Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran tuunauksesta
1
Evil Gaagamel
14.02.2012 02:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ensimmäinen kitara oli tokain love rock tremololla. Nykyisellään arsenaalia löytyy enemmänkin, eikä tokailla tule juuri soiteltua. Nyt tekisi kuitenkin mieli hiukan tuunailla sitä, lähinnä vaihtamalla mikkejä. Sen tiimoilta mulla olisikin muutama kysymys.
1. Mistä tiedän mitkä mikit käyvät juuri tuohon malliin? (seymor duncan osasto kiinostaa)
2. Missä pääkaupunkiseudun, tai uudenmaan alueen musiikkiliikkeessä tehdään mikkien vaihtoa jne.
3. Mitä virittimiä suosittelette tuohon kitaraan. (orkkikset ihan paskat)
 
Kiitos vastauksista
 
Jeszse
14.02.2012 08:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Eiköhän siihen mitkä tahansa vastaavan kokoset mikit sovi, saundi vaan sen mukaan mistä tykkäät ite.
 
3. Gotoh ja schaller -merkkiset virittimet on ainakin pätevää tavaraa.
 
Kakkoseen en osaa vastata.
 
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
nisumaka
14.02.2012 13:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran tuunaus on kallista. Mikrofonit asennettuna maksavat helposti 300-400 e , joten kannattaa kahteen kertaan harkita sitä, että myyt tuon kitaran ja hankit toisen tilalle, jossa on valmiina nuo paremmat mikit ja tunerit. Vanhoilla osilla on vain kilohinta, tuolta torilta voit katsella niitä. Jos itse haluat alkaa tehdä kitaroiden rakentelua, silloin tilanne on täysin toinen. Mikkien vaihto oikean kokoisiin ei ole vaikeaa, mutta sinun pitää osata sitten tehdä vähän sähkötöitäkin, kuten juottaa johtimia. Tunerit voi ollakin jo vähän vaikeampi homma, sillä toden näköisesti joudut poraamaan lavassa olevia reikiä.
 
Jeszse
14.02.2012 18:47:32 (muokattu 14.02.2012 18:56:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kitaran tuunaus on kallista. Mikrofonit asennettuna maksavat helposti 300-400 e
 
Täh? Satasella saa pätevät duncanit torilta ja kytkeminen ei maksa mitään, jos kolvi pysyy kädessä. Tai mahdollisesti kaljapalkalla pistää kaverin hommaks. Kytkentäohjeet löytyy googlella kolmessa sekunnissa.
 
Tunerit voi ollakin jo vähän vaikeampi homma, sillä toden näköisesti joudut poraamaan lavassa olevia reikiä.
 
Tähänki vois puuttua sen verran, että lavasta voi ottaa irti vain yhden viritapin, ja mitata sen reiän halkaisijan, ja sen perusteella ostaa oikeanlaisen setin virittimiä.
 
En tiedä missä sä oot kitaras tuunannu, mutta edes mun itse tehty kitara osineen kaikkineen ei maksanu edes kolmea sataa.
 
e: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=606196
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=605896
 
Siitä neljälläkympillä groverin virit ja satasella duncanin 59 ja JB. Ite ku vaihtaa ni selviää komeesti alle 200e.
 
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
nisumaka
15.02.2012 12:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just näin. Tee-se-itse miehenä osat todellakin jäävät käytettyinä sinne 100 - 200 e väliin, jopa allekin. Jos viet kitaran ammattilaiselle/ammattiliikkeeseen tehtäväksi, ei kannata kitaraan laittaa "torilta ostettuja" vanhoja osia, koska työ on niin kallista. Tätä yritin tuoda esille. Jos joku kaverisi harrastaa skittan rakennusta, ja tekee työt, sitten hinta putoaa todella dramaattisesti. Jos kitarassa on vireongelmia, syynä ei välttämättä ole virittimet, eli tämä kannattaa ottaa huomioon. Alta satasen saatat saada kitaraasti huomattavaa parannusta, jos oletetaan, että satulan öljyämisellä ja ehkä viilaamisella, kitaran säätämisellä ja mikrofonin tai mikrofonien vaihdolla soundi paranee ja vire alkaa pysyä.
 
Jeszse
15.02.2012 13:06:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Just näin. Tee-se-itse miehenä osat todellakin jäävät käytettyinä sinne 100 - 200 e väliin, jopa allekin. Jos viet kitaran ammattilaiselle/ammattiliikkeeseen tehtäväksi, ei kannata kitaraan laittaa "torilta ostettuja" vanhoja osia, koska työ on niin kallista.
 
Meinaatko että jos liikkeeseen vie laitettavaks ni olis järkevämpi ostaa mikit uutena perkeleesti kalliimmalla? Eiköhän ne torilla myytävät mikit oo ihan yhtä hyvät ku vaikka thomannilta ostetut, piuha saattaa olla sentin pari lyhyempi ku uudessa, mut silti mun mielestä järkevämpi sijoitus.
 
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
nisumaka
16.02.2012 11:53:15 (muokattu 16.02.2012 11:56:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tarkoita, että torilla olevissa käytetyissä on mitään vikaa, mutta varmaankin asialliset mikit (2kpl) yhteensä edullisimmillaankin käytettyinä maksavat yli 100e. Kyllä sellainen 40e + alv taitaa olla edullisimmillaan työn hinta, niin vaihdolle tulee hleposti edullisen kitaran arvo käytettynä. En ihan tarkkaan tunne tuota kyseessä olevaa Tokain mallia, eli meneekö siihen esimerkiksi mikrofonit suoraan vaihtamalla, ilman sen suurempia työvaiheita. Kitarapaja lienee hyvä vaihtoehto alkuperäiselle kysyjälle tehdä esimerkiksi pientä kustannusarviota. Sieltä olen itsekin ostanut käytetyn mikin aikoinaan Melody Makeriin, ja sain sen noin 60% ovh hinnasta. Mukaan tuli myös erittäin asialliset asennusohjeet. Ja vanhan mikin myin täällä torilla ja sain siitä 20e, joten 40e työt itse tehtyinä ei ollut paha. Mikki oli muistaakseni Seymour Duncan ja 1-kelaisen kokoinen humbucker, kun toi orginaali surisi (otti häiriöitä loisteputkista) niin harmillisen paljon.
 
Evil Gaagamel
18.02.2012 02:23:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Kiitos vastauksista. Mikki valikoima on noviisille turhauttavan suuri, vaikkakin esim. Thomanilla mikeissä jonkinlainen kuvaus ominaisuuksista. Sen verran vielä kysyisin, että jos tahtoo darkit saundit, eli death ja Bm- osastoa, niin keneltä löytyvät ankarimmat mikit/humpparit?
 
Tsugu Way
18.02.2012 08:47:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran tuunauskokemuksia kalliilla ja halvalla:
 
Kallis:
Minulla on ollut useita vuosia Tokai japan strato. Ostin sen uutena aikoinaan hintaan 575e. Aivan huippukitara muutoin, mutta todella ponnettomat mikit. Ostin sitten uutena Fenderin Noiseless-mikkisetin hintaan 150e. Itselläni ei pysy kolvi kädessä, joten vaihdatin mikit ammattilaisella hintaan 50 euroa. Todennäköisesti tämän kitaran jälleenmyyntiarvo ei noussut 200 euroa, eikä edes mikkien hinnan verran. Tuskin juuri yhtään, mutta sainpa itselleni "täydellisen hyvän" kitaran. Enkä sitä koskaan poies myykään.
 
Halpa:
Vaihtokaupan seurauksena sain itselleni uuden Squierin Classic Vibe straton. Hinta 325e. Halusin tuunata sitä paremmaksi, mutta en halunnut sijoittaa kovin paljoa rahaa, koska en ollut 100% varma, että haluanko sen ikuisesti pitää. Ostin torilta käytetyt hieman paremmat mikit hintaan 60e. Sähköt piti vaihtaa samalla, koska näissä on umpikehno sähköpuoli. japanilaiset potikat, kytkimet sun muut ostin yht. 25 eurolla. Ammattilaiselle en halunnut viedä, joten palkkasin kaverin kaljapalkalla hintaan 20 euroa. Eli reilu satanen meni, jotta sain tästä soitettavan pelin. Ei täydellinen, mutta kyllä tällä töissä junioreiden musakerhon vetohommat onnistuu.
 
Blues is allright!
Jeszse
19.02.2012 11:41:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evil Gaagamel: Ok. Kiitos vastauksista. Mikki valikoima on noviisille turhauttavan suuri, vaikkakin esim. Thomanilla mikeissä jonkinlainen kuvaus ominaisuuksista. Sen verran vielä kysyisin, että jos tahtoo darkit saundit, eli death ja Bm- osastoa, niin keneltä löytyvät ankarimmat mikit/humpparit?
 
Jos duncan-osasto kiinnosteli, ni Invader on aika rankaseva mikki säröpuolella. Puhtaita, kunnollisia saundeja siitä taas ei meinaa saada oikein millään. Torilla näyttäs olevan ainoastaan seiskaan sellanen tällä hetkellä, tässä thomannin linkki http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssh8b.htm
 
Dimebuckerilla oon ite soitellu pitemmän aikaa, sekin on vallan mainio duncanin mättömikki. Hyvin Pantera-henkinen.
 
Karvamammutti: Mutta siulla on ultra-secks-Salovaara -ääni.| The Jasser Arafats | Alternaty
Gabe
21.03.2012 11:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä toi mikin asennuttaminen ihan ammattilaisellakaan montaa kymppiä maksa
 
esim. http://www.musitec.fi/index.php?pageid=11&aid=15&lang=fi
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «