Aihe: Turakaisten märinä ?
1 2 3 4 5 6 7 8
baron
13.04.2004 13:08:04

Asia nyt kuitenkin on niin, että te ootte tanssipaikalla meitä turakaisia varten, me teille siitä soittamisesta palkka maksetaan, maksamalla itsemme kipeäksi ylihinnoitelluista pääsylipuista. Jollei humpan soitto maistu, niin ainahan on olemassa täysin toisentyyppistä musiikkia soittavia orkestereita..i.

Mä olen todella kiinnostunut musiikista jotain ymmärtävän tanssijan palautteesta.
(Miksei kaikkien muidenkin, samanlaisia maksajia kaikki ovat)

Paras hetki palautteen antamiselle/saamiselle ei ole kuitenkaan kesken setin, jolloin pari kolme tanssijaa tulee esittämään keskenään ristiriitaisia toiveita.

(Yksi rumpalille, toinen laulajalla ja kolmas mulle)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
päivis
13.04.2004 13:15:51
Paras hetki palautteen antamiselle/saamiselle ei ole kuitenkaan kesken setin, jolloin pari kolme tanssijaa tulee esittämään keskenään ristiriitaisia toiveita.

Onko se nyt niin kauhea ihme jos kolmensadan henkilön porukasta löytyy kolme erilaista makua?
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
päivis
13.04.2004 13:22:55 (muokattu 13.04.2004 14:18:19)
Haaa,taas mieliaiheeseen :-D

Olin eilen tuurauskeikalla vaihteeksi perinteisessä tanssiravintolassa,omistaja toivotti tervetulleeksi,sanoi että on porukka nuorentunut ja pitää soittaa sellasta nopeeta foxia ja iskelmää,notta......

Ja ei mennyt kauaakaan kun tuli se pakollinen "ettekö te meinaa humppaa soittaa ollenkaan??"hämmästelijä,vaikka taukomusana talon puolesta tuli sitä huttua kylliksi........

Kyä tää on joksu nniiiiiiiin p- suolesta tää kuvio,vaikka miten yrität olla niinkun käsketään/toivotaan niin AINA on jotain !!

Jos mielerauhasi tosiaan järkyy noinkin pienistä "vastoinkäymisistä", alan pikkuhiljaa ymmärtää vuodatuksiesi syyn.

EDIT: Ja tässä tapauksessahan kyse oli tilaajan mokasta!
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
baron
13.04.2004 13:29:07

Onko se nyt niin kauhea ihme jos kolmensadan henkilön porukasta löytyy kolme erilaista makua?

Ei, mutta niitten toteuttaminen seuraavassa kappaleparissa saattaa tuottaa vaikeuksia ilman lennossa tehtäviä sovitusmuutoksia.
päivis
13.04.2004 14:13:55
Ei, mutta niitten toteuttaminen seuraavassa kappaleparissa saattaa tuottaa vaikeuksia ilman lennossa tehtäviä sovitusmuutoksia.

Hmm, ehkäpä he eivät ole sitä vaatimassakaan, vaan haluavat vain antaa omalta taholtaan vinkkiä siitä, mihin suuntaan kannattaa musiikkiaan lähteä jatkossa kehittämään. Useimmilla turakaisilla ja tanssinharrastajilla on näet vielä tallessa lapsenuskonsa siitä, että tanssimuusikot haluavat ihan oikeasti palvella asiakkaitaan eli tanssijoita. (Näin minäkin luulin siihen asti kunnes tulin m-nettiin.) Heidän tarkoitusperänsä palutteen annossa on vilpittömät. Heidän ei ole tarkoitus vittuilla tai "märistä", vaan he tosissaan uskovat, että heidän vinkkinsä auttaa bändiä pyrkimyksessään löytää mahdollisimman tanssittavia settejä ja sovituksia.

Humalaisen jankuttajat sitten erikseen! (Tai mistäpä tietää, ehkä hekin luulevat auttavansa!)

Minua muuten ihmetyttää tuo humalaisten, tanssinharrastajien, tavallisten tallaajien, eläkeläisten, ravintola-asiakkaiden ja kaikkien muiden musiikin soittoa harrastamattoimien asiakkaiden niputtaminen yhden otsikon (turakainen) alle ja tällä tavalla yksittäisten "turakaisen" "syntien" sälyttäminen kaikkien "turakaisten" niskoille. Tässä saan siis minäkin kantaa niskoillani kaikenlaisia "syntejä"; kaikkien lajien tanssimisesta foksilla epätahtiin, kännissä bändin sekaan kaatuun asti. Ei kuulosta reilulta.

Takaisin vielä alkuperäiseen aiheeseen:

Mistäpä sen turakainen tietää, mikä on mahdollista ja mikä ei! (Jos ei mitään koskaan pyydä, ei mitään koskaan saakaan.) On ammattitaitoisen asiakaspalvelijan asia puntaroida, miten palautteeseen reagoida: toteuttaa toive, pistää korvan taakse vai ohittaa asiattomana. Loukkaantuminen tai suuttuminen ei mielestäni kuulu henkisesti vahvoilla olevan reaktiotapoihin.
tuumori
13.04.2004 14:31:36
Asia nyt kuitenkin on niin, että te ootte tanssipaikalla meitä turakaisia varten, me teille siitä soittamisesta palkka maksetaan, maksamalla itsemme kipeäksi ylihinnoitelluista pääsylipuista. Jollei humpan soitto maistu, niin ainahan on olemassa täysin toisentyyppistä musiikkia soittavia orkestereita..

Asia nyt kuitenkin on niin, että te jotka ajatte 200km paikalle maksatte 10€ lipusta ja ajatte itse pois ette maksa orkesterin palkkaa. Palkan maksaa se joka tulee paikalle taksilla maksaa 10€ lipusta, juo 100€ viinaa, antaa portsarille 5€ tippiä ja pitää juuri siitä Sorsakoski beat osastosta. Kannattaisiko paikan pitäjän kanssa yrittää neuvotella oikeasta TANSSI-illasta, saisivat tanssijatkin vaikuttaa orkesterin valintaan. Lippujen hinnat nuosisivat varmasti, mutta tulisi juuri sitä musiikkia mitä itse haluatte. Ja kaikki ihan oikeasti rakentavassa mielessä. Miksi valittaa orkesterille, joka on valinnut tietyn linjan. Valitetaan sille, joka on ottanut väärän orkesterin väärään paikkaan.
Tiivi-Taavi
13.04.2004 15:22:34
tuumori puhuu ravintolasta, minä tanssipaikasta.. On lavoja, jonne mennään tanssimaan, eikä juomaan... Eli tanssija maksaa. Ja myös ravintoloita, jonne mennään juomaan, ei tanssimaan, (eikä ainakaan kuuntelemaan mitä orkesteri soittaa.) Ravintolassa harvempi ainakaan loppuillasta edes kuuntelee mitä bändi soittaa, siellä ne ruikuttajat on yleensä niitä elämäntapavalittajia, jotka valittaa vaikkapa sitä ku se Baddingin Paratiisi jäi tällä kertaa soittamatta. (ja tosiasiassa sen on jo ehtinyt bändi soittaa, ja se on tullut levyltä vähintään kertaalleen) On niitä elämäntapavalittajia lavoillakin, sitä en kiellä... Mutta se ei oikeestaan liity tähän mitenkään..

Voisin tähän nimetä listan orkestereista, jotka soittaa JUURI SELLAISTA MUSIIKKIA MITÄ HALUAN KUULLA JA ENNENKAIKKEA TANSSIA TANSSIPAIKOILLA, eli ei tarvitse järjestää mitään "oikeita tanssi-iltoja" sen takia. Jätän kuitenkin mainostamisen väliin. Jokainen kuunnelkoon omilla korvillaan, ja äänestäköön jaloillaan.

Tuumorin kommenteista huomasin, ettei edellisen viestini syvin olemus aukene rivimuusikolle. Turha kai sitä on ruveta tuulimyllyjä vastaan taistelemaan...

Okei, tää tais mennä otsikon vierestä... Mutta menköön.

Vielä Baronille sen verran, että olen samaa mieltä tuosta kesken setin häiritsemisestä, MUTTA missäs muualla soittajalle esität toiveita, kun harvemman kasvot jäävät parin setin aikana mieleen, (sorry) ja vielä harvempi soittaja tulee vartin tauolla meidän hirvittävien turakaisten sekaan.. (Toki on niitäkin jotka tulee..) Itse ainakin käyn kesken setin esittämässä toiveeni, koska en viitsi käyttää kallista tanssiaikaa soittajapoikien metsästämiseen. MUTTA en kuitenkaan koskaan käy kesken biisin häiritsemässä esiintyjiä. En rumpalia sen paremmin kuin laulajaa tai sinuakaan.. =)
baron
13.04.2004 15:36:53

Vielä Baronille sen verran, että olen samaa mieltä tuosta kesken setin häiritsemisestä, MUTTA missäs muualla soittajalle esität toiveita, kun harvemman kasvot jäävät parin setin aikana mieleen, (sorry) ja vielä harvempi soittaja tulee vartin tauolla meidän hirvittävien turakaisten sekaan.. (Toki on niitäkin jotka tulee..) =)

1. Tauolla, saan olla riittävästi toisten soittajien kanssa, että kyllä "ystävällismielisten" asiakkaidenkin kanssa malttaa olla.
2. Mielelläni toteutan mahdollisuuksien mukaan toiveita, lähinnä tanssilajien suhteen, ehkä en niinkään yksittäisten kappaleitten.
3. Jos kappale ei kuulu harjoiteltuun ohjelmistoon, sen soittaminen kylmiltään tuskin ilahduttaa ketään, paitsi jos pyytäjä sattui olemaan kännissä. Sen sijaan sen voin kyllä pistää korvan taakse tulevaisuutta varten.
M_F
13.04.2004 16:08:28
Vielä Baronille sen verran, että olen samaa mieltä tuosta kesken setin häiritsemisestä, MUTTA missäs muualla soittajalle esität toiveita, kun harvemman kasvot jäävät parin setin aikana mieleen, (sorry) ja vielä harvempi soittaja tulee vartin tauolla meidän hirvittävien turakaisten sekaan.. (Toki on niitäkin jotka tulee..) Itse ainakin käyn kesken setin esittämässä toiveeni, koska en viitsi käyttää kallista tanssiaikaa soittajapoikien metsästämiseen. MUTTA en kuitenkaan koskaan käy kesken biisin häiritsemässä esiintyjiä. En rumpalia sen paremmin kuin laulajaa tai sinuakaan.. =)

Tässä vielä yksi turakaisen kommentti lisää.

Itse olen tanssilajitoiveiden suhteen menetellyt niin, että jo ennen setin loppumista olen hiippaillut esiintymislavan sivustalle. Kun soittajat tulevat lavalta alas, olen esittänyt toiveeni asiallisesti ja AINA olen saanut myös asiallisen vastauksen. Orkesterin tauko lyhenee ehkä 10 sekuntia ja minun taas ei tarvitse muistaa ulkoa orkesterin jäsenten kasvojen piirteitä. Tässä täytyy tosin todeta, että harvassa tanssipaikassa orkesterin jäseniä on mahdollista tavoittaa näin vaivattomasti.
päivis
13.04.2004 17:11:08
Hoksasin juuri, että itse en ole KOSKAAN esittänyt tanssilaji- tms. toiveita orkesterille! Luotan vain siihen, että bändi on ammattitaitoinen ja tekee työnsä tietysti niin hyvin kuin osaa!

(Yksi poikkeus: Kerran kysyin tanssiravintolassa yhden hyvän kuuloisen bändin nuorelta kosketinsoittajalta, aikovatko he lavoille. Kun sain epäröivän myöntävän vastauksen, annoin vinkin, että siinä tapauksessa kannattaa pudottaa biisien tempoja. Vastaus ei ollut: "Kiitti vinkistä", vaan ilme, joka yllätti minut täysin! Tuolloin en tuota ilmettä osannut tulkita (olin vain tyrmistynyt), mutta nyt tiedän että se oli tämä "Vittu, taas yks turakainen märisemässä" -ilme.)
Tankoprinssi
13.04.2004 17:30:29 (muokattu 13.04.2004 17:30:52)

Kyllähän TIIVIA-TAAVIA tallallaa ihan asiaa puhuu kommenteissaan. Ainoa mikä jäi ihmetyttämään on se kun mainitsit, että orkesterin pitää soittaa monipuolista tanssimusiikkia ja ottaa yleisön toiveet huomioon, näinhän asia pitääkin olla mutta mainitsit myös, että voisit nimetä listan orkestereista jotka mahtuvat tähän kategoriaan. Niin voin minäkin nimetä mutta niistä pääosaa ei moni tunnista nimeltä, eli ne ns. "nimiorkesterit" joiden perässä jengi sinne suuriin tanssihalleihin ahtautuu eivät kyllä kuulu tähän joukkoon, vaan ne löytyy "nimettömistä" puurtajista, joista pääosa keikkailee suppeala alueella ja pääosin pienissä mestoissa ja yksityistilaisuuksissa, ellei sitten ole jonkun "staran" lämppärinä siellä tanssikeskuksessa.
Kandeeko enään olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
päivis
13.04.2004 18:14:23 (muokattu 13.04.2004 18:31:29)
ne ns. "nimiorkesterit" joiden perässä jengi sinne suuriin tanssihalleihin ahtautuu

Tämä "starojen" perässä juokseminen on iso ongelma, johon en ainakaan ihan äkkipäätään keksi ratkaisua.

Mukava olisi, jos tanssinharrastajat ymmärtäisivät alkaa käydä näiden nimettömien hyvien bändien keikoilla; olisi tilaa ja hyvää musiikkia! Henkilökohtaisesti voin valita nimettömän bändin keikan, mutta milläs kaikki muut tanssinharrastajat saisi vakuuttuneeksi siitä, että kannattaa valita kyseinen tilaisuus! Tanssija kun ei tee mitään hyvällä musiikilla (sori!), jos ei ole ketään kenen kanssa niitä tanssia! Joten tanssinharrastajat (minä mukaan lukien) valitsevat varman päälle. Ei niitä ruuhkaisimpia tansseja, mutta ne, joissa on varmimmin muitakin tanssiharrastajia.

Tanssinharrastajat eivät siis ole niitä, jotka juoksevat jokaisen staran perässä; joitakin he suorastaan välttelevät, ryysiksen ja huonon tanssimusiikin tähden. Staroja elättävät ne suuret massat, jotka ovat kiinnostuneita enemmän tähdistä ja hittibiiseistä (ja vaikkapa anniskeluoikeuksista) kuin laadukkaasta tanssimisesta. Usein tanssin harrastajat kestävät "tähteä" vain välttämättömänä pakkona.

En tiedä mikä tähän kysynnän ja tarjonnan kohtaamattomuusongelmaan olisi lääkkeenä. Miten saada tanssin harrastajat vakuuttumaan, että kaikki "nimettömät" ei ole B-luokan humppapumppuja, vaan että sieltä löytyy ihan laadukkaitakin orkestereita. Tanssinetissä tuntemattomien nimettömien bändien esilletuomiseksi on jo yritystä (http://tanssi.net/keskustelu/49/50728.html#t), mutta Tanssinettiä ei lue kaikki tanssinharrastajat.

Toinen tie yrittää lähentää kysyntää ja tarjontaa olisi koittaa saada tähtien ohjelmistot tanssittavammaksi, mutta jos edellistä tietä törmäsi Tottumuksen Kallioon, niin tämän tien tukkii Markkinavoimien Vuori, joten se siitä...
M.i.k.key
13.04.2004 18:18:00
tuumori puhuu ravintolasta, minä tanssipaikasta.. On lavoja, jonne mennään tanssimaan, eikä juomaan... Eli tanssija maksaa. Ja myös ravintoloita, jonne mennään juomaan, ei tanssimaan

Tässä voisi ottaa mukaan keskusteluun laivat. Siellä joskus ollessani ihmettelen tätä valtavaa määrää humpan ja jenkan toivojia. Nämä ihmiset eivät juo mitään, eivät osta taxfreestä mitään, tuovat omat ruuat! Eivät siis käytännössä hyödytä laivayhtiöitä millään. Silti he kokevat voivansa toivoa humppaa ja jenkkaa kovaan ääneen vaikka kesken midnight-shown!

Vielä kun laivoilla ollaan päästy hyvään tilanteeseen bändien kotimaisuuden ja laadun suhteen. Siellä olisi oikeasti hyviä bändejä jotka esittävät tuollaista hienoa yökerhomateriaalia, swingistä, bossanovasta, disco ja rock-klassikoihin "pakollisia" valssi ja tango-pareja unohtamatta. Suuri yleisö jotka lähtevät laivalle pitämään hauskaa ja pikku plexeissä tanssilattialla heiluvat on kuitenkin minun mielestäni koko risteilykulttuurin perimmäinen tarkoitus. Siellä kyllä soi levyiltä koko alkuillan perinteisempi tanssimusa, ja jossain siihen on jopa oma ravintolansa ja omat trionsa. Silti tulee loukkaantuneita ihmisiä jotka siellä valomerkin aikaan käyvät toivomassa jenkkaa! Pakkoko se siellä itseään on kiusata yömyöhään!?
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Tiivi-Taavi
14.04.2004 11:58:41
Itsekin joskus laivalla käyneenä, voin todeta, että siellä on kohtalaisen turhaa edes kuvitella, varsinkaan illalla (yöllä), että bändi soittaisi jenkkaa tms "hyppytansseja". koska se voi olla hengenvaarallista siinä tilanteessa. Joillakin laivoilla on ilmeisesti myös kielletty (järjestäjän toimesta) soittamasta esim. polkkaa, turvallisuussyistä. Se on täysin ymmärrettävää, sillä laivoille harvempi lähtee pelkästään tanssimaan, siellä on yleensä toisenlaiset ajanvietteet mielessä..

Kuitenkin päiväsetillä, kun väkeä ei yleensä ole kuin kourallinen, on humppaorkesterit useasti soittaneet, tanssitaitoisten turakaisten mieliksi, myös esimerkiksi jenkkaa, tietysti olosuhteet huomioon ottaen. Ompa eräs eturivin humppabändi soittanut polkkaakin, kun huomasi erään, joskus LAVOILLA, ei laivalla, polkkaa pyytäneen pariskunnan parketilla. (Tanssijoita oli siinä vaihessa ehkä yksi pari näiden lisäksi)

Mielestäni se on sitä aitoa asiakaspalveluhenkeä, että osataan "lukea" yleisöä, ja soitetaan sitä mikä uppoaa kuhunkin yleisöön, eikä PELKÄSTÄÄN sitä, mikä nyt sattuu olemaan soittajan mieleen. Palveluammatissahan tekin kuitenkin olette. En nyt tarkoita sitä, että soittajan tulisi ajatella pelkästään yleisöä, ja soittaa vain mitä yleisö sattuu milloinkin pyytämään. Mutta mitä monipuolisempi ohjelmisto orkesterilla on, sitä tyytyväisempiä me TANSSIVAT turakaiset olemme. Ja kun olemme tyytyväisiä TEIHIN SOITTAJIIN, me aivan taatusti muistamme sen, ja tulemme keikallenne myös toistamiseen. Eli hoitakaa poijat hommat kunnolla, ja ottakaa annettu palaute nöyränä vastaan. Vain palautteen avulla tiedätte, mitä pitää parantaa, ja missä ootte hyviä. Kyllä sitä äkkiä huomaa, mikä palautteesta kannattaa ottaa vakavasti, ja mikä on vain kateellisten panettelua, tai mistään tietämättömän TOSIturakaisen kukkoilua.

Mä lopetan tän tuulimyllyjä vastaan taistelun tähän. Kiitos ja anteeks.
M.i.k.key
14.04.2004 12:00:26
Eli hoitakaa poijat hommat kunnolla, ja ottakaa annettu palaute nöyränä vastaan. Vain palautteen avulla tiedätte, mitä pitää parantaa, ja missä ootte hyviä.

Mä lopetan tän tuulimyllyjä vastaan taistelun tähän. Kiitos ja anteeks.

Jep jep, mieti myös tuota pojittelun vähentämistä
M.i.k.key
14.04.2004 12:03:02
Mua saa "pojitella"

Mutta sähän ootkin kai aika poju vielä!?
Tiivi-Taavi
14.04.2004 13:26:32
Oli nyt kuitenkin pakko kommentoida, vaikka lupasin jättää tän topicin rauhaan..

Ei ne olekaan turakaiset, joita on vaikea miellyttää.. Ne olikin teitä muusikonplanttuja. No, takerru sitten pikkuseikkoihin, jos tykkäät. Ja anteeksi jos turakaisten harrastama pojittelu jotenkin loukkaa herkkää taiteilijan sieluasi. En enää lainkaan ihmettele, jollet kestä soittamisesta saamaasi kritiikkiä, kun et kestä edes pojittelua.

No, onneks joku täällä ainakin yrittää ymmärtää mitä yritän pienillä turakaisenaivoillani selittää, ja joiden henkistä tasapainoa ei tuollaiset pikkuasiat pääse horjuttamaan..

Sitä paitsi, eikös pojat oo aina poikia??
M.i.k.key
14.04.2004 13:41:04 (muokattu 14.04.2004 13:47:15)
Ei ne olekaan turakaiset, joita on vaikea miellyttää.. Ne olikin teitä muusikonplanttuja. No, takerru sitten pikkuseikkoihin, jos tykkäät. Ja anteeksi jos turakaisten harrastama pojittelu jotenkin loukkaa herkkää taiteilijan sieluasi. En enää lainkaan ihmettele, jollet kestä soittamisesta saamaasi kritiikkiä, kun et kestä edes pojittelua.

No, onneks joku täällä ainakin yrittää ymmärtää mitä yritän pienillä turakaisenaivoillani selittää, ja joiden henkistä tasapainoa ei tuollaiset pikkuasiat pääse horjuttamaan..

Sitä paitsi, eikös pojat oo aina poikia??

Just joo... Eipä taida sulla olla mitään tietoa minun taiteilijan sielun tai poikuuden pikkuseikoista tai valtavuudesta...
Kritiikkiä kyllä kestetään mutta tämä nyt ei ole oikea paikka sille, itse nuo hommat hoidan ihan riittävän tyylikkäästi ettei ole märinän varaa! Jos joku siitä huolimatta aivan väärässä paikassa väärään aikaan tulee pojitellen toivomaan humppaa niin vastaus ei ole välttämättä kauhean myönteinen, saattaa jopa naamalla välähtää tuo aikaisemmin mainitsemasi ilme!

EDIT: Anteeksi, se olikin päiviksen mainitsema ilme. Päivikselle en ikipäivänä voisi muuta kuin hymyillä ja täyttää kaikki toiveet! :)
Sähköjänis
14.04.2004 13:54:39
Turakaisille (jotka toden totta ovat nimensä ansainneet, kuten tätäkin keskustelua seuraamalla voi todeta):

Puhutte aina asiakaspalvelusta. Onko koskaan tullut mieleen että teitäkin on NIIN monenlaista tallustajaa. "Soittakaa hiljempaa, soittakaa kovempaa, enemmän valssia, enemmän tangoa, hitaammat tempot, vähemmän valssia, saisko humppaa?, osaakos pojat polkkaa?" etc etc. Lopputulos on se että kaikkia ei vaan voi miellyttää. Se on teidänkin hyväksyttävä. Sitä varten on kotistereot keksitty että jokainen voi valita musiikkinsa täysin oman halunsa mukaan.

Asiallisia tyyppejähän on suurin osa turakaisistakin, mutta sitten on se pieni mutta rasittava osa joka käy vähän väliä jotain siinä ohjeistamassa. He eivät ole mihinkään tyytyväisiä, joten soittajana kun aikansa kiertää tätä hommaa tekemässä niin lopputulos on se että homma hoidetaan tavalla joka tuottaa mahdollisimman vähän tätä märinää keskimäärin, mutta joka pitää soittajan itsensä edes about tyytyväisenä.

Sitäpaitsi tuo "pojittelu" on aivan yhtä alentavaa käytöstä kuin tuntemattomien aikuisten naisten tytöttely.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)