Aihe: Keikkapalkkioista
1 2 3 4 58 9 10 11 1225 26 27 28 29
isojussi
14.02.2012 12:05:42
humppahanuristi: Onkohan näistä "karaoke-OMB" miehistä kuinka moni ajatellut sitä puolta, että taustanauhoista pitäisi muistaa tehdä teostolle tallennuslupailmoitus ja asiaankuuluvat maksut. Ja esityksestä pitäisi muistaa maksaa Gramexit.

Ei ite tehdyistä.

Jos itse tekee taustat eli siellä komppi kulkee ja on sointupohjaa, niin sehän ei ole vielä kappale eli luvan puolesta on elävää musiikkia, kun melodia ja sanat tehdään livenä.

Juuri näin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
leprechaun
14.02.2012 13:26:31

isojussi: Mitä v***a? Ooonko turhaan hoitanu keikkamyynnin, itelle nuotit, vääntäny taustoja jne jne, kun kaikki oliskin hoitunu vaan "play" - nappia painamalla?
No johan on peruste - liian hyuvin treenattu???? Näkee ettet ymmärrä ainakaan laulamisesta - etkä kyllä sitten sen kautta soittamisestakaan - hevon helvettiä. Tulkinta syntyy vasta osaamisen kautta.
Mutta paljonhan teittiä "sinnepäinrimaahipoen" - miehiä keikollekin pääsee. Kun tarpeeksi halvalla teette.

Olipa asiallinen kirjoitus. Yleensä jos ei ole järkevää sanottavaa niin sorrutaan henkilön tai yhteisöjen mollaamiseen. Tämä ei tietenkään koske sinua vaan noin yleistäen.
EP
14.02.2012 13:42:21
isojussi: Tässähän on niin paljon tapoja, kun on tekijöitäkin. Jos ei lähdetä Transhit - mieeehen linjalle, niin keinot on kai:

- Tehdä itse - Tehdä itse - Tehdä itse - Soittaa tarvittavat - Tosiaan imutella - tai karaokevideot - Ostaa - Teettää - Käyttää..

Ihan sama, tulos on kun kuuntelis levyjä.

Tää on ihan jees ja kuulee/ näkee sen live esittämisen riemun ja hauskuuden:

http://www.youtube.com/watch?v=T6vMQAX1lxQ&feature=related
isojussi
14.02.2012 14:17:49
leprechaun: ...Yleensä jos ei ole järkevää sanottavaa niin sorrutaan henkilön tai yhteisöjen mollaamiseen...

Ja sä oot mun duuniani halveksimalla tehnyt mitä?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KoskPaavo
14.02.2012 14:19:22
"Käyttää "arranger keyboardia", johon voi toki tehdä valmiita biisiejä niihinkin."
Mä olen tehnyt n 98 % OMB-keikoista noin, voi muuttaa tempoa, transponointia, sointuvariaatioita, muuttaa bassoääniä, taustasoittimia voi vaihtaa lennosta, rubatoa alkuun, keskelle, loppuun yms; tuossakin voi pirusti käyttää mielikuvitusta.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
isojussi
14.02.2012 14:23:02
KoskPaavo: ...
Mä olen tehnyt n 98 % OMB-keikoista noin, voi muuttaa tempoa, transponointia, sointuvariaatioita, muuttaa bassoääniä, taustasoittimia voi vaihtaa lennosta, rubatoa alkuun, keskelle, loppuun yms; tuossakin voi pirusti käyttää mielikuvitusta.

Juuri nimenomaan - yks hienoimpia juttuja mun omb-ho9mmissa on ollut se, että on tullut hoidettua säestystään oikeestaan kaikilla mahdollisislla tavoilla. Oppii enempi, eikä uraudu. Oon mä tehny niin mies ja flyygeli, kun mies ja kitara - keikkojakin.

Perjantaina tars liidata vaihteeks bigbandia
haitari
14.02.2012 14:41:41

KoskPaavo: "Käyttää "arranger keyboardia", johon voi toki tehdä valmiita biisiejä niihinkin."

Täällä yleistetään vähän liikaa sitä, että OMB = taustanauhat. Itse, kun teen keikkaa, niin mulla on haitari sylissä, mikki edessä, Rollen komppimoduli ja tarvittavat lisäkoskettimet pinossa. En käytä valmiita midi-filejä tai sekvensseriä. Bassot naputtelen itse siinä samalla kun soitan tai maksimissaan käytän nopeisiin biiseihin automaattibassoa, mutta siihenkin se sointu pitää lyödä oikein. Fillit, endingit ja kaikki päläpälät pitää vetää siinä lennossa.

Aikanaan yksi muusikko sanoi, että elävässä musiikissa saa olla virheitä.

Lähtökohtana on se, että pidän soiton mahdollisimman elävänä, vaikka akustisia soittimia ei olekaan muita kuin haitari. Sanoisinkin, että jokainen osaa käyttää koneita, mutta jotta ne saa kuulostamaan hyvältä, vaaditaan kokemusta. Ainoa mitä en apinoi soittimillani on kitara-soundit, koska ne on mun mielestä kuraa noissa koneissa. Duo-keikalla onkin kiva olla kitaristin kanssa, koska silloin saa huomattavasti laajemman ohjelmiston. Henk.koht. en pystyisi menemään keikalle että soittaisin vain haitaria taustanauhan kanssa. Ei mulla muuta.

Okei ja ennen kuin joku käy viisastelemaan, niin joo, komppikin on midi-file, mutta kylläkin vain komppi, ei valmis biisi tai tausta.
-kiitos ja anteeks-
isojussi
14.02.2012 15:44:44
haitari: ...Henk.koht. en pystyisi menemään keikalle että soittaisin vain haitaria taustanauhan kanssa. ...

Sitkeetä treeniä vaan, niin kyl se siitä vähitellen alkaa sekin taittua.
EP
14.02.2012 16:29:15
isojussi: Sitkeetä treeniä vaan, niin kyl se siitä vähitellen alkaa sekin taittua.

Tulee mieleen se Speden vanha sketsi missä sanottiin suurinpiirtein niin, että:
"jos ei tupakka maistu niin kun vaan polttaa väkisin kyllä se alkaa maistumaan!"

Onks tää ny sitä? : ))
leprechaun
15.02.2012 02:17:15

isojussi: Ja sä oot mun duuniani halveksimalla tehnyt mitä?

Emmää kyllä ymmärrä mitä duunia nyt taas halveksutaan, karaokeako? Siitä tuli mulle liikevaihtoa kymmenen vuotta sitten yli miljoona markkaa vuodessa niinkun markkoina koska tuntuu suuremmalta. Ei kait semmoista halveksita. Ei sopinut livesoittojen kanssa aikatauluun kaikkine laitekuljetushäsläköineen niin karaokejen pitämisen lopetin.
Mutta sovitaan että sää olet suurin ja mää pienin. Mulkun ei ole niin väliä kuten tupataan sanoa.
Jos tarvitset sähköautoa niin puhu mulle. Niitä on aina silloin tällöin saatavana. Ja kahvipannu kuumana kun tulet stadiin päin. Puhsoitto varmistaa paikallaolon ja numeron saa helposti yhteisiltä tutuilta. Yleensä soittokamat ovat helposti kytkettävissä jos siltä tuntuu, kitaroita on monta, sähköbasso, sähkörummut, viulu, conga, irkkupillejä läjä. Bodharikin löytyy. Usein rumpari sen verran lähellä että saa rytmit kohdilleen. Sähköurut ovat paha puute, ei ole. Ellei lasketa kompuutterin näppäimistössä olevaa 37 näppäintä käsittävää hauskaa koskettimistoa. Pitääkin panna jossain vaiheessa kuva tuosta avatariin. Aika hauska systeemi.
EP
15.02.2012 05:28:20 (muokattu 15.02.2012 06:21:54)
isojussi: Eli veit polkuhinnalla oiketten soittajien työpaikkoja - ja kehtaat arvostella, jos joku tekee taustanauhojen kanssa soolokeikkaa kalliimmalla ko ravintolatrio?

Mut eikös se soolomieskin silloin vie kahden muun soittajan työpaikan?

E: muuten, niin eihän Leprechaun kyll kertonu jäikö sille siitä yhtään mitään kätteen? : )
isojussi
15.02.2012 10:17:47
EP: Mut eikös se soolomieskin silloin vie kahden muun soittajan työpaikan?

No - ei ainakaan hintoja polkemalla. Mulle opetettiin jo kauan sitten, että hintaa ei kannata myydä, sillä sitä on kaikilla muillakin tarjolla.

E: muuten, niin eihän Leprechaun kyll kertonu jäikö sille siitä yhtään mitään kätteen? : )

Erinomainen pointti - EP. Kate on ihan eri asia, kun liikevaihto.

Tää muuten kannattais kaikkien soittajien miettiä. Miks tehdä vaikka kolme keikkaa hintaan x, kun saman palkan saa tekemällä yhden keikan hintaan 3x.

Jos kaikki ajattelis noin, piisais keikkoja yhä useammalle soittajalle.

Tietty - jos ei eläkkäistä ym väliä ja keikkaliksa maksetaan kilometrikorvauksina, niin minkäs sille sitten...
Ukko
15.02.2012 16:11:31

isojussi:.Tää muuten kannattais kaikkien soittajien miettiä. Miks tehdä vaikka kolme keikkaa hintaan x, kun saman palkan saa tekemällä yhden keikan hintaan 3x.Jos kaikki ajattelis noin, piisais keikkoja yhä useammalle soittajalle.
Tietty - jos ei eläkkäistä ym väliä ja keikkaliksa maksetaan kilometrikorvauksina, niin minkäs sille sitten...

Hyvä IJ. Nyt mä sanoisin että sä olet asian ytimessä. Kato me Koposen kanssa pohdittiin asiaa ja Koponen heti fiksuna miehenä huomas missä mennään. Kato ei mitään hilavitkutin hommia säheltämään vaan heti täysi tutina päälle. Mutta sä olet IJ nyt tosiaan asian ytimessä. Pidä kuule toi linja. Ei sulla olis muuten vipata seittämää kymppiä....ai ei vai. Paha paha, kato multa jää nyt iltakaljat väliin. Nyt täytyy mennä. Leidit tuolla odottaa suut vaahdossa. Se on soronmoron.
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
15.02.2012 17:12:49

isojussi:

Tää muuten kannattais kaikkien soittajien miettiä. Miks tehdä vaikka kolme keikkaa hintaan x, kun saman palkan saa tekemällä yhden keikan hintaan 3x.

Miten tuota mahtavaa oivallustasi voitaisiin soveltaa esim ammatikseen/sivuotoimena keikkailevan perustanssimuusikon arkeen?

Jos kaikki ajattelis noin, piisais keikkoja yhä useammalle soittajalle.
Mikä logiikka tässä mahtaa olla?

Tämän ja muittenkin liksoihin liittyvien asioiden lopullista ja kaikenkattavaa tajuamista varten sinun pitäisi järjestää itsesi miittiin jossa on FACE TO FACE sinun lisäksesi ohjelmatoimistojen liiton pääpiru ja muita liimataisia, muusikkojen liiton luottamusmies, verottaja, orkesterien liidereita/jäseniä, freealancer muusikoita ja tilaajapuolelta tanssienjärjestäjiä sekä ravintola että lavapuolelta, laivayhtiöiden ohjelmavastaavia ja miksei myös privapuolen edustajia sekä firmoista että esim hääosastoista.

Tämän palstan osalta nämä asiat ovat niin totaalisesti loppunkaluttuja että ehkä uusi näkökulma ja uudet ihmiset ja keskustelu ikäänkuin puhtaalta pöydältä olisi todellakin tarpeen.
hvinnamo
15.02.2012 19:19:44 (muokattu 15.02.2012 19:20:09)
isojussi:

Ei toi minun mielestäni noin mene: Otetaan nyt vaikka esimerkkilaskelma noin-arvoilla:
Matka 100 km brutto 200 euroa. Kilometrikorvaukset 200km x 0,45e = 90 euroa + päiväraha 36 e = 126 e verovapaana. Siitä jää sitten 74 euroa, josta palkkaa voi maksaa noin 45 e. Eli 200 euron bruttolaskutushinnasta jää verotettavaa tuloa n. 45 e.
Kerrotaanpa hinta 3:lla, kuten Jussi sanoi:
Matka edelleen 100 km brutto 600 euroa. Kilometrikorvaukset + päivärahat ovat edelleenkin sen 126 euroa. Nyt jääkin 474 euroa jäljelle, josta palkkaa voidaankin maksaa sosiaalikuluineen n. 310 euroa. Kun vielä jaamme 310 euroa 45 eurolla saamme osamääräksi n. 6,88. Täten bruttosumman (laskutushinnan) kolminkertaistaminen nostaa liksaa melkein 7 kertaiseksi!!! Käytin palkan sivukulukertoimena 1,5:ttä. Uskokaa nyt jo: Verovapaat korvaukset kuuluvat työntekijälle ja ne eivät ole mitään palkkaa, vaan korvauksia oikeista kuluista. Vaikka ne saisi aina täysmääräisenä todellisista matkoista, niin ei niillä eletä pitkässä juoksussa. Kaveri ajaa postia ja saa jokaisesta kilometristä täyden korvauksen + palkan , silti hän meinaa ruveta ajamaan firman autolla, kun ei oman auton käyttöön kuulemma 45c/km edes riitä. Että sellasta...
EP
15.02.2012 19:59:10
hvinnamo: Ei toi minun mielestäni noin mene: Otetaan nyt vaikka esimerkkilaskelma noin-arvoilla:
Matka 100 km brutto 200 euroa. Kilometrikorvaukset 200km x 0,45e = 90 euroa + päiväraha 36 e = 126 e verovapaana. Siitä jää sitten 74 euroa, josta palkkaa voi maksaa noin 45 e. Eli 200 euron bruttolaskutushinnasta jää verotettavaa tuloa n. 45 e.
Kerrotaanpa hinta 3:lla, kuten Jussi sanoi:
Matka edelleen 100 km brutto 600 euroa. Kilometrikorvaukset + päivärahat ovat edelleenkin sen 126 euroa. Nyt jääkin 474 euroa jäljelle, josta palkkaa voidaankin maksaa sosiaalikuluineen n. 310 euroa. Kun vielä jaamme 310 euroa 45 eurolla saamme osamääräksi n. 6,88. Täten bruttosumman (laskutushinnan) kolminkertaistaminen nostaa liksaa melkein 7 kertaiseksi!!! Käytin palkan sivukulukertoimena 1,5:ttä. Uskokaa nyt jo: Verovapaat korvaukset kuuluvat työntekijälle ja ne eivät ole mitään palkkaa, vaan korvauksia oikeista kuluista. Vaikka ne saisi aina täysmääräisenä todellisista matkoista, niin ei niillä eletä pitkässä juoksussa.

"Uskokaa nyt jo: Verovapaat korvaukset kuuluvat työntekijälle ja ne eivät ole mitään palkkaa.."

Mut sä laskit niinkun ne olis palkkaa?

Kaveri ajaa postia ja saa jokaisesta kilometristä täyden korvauksen + palkan , silti hän meinaa ruveta ajamaan firman autolla, kun ei oman auton käyttöön kuulemma 45c/km edes riitä. Että sellasta...

Jaa, toi riippuu työmatkojen pituudesta, omista ajoista, palkasta ym.
hvinnamo
15.02.2012 22:45:34
Missä kohtaa mä niin laskin? 45 euroa olisi palkkaa ja toisessa esimerkissä 310 euroa olisi palkkaa. Kumpaankin tulee noi samat verovapaat päälle. Tietysti palkasta pitää pidättää vero pois ja sen suuruutta en tiedä.
marpula
16.02.2012 00:26:34
isojussi: Miks tehdä vaikka kolme keikkaa hintaan x, kun saman palkan saa tekemällä yhden keikan hintaan 3x.

Sama pätee myös putkimiehiin. Yhdellä tutulla oli talossaan remontti käynnissä, ja piti katkaista pari putkea ja tulpata ne. Putkimies tuli ja teki keikan tuntihinnalla 2x + matkakulut. Lisähintaa teki vielä se, että verstaalle unohdetun työkalun hakeminen oli laskutettavaa työaikaa ja aiheutti lisää matkakuluja.

Myöhemmin niitä putkia piti liittää taas yhteen, ja kokemuksen opettamana tilaaja kyllä etsi toisen putkimiehen jonka hinta oli x. Sitä firmaa hän aikoo käyttää jatkossakin.

Tämä tapahtui ihan oikeasti pari kuukautta sitten. Kumman putkimiehen sinä tilaisit?
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
isojussi
16.02.2012 00:39:18 (muokattu 16.02.2012 00:43:35)
Hvinnamo hei - lain mukaan verovapaita korvauksia ei saa makasaa palkan osana.

Ravintolamuusikoiden työehtosopimuksen mukaan ne kuuluvat ne kuuluvat palkan päälle.

Ja ihan minkä tahansa muunkin työehtosopimuksen mukaan.

WW: Se, mikä sulle saattaa olla unennäköö voi toiselle olla arkipäivää. Toki tietenkin päinvastoin.

Eihän ne ravintolat sen takia päntejä tilaa, että sais soittajille keikkaa. Simppeliä matikkaa: Jos kaikki tekis vaan puolet niistä keikoista, mitä nyt, tarvittais kaks kertaa enempi soittajia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)