humppahanuristi 16.02.2012 12:03:05 | |
---|
mopar: Se on totta puhuen aika häiritsevä tekijä, ku omassa pääkopassa on tietty mielikuva siitä miltä kitaran pitäs kuullostaa. Eihän se omakaan kitara välttämättä huonolta kuulosta mut ja mut ja mut....:P Olet pahan kierteen alussa, siitä tuskin loppua tulee. Vaikka mitä teet, niin se soundi-ihanne siellä päässä muuttuu etkä koskaan tule tavoittamaan sitä aarretta sen sateenkaaren päästä :) Kaikki muutokset vaikuttavat kyllä johonkin, monia ei oikeastaan erota kukaan muu kuin sinä itse mutta soiton kannalta se on ehkä se tärkein asia. Ja kuten tuossa sanoit, omassa pääkopassa on se soundi, se on subjektiivinen näkemys ja siihen on muiden loppujen lopuksi hankala sanoa mitään. Esim. minun mielikuvaan rautalankasoundista ei ne texas specialit sovi, se soundi vaan jää ponnettomaksi mutta jollekin toiselle se voi olla justiin se haluttu. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
Jucciz 16.02.2012 13:47:17 | |
---|
McNulty: Miten se kompura siihen kirskuntaan auttaa? Monet kompurat pehmentävät nuottien attackiä, mistä syystä ne saavat soundin kuulostamaan pehmeämmältä, vaikka siis kitaran soundi "sustain-osion" osalta olisikin samanlainen. Monesti soundin luonne hahmottuu sen perusteella, millainen attack siinä on, yläsävelet kun vaimenevat perustaajuutta nopeammin. Mulla oli yhdessä Stratossa Texas Specialit ja kyllä ne olivat selvästi kuumemmat kuin muut Stratocaster-mikit, joita mulla oli ollut ennen niitä ja myös kuumemmat kuin mitä sen jälkeen olen tykännyt käyttää. Missään nimessä Texas Specialit eivät kuitenkaan ole käyttökelvottomat rautalankamusan soittoon - kokonaisuus ratkaisee. Esim. tää pätkä on Suhr S4:llä (ei varsinainen Stratocaster) soitettu. Mikkeinä kaulassa ja keskellä firman omat FL (Fletcher-Landau) -yksikelaiset ja tallassa jälkiasennettu Sheptonen "Red-headed stepchild", tällä kertaa puolitettuna: http://mp3.jucciz.com/mp3/other/jucciz_roots203.mp3 Sanoivat, että ihan rautalankasoundista tuokin menee. Sillä vaan, että aika monenlaisellakin kalustolla voi päästä rautalankasoundin tontille. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Laulava Kylätohtori 16.02.2012 14:28:55 | |
---|
Jucciz: Monet kompurat pehmentävät nuottien attackiä, mistä syystä ne saavat soundin kuulostamaan pehmeämmältä, vaikka siis kitaran soundi "sustain-osion" osalta olisikin samanlainen. Monesti soundin luonne hahmottuu sen perusteella, millainen attack siinä on, yläsävelet kun vaimenevat perustaajuutta nopeammin. Sopiiko kompura muuhun kuin juuri saundin kompressointiin ja attackin vähennykseen? Eikös siinä katoa muutkin nyanssit? Eikös boostaukseen ym. ole parempiakin vaihtoehtoja kuin kompura? Joskus vain käynyt mielessä kompuran osto, mutta en ole keksinyt mitään käyttöä sille..... Blues is easy to play, but hard to feel.
-Jimi Hendrix |
StevieRayVehkakoski 16.02.2012 14:36:41 | |
---|
Jos sitä Palliaissoundia hakee niin kannattaa oikeasti opetella käyttämään kitaran volume-potikkaa, sillä saa soundista mukavasti sen kirskumisen ja kilahduksen pienemmälle. En tiedä onko huttua vai totta mutta mun käsittääksen Esalla on vahvarit kympillä ja kitarasta taas volumet suht alhaalla ja tietysti kompura + nauhakaiku värittää soundia aika lailla. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Kuha 16.02.2012 15:13:38 (muokattu 16.02.2012 15:14:04) | |
---|
StevieRayVehkakoski: Jos sitä Palliaissoundia hakee niin kannattaa oikeasti opetella käyttämään kitaran volume-potikkaa, sillä saa soundista mukavasti sen kirskumisen ja kilahduksen pienemmälle. Ja siihen vielä vanha, huonolaatuinen kierrepiuha, joka leikkaa vähän yläpäätä saundista. Eikös tämä "McPulliainen" -box, ole tehty just simuloimaan huonolaatuista piuhaa. |
Jucciz 16.02.2012 15:13:40 (muokattu 16.02.2012 15:18:37) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sopiiko kompura muuhun kuin juuri saundin kompressointiin ja attackin vähennykseen? Eikös siinä katoa muutkin nyanssit? Eikös boostaukseen ym. ole parempiakin vaihtoehtoja kuin kompura? Joskus vain käynyt mielessä kompuran osto, mutta en ole keksinyt mitään käyttöä sille..... Mulla kompura ei ole boostauskäytössä oikeastaan koskaan, käytän mieluummin erillistä boosteria siihen. Kompuroita on niin monensoundisia, että niiden käyttötarkoituskin määräytyy osittain sen mukaan, millainen vempele on kyseessä. Osa kompuroista on ihan rehellisesti efektilaitteita: ne muuttavat jo perussoundin ihan toisenlaiseksi. Sitten taas toisaalta kompuran perusajatushan on dynamiikan tasoittaminen, joka ilmenee kitarakäytössä yleensä usealla eri tavalla. Vaikka sähköteknisesti kyseessä onkin miltei sama asia joka tilanteessa, on suhteellisen helppo erottaa vähintään kolme eri tyyppistä juttua, joita kompura kitarasoundille tekee: - attackin muuttuminen (joskus pehmeneminen, joskus "napsun" lisääntyminen, joskus molempia) - sustainin kasvu, ts. kitara soi pidempään - soundin dynamiikan tasoittuminen, jolloin äänenvoimakkuusero hiljaisen ja kovan pickaamisen välillä kaventuu Edellä mainittujen ilmiöiden syntyminen riippuu paljon siitä, miten kompura on säädetty tarttumaan itse signaaliin ja mitä se signaalille tekee tartuttuaan. Perusparametrit ovat threshold, ratio, attack ja release - eli kynnystaso, kompressointisuhde, tarttuma-aika ja palautumisaika. Lopputulos on eri säädöillä ihan eri. Kaikissa kompuroissa ei toki kaikkia parametreja ole mahdollista säätää: monissa esim. release ja myös attack ovat ennalta päätettyjä ja lopuillekin on käytössä vaihtelevia nimiä. Joissain kompuroissa taas kompressointisuhde on kiinteä eikä sitä voi muuttaa (esim. Maxon CP-101:ssä suhde on 4:1). Useissa kompuroissa näkee käytettävän esimerkiksi parametria "sustain", joka varmaankin peukaloi kynnystasoa, kompressointisuhdetta tai molempia. Muitakin parametreja on olemassa, esim. "knee", jolla säädetään, miten kompressori käyttäytyy nimenomaan kynnystason tuntumassa, "hold" ynnä muita. Lisäksi joskus kompressorin oheen on rakennettu gate ja/tai expander, mutta tämä on yleisempää studiolaitteissa kuin pedaaleissa. Kompurahan pohjimmiltaan ainoastaan vaimentaa voimakkaita signaaleja tietyssä suhteessa, mutta koska useimmissa kompuroissa on itse kompressointiosion perässä säädettävä vahvistusaste (make-up gain, volume, level tms.), voidaan kokonaistaso nostaa itse kompressoinnin jälkeen sellaiseksi, että se on voimakkaamman oloinen ja samalla dynamiikaltaan köyhempi kuin alkuperäinen signaali. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Rämppy 16.02.2012 15:19:42 (muokattu 16.02.2012 15:20:03) | |
---|
StevieRayVehkakoski: Jos sitä Palliaissoundia hakee niin kannattaa oikeasti opetella käyttämään kitaran volume-potikkaa, sillä saa soundista mukavasti sen kirskumisen ja kilahduksen pienemmälle. En tiedä onko huttua vai totta mutta mun käsittääksen Esalla on vahvarit kympillä ja kitarasta taas volumet suht alhaalla ja tietysti kompura + nauhakaiku värittää soundia aika lailla. Kitarapaja kaupitteli aikoinaan (osin huumorilla?) Mc Pulliainen Box -nimistä pedaalia, joka jäljitteli huonon skittapiuhan vaikutusta soundiin, eli teki tumpumpaa soundia. Sen kun ostat niin pääset vielä pitkälle :D Strato, mielellään vähän paksumpi kielisetti, kompura, nauhakaikua matkiva delay (tai aito) ja hyvä Vox- tai Fender-tyyppinen putkivahvistin. Näillä pääsee soundillisesti samoille tonteille. Ehkä vielä väliin se huono piuha :D Mutta eniten se on kiinni soittotekniikasta. Käsittääkseni EP ei lyö kieliä voimallisesti, vaan hiplaa enempi kevyellä kosketuksella. En sitten malttanut olla sanomatta. |
StevieRayVehkakoski 16.02.2012 15:26:35 | |
---|
Juu toi tatsi on tosi tärkeä, kevyt tatsi, volumea vähän alas ja vahvarit kympille. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Jucciz 16.02.2012 17:29:20 (muokattu 16.02.2012 17:32:38) | |
---|
En sit tiiä, onko tämä rautalankaa tai yrittääkökään olla, mutta eihän Stratocaster välttämättä ole ainut vaihtoehto edes kitaraksi. Esim. Telecasterilla saa tämmöistä ääntä: http://mp3.jucciz.com/other/jucciz218.mp3 Ehkä joku kahden markan rautalankabändi tämmöisenkin soundin voisi kelpuuttaa, kunhan yleisössä ei ole yli kymmentä ihmistä. Kompuraa oli joo - ihan niin että napsuu - ja jonkin tyyppistä nauhakaikuhakuista viivettä myös ihan runsaalla kauhalla. Pahoittelut rönsyilystä: Stratoonhan tässä mikkejä haettiin, vaan menihän kaiutinkorjausketjukin lähinnä katodibiasoinnista puhumiseksi... ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
mopar 16.02.2012 18:23:08 | |
---|
No nii. Tulihan vähän tänään säädeltyä ja kyyl sieltä ihan kelvollisen saundin sai ulos. Mikkejä vähän laskin, yms. Mulla muuten vahvistimena joku fender johdannainen, jossa 6v6 pääteputket. http://kuvablogi.com/blog/28903/2/ Tää on rakennettu bluus deluksen jäämistöön. Tässä kaiuttimena bluus deluxen oma, ja tähän on mieli tehny kokeilla jotain muuta... Kaikuna dan echo, ja kompurana possin cs-3. Eli nyt jäänkin odottamaan ideoita siitä mitä kaiutinta kannattais kokeilla....:) |
moikki 16.02.2012 18:31:17 | |
---|
Kaverilla telecaster ja deluxe reverb amp, kuulostaa erittäin hyvälle osaavissa käsissä "rautalanka osastolla"! Välissä taisi olla vaan joku kaiku/delay poljin. http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php |
aristoteles666 16.02.2012 18:48:15 | |
---|
moikki: Kaverilla telecaster ja deluxe reverb amp, kuulostaa erittäin hyvälle osaavissa käsissä "rautalanka osastolla"! Välissä taisi olla vaan joku kaiku/delay poljin. soittotyyli siinä enemmän vaikuttaa kuin ne laitteet, ei dick dalella ja venturesillakaan ole oikein mitään yhteistä, pulliaisen kanssa on sentään strato, mutta soittotyyli taas ei. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Grimoire 17.02.2012 13:52:34 | |
---|
Vika ei tarvitse olla iso kun se on korvien välissä |
StevieRayVehkakoski 17.02.2012 14:26:45 | |
---|
mopar: No nii. Tulihan vähän tänään säädeltyä ja kyyl sieltä ihan kelvollisen saundin sai ulos. Mikkejä vähän laskin, yms. Mulla muuten vahvistimena joku fender johdannainen, jossa 6v6 pääteputket. http://kuvablogi.com/blog/28903/2/ Tää on rakennettu bluus deluksen jäämistöön. Tässä kaiuttimena bluus deluxen oma, ja tähän on mieli tehny kokeilla jotain muuta... Kaikuna dan echo, ja kompurana possin cs-3. Eli nyt jäänkin odottamaan ideoita siitä mitä kaiutinta kannattais kokeilla....:) Vähän ehkä nostaa sykettä noi virtakytkimelle tulevat suojaamattomat liittimet, jos/kun tärisevät irti niin saattaa kipunat lennellä. Hyvällä tuurilla tossa kytkennässä on kytkimen navat jännitteelliset eikä noi piuhat mutta kannattais varmaan tsekata. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
StevieRayVehkakoski: Vähän ehkä nostaa sykettä noi virtakytkimelle tulevat suojaamattomat liittimet, jos/kun tärisevät irti niin saattaa kipunat lennellä. Hyvällä tuurilla tossa kytkennässä on kytkimen navat jännitteelliset eikä noi piuhat mutta kannattais varmaan tsekata. standbylle tulevat. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
StevieRayVehkakoski 17.02.2012 17:07:35 | |
---|
Niinpäs tuleekin kun oikein zoomas, toisin sanoen toisessa abikossa on jotain 350-400V DC -> sukkaa päälle tai piuha tinalla kytkimeen kiinni. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
s151669 17.02.2012 17:27:17 | |
---|
Offtopicin offtopiccina, jos samasta piuhasta puhutaan niin sulakehan siinä on heti toisessa päässä piuhaa -> ihan mahdotonta vahinkoa ei pitäisi syntyä. Ei sillä etteikö se kutistesukka olisi silti hyvä ajatus... Antikitarasankari |
mopar 17.02.2012 17:38:12 (muokattu 17.02.2012 17:42:20) | |
---|
Sen verran täytyy itteensä puolustella, et tää ei oo mun tekele, ja tuota... ;) Mut leikki totena, voishan noihin vaihtaa suojatut liittimet. Niitä kun ois töissä vapaasti varastettavissa. Edit: Oisko jollain putkivahvistimiin perehtyneellä vinkkiä mikä vahvistin tää vois olla. Mulla itellä ei oo tietoa onko tää joku klooni, vai ihan joku oma kytkentä. Kytkentäkuvatki mulla tähän on, mut en ymmärrä niistä mitään. |
s151669 17.02.2012 19:19:14 | |
---|
mopar: Kytkentäkuvatki mulla tähän on, mut en ymmärrä niistä mitään. Eipä tuosta ilman kytkentäkaaviota voi juuri muuta heittää kuin jotta luultavasti joku kevyesti modifioity Fender klooni. VVR:kin näytti olevan, jos en väärin nähnyt ? Antikitarasankari |
mopar 17.02.2012 22:11:08 (muokattu 17.02.2012 22:26:13) | |
---|
s151669: Eipä tuosta ilman kytkentäkaaviota voi juuri muuta heittää kuin jotta luultavasti joku kevyesti modifioity Fender klooni. VVR:kin näytti olevan, jos en väärin nähnyt ? Lisäilin tonne kuvaplogiin ne vahvistimen kytkentäkuvat, jos niistä nyt selvää saa. Ja joo, vee vee ärrä on tässä myös. Etuasteputkina ecc83. http://kuvablogi.com/blog/28903/2/ Katos meni kuvat väärin päin...:) ...no nyt ne on oikein päin. |