähän ei toki ole menetettyyn äänityskapasiteettiin nähden juurikaan haittaa, mutta tuosta näytteenottotaajuudesta on moniakin eri koulukuntia)
 
Varsinkin klassisen musiikin äänittämisessä lienee itsestään selvää käyttää 24bit optiota.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «