Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: -50l orkesterikitaran kaulan ohennnus?
1
jukcat
16.02.2012 07:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen vanha -50l Fasan, täysin originaalissa kunnossa ja ei ollenkaan hassumpi peli, mutta kaula on julma pölkky jopa minulle. Onko kellään kokemusta tuommoisen kaulan ohentamisesta? Uskaltaako alkaa tekemään.. Minkälainen tuo kaularauta sydeemi noissa oikein on- yksitoiminen?
 
sex, juice and rock'n roll..
StevieRayVehkakoski
16.02.2012 08:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä tollanen Fasaani on kotoisin? Jos Saksasta niin veikkaan että 50-luvun kitaroissa ei ole kaularautaa, ainakaan Höfnereissä ei ollut ennen 60-luvun alkua. Jos siinä taas on kaularauta niin sitten on lähes varmasti 1-suuntainen mutta kyllä tyypillisesti noissa vanhemmissa on kaula tehty 3-5 palasta niin että keskellä on muutama lisu jäykisteenä.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
jukcat
16.02.2012 17:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Mistä tollanen Fasaani on kotoisin? Jos Saksasta niin veikkaan että 50-luvun kitaroissa ei ole kaularautaa, ainakaan Höfnereissä ei ollut ennen 60-luvun alkua. Jos siinä taas on kaularauta niin sitten on lähes varmasti 1-suuntainen mutta kyllä tyypillisesti noissa vanhemmissa on kaula tehty 3-5 palasta niin että keskellä on muutama lisu jäykisteenä.
 
Pertsi meikä oletti että rauta on koska lavan juuressa on peitelappu- ny täytyy tutukia tuo kun pääsee kotiin... Onko tullut ohennettua tälläista?
 
sex, juice and rock'n roll..
Kumiankka
16.02.2012 17:48:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan itse pystyt katsomaan jos siinä joku kaularauta on???
 
Koollahan ei ole väliä kun tikapuut on keksitty sanoi isoisä ja niin poispäin, ei se koko vaan kyky kun Alberttia muistelee... Albert sanoi mulle että se on vähän mihin tottuuu...
 
Mites sitten jos veistää (=raspilla tai santapaperilla hioo) hieman V malliseksi, tai kaventaa sivulta (viilalla?) ja turhat reunakoristeet helvattiin, niin ympärysmitta lyhenee. Kaulan leveydessä milli ja kaksi tai useampi vaikuttaa ihmeellisen paljon. Palkin korkeus vaikuttaa jäyhyysmomenttiin melkoisesti joten lituska lattana voi olla lujuusopillisesti huono, jos hiukka kaventaa tai tekee v-malliseksi tai trapetsin muodon suuntaan niin jäykkyys ei vähene niin paljoa mutta ympärysmitta pienenee ja nakeille tulee enempi tilaa. Tätä muotoasiaa olen monasti pohdiskellut, ja ja jos on pitkät isohkot nakkisormet niin hiukka pulleampi muoto antaa sormille tilaa, Les Paul kitarassakin ei ole kaikista ohuin profiili vaan joskus just sopiva. Stratossakin toisaalta on hiukka liian reunassa ne kielet varsinkin jos talla on usa mitoituksella, kuiteskin on planeetan suosituin malli...
 
jukcat
16.02.2012 21:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumiankka: Varmaan itse pystyt katsomaan jos siinä joku kaularauta on???
 
Koollahan ei ole väliä kun tikapuut on keksitty sanoi isoisä ja niin poispäin, ei se koko vaan kyky kun Alberttia muistelee... Albert sanoi mulle että se on vähän mihin tottuuu...
 
Mites sitten jos veistää (=raspilla tai santapaperilla hioo) hieman V malliseksi, tai kaventaa sivulta (viilalla?) ja turhat reunakoristeet helvattiin, niin ympärysmitta lyhenee. Kaulan leveydessä milli ja kaksi tai useampi vaikuttaa ihmeellisen paljon. Palkin korkeus vaikuttaa jäyhyysmomenttiin melkoisesti joten lituska lattana voi olla lujuusopillisesti huono, jos hiukka kaventaa tai tekee v-malliseksi tai trapetsin muodon suuntaan niin jäykkyys ei vähene niin paljoa mutta ympärysmitta pienenee ja nakeille tulee enempi tilaa. Tätä muotoasiaa olen monasti pohdiskellut, ja ja jos on pitkät isohkot nakkisormet niin hiukka pulleampi muoto antaa sormille tilaa, Les Paul kitarassakin ei ole kaikista ohuin profiili vaan joskus just sopiva. Stratossakin toisaalta on hiukka liian reunassa ne kielet varsinkin jos talla on usa mitoituksella, kuiteskin on planeetan suosituin malli...

 
Joo omissa peleissä on kaikissa melko tuhti boatneck tai lievä v, se on kyllä hyvä ja sustain säilyy kun kaulassa on massaa Täytyy siklailla hiukan, mutta harmittaa kun alkuperäiset nitrot lähtee mukana.. toiaalta soittamisesta on kyse, eikä seinäkoristeesta, soundi on -60l kelluvassa schallerissa ja kitarassa erinomainen.
 
sex, juice and rock'n roll..
StevieRayVehkakoski
16.02.2012 21:49:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro juu, jos siinä on kaularaudan suoja niin sitten mä veikkaan että siinä on kaularauta =)
 
Ei muuta kuin kurkkaa kuinka "syvällä" se mutteri on, meinaan että kuinka kaukana otelaudan alapinnasta ja siitä saa kuvan kuinka lähelle kaulan takareunaa se rauta keskiosasta tulee. Eiköhän siellä pari milliä ole varaa ohentaa, varsinkin jos jättää vähän V-malliseksi, usein kaula tuntuu paksummalta kuin onkaan jos profiili on sellainen harteikas D ja taas V-malliset kaulat saa olla tuuman paksuja eikä tunnu kouraan suurelta. Vanhoissa Landola/Munkersseissa on kaulat 44-45mm leveitä ja 1.nauhan kohdalta yli 25mm paksuja mutta silti ihan soitettavia.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
samipa
17.02.2012 20:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä muistan lukeneeni myös, jos puusta otat 20 % pois paksuudesta (juuri noin päin syiden suuntaan) niin silloin sen vahvuus vähenee 50 %. Joten älä suotta sudi liian ohkaseks tai ainahan voit tulla uutta kaulapuuta ostamaan tuolta vanhasta tutusta paikasta :)
 

 
-Sami
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «