Aihe: (Digitaalisen) Levy-yhtiön perustaminen
1
DrunknDnkey
12.02.2012 19:16:20
Moikka,

Olen nyt noin vuoden verran pyöritellyt ajatusta oman (digitaalisen) levy-yhtiön perustamisesta ja nyt on aika tarttua tuumasta toimeen. Yrittäjyys ei sinänsä ole minulle uutta (oma pikkufirma vuodesta 2009), mutta silläkin saralla riittää opiskeltavaa varsinkin näiden kansainvälisten asioiden kanssa.

Levy-yhtiön perustamisen ensisijainen syy on oman musiikkini julkaiseminen kansainvälisissä mp3 kaupoissa (Beatport, Junodownload, iTunes) jne. Jakelijan kanssa minulla on jo alustava diili tehtynä. Mainittakoon tässä nyt vielä se, että minä teen elektroonista musiikkia (house/techno/indie dance/nu-disco) jne.

Ja sitten niihin epäselviin asioihin:

1)

- Levy-yhtiön omistaja ja julkaistavien biisien tuottaja/miksaaja jne. on yksi ja sama henkilö.

- Julkaistava materiaali on ainoastaan digitaalisessa muodossa edellä mainituissa nettikaupoissa ja fyysisiä äänitteitä ei ole näköpiirissä ainakaan lähitulevaisuudessa.

Miten Teosto/Gramex asiat vaikuttavat tähän? Käytänössä kysymys on: Pitääkö artistin/tuottajan/levy-yhtiön olla Teostossa ja Gramexissa?

Onko jotain muita ns. etujärjestöjä mihin täytyisi kuulua?

2)

Myös digitaalinen musiikin julkaisemin vaatii oman ISRC ja UPC koodinsa. UPC on siis käsittääkseni sama kuin EAN -koodi ja EAN vaihtui GTIN -koodiksi. Tämä GTIN on siis ilmeisesti maailmanlaajuinen standardi nykyään, mutta ovatko jakelijat, kaupat ja muut oleelliset instanssit niin sanotusti ajan hermoilla. Eli kun lisään jakelijan kautta oman biisini ja ilmoitan siihen ISRC -koodin lisäksi GTIN -koodin - hyväksytäänkö se?

3)

Tämä minun tuleva levy-yhtiö pyrkii toimimaan kansainvälisesti, lähinnä siis julkaisujen suhteen. Tuleeko levy-yhtiön/artistin/tuottajan kuulua johonkin kansainvälisiin järjestöihin tai tuleeko olla jotain kansaivälisiä lupia/lisenssejä?

Otan mielelläni vastaan kaikenlaisen informaation aiheeseen liittyen. Olen varmasti unohtanut monen monta kysymystä, mutta lisäilen niitä sitten sitä mukaa kun niitä mieleen taas juolahtaa.

Kiitos jo etukäteen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)