Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkiteknologi, Salpaus
1 2 3
Edie
06.12.2011 01:13:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta! Tästä kattelinkin jo yhtä aihetta, mutta se oli liian laaja, en löytänyt etsimääni.
 
Onko kukaan käynyt musiikkiteknologin koulutusta salpauksessa, lahdessa?
Kiinnostaisi vähän minkä ikäistä porukka siellä on?
Jos sinne mahdollisesti pääsisi suoraan peruskoulusta pääseekö hyvin mukaan juoneen, kun on tehnyt paljon äänitys juttuja ja live miksauksia?
Millainen on tuo pääsykoe? Soittoa? Paperijuttuja? Tietokoneella vai mitä?
 
Kiitos todella paljon jo etukäteen sille joka osaa edes yhteen vastata, koska kuumeisesti mietin mihin haen ja nämä pari juttua mietityttävät!
 
-Edie
 
Pieni rumpalipoika
06.12.2011 10:46:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei aiheesta ole henkilökohtaista kokemusta vaikka olenkin kyseisen koulun studioissa ollut useampaa kertaan soittamassa.
 
Aiemmin tuo oli nimeltään Orimattila-instituutti eli hakusanalla Orimattila luulisi löytyvän tietoa.
 
Useampiakin hahmoja tiedän, jotka tuon ovat käyneet ja kaikki ovat kehuneet mm. Aku Rannila ja Jaani Peuhu.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
Henri Henri Olavi
07.12.2011 21:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käynyt koulun. Pirun hyvä oli. Itse kuitenkin venaisin hieman vanhemmaksi ja menisin vasta sitten, vaikka tuonne kait on mahdollista peruskoulustakin päästä. Itse en tosin tunne ketään, joka olisi otettu sisään peruskoulun jälkeen. Aina tietty kandee koittaa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
keyboardplayer
18.12.2011 00:03:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyn toista vuotta nyt Salpauksen musiikkiteknologikoulutusta ja voin kyllä suositella, mutta komppaan edellistä siinä, että kannattaa pari vuotta opiskella aihetta itsenäisesti.
Ikähaitari tuolla on melko laaja, mutta keski-ikä taitaa pyöriä tällä hetkellä jossain 25:n nurkilla, veikkaisin. Ja tuo koulutushan on siis Orimattilassa, ei Lahdessa.
Edie
26.12.2011 03:04:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

keyboardplayer: Käyn toista vuotta nyt Salpauksen musiikkiteknologikoulutusta ja voin kyllä suositella, mutta komppaan edellistä siinä, että kannattaa pari vuotta opiskella aihetta itsenäisesti.
Ikähaitari tuolla on melko laaja, mutta keski-ikä taitaa pyöriä tällä hetkellä jossain 25:n nurkilla, veikkaisin. Ja tuo koulutushan on siis Orimattilassa, ei Lahdessa.

 
Joo, oon nyt harjoitellut yksin ja kamujen kanssa äänittelyä reilu parisen vuotta. Kotistudio löytyy. Onko siellä ketään tullut suoraan yläasteelta?
 
Zantso
28.12.2011 22:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olin miettinyt tuota ja tutkinut hieman.
 
Pisterajana pääsykokeissa oli muistaakseni 8,5 seuraavassa haussa ja peruskoulupaikkoja taisi olla kaheksan.
 
Tämän muistan
 
Tama mies on rumpali.
Henri Henri Olavi
03.01.2012 15:55:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edie: Onko siellä ketään tullut suoraan yläasteelta?
 
oon 99% varma ettei ole.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
keyboardplayer
04.01.2012 00:55:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: oon 99% varma ettei ole.
 
Jos en aivan väärin muista, niin meidän luokalla on yksi kaveri joka pääsi 17 vuoden ikäisenä sisään.
konehes
04.01.2012 00:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: oon 99% varma ettei ole.
 
Muistaakseni joskus 2002 tai 2003 joku oli tullut suoraan yläasteelta. Taisi tosin keskeyttää jo opintojen alkuvaiheessa.
 
cherub with heavy metal machine
HateHalon
08.01.2012 02:48:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs tää opiskelu tarjoaa?
 
Osaa laskea äänen fysikaaliset liikeradat ja niiden energian ja sitä varten osaa tehdä teoriassa täydellisen akustoimisen?
 
Vai että osaa laittaa sm57 mikin kitaravahvarin eteen?
 
www.halondesign.com
keyboardplayer
08.01.2012 15:32:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Mitäs tää opiskelu tarjoaa?
 
Osaa laskea äänen fysikaaliset liikeradat ja niiden energian ja sitä varten osaa tehdä teoriassa täydellisen akustoimisen?
 
Vai että osaa laittaa sm57 mikin kitaravahvarin eteen?

 
Viisseiskan laittoa vahvarin eteen on kovasti opeteltu ihan kädestä pitäen. Hitammat saavat vielä tukiopetusta.
 
Nojoo..
 
Salpaus tarjoaa aika laajalta skaalalta aiheita koulutuksessa. Muutamia aiheita:
-Musiikkikulttuurit/historia
-Instrumenttitaidot/musiikin teoria
-Studiotyöskentely (Studiolaitteiden hallintaa, mikitystekniikat yms)
-Musiikkitietotekniikka (Pro Toolsin ja Logicin hallinta ja tietokoneen hallinta yleisesti musiikin teossa.)
-Akustiikka
-Äänikuva
-Nuotinnos/Sovitus (Sibelius softan hallintaa)
Pieni rumpalipoika
09.01.2012 23:14:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin ne jotka muutamia vuosia sitten tuolta valmistuivat pitivät teorian ja käytännön suhdetta hyvänä. Siellä ei kouluteta akustiikka-inssejä, mutta ei myöskään kaapelin vetäjiä vaan jotakin siltä väliltä.
 
En nyt muista keiltä, mutta pariltakin pitkän linjan yleisesti arvostetulta ääniteknikolta olen kuullut, että tuosta koulusta tulee paljon "hyvää matskua" ulos.
 
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
kiiski
01.02.2012 15:17:22 (muokattu 01.02.2012 15:17:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opiskelen itse lafkassa nyt tokaa vuotta ja suosittelen koulua varauksetta tällä hetkellä. Ensi syksyksi on tulossa ilmeisesti rankka muutos opetussuunnitelmaan, jonka seurauksena työharjoittelun määrä kasvaa ja opetustuntien määrä vastaavasti vähenee. Rinnalle tulee erikoisammattitutkinto, jolla voi täydentää hankitun ammattitutkinnon vastaamaan vanhalla opetussuunnitelmalla valmistuneiden tietotaitoa.
 
Eli jatkossa opiskellakseen samat jutut siihen pitää varata huomattavasti enemmän aikaa.
 
Edit: Varmaa tietoa mistään ei ole tällä hetkellä ja kaikki kertomani on vähintään toisen käden tietoa (tosin opettajilta saatua)
 
Esp
15.02.2012 22:04:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Muistaakseni joskus 2002 tai 2003 joku oli tullut suoraan yläasteelta. Taisi tosin keskeyttää jo opintojen alkuvaiheessa.
 
Eikös toi Saarisen Riku, joka aloitti 2003 tullut yläasteelta? Vai oliko mies käynyt lukion... ei voi muistaa.
 
Itse olen myös tuolta valmistunut. Hyvä kouluhan se on, tosin vaatii valtavan määrän omaa työtä omalla ajalla, että siitä saa kaiken irti (niin kai kaikki koulut...). Asuinpaikkana Orimattila taas on mitä on... se tietysti motivoi asumaan koulun studiolla :P
 
Täh?!?
konehes
16.02.2012 19:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Eikös toi Saarisen Riku, joka aloitti 2003 tullut yläasteelta? Vai oliko mies käynyt lukion... ei voi muistaa.
 
Itse olen myös tuolta valmistunut. Hyvä kouluhan se on, tosin vaatii valtavan määrän omaa työtä omalla ajalla, että siitä saa kaiken irti (niin kai kaikki koulut...). Asuinpaikkana Orimattila taas on mitä on... se tietysti motivoi asumaan koulun studiolla :P

 
Joo, Riku taisi olla myös ns. nuorisoa. Muistan vaan jonkun legendan nuoresta tyypistä, joka oli keskeyttänyt. Itse olin luokkani nuorin kun kaksikymmentävuotiaana aloitin opiskelun.
 
Orimattilassa parasta on juuri se, että siellä ei voi tehdä yhtään mitään, joten on pakko olla kymmeneen asti illalla studiolla leikkimässä, myös viikonloppuisin. Ja OS-SIn kierrätyksestä saattaa löytää kaikenlaisia audio-aarteita :)
 
cherub with heavy metal machine
Henri Henri Olavi
16.02.2012 23:45:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: OS-SIn kierrätyksestä saattaa löytää kaikenlaisia audio-aarteita :)
 
OS-SI itsessään on jo kokemisen arvoinen.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
acai
17.02.2012 18:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Itsekin olen hieman fiilistellyt, jos sitä tuonne hakisi. Opiskelen parhaillaan Konsalla ja olisi kiva tietää, miten tuo eroaa muusikon koulutuksesta. Onko kuitenkin soitto/laulutunnit ja samat pakolliset teoriat yms. ?
 
kiiski
18.02.2012 10:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

acai: Onko kuitenkin soitto/laulutunnit ja samat pakolliset teoriat yms. ?
 
Soitto/laulutunteja ei ole, instrumenttitaidoissa kuitenkin opastetaan hieman. Teoria on pakollista, mutta sitä ei ole kauheasti ja sen saa skipata jos osaa asiat jo kouluun tullessa.
 
Henri Henri Olavi
18.02.2012 18:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Soitto/laulutunteja ei ole, instrumenttitaidoissa kuitenkin opastetaan hieman. Teoria on pakollista, mutta sitä ei ole kauheasti ja sen saa skipata jos osaa asiat jo kouluun tullessa.
 
Tokana vuotena on koe instrumentti- ja yhtyetaidoista, jossa täytyy antaa (suht köykäinen) todiste osaamisestaan kitarassa, bassossa, kiippareissa ja rummuissa. Teoriasta voi tosiaan saada vapautuksen, mutta toki siinäkin joutuu tenttimään. Itselleni oli todella paljon hyötyä Salmisen Maran opettamasta teoriasta. En usko, että muuten olisin koskaan siitä niin paljoa oppinut.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
KTR
24.02.2012 22:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: OS-SI itsessään on jo kokemisen arvoinen.
 
Tuli kerran pyörähdettyä siellä opiskeluaikana. Sieltä olisi löytänyt varmaan vaikka mitä, jos olisi jaksanut etsiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «