Aihe: Yliarvostetuin rumpali
1 2 3 4 530 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Vallu-Veke
16.02.2012 20:08:06
jazzmies: Sitä en osaa sanoa, mutta viimeksi olen tehnyt rahan edestä muuta kuin musiikkihommaa vuonna 1993. Voisihan sitä äkkipäätä alkaa itsekin pitämään itseäni musiikin ammattilaisena, mutta siihen on vielä piiiiiitkä matka.

Get a haircut and get a real job...
Ei vaitenkaan asialinjaahan te Velin kanssa vedätte. Mutta tuo taidenäkökanta, melodinen rumpalointi, jne, on varmaan idiootillekkin jo selvä ja saa lääkkeenkin jo sairaaksi? Minusta tämä aihe on laajempi ja moni ajattelee asioita pidemmälle, kuin esim. pari edellistä kommenttia tässä keskustelussa, joihin aina laitetaan terävä vastaus ja unohdetaan edellä olleet jutut...... Sellaista yhteenvetotyötähän aivot tekee ja summaa asioita, hieman pidemmältä ajalta. Myös muut otsakkeet ja niissä olleet kommentit summautuu, jos aivot yleensä pelaa kolmiulotteisesti. Edellä hieman kimpaantunutkin kaveri on voinut silleen ynnäillä asioita ja lopputulos on närkästys? Ei olla akkojen pilkkaamia putkiaivoja nyt. Aihe liittyy arvostamiseen. Miten esim. sellaisia yleispuurtajia arvostetaan tai yliarvostetaan? Esim. markkuliini joutuu pikapikaa opettelemaan uuden setin kipaleita, kun tuuraa sairauspotilasta. Höttömusaa, mutta löytyykö arvostusta, jos on ammattitaitoa selviytyä erilaisista tilanteista ammattitaidolla. Kaikilta ei onnistu muutaman minuutin varoitusajalla. Jätetäänkö välistä, kun on höttömusaa ja kilkutellaan kotona taidetta?
markkuliini
16.02.2012 20:35:20

Huominen keikka on kyllä mulle mahdoton vetää ulkoa tällä varoajalla. Oon joskus opetellu 20 biisiäkin ulkoa kahdessa päivässä, mutta nyt ei pysty. Yllättävän paljon noissa biiseissä kommervenkkeja vaikka itse kompit ei olekaan monimutkaisia. Melkein kaikista biiseista olen saanut lapun tehtyä, ja just oli kolmen erityisen kikkaisaa biisiä putkeen ja meinasi epätoivo iskeä. :D
Aika paljon 9 tahdin rakenteita tytöllä, eikä vois missään nimessä mennä sillä asenteella että" kuulen kyllä ja arvaan loput".
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
-Dr.DW-
16.02.2012 20:42:15
markkuliini: Huominen keikka on kyllä mulle mahdoton vetää ulkoa tällä varoajalla. Oon joskus opetellu 20 biisiäkin ulkoa kahdessa päivässä, mutta nyt ei pysty. Yllättävän paljon noissa biiseissä kommervenkkeja vaikka itse kompit ei olekaan monimutkaisia. Melkein kaikista biiseista olen saanut lapun tehtyä, ja just oli kolmen erityisen kikkaisaa biisiä putkeen ja meinasi epätoivo iskeä. :D
Aika paljon 9 tahdin rakenteita tytöllä, eikä vois missään nimessä mennä sillä asenteella että" kuulen kyllä ja arvaan loput".

Mie jos muistan sanat ja melodian, niin helpottaa hiukan.
Tosin, enpä mie muuta osaakkaan soittaa kun Kirkan Anna käsi. Ja sekin vahigossa ja ainoastaan sinnepäin.
En vois kyllä kuvitellakaan että 20 biisiä menis tähän kajuuttaan 2 päivässä...
Se on vähän ku yrittäs tunkea neliskanttista palikkaa pyöreeseen reikään.
Heh, meneehän se, kun on tarpeeksi minimalistinen palikka=P
Tuo siun lukutaito on varmasti korvaamatonta!
Kyllä se mieki ne joskus opettelen...
Enhän mie ikinä kerkee siun tasoa näkemäänkään, mutta vaikka sitten omaksi iloksi!
Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! .Ai fakin laav tö rhythym!
tiukkapipo
16.02.2012 22:10:24
jazzmies: Länsiafrikkalainen djembe-perinne on taiteen korkeakulttuuri, missä kaikki Velipesosen mainitsemat erinomaisuuden ja tarpeellisuuden piirteet kuuluvat selvästi läpi. Kannattaa muuten katsoa Mamady Keitasta kertoma Djembefola-elokuva, jos haluaa tietää heidän pedagogisesta kulttuurista enemmän. Mestari-kisälli-asetelma on siellä huipussaan. Djemben hallitsevat kaverit ovat lähes poikkeuksetta griottien kouluttamia perinteen ja repertuaarin osaajia, eli koulutettuja ja teorian hallitsevia. Ihan sama asia siis kuin meidän osaajat. Myytti itseoppineisuudesta ja luonnonlapsesta asuu lujassa lähes kaikessa konservatorioperinteen ulkopuolelta tulvassa.

Kiitoksia elokuva-vinkistä, pitää ottaa selvää löytyykö tuota kirjastoista. Tuo afrorytmien infomäärä vaikuttaa ummikolle niin suurelta, että kuvittelisin ettei sitä opi hallitsemaankaan kuin kuulemalla ja tuntemalla sitä jo melkeinpä sikikönä ja sitten juuri mestarien opissa ja tanssijoita säestämällä lapsesta saakka.

En kyseenalaista, mutta kysyn kohdasta "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi...", päteekö tämä myös afrikkalaisessa perinteessä? Minulla kun on karkea mutu-oletus, että rumpalit antavat sykkeen ja antavat breikeillä määräykset tanssijoille, "rumpalit vie (jos osaavat) ja tanssijat vikisevät eli tanssivat ja laulavatkin rumpusykkeen päälle".

Tuli noista afro-videoista mieleen, että ideaalimaailmassa pitäisi tanssimuusikkokoulutukseen järjestää koulutussoittoja lavatanssijoiden kanssa. Muusikot näkisivät heti kättensä jäljen (kuten afrikassa) ja tanssijat voisivat oppia tanssimisen ohessa kenties mitä tarkoittavat rytmi, tahti, dynamiikka, tempo jne. (eivätkä puhuisi niin järjettömiä tanssipalstoillaan...).

Olen kuullut nuoria soittajia, joilta löytyy huimasti taitoa soittaa esim. joitain Stevie Wonderin biisejä, mutta perinteiset vanhat suomalaisiskelmät, tangot, humpat, valssit jne. soitetaan aivan liian lujaa ja mekaanisella rytminkäsittelyllä. Apropoo lähdin afrosta liikkeelle, mutta suomalaisen tanssimusiikin muisteluilla huomaankin kuinka paljon järkeä lopulta onkaan pesosen ja jazzmiehen jargonissa "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi sekä muotorakenteellinen kokonaisuuden hahmottaiminen." jos tällä tosiaan tarkoitetaan sitä, ettei esim. kappaleita Sä muistatko metsätien, Heili karjalasta, Tuo suru jonka sain soiteta samoin kuin Elvistä tai vaikka Anna Erikssonin hittejä. Hienoa! (Paitsi en tiedä osaisiko tanssikansa enää arvostaa perinteistä soittotapaa...)
Tankero
16.02.2012 22:25:52
tiukkapipo: Kiitoksia elokuva-vinkistä, pitää ottaa selvää löytyykö tuota kirjastoista. Tuo afrorytmien infomäärä vaikuttaa ummikolle niin suurelta, että kuvittelisin ettei sitä opi hallitsemaankaan kuin kuulemalla ja tuntemalla sitä jo melkeinpä sikikönä ja sitten juuri mestarien opissa ja tanssijoita säestämällä lapsesta saakka.

En kyseenalaista, mutta kysyn kohdasta "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi...", päteekö tämä myös afrikkalaisessa perinteessä? Minulla kun on karkea mutu-oletus, että rumpalit antavat sykkeen ja antavat breikeillä määräykset tanssijoille, "rumpalit vie (jos osaavat) ja tanssijat vikisevät eli tanssivat ja laulavatkin rumpusykkeen päälle".

Tuli noista afro-videoista mieleen, että ideaalimaailmassa pitäisi tanssimuusikkokoulutukseen järjestää koulutussoittoja lavatanssijoiden kanssa. Muusikot näkisivät heti kättensä jäljen (kuten afrikassa) ja tanssijat voisivat oppia tanssimisen ohessa kenties mitä tarkoittavat rytmi, tahti, dynamiikka, tempo jne. (eivätkä puhuisi niin järjettömiä tanssipalstoillaan...).

Olen kuullut nuoria soittajia, joilta löytyy huimasti taitoa soittaa esim. joitain Stevie Wonderin biisejä, mutta perinteiset vanhat suomalaisiskelmät, tangot, humpat, valssit jne. soitetaan aivan liian lujaa ja mekaanisella rytminkäsittelyllä. Apropoo lähdin afrosta liikkeelle, mutta suomalaisen tanssimusiikin muisteluilla huomaankin kuinka paljon järkeä lopulta onkaan pesosen ja jazzmiehen jargonissa "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi sekä muotorakenteellinen kokonaisuuden hahmottaiminen." jos tällä tosiaan tarkoitetaan sitä, ettei esim. kappaleita Sä muistatko metsätien, Heili karjalasta, Tuo suru jonka sain soiteta samoin kuin Elvistä tai vaikka Anna Erikssonin hittejä. Hienoa! (Paitsi en tiedä osaisiko tanssikansa enää arvostaa perinteistä soittotapaa...)

Miten niin osaisiko? Osaa edelleen. Oikeassa olet, että nuoret oppineet ei oikein hallitte tanssimusiikin spottoa. Tuskin on ollut HUmppa veikot ym levylautasella, että siinä mielessä ymmärrettävää.
Humppajyrä
velipesonen
16.02.2012 23:11:38

tiukkapipo:Olen kuullut nuoria soittajia, joilta löytyy huimasti taitoa soittaa esim. joitain Stevie Wonderin biisejä, mutta perinteiset vanhat suomalaisiskelmät, tangot, humpat, valssit jne. soitetaan aivan liian lujaa ja mekaanisella rytminkäsittelyllä. Apropoo lähdin afrosta liikkeelle, mutta suomalaisen tanssimusiikin muisteluilla huomaankin kuinka paljon järkeä lopulta onkaan pesosen ja jazzmiehen jargonissa "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi sekä muotorakenteellinen kokonaisuuden hahmottaiminen." jos tällä tosiaan tarkoitetaan sitä, ettei esim. kappaleita Sä muistatko metsätien, Heili karjalasta, Tuo suru jonka sain soiteta samoin kuin Elvistä tai vaikka Anna Erikssonin hittejä. Hienoa! (Paitsi en tiedä osaisiko tanssikansa enää arvostaa perinteistä soittotapaa...)

No joo, jos rumpali ei hahmota muotorakennetta kunnolla, hän paitsi ei osaa rumpalin tehtäviä, ei ole myöskään musiikin parissa oikealla alalla. Mun mielestä harmonisiin sävyihin reagointi on aina hyvin paljon riippuvaista omaksutusta estetiikasta, silloinkin kun on hyvää ja kohdallaan. Jos pikkutarkoiksi heittäydytään niin rummut vaikuttavat harmonisiinkin sävyihin pelkällä olemassaolollaan (vaikka teoriassa tämänkin asian voi jättää huomiotta kuten minkä tahansa - teoriassa).

Siitä päästään asiaan nimeltä tyyli. Voi veljet kuinka näillä vanhoilla humppamuusikoilla 30-luvulta 60-luvun alkuun olikin tyylillistä pääomaa! Kyllä soitettiin jenkat ja valssit tyylillä ja vaikka monilla sen ajan levyttävistä humppamuusikoista oli selkeästi jazztausta, he osasivat myös kommunikoida ei-jazzillisen materiaalin kanssa eli heillä JAZZIN TYYLI palveli musiikkia eikä musiikki jazzin tyyliä. Olavi Virta oli jazzmuusikko.

Mikä on tyylin ja ilmaisukeinon suhde? Rumpalin pitäisi tietenkin olla jollain tasolla tietoinen säveltäjän käyttämistä ilmaisukeinoista ja koko bändin pitäisi sovittaa tyylinsä musiikin ilmaisukeinoihin sillä estetiikalla joka on heidän käytettävissään. Sanoisin että vanhan ajan humppamuusikoilla oli terve estetiikka siinä missä nykyisin monella ei estetiikkaa olekaan, on vain kling-klong-apparaatteja.
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Mikael
16.02.2012 23:15:35 (muokattu 16.02.2012 23:20:29)

jazzmies: Minäkin olen soittanut ja esiintynyt vaikka kenenkä kanssa satunnaisesti, mutta kun katsoo Langin valikoitua ääniteluetteloa, ei siellä olekaan enää kummoisia nimiä. Alkoholisoitunut Wetton ja joitakuita muita.

Voitaisko me sit ihan vaan vilkaista samalla sun valikoitua ääniteluetteloa? :D

Mä olisin taipuvainen olemaan snadisti IsoJussin kanssa samoilla linjoilla. Dumaamisen kautta maailman tarkastelu on melko ankea tapa kokea asioita. En mä kään tosta Langin akrobatiasta hirveästi perusta, mut jos joku diggaa ja saa fiilikset niin mahtavaa - Lang on paikkansa ansainnut.

Rytmi on jokamiehen oikeus. Kaikilla pitäis olla mahdollisuus kokea riemua rytmin ja musiikin kautta - vaikka ei muotorakenteiden hahmotus oliskaan ihan komitean hyväksymällä tasolla.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
tiukkapipo
17.02.2012 00:33:05
(Paitsi en tiedä osaisiko tanssikansa enää arvostaa perinteistä soittotapaa...)

Tankero: Miten niin osaisiko? Osaa edelleen. Oikeassa olet, että nuoret oppineet ei oikein hallitte tanssimusiikin spottoa. Tuskin on ollut HUmppa veikot ym levylautasella, että siinä mielessä ymmärrettävää.

Hienoa jos osaa! Olen iloisesti yllättynyt.
Ajattelin, että jos tanssikansa ei enää juurikaan kuule vanhanajan tyyliä ja dynamiikkaa, niin he voivat sitä oudoksua live-tilanteessa. Kokemuspohjani ei ole kovin laaja-alainen, ja arveluuni vaikutti myös esim. jo muutamia vuosi sitten tapaamani puoliammattilainen tanssimuusikko, joka teki keikkaa vähän laajemminkin. Hän sanoi että bändin oli pakko ostaa subbaset kun yleisö vaati sitä basson pöhinää ja volyymia kun ovat siihen nykyään tottuneet.
jazzmies
17.02.2012 00:38:34
Mikael: Voitaisko me sit ihan vaan vilkaista samalla sun valikoitua ääniteluetteloa? :D

Tee-itse-paremmin -kortti vilautettu. OMG, LOL, MILF
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
velipesonen
17.02.2012 07:19:24

Katsoikos kukaan A-Talkia eilen? Siinähän kaikki osallistujat tuntuivat olevan vanhan mestari-kisälli-perinteen palauttamisen kannalla. Tämä vain huomiona tähän keskusteluun kun oli puhe näistä grioteista.
Vallu-Veke
17.02.2012 09:27:58
velipesonen: Siitä päästään asiaan nimeltä tyyli. Voi veljet kuinka näillä vanhoilla humppamuusikoilla 30-luvulta 60-luvun alkuun olikin tyylillistä pääomaa! Kyllä soitettiin jenkat ja valssit tyylillä ja vaikka monilla sen ajan levyttävistä humppamuusikoista oli selkeästi jazztausta, he osasivat myös kommunikoida ei-jazzillisen materiaalin kanssa eli heillä JAZZIN TYYLI palveli musiikkia eikä musiikki jazzin tyyliä. Olavi Virta oli jazzmuusikko.

Mikä on tyylin ja ilmaisukeinon suhde? Rumpalin pitäisi tietenkin olla jollain tasolla tietoinen säveltäjän käyttämistä ilmaisukeinoista ja koko bändin pitäisi sovittaa tyylinsä musiikin ilmaisukeinoihin sillä estetiikalla joka on heidän käytettävissään. Sanoisin että vanhan ajan humppamuusikoilla oli terve estetiikka siinä missä nykyisin monella ei estetiikkaa olekaan, on vain kling-klong-apparaatteja.

Tuossapa se on kait ytimekkäästi, miksi vanhempi iskelmä- ja tanssimusa kuulostaa niin tyylikkäältä. Ei vähiten ko. ajan rumpalien takia, vaikka tietenkin koko porukka oli yleensä aika kovaa tasoa. Helppo siinä on vetää Hopeista kuuta, kun homma svengaa :)
Nykyistä tangomarkkinameininkiä ja vanhoja, vaikka Olavi Virran, 60-luvun Reijo Taipaleen, jne. tuotantoja kun vertaa keskenään, niin tämä nykyinen on aika väkinäistä puuhastelua. Makuasioita.

Jazz-musiikkia pitäis alkaa enemmän harrastamaan ihan kuuntelumielessäkin, vaikken osaa juurikaan soittaa sitä. Tuurilla ehkä tarttuis jotain omaankin repertuaariin. Tuo jazz-tausta saattaa tosiaan selittää sitä tyylikkyyttä.
velipesonen
17.02.2012 09:49:16

Ja itte asiassa tuommonen kulmikkaampikin soitto kuulostaa todella vetävältä, kuten tässä: http://www.youtube.com/watch?v=c3tiAlAGHkY
tomboarmageddon
17.02.2012 11:42:47 (muokattu 17.02.2012 11:45:48)
Musta yliarvostettu rumpali on sellainen, joka on paljon näkyvillä ja kuuluisa, mutta oma arvomaailma törmää muiden arvostajien kanssa. Thats it. Jos tuo pädin näpyttely vaatehuoneessa oli tänneppäin heitetty, niin pitää osittain paikkansa.
Ääni Mike Portnoylle
EJ84
17.02.2012 12:02:11

tomboarmageddon: Musta yliarvostettu rumpali on sellainen, joka on paljon näkyvillä ja kuuluisa, mutta oma arvomaailma törmää muiden arvostajien kanssa. Thats it. Jos tuo pädin näpyttely vaatehuoneessa oli tänneppäin heitetty, niin pitää osittain paikkansa.
Ääni Mike Portnoylle

Mä en osaa valita äänestäisinkö Neil Peartia vai Mike Portnoyta. Vai ehkä kuitenkin Lars?
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself."
Cimble
17.02.2012 12:09:25
EJ84: Mä en osaa valita äänestäisinkö Neil Peartia vai Mike Portnoyta. Vai ehkä kuitenkin Lars?

Minusta Peart ei tod kuulu tuohon ryhmään.
Suklaapallo ei ole välttämättä geishakuula.
mukis
17.02.2012 20:39:04

Rytmi on jokamiehen oikeus. Kaikilla pitäis olla mahdollisuus kokea riemua rytmin ja musiikin kautta - vaikka ei muotorakenteiden hahmotus oliskaan ihan komitean hyväksymällä tasolla.

Tässä se ongelma juuri onkin: rytmistä ei irtoa riemua, jos, ja kun se valitettavan usein on, kaikkea sitä, mistä tässä ketjussa on puhuttu.

Toki mistä tahansa rytmistä saa kokea riemua, mutta olisiko kaikenlainen koettu rytmiriemu vieläkin valtoimempaa, jos rytmin laatu olisi kauttaaltaan parempaa?
velipesonen
17.02.2012 21:02:54

mukis: Tässä se ongelma juuri onkin: rytmistä ei irtoa riemua, jos, ja kun se valitettavan usein on, kaikkea sitä, mistä tässä ketjussa on puhuttu.

Toki mistä tahansa rytmistä saa kokea riemua, mutta olisiko kaikenlainen koettu rytmiriemu vieläkin valtoimempaa, jos rytmin laatu olisi kauttaaltaan parempaa?

Kyllä oikeastaan. Mutta onhan jalkapallokin jokamiehen oikeus ja tuottaa iloa sellaisellekin jonka taidot eivät ole Litmasen luokkaa. Taide on valitettavasti urheilua epäkiitollisempi elämänalue koska niin tyhmää valmentajaa tuskin on joka pelkän maineen perusteella pitää keskinkertaista tai huonoa pelaajaa avauskokoonpanossa.

Ja kyllä minä uskon että meillä Härmässä tätä rytmiriemua on elämässä yleensä liian vähän. Kun Remu Aaltonen tuli valituksi Porvoon kaupunginvaltuustoon syksyllä 2000, hän sanoi televisiossa "Rytmi on tärkein, jos ihminen ei tiedä mitä on rytmi niin se ei tiedä mistään mitään". Valitettavasti Remulla itsellään rytmi sekosi Lapin-keikalla aika pian. Mutta se määrätty fjonga on hyvä olla olemassa, ja määrätty botne että saa statsin, et pitää olla habaa. Sit koko homma on GHANG!
jazzmies
17.02.2012 22:14:34
tiukkapipo:En kyseenalaista, mutta kysyn kohdasta "harmonisiin sävyihin ja konsepteihin reagointi...", päteekö tämä myös afrikkalaisessa perinteessä? Minulla kun on karkea mutu-oletus, että rumpalit antavat sykkeen ja antavat breikeillä määräykset tanssijoille, "rumpalit vie (jos osaavat) ja tanssijat vikisevät eli tanssivat ja laulavatkin rumpusykkeen päälle".

Länsiafrikkalaisen rumpuperinteen rytmikudos, osarytmien muodostama tekstuuri, on ottanut harmonian asemaan. Toistuvan rytmisyklin funktio on suurinpiirtein sama kuin sointukierron. Näin ollen rumpalisolisti, tanssija ja varioivimmat säestävät rummut heijastelevat rytmikudoksen aksentteja samalla tyylillä kuin jazzsolisti ja komppaajat harmonan jännitteitä ja purkauksia.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
J-H
29.03.2012 03:07:39 (muokattu 29.03.2012 11:23:27)
Tankero: Täällä on jo threadi aliarvostetuimmasta rumpalista,mutta ken lienis yliarvostetuin.
Oma ehdokkaani on suvereenisti Charlie Watts
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)