Aihe: Keikkapalkkioista
1 2 3 4 59 10 11 12 1325 26 27 28 29
isojussi
16.02.2012 00:42:43
marpula: Sama pätee myös putkimiehiin. Yhdellä tutulla oli talossaan ...Kumman putkimiehen sinä tilaisit?

Tyhmiä putkimiehiä: Olis tehny kaiken kerralla valmiiks, mutta laskuttanu kunnon liksan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lennu
16.02.2012 01:23:37

isojussi: Tyhmiä putkimiehiä: Olis tehny kaiken kerralla valmiiks, mutta laskuttanu kunnon liksan.

Yrittäjän syy, yrittäjä on aina syyllinen. Duunari tekee mitä pyydetään, niillä ehdoilla kuin on sovittu. Se on valintakysymys. Duunari voi vaihtaa yrittäjää, jos on pätevä, mutta yrittäjä elää itsensä kanssa.
no is any good musics maked anymore...
isojussi
16.02.2012 02:15:57
Joo - toki nöinhan se menee, kuten Lennu sanot. Mutta alle minimin ei tarvii duunarinkaan tehdä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lennu
16.02.2012 02:22:43

isojussi: Joo - toki nöinhan se menee, kuten Lennu sanot. Mutta alle minimin ei tarvii duunarinkaan tehdä.

Kuka sen päättää? Sinäkö yrittäjänä. Toivomuksia saat esittää, muut tekee kuten on sovittu. Ei se ole mun eikä sun syy, että ei osata sopia. Sun paikallisnuokkarikeikat ei vähene sillä, että joku trio tekee lapissa halvalla leipänsä.
no is any good musics maked anymore...
hvinnamo
16.02.2012 03:53:35
isojussi: Hvinnamo hei - lain mukaan verovapaita korvauksia ei saa makasaa palkan osana.

Ravintolamuusikoiden työehtosopimuksen mukaan ne kuuluvat ne kuuluvat palkan päälle.

Ja ihan minkä tahansa muunkin työehtosopimuksen mukaan.

Tulkoot vaikka palkan alle sitten, mutta sanokaa nyt hitossa mulle , että missä kohtaa mä laskin tossa verovapaita korvauksia palkan osana?? Teeppä itse laskelma, missä matkaa on 100 km kotoa keikalle ja bruttosummat on 200e tai 600e. Katsotaan sitten paljonko verotettava palkka on teidän mielestänne. Noin mä olen sen useankin eri ohjelmatoimiston kanssa laskenut, mutta näyttäkää miten se pitäis olla. Kiitos.
EP
16.02.2012 06:38:20 (muokattu 16.02.2012 06:38:42)
hvinnamo: Tulkoot vaikka palkan alle sitten, mutta sanokaa nyt hitossa mulle , että missä kohtaa mä laskin tossa verovapaita korvauksia palkan osana?? Teeppä itse laskelma, missä matkaa on 100 km kotoa keikalle ja bruttosummat on 200e tai 600e. Katsotaan sitten paljonko verotettava palkka on teidän mielestänne. Noin mä olen sen useankin eri ohjelmatoimiston kanssa laskenut, mutta näyttäkää miten se pitäis olla. Kiitos.

Tollanen "bruttosumma" ajattelu on vähän väärin.
Kyllä ensin pitäis olla se henk.kohtainen palkka mistä pidätetään vero.
Sitten siihen lisätään päiväraha ja km -korvaus ym. jos niitä on mahdollista saada?
Aina ei saa, esim. km -korvaus vain sille jolle se oikeesti kuuluu.
humppahanuristi
16.02.2012 09:03:00 (muokattu 16.02.2012 09:07:18)

hvinnamo: Tulkoot vaikka palkan alle sitten, mutta sanokaa nyt hitossa mulle , että missä kohtaa mä laskin tossa verovapaita korvauksia palkan osana?? Teeppä itse laskelma, missä matkaa on 100 km kotoa keikalle ja bruttosummat on 200e tai 600e. Katsotaan sitten paljonko verotettava palkka on teidän mielestänne. Noin mä olen sen useankin eri ohjelmatoimiston kanssa laskenut, mutta näyttäkää miten se pitäis olla. Kiitos.
Siinä kohti, että läksit kokonaissummasta vähentämään. Kyllä se sillä 200€ summalla noin menee, jos lähdetään kiinteästä summasta keikkapalkkiona.
Periaate vaan pitäisi olla toisinpäin eli sinulla on palkka, joka pitää saada ja oman auton käyttökorvaus päälle.
Kun tuossa sinun laskelmassa taas on summa, josta jää joku palkka.

Käytetään nyt helppoja lukuja, älkää välittäkö nyt määristä:

Palkka 100€ ja sama kerroin eli 1,5 meinaa 150€
100km matkat 0,45€/km x 2 = 90€
Tässä vaiheessa yhteensä 240€ + päiväraha, jos tulee riittävästi tunteja. 100km:llä ei välttämättä ihan normikeikalla saa kokopäivärahaan oikeuttavaa tuntimäärää kasaan tai on pitkät roudausajat.
Eli kvartetilla tuolla tavalla laskettuna
4 x 150€ + km korvaus 90€ = 690€+ mahdolliset päivärahat.

Jotenkin minusta kyllä tuntuu, että tästä laskelmasta puuttuu nyt jotain oleellista...
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
hvinnamo
16.02.2012 10:11:39 (muokattu 16.02.2012 10:15:03)
Ei nyt sekoiteta mitään kvartetteja tähän. Kyse oli siis yhdestä keikkasoittajasta, joka laskuttaa 100 km:n päässä olevasta keikasta 200 euroa tai 600 euroa. Kuvitellaan että kokopäiväraja tulee täyttymään ja tottakai mielestäni kilometrikorvaus kuuluu hänelle kun autolla ajetaan , niin kertokaa nyt paljonko teidän mielestä olisi palkka kummassakin tapauksessa. Eikä se bruttosumma siitä kasva, että noilla mennään. Uudet laskelmat nyt kehiin, kiitos.
isojussi
16.02.2012 10:40:47 (muokattu 16.02.2012 10:48:43)
hvinnamo: ...missä kohtaa mä laskin tossa verovapaita korvauksia palkan osana?? ....

Siitä lähtien, kun verotettava tulo menee alle työehtosopimuksen määrittelemän minimin, mutta saat silti km-korvauksia tahi päivärahoja.

E: Sä et nyt vaan halua ymmärtää sitä, että työstä tulee kaikille VÄHINTÄÄN tes:n mukainen minimi ja kulukorvaukset tulee siihen päälle. Eli jos olet esim ravintolamuusikoiden reviirillä, niin vaikka olisit yrittäjä, et voi lain mukaan laskuttaa niin, että sulle sen alle palkkaa.

Mikäli olet yhtään esim tätä palstaa lukenut - tai muuten pitäny silmäs auki - tällä alalla rikotaan lakia tässä kohden härskisti.
isojussi
16.02.2012 10:52:37 (muokattu 16.02.2012 10:53:53)
Lennu: Kuka sen päättää?

Lakihan sen määrää. Alle minimin ei saa MAKSAA.
Huom : MAKSAA!!!

Vastuu on työnantajalla.
baron
16.02.2012 11:14:54

isojussi: Lakihan sen määrää. Alle minimin ei saa MAKSAA.
Huom : MAKSAA!!!

Vastuu on työnantajalla.

Kun on työsuhteessa ravintolaan tai ohjelmatoimistoon.
Ei koske yritystoimintaa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
16.02.2012 12:55:26
isojussi: Siitä lähtien, kun verotettava tulo menee alle työehtosopimuksen määrittelemän minimin, mutta saat silti km-korvauksia tahi päivärahoja..

On tossa muutakin kummallista, jo periaatteellisesti lähdetään ihan väärästä päästä liikkeelle.
Tekeekö jokin työnantaja tollasen laskelman? En oikein usko.
humppahanuristi
16.02.2012 13:11:33 (muokattu 16.02.2012 13:17:36)

EP: On tossa muutakin kummallista, jo periaatteellisesti lähdetään ihan väärästä päästä liikkeelle.

Tätä minäkin yritin sanoa mutta ilmeisesti se nyt vain sotkeutui tuohon kvartettiin.

hvinnamon tapahan on ihan yleinen eli sovitaan hinta ja sitten tehdään kaikki vähentävät laskutoimenpiteet ja katsotaan jäikö palkkaa. Yleensähän ei edes jää tällä periaatteella. Sinällään laskut on ihan oikein, jos noinpäin sen laskee.

Oikeastihan pitäisi itselleen määrittää ensin se palkkataso, sen jälkeen lasketaan paljonko se tulee maksamaan maksajalle. Silloin se palkan kolminkertaistaminen ei tarkoita loppusumman kolminkertaistamista välttämättä.

Jos nyt otetaan se lasku esimerkiksi, niin 45€ oli eka palkka.
Kolminkertaistetaan se eli 135€ ja siihen kertoimella kulut päälle eli 1.5 = 202,5 ja vielä ne kilometrit ja päivärahat eli 36€ ja 90€. Lopputuloksena 328,50€ ja saatiin kolminkertainen palkka siihen 200€ versioon verrattuna.

Yksi henkilö 135€ palkalla/ilta tulisi siis maksamaan tilaajalle 328,50.
Ja vaikka tätä ei haluttu, laitan silti:
Duo 567€
Trio 805,50€
kvartetti 1044€

100km ja kokopäiväraha eli 3 tuntia edestakaisin matkoihin, 5 tunnin soitto, 4 tuntia roudausta yhteensä ennen ja jälkeen keikan saadaan justiin 12 tuntia ja tuntipalkaksi 11,25€/h.

Eikös siinä nyt sitten ala olla tanssimuusikon hinnoitteluperusteet selvillä?
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
isojussi
16.02.2012 13:33:30
baron: Kun on työsuhteessa ravintolaan tai ohjelmatoimistoon.
Ei koske yritystoimintaa.

EP: On tossa muutakin kummallista, jo periaatteellisesti lähdetään ihan väärästä päästä liikkeelle.

Pankaas kysyen asiaa verottajalta.
EP
16.02.2012 13:51:00
isojussi: Pankaas kysyen asiaa verottajalta.

Ei tartte, mun mielestä se koskee kaikkea työntekoa.
Kyllä työstä pitää saada palkka, lisät tulee sitten päälle jos on edellytykset niihin.
hvinnamo
16.02.2012 17:45:07
humppahanuristi: Tätä minäkin yritin sanoa mutta ilmeisesti se nyt vain sotkeutui tuohon kvartettiin.

hvinnamon tapahan on ihan yleinen eli sovitaan hinta ja sitten tehdään kaikki vähentävät laskutoimenpiteet ja katsotaan jäikö palkkaa. Yleensähän ei edes jää tällä periaatteella. Sinällään laskut on ihan oikein, jos noinpäin sen laskee.

Oikeastihan pitäisi itselleen määrittää ensin se palkkataso, sen jälkeen lasketaan paljonko se tulee maksamaan maksajalle. Silloin se palkan kolminkertaistaminen ei tarkoita loppusumman kolminkertaistamista välttämättä.

Jos nyt otetaan se lasku esimerkiksi, niin 45€ oli eka palkka.
Kolminkertaistetaan se eli 135€ ja siihen kertoimella kulut päälle eli 1.5 = 202,5 ja vielä ne kilometrit ja päivärahat eli 36€ ja 90€. Lopputuloksena 328,50€ ja saatiin kolminkertainen palkka siihen 200€ versioon verrattuna.

Yksi henkilö 135€ palkalla/ilta tulisi siis maksamaan tilaajalle 328,50.
Ja vaikka tätä ei haluttu, laitan silti:
Duo 567€
Trio 805,50€
kvartetti 1044€

100km ja kokopäiväraha eli 3 tuntia edestakaisin matkoihin, 5 tunnin soitto, 4 tuntia roudausta yhteensä ennen ja jälkeen keikan saadaan justiin 12 tuntia ja tuntipalkaksi 11,25€/h.

Eikös siinä nyt sitten ala olla tanssimuusikon hinnoitteluperusteet selvillä?

No nyt ruvetaan olemaan samoilla linjoilla. Ei nyt ollut kyse mistään minimeistä tai Tesseistä vaan paljonko työntekijää kohden tulee laskuttaa että saadaan mitäkin palkkaa. Eli kolminkertaiseen palkkaan ei vaadita kolminkertaista laskutushintaa. Eli jos kvartetti lähtee vaikkapa 800:lla eurolla keikalle, ei siitä pystytä oikein maksamaan edes paljon jauhamaanne "minimiä" jokaiselle. Sitä vaan halusin tietää. Onneksi ei tarvi tälläisiä asioita enää pohtia muutakuin teoriassa. Kukaan ei nimittäin maksa tavallisesta ravintolakvartetista normaalisti esim. 1500 euroa. Joten keikkaa ei ole käytännössä edes mahdollista tehdä, jos pitää aina saada joka jätkälle "minimit." Parempi pysyä kotona kuin lähteä 11 euron tuntipalkalla tienpäälle. :)
isojussi
16.02.2012 18:54:39
EP: ...Kyllä työstä pitää saada palkka, lisät tulee sitten päälle jos on edellytykset niihin.

Näinhän sen sanoo lakikin.
isojussi
16.02.2012 19:25:47
Tarkennus humppahanuristin laskelmaan:

Tes, lauantai__138,00 €
Työnantajakulut:__
tapaturmavakuutus_0,478%_0,66 €
Ryhmähenkivakuutus_0,072%_0,10 €
Työttömyysvakuutusmaksu_0,801%_1,11 €
Eläkemaksu_17,770%_24,52 €
Sotu_2,120%_2,93 €
__
Vuosilomakorvaus_13,500%_18,63 €
__
Yhteensä__185,94 €
__
Ohjelmatoimiston kate_15,000%_27,89 €
__
Yhteensä__213,83 €

Jos haluutte laskee tarkemmin, niin senkus vaihdatte tilalle seuraavasti:

Orkesterin jäsen
- päiväpalkka 116,20
- lauantaisin ja aattoina 138,00
Orkesterin yhdysmies
- päiväpalkka 124,20
- lauantaisin ja aattoina 146,00
hvinnamo
16.02.2012 19:31:34
isojussi: Ymmärrätkö nyt sitten mitä menit sanomaan?

Sun mukaas aina, kun ravintolassa on ainakin perus trio tai kvartetti, siellä rikotaan lakia.

Sanoin että näillä hinnoilla ei voi tehdä keikkaa, koska SINUN mukaasi jos ei pysty maksamaan palkkaa riittävästi, niin ei saa tehdä keikkaa. Jos niistä paskahinnoista joita bändeille tarjotaan, ei riitä rahat maksaa palkkaa, niin ei se ole mun vika, eikä sinunkaan. Vittuako mulle sitäpaitsi mouhoat? Mä en tee yhtään keikkaa josta saisin alipalkkaa eikä ylipalkkaa ja syö sun leipääs tai polje hintoja. Mähän yritän perkele todistaa samaa kun säkin, että jos bändien hinnat ei nouse, niin parempi olla kotona saatana!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)