Aihe: Keikkapalkkioista
1 2 3 4 510 11 12 13 1425 26 27 28 29
isojussi
16.02.2012 19:33:09
Ei - vaan mä oon koko ajan tolkuttanu, että alle minimin ei saa MAKSAA!!!
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Ukko
16.02.2012 19:44:24

isojussi: Mikäli olet yhtään esim tätä palstaa lukenut - tai muuten pitäny silmäs auki - tällä alalla rikotaan lakia tässä kohden härskisti.

No voi voi. On varmaan ihan ainoa ala missä näin toimitaan. Mites kun musta tuntuu siltä, että vuosien saatossa mitä enempi porvarit on saaneet valtaa, sen paskemmin on duunariväestöllä mennyt.
COVS jäsen nro 6
isojussi
16.02.2012 19:47:59
Ukko: ... mitä enempi porvarit on saaneet valtaa, sen paskemmin on duunariväestöllä mennyt.

http://www.uusisuomi.fi/raha/120199 … ienaavat-suomalaisten-elakerahoilla

Puhu sinä välillä - mää pirän hevosta...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Ukko
16.02.2012 19:49:39

isojussi: http://www.uusisuomi.fi/raha/120199 … ienaavat-suomalaisten-elakerahoilla

Puhu sinä välillä - mää pirän hevosta...

Etpä taas tapasi mukaan nähnyt metsää puilta.
COVS jäsen nro 6
hvinnamo
16.02.2012 19:57:26 (muokattu 16.02.2012 19:57:49)
isojussi: Ei - vaan mä oon koko ajan tolkuttanu, että alle minimin ei saa MAKSAA!!!

Joo, ja mä en aja työajoja ilman kilometrikorvauksia! Laskes nyt sitten paljonko kvartetin laskutushinta pitäisi olla jos kaikki tulevat omilla autoilla ja kaikille maksettaisiin edes säälittävä minimipalkka ja kilometrikorvaukset. Kuvitellaan että matkat työpaikalle ovat 30, 70, 90 ja 120 km. Eli kaikki jäsenet tulevat eri suunnilta joten yhteiskuljetus ei ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko bruttosumma pitäisi olla ja kyseessä on la-ilta . :)
Krisse82
16.02.2012 20:19:49
Toisaalta taas "oikeissa töissä" kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset eivät kuulu kilometrikorvausten piiriin, toki verotuksessa vähennettäviä ovat nekin. Voidaanko muusikoilla pitää "työpaikkana" treenikämppää/varastoa, tai muuta vastaavaa tulikohtaa. Eli tulkoon jokainen sinne mistä karavaani starttaa omalla kustannuksellaan. Näin se nyt vain muillakin aloilla menee. Tästä eteenpäin kuuluu maksaa kyllä ne kilometrikorvaukset.

Toisen bändin keikoille ajan omalla autollani 30km ja hyppään keikkabussin. enkä siis mielestäni ole oikeutettu kilometrikorvauksiin, koska bändikämpältä matkaan lähdetään. En minä päivätöihinkään menessäni työnantajalta tuosta samasta matkasta kilsakorvauksia pyydä, eikä niitä tarvitsisi kyllä maksaakkaan.

Toinen bändi taas kulkee minun autollani, jolloin omalta bändikämpältä eteenpäin kuuluu maksaa 0,62€/km, koska myös muu porukka ja kamat kulkevat autossa. Ja maksettava palkkahan ei missään olosuhteissa jää alle minimiliksan.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
hvinnamo
16.02.2012 20:27:48 (muokattu 16.02.2012 20:28:27)
Krisse82: Toisaalta taas "oikeissa töissä" kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset eivät kuulu kilometrikorvausten piiriin, toki verotuksessa vähennettäviä ovat nekin.

Jos hitsari lähtee keikkahommiin mikä on muualla kuin normaalityöpaikassa, saa hän niistä ajoista kilometrikorvaukset ja palkan. Keikkamuusikolla ei yleensä ole vakituista työpaikkaa lainkaan paitsi jos hän työskentelee vaikkapa hotellissa usean päivän putkeen.
HotWheels
16.02.2012 20:49:22 (muokattu 16.02.2012 20:50:49)
hvinnamo: Joo, ja mä en aja työajoja ilman kilometrikorvauksia! Laskes nyt sitten paljonko kvartetin laskutushinta pitäisi olla jos kaikki tulevat omilla autoilla ja kaikille maksettaisiin edes säälittävä minimipalkka ja kilometrikorvaukset. Kuvitellaan että matkat työpaikalle ovat 30, 70, 90 ja 120 km. Eli kaikki jäsenet tulevat eri suunnilta joten yhteiskuljetus ei ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko bruttosumma pitäisi olla ja kyseessä on la-ilta . :)

Harvemmin matkat noin lyhyet. Rivibändit voi tieten esittää toimistoille ja tanssipaikoille tuon hinnan lähelle 1500 euroa (minimi, päivähat, kilometrit). Eikä tarvi lähteä keikallekaan kovin monesti ja jää aikaa muuhun :)
EP
16.02.2012 20:55:06
Krisse82:

..Toisen bändin keikoille ajan omalla autollani 30km ja hyppään keikkabussin. enkä siis mielestäni ole oikeutettu kilometrikorvauksiin, koska bändikämpältä matkaan lähdetään.

..Toinen bändi taas kulkee minun autollani, jolloin omalta bändikämpältä eteenpäin kuuluu maksaa 0,62€/km, koska myös muu porukka ja kamat kulkevat autossa. Ja maksettava palkkahan ei missään olosuhteissa jää alle minimiliksan.

Kuulostas aika ok systeemiltä!
KoskPaavo
16.02.2012 21:24:14 (muokattu 16.02.2012 21:28:59)
hvinnamo: Joo, ja mä en aja työajoja ilman kilometrikorvauksia! Laskes nyt sitten paljonko kvartetin laskutushinta pitäisi olla jos kaikki tulevat omilla autoilla ja kaikille maksettaisiin edes säälittävä minimipalkka ja kilometrikorvaukset. Kuvitellaan että matkat työpaikalle ovat 30, 70, 90 ja 120 km. Eli kaikki jäsenet tulevat eri suunnilta joten yhteiskuljetus ei ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko bruttosumma pitäisi olla ja kyseessä on la-ilta . :)

Ainakin 750€ pitäis olla, heitin ihan villinä arvauksena.
140€ matkoihin, 500€ minimipalkkaan, 100€ sos-juttuihin, saattaa tuo viimeinen olla sittenkin liian pieni.

Edit; ääh taas väärin, matkat tietysti edestakaisin, eli 280€ eli yhteensä n. 900€
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
mack the knife
16.02.2012 23:41:46
Ja silti tämä koko keskustelu on turha. Mikään ei muutu.
COVS n:o 1.
poppamies
17.02.2012 00:11:42

mack the knife: Ja silti tämä koko keskustelu on turha. Mikään ei muutu.

Onhan se! OMB on hyvä. Jokaisen oma keikkaliksa on sopiva. Hyvät ja pahat. Rumat ja kauniit. Love and peace! Ei jonkun toisen rokkenroll oo keltään hyvältä pois.
G strings are for strippers
poppamies
17.02.2012 09:56:32 (muokattu 17.02.2012 09:58:57)

G strings are for strippers
baron
17.02.2012 10:20:24

poppamies: Oisko tää hyvä lähtökohta?

http://www.facebook.com/photo.php?f … .53089680664&type=1&theater

Ilman muuta, kannattaa erikoistua!!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
17.02.2012 12:24:09 (muokattu 17.02.2012 14:17:57)
Viime keikka meni just niin kuin sovittiin. Lippuriski. Lipun hinta 4 euroa. 20 lipun ostanutta. Jaa neljällä, maksa verot ja yhden mikrofonin vuokra.

En vaihtaisi mistään hinnasta. Keikka oli vitun hyvä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markus16
17.02.2012 12:42:10
Vissiin siis aika samoissa hinnoissa noiden tuntiveloitteisten treenikämppäkompleksien kanssa?
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Lennu
17.02.2012 15:00:23

Epämuusikko: Viime keikka meni just niin kuin sovittiin. Lippuriski. Lipun hinta 4 euroa. 20 lipun ostanutta. Jaa neljällä, maksa verot ja yhden mikrofonin vuokra.

En vaihtaisi mistään hinnasta. Keikka oli vitun hyvä.

Ei kannata maksaa veroja.
no is any good musics maked anymore...
EP
17.02.2012 15:04:33
poppamies: Onhan se! OMB on hyvä. Jokaisen oma keikkaliksa on sopiva. Hyvät ja pahat. Rumat ja kauniit. Love and peace! Ei jonkun toisen rokkenroll oo keltään hyvältä pois.

Jep, OMB tulee ja ottaa sen 900 euroo/ keikka ja kaikki on tyytyväisiä, lakia ei ole rikottu!
rintapek
17.02.2012 21:41:35

Tää on sinänsä ihmeellinen juttu, et nää ketjut aina karkaa lapasesta, milloin liksoista puhutaan. Kenenkään kun ei kumminkaan tartte kertoa omia liksojaan, eikä sitä, minkä verran sen eteen tarttee persettä jakkaralla pyörittää. Eikä semmoiseen ole mitään syytäkään. Mut kun asiaan ei tippaakaan kuulu et onko OMB taidetta ja mistä kuuluis maksaa enemmän ja kuka on kauheen taitava ja lässyn lässyn.

Fakta on kumminkin se, et sä voit myydä vaik paskaa miljoonan kilohinnalla, jos joku tahtoo ostaa. Kunhan kyseessä ei ole petos, eli rehellisesti kerrotaan, et kyseessä on miljoonan hintainen paskaläjä ja ostaja on varakas ja oikeustoimikelpoinen.

Harrastukset on ihan oma juttunsa. Sitä voi harrasteena vaik kalastaa. Jos siihen tarttee veneen, trailerin ja vetoautoks landroverin, ni sit tarttee. Ja jos joskus verkolla onnistuu saamaan saaliiksi sata kampelaa ja onnistuu ne vaik myymään lähikaupan kalatiskille, ni siin ny oikeesti ei tartte funtsia TES- liksaa, kilsakorvauksia, päivärahoja tai landikan, trailerin ja veneen verovähennysoikeuksia. Tai edes niit veroja.
Harrastemeiningissä ongelma on yksinomaan maksajan.
Jos maksaja on yksityishenkilö, ni ketään ei kiinnosta, jos morsiamen isän lompakosta katoaa häähumussa tonni. Se on voinu mennä viinaan tai vieraisiin naisiin.
Jos maksaja on muu kuin yksityishenkilö, ni tilikartasta ei parane löytyä pimeänä maksetut rahat ja lahjukset- tiliä.

Tilanne muuttuu ihan toiseksi, jos kyseessä on ansiomeininki. Sivu- tai pääsemmoinen. Yksinkertaistaen, tos voi toimia palkansaajana tai yrittäjänä.
Palkansaajana mä oletan ja mulla on oikeus olettaa, et työnantaja tietää omat velvoitteensa ja maksaa mulle sovitun liksan. Se ei oikein toimi, jos työnantaja myy mun työsuoritteeni viikoksi Rovaniemelle tai Argentiinaan ja sanoo, et nää sun lentopiletit ja hotellit on ny niin kalliit, et ei me sulle tästä kuusta voida palkkaa maksaa.

Ja jos mä olisin yrittäjä, ni mä olisin meleko tollo yrittäjä jos mä en osais laskuttaa sillai, et kulujen jälkeen jää katetta. Jos kauppa ei käy, ni markkinatilanne voi olla paska, mä voin olla paska, tai mun liikeidea voi olla paska.

hvinnamo: Tulkoot vaikka palkan alle sitten, mutta sanokaa nyt hitossa mulle , että missä kohtaa mä laskin tossa verovapaita korvauksia palkan osana??

Just siinä kohtaa, milloin kulukorvaukset vähentää maksettavan palkan määrää.

Laskes nyt sitten paljonko kvartetin laskutushinta pitäisi olla jos kaikki tulevat omilla autoilla ja kaikille maksettaisiin edes säälittävä minimipalkka ja kilometrikorvaukset. Kuvitellaan että matkat työpaikalle ovat 30, 70, 90 ja 120 km. Eli kaikki jäsenet tulevat eri suunnilta joten yhteiskuljetus ei ole mahdollista. Ihan mielenkiinnosta

Kuussataakakskyt kilsaa. Kolmesataa kilsakorvauksia. Isojussin kaavan mukaan liksa päälle:
Tes, lauantai__138,00 €
Työnantajakulut:__
tapaturmavakuutus_0,478%_0,66 €
Ryhmähenkivakuutus_0,072%_0,10 €
Työttömyysvakuutusmaksu_0,801%_1,11 €
Eläkemaksu_17,770%_24,52 €
Sotu_2,120%_2,93 €
__
Vuosilomakorvaus_13,500%_18,63 €
__
Yhteensä__185,94 €

eli 185/äijä ja koska noita esimerkissäsi oli neljä, ni summa olis 740,- + 300 = 1040,-
__

Niin ja sit se:
Ohjelmatoimiston kate_15,000

jonka tsto vetää laskutushinnasta ja siis vetää provikkaa myös kulukorvauksista. Mut prosenttilaskusäännöt osaten ja niiden yksityiskohtiin takertumatta suurinpiirtein oikeella hehtaarilla liikkuen laskutushinnalla 1300 tsto ottaa 200, kvartetti saa liksan ja kilsakorvaukset, verottaja saa omansa ja kaikki on kauheen tyytyväisiä. Noil kilsoilla tushkin pääsee päivärahaan kiinni, kenties ateriakorvaukseen, mut noi ei hehtaaria muuta juuri miksikään.

Sinänsä kenenkään liksat tai laskutukset ei mua kiinnosta, eikä tavallaan edes kuulu tähän ketjuun, mut mä voin kertoa, et milloin mun stressiklubi viimeksi teki keikkaa verokortilla, ni laskutushinta oli muistaakseni 1250,-. Siin liikuttiin Kehä I:n sisäpuolella. Minust on kummallista, jos tolla rahalla ei saa ammattiorkesteria, tai jos ammattiorkesteri ei osaa kirjoittaa laskua.

Hommat menee perseelleen just siinä, jos sä et tiedä, et oletko kalakaupan työntekijä, itte kalakauppias, vai harrastekalastaja.

Noin yleensä missään asioissa ei voi vetäytyä tietämättömyyden verhoon. (mä ny vaan en tienny, et ketään ei saa lyödä pesäpallomailalla päähän). Työntekijänä sopii olettaa, et duunista saa liksan.

Mut jos ryhtyypi yrittäjäksi tai työnantajaksi, ni valitettavasti asiaan tulee noin miljuuna mutkaa, joist ei pääse eroon sanomalla, et mä en tienny.
Ja jos tienestimielellä hommaa yrittävä sanoo, et mä en tienny et kulujen päälle tarttee saada liksaakin, ni se ei o mun vika.

VW ohjelmatoimistojen liiton pääpiru ja muita liimataisia, muusikkojen liiton luottamusmies, verottaja, orkesterien liidereita/jäseniä, freealancer muusikoita ja tilaajapuolelta tanssienjärjestäjiä sekä ravintola että lavapuolelta, laivayhtiöiden ohjelmavastaavia ja miksei myös privapuolen edustajia sekä firmoista että esim hääosastoista.

Onko noita ja kuinka usein ja onko niissä päästy mihinkään järkiratkaisuun?

Tämän palstan osalta nämä asiat ovat niin totaalisesti loppunkaluttuja että ehkä uusi näkökulma ja uudet ihmiset ja keskustelu ikäänkuin puhtaalta pöydältä olisi todellakin tarpeen.

Onko noita neuvotteluja, ja jos ni kuinka usein? Onko siä päästy eteenpäin?

Puukko:
Ja silti tämä koko keskustelu on turha. Mikään ei muutu.

Maailma muuttuu. Halusimme tai emme. Täl palstalla voidaan korkeintaan vaihtaa mielipiteitä, eikä mitn muuta. Keskustelun tarve, tai mielipiteiden vaihdon tarve ei muutu miksikään.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)