Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvät mikit rautalankaan?
1 2
mopar
15.02.2012 21:30:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä, tai minkä tyyppiset mikit ois parhaat rautalankameininkeihin? Tulis saarnirunkoseen stratoon..
 
Jucciz
15.02.2012 21:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varma vaihtoehto on yksikelaiset perinnehenkiset (ts. ei järjettömän kuumat) Stratocaster-mikit. Näitä onkin sitten satoja eri vaihtoehtoja ja lähestulkoon kaikilla kyllä onnistuu, jos vaan soittaja itse tietää, mitä tekee.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
LamaAjanElvis
15.02.2012 22:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän ihan minkä hyvänsä Stratocasterin vakiot yksikelaiset kelpaa. Se haluaako perinteisemmät näkkärilänkkärit vai pullasaundit, on lie kompuroinnin, reverb/delay:n ja tatsin säädöissä.
 
mopar
15.02.2012 22:20:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onko kellään kokemusta noista teksas spekiaaleista rautalankaympäristössä?
Mulla on semmoset tossa stratossa, ja saundi meinaa olla vähän liian kirskuva noihin "pulliasmeninkeihin". Saattaapi kyllä olla, ja varmasti onkin, syy säätötaitamattomuudessani. En oo saanu oikeen haltuun volume / tone potikoiden käyttöä. :P
 
Ekku01
15.02.2012 22:28:49 (muokattu 15.02.2012 22:38:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: No onko kellään kokemusta noista teksas spekiaaleista rautalankaympäristössä?
Mulla on semmoset tossa stratossa, ja saundi meinaa olla vähän liian kirskuva noihin "pulliasmeninkeihin".

 
Onhan ne kuumemmat kuin ns. vintagemikit. Ootko kokeillu laskea alemmas?
 
"Joh. 3:16"
mopar
15.02.2012 22:36:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekku01: Onhan ne kuumemmat kuin ns. vintagemikit. Ootko kokeillu lakea alemmas?
 
Siis laskea... :) En oo kokeillu. Täytynee koittaa sitäkin.
 
Ekku01
15.02.2012 22:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Siis laskea... :) En oo kokeillu. Täytynee koittaa sitäkin.
 
Jep. Laskea, ei "lakea". ;o)
 
"Joh. 3:16"
seventy4
15.02.2012 23:00:29 (muokattu 15.02.2012 23:01:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä texasin spesiaaleilla pitäisi rautalanka taipua ihan hyvin.
Ovat hyvin monikäyttöiset mikit ylä- ja alapäätä riittää. Pitää vaan väännellä potikat sopiviin asentoihin sekä kitarasta että vahvistimesta.
Noista mikeistä kun oli paikallisessa puhe myyjän kanssa niin väitti ihan vakavissaan että niitä on paljon myyty nimenomaan rautalanka miehille.
Kela on vissiin normaalia korkeampi joten klangi säilyy tai jotain semmosta.
Ei ollut pelkkää myynti puhetta kun mulla jo on sellaiset enkä ollut mikkejä hakemassa muutenkaan.
Mielestäni tuo kirskuva ei oikein istu kuvaan onkohan vika jossain muualla. Enempi melko lämpimät saundit noista lähtee.
 
Tommosta tuli mulle mieleen.
 
humppahanuristi
16.02.2012 09:17:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä texas specialit on hiukan tyhjän kuuloiset eikä niistä todellakaan saa sellaista täyteläistä lämmintä soundia, jos on tietty suomalainen kitaraiskelmäbändin soundi haussa. Noissa on vähän sellainen läps läps soundi.
 
Mutta en nyt sitten tiedä, mitkä ne hyvät mikit voisivat olla. Se on vähän kokonaisuudestakin kiinni ja vahvistimen säädöistä ja ylipäätään vahvistimen omasta soundista.
 
Minulla nyt ei mitään huippuvehkeitä sinällään ole mutta kiinan-squierin alnico-mikit tuntuu toimivan kiinalaisen fender champion 600:n vahvistinosan ja 2x10" copperhead kaapin kanssa hienosti yhteen. Mitä nyt sitten vahvistimen teho on onneton.
 
Mex-fenderin tunkkaisiksi sanotut mikit ovat nyt paremmat 500K potikoilla ja kun vahvistimesta kääntää alakertaa vähän pienemmälle, jos vaan vahvistimessa on sellainen potikka.
 
Jazzmaster (classicplayer mex) toimii ehkä parhaiten Selmerin kanssa. Noissa mikeissä on alakertaa todella tukevasti mutta soundi on kuitenkin erotteleva ja sanoisinko helmeilevä. Alakertaa joutuu rautalankatouhuihin leikkaamaan mutta kyllä se siihen käy.
 
Kovastihan kehutaan Lindy Fralinin Vintage Hot mikkejä ja Fenderin 57/62 kai on kanssa sellainen sopiva.
 
ei tuohon taida kuitenkaan yhtä ja ainutta totuutta olla.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
McNulty
16.02.2012 10:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mitkä, tai minkä tyyppiset mikit ois parhaat rautalankameininkeihin? Tulis saarnirunkoseen stratoon..
 
Mulla on saarnirunkoisessa Stratossa Bare Knuckle Pickupsin The Apache-setti ja voin kyllä suositella erittäin isosti. Mieto setti, mutta siitä huolimatta kaikkea muuta kuin ohuen kuuloinen. Myös tallamikissä on botnea, joka kovasti usein miedommissa Strato-seteissä jää ohkaiseksi. Soundissa on siis hyvällä tavalla kaikki ominaisuudet kohdallaan jota Stratosta odotan. Pitää olla pehmeyttä tarvittaessa, mutta myös sitä kolinaa ja klangia. Bell-like tones, kuten joku amerikkalainen joskus sanoi.
 
Muita BKP:n Strato-settejä miulla on nyt mm. Irish Tour, Mother's Milk ja tulossa custom '62-replikaan Tim Millsin itse käämitty setti (samanlaiset kun hän teki omaan '62 Stratoon useiden Fenkun '62-mikkien pohjalta.)
 
If you ain't first, you're last!
Rämppy
16.02.2012 10:06:52 (muokattu 16.02.2012 10:09:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Texas Specialit sopivat erittäin hyvin myös rautalankaan. Itse käytin niitä ko. musassa lähes vuosikymmenen ajan. Ne eivät ole mitenkään kuumat mikit, vastaavat hieman ronskimmin käämittyjä 60-luvun alun stratomikkejä. Ne toimivat parhaiten melko alas säädettyinä, silloin soundissa on just hyvässä suhteessa kirkkautta, lämpöä, potkua ja sitä rautalanka-twangia.
Mutta melkein kaikki muutkin laadukkaat vintage-henkiset stratomikit toimivat mainiosti, esim. Lindy Fralin Blues Specialit ovat hyvät. Mutta on myös joitakin todella hyviä hurinattomia mikkejä, joissa on klassiset stratosoundit eikä lainkaan kliinisyyttä, tumppua tai dynamiikan puutetta. Mulla on jo yli vuosikymmenen ajan ollut toisessa stratosssa Kinman AVn-T -setti, ja se on kyllä erinomainen. Olen tykännyt niin paljon, että vaikka stratoja on tullut ja mennyt, niin noi Kinmanit olen aina pitänyt.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
16.02.2012 10:13:22 (muokattu 16.02.2012 10:14:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mun mielestä Texas Specialit sopivat erittäin hyvin myös rautalankaan. Itse käytin niitä ko. musassa lähes vuosikymmenen ajan. Ne eivät ole mitenkään kuumat mikit, vastaavat hieman ronskimmin käämittyjä 60-luvun alun stratomikkejä. Ne toimivat parhaiten melko alas säädettyinä, silloin soundissa on just hyvässä suhteessa kirkkautta, lämpöä, potkua ja sitä rautalanka-twangia.
Mutta melkein kaikki muutkin laadukkaat vintage-henkiset stratomikit toimivat mainiosti, esim. Lindy Fralin Blues Specialit ovat hyvät. Mutta on myös joitakin todella hyviä hurinattomia mikkejä, joissa on klassiset stratosoundit eikä lainkaan kliinisyyttä, tumppua tai dynamiikan puutetta. Mulla on jo yli vuosikymmenen ajan ollut toisessa stratosssa Kinman AVn-T -setti, ja se on kyllä erinomainen. Olen tykännyt niin paljon, että vaikka stratoja on tullut ja mennyt, niin noi Kinmanit olen aina pitänyt.

 
myös fenderin noiseless mikit oli oikeasti hyvän kuuloiset, vähän ohuemmat kuin mun fralinit, mutta ne onkin vähän tummemmat.
toisaalta yamahan pacificaan en edes vaihda mikkejä vaan pidän alkuperäiset, nekin on vähän ohuemmat kuin fralin, mutta niissä on hauska soundi, eikä toisaalta ole mitään hyötyä että kaikki kitarat soundaa ihan samalta, vähän muuttaa vahvistimen säätöjä, niin ollaan jo samoilla tonteilla, varsinkin lavalla.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Kefiiri
16.02.2012 10:25:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: saundi meinaa olla vähän liian kirskuva noihin "pulliasmeninkeihin".
 
Kirskuva saundi ei taida mikkien vaihdolla muuttua pullias-soinniksi. Onko vahvistimen säätövarat jo käytetty?
 
Rämppy
16.02.2012 10:33:07 (muokattu 16.02.2012 10:35:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kirskuva saundi ei taida mikkien vaihdolla muuttua pullias-soinniksi. Onko vahvistimen säätövarat jo käytetty?
 
Kompessori saattaisi auttaa kirskuntaan. Sitähän suomalaiset rautalankakitaristit käyttää yleisesti, jopa liikaakin. Esim. pulliais-dodeja saa ihan edullisesti toriltakin. Onhan se saanut vähän liikaakin hypeä kotimaisissa rautalankapiireissä, mutta ihan hyvä laite se on.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
McNulty
16.02.2012 10:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kompessori saattaisi auttaa kirskuntaan. Sitähän suomalaiset rautalankakitaristit käyttää yleisesti, jopa liikaakin. Esim. pulliais-dodeja saa ihan edullisesti toriltakin. Onhan se saanut vähän liikaakin hypeä kotimaisissa rautalankapiireissä, mutta ihan hyvä laite se on.
 
Miten se kompura siihen kirskuntaan auttaa?
 
If you ain't first, you're last!
Rämppy
16.02.2012 10:39:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Miten se kompura siihen kirskuntaan auttaa?
 
No kyllähän moni kompura pyöristää soundia ja poistaa dynamiikkapiikkiä, mikä saattaa kuulostaa kirskuvaltakin. Saa semmoista kuminauhamaista soundia.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
McNulty
16.02.2012 10:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: No kyllähän moni kompura pyöristää soundia ja poistaa dynamiikkapiikkiä, mikä saattaa kuulostaa kirskuvaltakin. Saa semmoista kuminauhamaista soundia.
 
Ok. Meillä saattaa siis olla erilainen käsitys kompurasta ja siitä mitä se tekee / pitäisi tehdä :) Mä koen niin että kompura nimenomaan "pakkaa signaalia" eikä aiheuta suoranaisia tonaalisia muutoksia (vrt. EQ-pedaali tms.)
 
Toki kompura on tärkeä rautalangassa, mutta eiköhän sillä haeta pikemminkin sopivaa atakkia (soundin syttymistä) siihen signaaliin? Puhutaanko vaikka "napsusta", koska siltähän se kuulostaa.
 
If you ain't first, you're last!
Rämppy
16.02.2012 10:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Ok. Meillä saattaa siis olla erilainen käsitys kompurasta ja siitä mitä se tekee / pitäisi tehdä :) Mä koen niin että kompura nimenomaan "pakkaa signaalia" eikä aiheuta suoranaisia tonaalisia muutoksia (vrt. EQ-pedaali tms.)
 
Toki kompura on tärkeä rautalangassa, mutta eiköhän sillä haeta pikemminkin sopivaa atakkia (soundin syttymistä) siihen signaaliin? Puhutaanko vaikka "napsusta", koska siltähän se kuulostaa.

 
Esim. "pulliaikompura" DOD fX80b värittää kompressoinnin ohella huomattavastikin soundia. Osa tykkää, osa ei. Ibanezin CP-835 korostaa keskitaajuuksia eikä Bossin CS-3:kaan kovin transparentti laite ole.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
McNulty
16.02.2012 11:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Esim. "pulliaikompura" DOD fX80b värittää kompressoinnin ohella huomattavastikin soundia. Osa tykkää, osa ei. Ibanezin CP-835 korostaa keskitaajuuksia eikä Bossin CS-3:kaan kovin transparentti laite ole.
 
On toki kompuroita jotka tekevät signaalille muutakin kuin vain kompressoivat. Joko tarkoituksella tai vahingossa. Itse pidän kovasti Armstrongin Orange Squeezerissä joka toimii tarvittaessa gain-boosterinakin :)
 
Mä lähtisin silti hakemaan sitä "kirskunnan" poistamista ja/tai ratkaisemista muuta kautta. Mikit ovat yksi, pedaalit ovat toinen, mutta myös vahvistin, kaiutinelementti ja monet muut vaihtoehdot minulle tulisi mieleen ennenkö alkaisin kompuraa sovittelemaan pyöreämmän soundin luomiseksi. Soundihan on signaaliketjun osien summa.
 
Jos kirskuminen on esim. jokin tietty taajuus tai taajuusalue, niin silloinhan kompuraa parempi vaihtoehto sen korjaamiseen on mm. EQ-polkusin/räkkimuljutin tms. Toisaalta taas voidaan miettiä, että onko fiksumpaa vaihtaa esim. kaiutinelementti jos se johtuu siitä, eikä täyttää kitaristin lattiaa polkimilla jotka eivät muutoin ole pakollisia. Ratkaisuja on tosiaan monia...
 
If you ain't first, you're last!
mopar
16.02.2012 11:15:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kirskuva saundi ei taida mikkien vaihdolla muuttua pullias-soinniksi. Onko vahvistimen säätövarat jo käytetty?
 
Joo ei tosiaan ole säätövarat loppu? Oon vaan niin santanan onneton säätämään vahvistinta / kitaran numiskoja. Ei ole ollu oikeen aikaa paneutua siihen. Ja nyt vasta ihan äskettäin sain vahvistimen semmoseen paikkaan että saa volumehanoja avata vapaasti, jolloin ei ne säädöt vahvistimessa "toimikkaan" enää samoin ku pienemmällä volalla toimi. Kai se sopiva saundi sieltä säätämällä löytyy. Mikit tosiaan taitaa olla aika ylhäällä, et niitä täs seuraavaks koitan vähä alemmas, yms...
 
Se on totta puhuen aika häiritsevä tekijä, ku omassa pääkopassa on tietty mielikuva siitä miltä kitaran pitäs kuullostaa. Eihän se omakaan kitara välttämättä huonolta kuulosta mut ja mut ja mut....:P
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «