friikki 13.02.2012 22:38:43 | |
---|
isojussi: Totuushan on, että hyvä laulaja taustanauhan kanssa kuulostaa monin verroin paremmalta, se, että taustaa sekottaa kaiken maailman kitaranomistajat. No makuasioista on turha kiistellä. Hyvinhän tämä ainakin mun mielestä toimii. http://www.youtube.com/watch?v=V-JCEsYBYKA&feature=related Näillä mennään..... |
poppamies 13.02.2012 22:50:58 | |
---|
isojussi: Mitäs sitten on livebändin laulusolisti? Totuushan on, että hyvä laulaja taustanauhan kanssa kuulostaa monin verroin paremmalta, se, että taustaa sekottaa kaiken maailman kitaranomistajat. Jåå. Mutta näyttää vittumaisen naurettavalta lavalla. Mielunnin kuuntelen keskinkertaista tanssiyhtuettä. Jollain tavalla tulee kauhea myötähäpeä kun joku tosissaan vetää ja musa tulee levyltä. Yhhdellä meidän yhteiskeikalla Dannyllä tuli 9 raitaa levyltä mutta lavalla oli kuusi miestä siitä huolimatta. Se meni täydestä. Yleisö ei huomannut mitään. Mitä arvelet jos Danny ois ollu yksin lavalla G strings are for strippers |
kenonen 13.02.2012 23:02:33 | |
---|
Päästiimpä jälleen aiheeseen kahdeksannella sivulla. Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8 |
leprechaun 13.02.2012 23:17:08 | |
---|
isojussi: Mitäs sitten on livebändin laulusolisti? Totuushan on, että hyvä laulaja taustanauhan kanssa kuulostaa monin verroin paremmalta, se, että taustaa sekottaa kaiken maailman kitaranomistajat. Livebändin laulusolisti saa äänen aikaan itse omalla osaamisellaan eikä tarvitse mekaanista musiikkia taustalle (mekaaninen musiikki=studiossa tai muussa tilassa aikaansaatu elävää musaa matkiva ääni äänitteeltä). Kuuntelen mielelläni huonompaakin bändiä joka kuitenkin saa äänet aikaan osaamisellaan tässä ja nyt. Levyjä voin kuunnella autossa tai kotona jonne on monasti hankala järjestää livebändiä. Missään tapauksessa en halua kuunnella levyjä jos kyseessä oikea liveorkesteri. Jos puhutaan muista kun maailmantähdistä niin vaikkapa Steve Webb ei tarvitse karaokea esiintymisellään. Viimeksi jollain ruotsinlaivalla piti aivan todella viihdyttävän session ei pelkästään soitolla ja laululla vaan myös hemmetin hyvällä huumorilla ja tarinoilla. Ei hän tarvinnut karaokenauhoja taustalle vaan pelkkä kitara riitti soittimeksi. Joskus olen nähnyt Lenni-Kalle Taipaleen livenä viihdyttämässä yleisöä eikä hänkään tarvinnut kun pianon/kiipparin ja vielä ilman laulua. Iloinen ja osallistuva esiintyminen oli sellaista joka asettaa hänet idoliksi itselleni. Raittisen Jussilla on ollut aivan hervottoman hyviä esiintymisiä pelkällä kitaralla ja laululla. On noita hyviä eikä pelkästään osaamisesta kiinni. Ote live musiikkiin on äärimmäisen vahva. Markku Aro on ollut läpi vuosien aivan verraton artisti jossa aiemmin mainitut jutut vaikuttavat suggeroivasti. Tanssiorkesteritkin kaipaavat mielestäni hyvää huumoria ja tarinointia esitykseen eikä yleisö yleensä rupea kyselemään että "eikö taitu?" Elävää musaa arvostetaan ja ainakin itse pysyn sillä tiellä. Jos joku harrastaa karaokea niin ei haittaa, en vain halua kuulla sitä livekeikoilla. Varmaan monet voivat halutakin. |
Lennu 13.02.2012 23:36:47 | |
---|
Kyllähän kunnon ombilla pitäis tulla se laulukin kasetilta, kunnon pantomiimia ja voi käydä vaikka vessassa välillä. no is any good musics maked anymore... |
friikki 14.02.2012 00:00:18 | |
---|
Lennu: Kyllähän kunnon ombilla pitäis tulla se laulukin kasetilta, kunnon pantomiimia ja voi käydä vaikka vessassa välillä. Jos se OMB tulisikin videolta, niin voisi istuskella kaikessa rauhassa pidenmänkin istunnon... :) Näillä mennään..... |
Epämuusikko 14.02.2012 00:11:01 | |
---|
Lennu: Kyllähän kunnon ombilla pitäis tulla se laulukin kasetilta, kunnon pantomiimia ja voi käydä vaikka vessassa välillä. Hajosin. täyte. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
isojussi 14.02.2012 05:24:22 (muokattu 14.02.2012 05:45:50) | |
---|
leprechaun: Livebändin laulusolisti saa äänen aikaan itse omalla osaamisellaan eikä tarvitse mekaanista musiikkia taustalle Mikäs vitun puusilmäkommentti tää on? Saman työnhän se laulaja joutuu tekemään - tuli säestys miten tahansa. Toki taustanauha ei anna armoa jos et osaakaan biisiä / rakennetta, mutta soittaa tietty aina oikeinkin. Mutta se, että esiintyminen taustanauhan kanssa olis jotenkin helpompaa, on täysin ymmärtämätöntä ja typerää paskapuhetta. Voi vielä menninkäinen miettiä jeesustelus lomassa, että miten sä yksin toteuttaisit keikan - esim häät - jossa pitäis vetää musaa ihan oikeesti laidasta laitaan humpasta heviin ja samalla kuulostaa monipuoliselta ja tyylinmukaselta? Paas kokeillen joskus niin näät, kuinka "helppoo" se on. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi 14.02.2012 05:31:28 (muokattu 14.02.2012 05:32:11) | |
---|
Toki ongelma kai tässäkin ketjussa lienee se, että ihan kaikille ei makseta taustanauhan kanssa esiintymisestä. Aika monen bändille ei makseta yhteensä samaa liksaa. Mutta pääasiahan tässäkin on periaate - aivan sama, miltä lopputulos kuulostaa.... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
isojussi: Mutta se, että esiintyminen taustanauhan kanssa olis jotenkin helpompaa, on täysin ymmärtämätöntä ja typerää paskapuhetta. Tässä on kyllä vinha perä, ei se karaoke välillä kovin helpolta kuulosta ;) no is any good musics maked anymore... |
isojussi 14.02.2012 05:46:21 | |
---|
Lennu: Tässä on kyllä vinha perä, ei se karaoke välillä kovin helpolta kuulosta ;) Sama pätee bändisoittoonkin. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
arse 14.02.2012 08:54:52 | |
---|
Miten mulle tulee sellainen bon voyage -olo tästä kun jengi kiistelee isojussin kanssa siitä, miten vakavasti OMB:t pitäisi ottaa? Ai hitto kun mie tykkään! |
KoskPaavo 14.02.2012 08:59:05 | |
---|
arse: Miten mulle tulee sellainen bon voyage -olo tästä kun jengi kiistelee isojussin kanssa siitä, miten vakavasti OMB:t pitäisi ottaa? Itse OMB-"miehenä" uskoisin että muut ottavat tämän "vakavasti" päinvastoin kuin OMB-miehet.Leluiksihan niitä on aina sanottu , ei oteta siis niitä vakavasti. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
leprechaun 14.02.2012 09:11:41 | |
---|
isojussi: Mikäs vitun puusilmäkommentti tää on? Saman työnhän se laulaja joutuu tekemään - tuli säestys miten tahansa. Toki taustanauha ei anna armoa jos et osaakaan biisiä / rakennetta, mutta soittaa tietty aina oikeinkin. Mutta se, että esiintyminen taustanauhan kanssa olis jotenkin helpompaa, on täysin ymmärtämätöntä ja typerää paskapuhetta. Voi vielä menninkäinen miettiä jeesustelus lomassa, että miten sä yksin toteuttaisit keikan - esim häät - jossa pitäis vetää musaa ihan oikeesti laidasta laitaan humpasta heviin ja samalla kuulostaa monipuoliselta ja tyylinmukaselta? Paas kokeillen joskus niin näät, kuinka "helppoo" se on. Kannattaa yleensä lukea ensin mitä kirjoitetaan ja sitten vasta kommentoida. Eikö se laulaja tai joku muu bändistä hoida kaikki juoksevat asiat nuottipapereista järjestelyihin jos on livebändi eikä vaan paina nappulaa soittimesta seuraavan karaokebiisin kohdalla? Puuttuu vain telkkari ja väripalkki tekstistä että osaa antaa laulun lähteä oikeasta kohdasta. Onko sitten esiintymisen hinta sama oli sitten yksinlaulukaraoke tai kokonainen livebändi? On myös verraten paljon helpompaa laulella taustakaraokeäänitteen kanssa kun on voinut tuhat kertaa harjoitella jutun etukäteen. Toisaalta se on aina sama, ei mitään elävää, ei mitään vaihtelua. Karaokessakin ihmiset laulavat samaa biisiä vaikka kymmenen vuotta ja tarvitsevat silti sanat ja väripalkin ruudulle. Ehkä se sitten on yhtä vaikeaa. Olen sen verran tyhmä etten snaijannut että ilmeisesti häissä on useinkin trubaduureja hoitamassa illan musiikit humpasta räkäheviin. Enpä ole sitä monasti nähnyt. Siksipä ei tuota tarvitse miettiä. Mennään vaan kolmisteen tai nelisteen riippuen palkkion kestävyydestä. Jos ei kestä edes kolmea niin ei mennä. No okei, oli tässä vähän provon pilkahdusta. Ja kuten totesin aikaisemmin ei minua haittaa vaikka joku haluaisi levyjä kuunnella livekeikalla. Valinnan vapaus on olemassa edelleen. Saan siis olla sittenkin sitä mieltä että levyjen käyttö livekeikalla kääntää selän livemusiikille. |
leprechaun 14.02.2012 09:14:58 | |
---|
KoskPaavo: Itse OMB-"miehenä" uskoisin että muut ottavat tämän "vakavasti" päinvastoin kuin OMB-miehet.Leluiksihan niitä on aina sanottu , ei oteta siis niitä vakavasti. Just. Ehkä tämä ei ole niin kuallemanvakavaa. Erilaisia näkökulmia jutusteluun. |
isojussi 14.02.2012 10:34:34 | |
---|
leprechaun: ...Eikö se laulaja tai joku muu bändistä hoida kaikki juoksevat asiat nuottipapereista järjestelyihin jos on livebändi eikä vaan paina nappulaa soittimesta seuraavan karaokebiisin kohdalla? Mitä v***a? Ooonko turhaan hoitanu keikkamyynnin, itelle nuotit, vääntäny taustoja jne jne, kun kaikki oliskin hoitunu vaan "play" - nappia painamalla? kun on voinut tuhat kertaa harjoitella jutun etukäteen. No johan on peruste - liian hyuvin treenattu???? Näkee ettet ymmärrä ainakaan laulamisesta - etkä kyllä sitten sen kautta soittamisestakaan - hevon helvettiä. Tulkinta syntyy vasta osaamisen kautta. Mutta paljonhan teittiä "sinnepäinrimaahipoen" - miehiä keikollekin pääsee. Kun tarpeeksi halvalla teette. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
friikki 14.02.2012 11:00:39 | |
---|
leprechaun: Just. Ehkä tämä ei ole niin kuallemanvakavaa. Erilaisia näkökulmia jutusteluun. Musta olisi kiva tietää kuinka paljon yleensä OMB kaverit tekevät itse duunia noiden taustojensa eteen. Kirjoitetaanko kaikki itse vai imuroidaanko valmiita Midi-pohjia joita sitten "vain" toistetaan koneella? Hyvän taustan tekeminen ei varmaan ole ihan simppeli juttu sekään. Näillä mennään..... |
poppamies 14.02.2012 11:42:37 | |
---|
friikki: Musta olisi kiva tietää kuinka paljon yleensä OMB kaverit tekevät itse duunia noiden taustojensa eteen. Kirjoitetaanko kaikki itse vai imuroidaanko valmiita Midi-pohjia joita sitten "vain" toistetaan koneella? Hyvän taustan tekeminen ei varmaan ole ihan simppeli juttu sekään. Mä tunnen henk.koht. 3 joka tekee OMB hommia ammattimaisesti. Kaksi niistä tekee taustat itse itselleen ja myös tälle kolmannelle joka ei siis tee mitään itse. Tarkennuksena vielä että toinen käyttää midi fileja ja toinen studiossa äänitettyjä aitoja soittimia. G strings are for strippers |
isojussi 14.02.2012 12:00:30 (muokattu 14.02.2012 12:01:46) | |
---|
friikki: Musta olisi kiva tietää kuinka paljon yleensä OMB kaverit tekevät itse duunia noiden taustojensa eteen. Kirjoitetaanko kaikki itse vai imuroidaanko valmiita Midi-pohjia joita sitten "vain" toistetaan koneella? Hyvän taustan tekeminen ei varmaan ole ihan simppeli juttu sekään. Tässähän on niin paljon tapoja, kun on tekijöitäkin. Jos ei lähdetä Transhit - mieeehen linjalle, niin keinot on kai: - Tehdä itse musiikkityöasemalla - Tehdä itse sekvensseriohjelmalla midinä - Tehdä itse audiosekvensseriohjelmalla midinä ja pyöräyttää softainstrumenttien kautta audioksi - "Peruspohja" Band in the boxilla ja loput audiosekkarilla. - Soittaa tarvittavat instrumentit liveä moniraiturille/audiosekvensseriohjelmalle. - Tosiaan imutella midifailit jostain - tai karaokevideot jostain (esim youtube) - Ostaa karaokevideoita - Teettää taustat jollain toisella. - Käyttää "arranger keyboardia", johon voi toki tehdä valmiita biisiejä niihinkin. Mä konvertoin nykyään kaikki taustani mp3:ksi siirrän ne muistitikulle ja käytän keikalla toistamiseen kannettavaa dvd-soitinta siihen sitten laulan ja soittelen tarpeelliset soolot sekaan. En oo oikein keksiny vielä muutakaan systeemiä, jonka kanssa vois samanaikaisesti soitta vetopasuunaa, että jos jos se jotakuta (omasta ja äitinsä mielestä) "oikeata soittajaa" kovasti harmittaa, niin antaa harmittaa - ei oo pois mun keikkaliksasta. Taustojen tekoon mä kyllä käytän "sekatekniikkaa". Lähtökohtasesti väännetään ihan ite alusta loppuun ja "kerran eikä ikinä sen jälkeen" - biisit pyritään säestään komppiurulla. Mutta kun on perhettä ja muutakin tekemistä, niin pyörää ei kannata keksiä uudestaan. Jos ok tausta on muuten saatavilla, niin mitä hemmettiä sitä alkaa uudeestaan tekemään? Sinänsä esmes tommosen nettimidin editointiin menee helposti sama aika, kun kokonaan uudenkin tekoon jotta kannattaa aina hetki harkita, kuinka päin homman hoitaa. Nopein tie (pl komppiurkushöy) on usein just käyttää apuna BiB:tä ja tehdä loppuviilaus sekkariohjelmassa ihan omin käsin. Mut jos on aikaa ja inspiraatioo, niin mukavintahan on koko biisi vääntää alusta loppuun ite. Antaa eniten vapauksia sovittamisellekin. Silti pitää muistaa, että teki miten teki, pitää biisit myös osata. IMHO pääosin ulkoa. Se kyllä vaatii sit sitä pienen vihreänuttuisen puritaanikonservatiivin halveksimaa harjoittelua. Toki kotiharjoittelu olisi kaikille suotavaa ja huomaavaista bändikavereitakin kohtaan, mutt eihän se tietty oo ollenkaan niin "cool". Ja ilmeisen moraalitonta. Ja vitut - vain täydellinen kusipää ei treenaa biisejä kunnolla ensin kotona. Biisien bänditreeneissä opetteleminen kertoo sairaalloisesta narsismista. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
humppahanuristi 14.02.2012 12:03:29 (muokattu 14.02.2012 12:07:06) | |
---|
Onkohan näistä "karaoke-OMB" miehistä kuinka moni ajatellut sitä puolta, että taustanauhoista pitäisi muistaa tehdä teostolle tallennuslupailmoitus ja asiaankuuluvat maksut. Ja esityksestä pitäisi muistaa maksaa Gramexit. Jos itse tekee taustat eli siellä komppi kulkee ja on sointupohjaa, niin sehän ei ole vielä kappale eli luvan puolesta on elävää musiikkia, kun melodia ja sanat tehdään livenä. EDIT: itsellä on toki joitain mies ja haitari -tyyppisiä keikkoja tehtynä mutta komppikoneellisia vain duona. Nekin sillä tavalla, että kompin ohjaus midihaitarilla ja yleensä kuitenkin bassolinjat itse ja melodiat itse. Solisti komppasi vielä kitaralla. Sellainenkin on käynyt mielessä, että ihan koko bändin livekeikalta moniraiturilla tallentaisi koko homman ja voisi tarvittaessa duona vetää sitten noiden livetallenteiden rumpu- ja bassoraidan kera. Tässäkin tilanteessa toki kohtuullista olisi rumpalille ja basistille jonkunlaista korvausta maksaa. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |