Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hohkakiven avulla fillerointo ranskalaisen kiillotuksen alussa.
1 2
e0700719
16.02.2012 22:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä olen tutoriaaleja tuosta jumalten pintakäsittely tavasta kattellu youtubessa ja yhessä äijä parin shellakka kerroksen jälkeen (puun syyt vielä auki) rupeaa pistämään tulloon pumice nimistä suolan näköstä valkeaa, ja perään tenua. Sitten se sillä hankaa ja piti oikeen googlettaa niin se on hohkakiveä. Toimii hiojana näköjään tuossa käsitin että syyt menee ihan hiomapölyllä ja alkoholilla umpeen. Tuosta saa sit hvin jatkettua ranskista.
 
Tässä video: http://youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=z2475Fqo70Y
 
Ite olen suunnittelemassa patonkikiillouksen opettelemista ja haluisin kysyä vähä kokemuksia tuosta hohkakivi hommasta. Meneekö niinku strömsöössä ja mistä tuota hohkista saa ostaa?
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
17.02.2012 09:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hohkakiveä saa vaikka Leppävirran Soitinrakentajilta. Olen muutaman fillauksen tehnyt hohkakiven kanssa, mutta melkeinpä helpommalla samannäköistä pintaa sain hiomalla vesihiomapaperilla tosi ohut sellakka hiontanesteenä. Kaikin puolin ainakin mulle melko hankalaa hommaa. Jonkin muun huokosten täyttötavan valitsisin. Epoksi on mun vaihtoehto ykkönen.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
17.02.2012 10:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Hohkakiveä saa vaikka Leppävirran Soitinrakentajilta. Olen muutaman fillauksen tehnyt hohkakiven kanssa, mutta melkeinpä helpommalla samannäköistä pintaa sain hiomalla vesihiomapaperilla tosi ohut sellakka hiontanesteenä. Kaikin puolin ainakin mulle melko hankalaa hommaa. Jonkin muun huokosten täyttötavan valitsisin. Epoksi on mun vaihtoehto ykkönen.
Marko

 
Laitatko sellakkaa pari kerrosta ennen epoksia (että tarttus vaan huokosiin) vai kuinka oot tehny, mitä epoksia oot käyttäny ja mitä oot pannu sekaan? hiomapölyä?
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
17.02.2012 10:28:57 (muokattu 17.02.2012 10:29:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Laitatko sellakkaa pari kerrosta ennen epoksia (että tarttus vaan huokosiin) vai kuinka oot tehny, mitä epoksia oot käyttäny ja mitä oot pannu sekaan? hiomapölyä?
 
Viimeksi mahongin päälle kolmeen kertaan tätä https://www.karkkainen.com/webapp/w … 0422&categoryId=20426&searchMethod=
Tuubiepoksit eivät kovetu kovaksi ja hiominen on tuskaa. Nämä laminointi/viimeistelyepoksit kuivuvat koviksi ja hionta onnistuu helposti.
Viimeinen hionta niin, että epoksipinta jää ehjäksi. Siihen päälle 2k-lakka, mutta sellakka käy yhtä hyvin. Jotkut hiovat niin, että epoksi jää vain huokosiin. Toimii niinkin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
17.02.2012 11:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Viimeksi mahongin päälle kolmeen kertaan tätä https://www.karkkainen.com/webapp/w … 0422&categoryId=20426&searchMethod=
Tuubiepoksit eivät kovetu kovaksi ja hiominen on tuskaa. Nämä laminointi/viimeistelyepoksit kuivuvat koviksi ja hionta onnistuu helposti.
Viimeinen hionta niin, että epoksipinta jää ehjäksi. Siihen päälle 2k-lakka, mutta sellakka käy yhtä hyvin. Jotkut hiovat niin, että epoksi jää vain huokosiin. Toimii niinkin.
Marko

 
Kiitti tiedosta! Voisin melkeen kokeilla tuota zappia. tosin jätän vaan huokosiin. Onko kovetteen seoksella muuta merkitystä ku kuivumisaika?
 
laurilaguitars.blogspot.com
Juniper
17.02.2012 14:51:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kokemus hohkakivestä on, että mahonki täyttyy helposti. Ruusupuu vähemmän helposti tai siis hirmuisen työn jälkeen.....
Mukavaa puuhaa jos ei ole kiire. Sellakka on kiva aine kun ei ole muita liuottimia kuin viina....
 
e0700719
17.02.2012 16:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juniper: Oma kokemus hohkakivestä on, että mahonki täyttyy helposti. Ruusupuu vähemmän helposti tai siis hirmuisen työn jälkeen.....
Mukavaa puuhaa jos ei ole kiire. Sellakka on kiva aine kun ei ole muita liuottimia kuin viina....

 
Niin siinähän voi ottaa hömpsyt....
 
Voiko muuten sävyttää vesipetillä ja lähtee tekeen siihen päälle ranskista?
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
17.02.2012 16:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Kiitti tiedosta! Voisin melkeen kokeilla tuota zappia. tosin jätän vaan huokosiin. Onko kovetteen seoksella muuta merkitystä ku kuivumisaika?
 
On, Jos on väärä suhde ei kovetu ollenkaan. Zappi on helppoa kun se on 1:1. Vesipetsi ja ranskis toimii jos et fillaa huokosia millään hiovalla systeemillä. Jos hiot (hohkakivi, hiomapapru) niin samalla lähtee se pinnassa oleva petsi pois.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
e0700719
17.02.2012 17:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: On, Jos on väärä suhde ei kovetu ollenkaan. Zappi on helppoa kun se on 1:1. Vesipetsi ja ranskis toimii jos et fillaa huokosia millään hiovalla systeemillä. Jos hiot (hohkakivi, hiomapapru) niin samalla lähtee se pinnassa oleva petsi pois.
Marko

 
Luonnollisesti. Mikäänhän ei mua estä vetämästä zibadidubadia sit siihen alle ennen vesipetsiä
 
laurilaguitars.blogspot.com
author
17.02.2012 17:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi videolinkki vie omalle youtube sivulle.
 
MPU
17.02.2012 17:33:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Luonnollisesti. Mikäänhän ei mua estä vetämästä zibadidubadia sit siihen alle ennen vesipetsiä
 
Paitsi se, että vesipetsi ei tartu epoksin päälle.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
rainmaker
18.02.2012 12:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719: Luonnollisesti. Mikäänhän ei mua estä vetämästä zibadidubadia sit siihen alle ennen vesipetsiä
 
Voisko järjestys olla 1. vesipetsi (1.1 tarvittaessa hionta) 2. zibadidubadi 3. hionta 4. ranskalainen kiillotus?
 
Itellä on tässä jazz basson rakentelu menossa ja pohdiskelin myöskin rungon viimeistelyä. Eka meinasin, että tru oilit vetäisen siihen, mutta eräs soitinrakentaja sanoi, että ko. öljy "tappaa soundin". Tuo ranskalainen kiillotus vois olla seuraava vaihtoehto, jolla saa kiiltävää pintaa ilman erikoisia välineitä.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
e0700719
18.02.2012 17:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Voisko järjestys olla 1. vesipetsi (1.1 tarvittaessa hionta) 2. zibadidubadi 3. hionta 4. ranskalainen kiillotus?
 

 
Tätä nimenomaan tarkotin. Mietin vaan, pitäiskö vetää ensiks jokin öljy vähä korostamaan kuvioita, kun on kansi jalavaa. Senki vois ehkä jopa hioa enimmäkseen pois.
 
Mietin myös jos jättäis kaiken sävytyksen sellakan varaan. Kuulin että aluks kannattais vedellä vaaleell ja vasta sit sävytetyllä. Onko kokemuksia?
 
Mietin sitäkin, filleroisko ihan vaan läpinäkyvällä epoksilla ilman mitään pölyjä. Voi ehkä olla hyvän nälönen.
 
laurilaguitars.blogspot.com
MPU
18.02.2012 18:16:03 (muokattu 18.02.2012 18:17:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesipetsi puhtaalle puulle. Muuten ei tule mittään. Filleröinti puhtaalla epoksilla jättää puun oikean värin näkyviin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
24.02.2012 00:22:13 (muokattu 24.02.2012 00:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuis te olette ton epoksin kanssa pärjänneet? Kuulisin mieluusti niitä plussia ja miinuksia? Onko jokin hyväksi ja toimivaksi havaittu tapa? Kuinka paha sotku tulee moisen litkun kanssa mallailusta?
 
-Sami
 
MPU
24.02.2012 09:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla mun mainitsemalla epoksilla en ole miinuksia havainnut. Sotku ei ole paha, kunhan ei yritä laittaa liikaa kerralla. Mahonkibodia fillasin kolmeen kertaan välillä hioen 320 Abranetilla. Päivän kuivatus auttaa hiomisessa, epoksi on silloin kunnolla kovettunutta. Myös siklillä onnistuu tuo tasoitus fillausten välissä. Plussana ehdottomasti se, että fillaus ei kutistu niinkuin vesipohjaisilla ja liuotinpohjaisilla fillereillä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
24.02.2012 20:29:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ajattelin vetää lastalla epoksia pariin jämäpalaan ruusupuuta, mutta... Eikö noita epokseja ole aika erilaisia ominaisuuksiltaan? En itse ole paljon muiden kuin tuon tuubista tulevan töhnän kanssa leikkinyt. Viskositeetissa voi olla eroja käyttötarkoituksen mukaan tai kuinka kutistuminen kuivuessa, sekin taitaa poiketa eri tököteillä?
Tarttuuko toi epoksi rasvaseen kamaan eli jos pohjalla on vernissa? Värjääkö / sävyttääkö epoksi puuta?
 
-Sami
 
MPU
25.02.2012 07:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rasvaiset puut voivat olla ongelmallisia. Ruusupuu ei ole mon kokemusten mukaan niin rasvainen että epoksifillaus ei onnistuisi. Kunhan epoksi on sellaista, että se kovettuu kovaksi ei merkillä ole kokemuksieni mukaan väliä. Tuubit unohtaisin kokonaan. Kaikki laminointiepoksit joita olen käyttänyt sopivat myös fillaukseen. Paksua kerrosta niillä ei kannata yrittää, mielummin useampi ohut. Valumien tasoittelu on ikävää.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Sami Koivisto
28.02.2012 14:01:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hohkakivellä fillaaminen on melko hankalaa, mutta toimivaa. Helpompiakin keinoja on, mutta hohkakiven etuna mainittakoon erittäin hyvin puumateriaalin kanssa toimiva ulkonäkö. Kokemuksia on mm. akryylifilleristä ja siinä ajan kanssa tuli näkyviin fillatut kohdat.
Vesipetsillä voi toki sävytellä ennen ranskalaista, mutta on erittäin todennäköstä, että hiot shellakkapinnan jossain kohtaa puhki ja näin pinnasta tulee laikukas. Alottelevan kannattaa aloittaa transparentilla eli värittömällä shellakalla. Noi värilliset on myös hankala käsitellä ---> laikkuja.
 
www.koivistoguitars.com
e0700719
29.02.2012 08:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Olen tullut siihen tulokseen että fillaan mahongin hohkakiven avulla ranskiksen alussa. Muutenkin olen päättänyt tämän lespan tehdä naturaalin värisellä ranskiksella (body ja kaula mahonki / kansi jalava). Kanteen saatan vetää aluks jonku korostavan öljyn.
 
Muutenki olen ruvennut miettimään, että liika väritys ja tuunaaminen menee räpeltämiseksi. Haluisin jatkossa käyttää mahdollisimman paljon puumateriaalien omaa sävyä ja tuoda töihin lämpöä tällä tavalla.
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «