Aihe: Onko rap musiikkia?
1 2 3 4 5 6
sub zero
13.04.2004 23:06:18
Niin, onko rap musiikkia?
superfly
13.04.2004 23:06:59
Voi jessus näitä....
Harppu on alaston piano
sub zero
13.04.2004 23:08:07
Voi jessus näitä....

Tästä oli varsin hedelmällinen keskustelu joskus IRCissä,
miksei siis täälläkin?
lxi
13.04.2004 23:11:48
Määrittele termi "musiikki". Määrittele sitten "rap". Lopuksi katso kohtaavatko määritelmät.

Henkilökohtaisesti ihmettelen mistä lähtien "rap" on tarkoittanut kokonaista musiikkityyliä. Eiväthän scat, bel canto tai jodlauskaan ole musiikkityylejä vaan laulu-/äänenkäyttötapoja.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
sub zero
13.04.2004 23:13:17
Määrittele termi "musiikki". Määrittele sitten "rap". Lopuksi katso kohtaavatko määritelmät.

Henkilökohtaisesti ihmettelen mistä lähtien "rap" on tarkoittanut kokonaista musiikkityyliä. Eiväthän scat, bel canto tai jodlauskaan ole musiikkityylejä vaan laulu-/äänenkäyttötapoja.

En ihmettelisi vaikka jodlausta moni pitäisi vähän omana tyylinään (taiteenlajinaan).
Enkä ihmettelisi että jos scat olisi suositumpi niin sitä kutsuttaisiin omaksi tyylikseen.
sub zero
13.04.2004 23:23:15
Vastasin siis vahingossa kysymykseen! Ei, rap ei ole musiikkia, se on äänenkäyttötapa.

Olisiko mun pitänyt kysyä että onko hip-hop musiikkia?
Vai miksi sä kutsut esim Notorious B.I.G:n levyjä?
lxi
13.04.2004 23:27:54
Olisiko mun pitänyt kysyä että onko hip-hop musiikkia?
Vai miksi sä kutsut esim Notorious B.I.G:n levyjä?

Ilmeisesti olisi.

Kyllä, hip-hop on minun määritelmäni mukaan ehdottomasti musiikkia.
"Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan
leka
13.04.2004 23:56:29
niin no... miksi se ei olisi musiikkia?
Minut lukittiin vahingossa galleriaan
Ossi
14.04.2004 00:25:52 (muokattu 14.04.2004 00:34:37)

Kaunosieluisena tähtiin tuijottajana yms. toteaisin, että räpin rinnastaminen musiikkiin on eh.. mielenkiintoisen rohkea veto. Ei voi mitään.

Mielestäni varteenotettavien, ihan ammattilaistenkin kehoituksesta olen koettanut päästä jyvälle räpistä, ymmärtää ko. genren sisältöä, mistä se on lähtenyt liikkeelle, sen ööh.. yhteiskunnallista sanomaa jne. Ei vaan napsahda, ei kerta kaikkiaan, tuo tekoangsti. Aivan sama, onko jytkeen päälle hokemassa Eminem tai joku muu, todennäköisesti vähintäänkin Ameriikan seuraava presidentti. Räpin mahdollisesti sisältämä sanoma uppoaa meikäläiseen erinomaisen paljon helpommin vaikkapa sanomalehdestä luettuna YLE:n aikaisen parissa, ilman vitutusta entisestään lisäävää taustasätkätystä. Paitsi jos juontajana on Ihamäki.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
VÄKIPÄÄ
14.04.2004 01:40:29
Mutta todellinen kysymys taitaa kuitenkin kuulua: Onko villapaita vaate?
Vihaan musiikkia. Se on suurilta osin pelkkää paskaa. Suurin osa puheestakin on paskaa. Vihaan ihmisiäkin!...Perkules... Itseasiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi!!!
pitkätukka
14.04.2004 01:43:18 (muokattu 14.04.2004 01:43:47)
Ei ole, jos se on ylisuuri kantajaansa nähden.
kid ego
14.04.2004 08:06:04
Hoho, Nahkis!! Näin aamutuimaan meinan kuolla nauruun.

Rap tarkoittaa tietenkin "puhelaulantaa", mutta kyllä mun mielestäni rap-musiikki (biitit) on ihan yhtä musiikkia kuin rock-musiikki.
On totuus tulla lapsen suuhun.
kid ego
14.04.2004 08:07:20
Ossi: Älä tutustu rappiin MTV:n kautta. Se on virhe. V-I-R-H-E. Mulla on pari kaveria, jotka kuuntelevat jotain jenkkiläistä ug-räppiä, tai ainakin Suomessa tuntematonta, ja se kuulostaa paikoin kivalta.
On totuus tulla lapsen suuhun.
Mr.Babbit
14.04.2004 10:53:46
Ruotsalainen Loop Troop vaikuttaa hyvältä poppoolta, ja Tulenkantajat on oikeesti hyvä pändi (puhumattakaan massive attackista tai don johnson big bandista).
no, ei ole meikäläisen musiikkia kuitenkaan hip-hop, mutta trip-hoppi onkin ihan eri asia..

Hip-hop kulttuuri avautui mulle ihan uudella tavalla kun tein dokumenttia graffiteista, (nykyään ei pommauksetkaan häiritse, ellei ne ole arvotalojen kyljissä.) Kyllä siinä on ihan oma ideologiansa takana, tosin nuoret jannut ei sitä aina tiedä/tajua, (ja varsinkin ameriikassa tuo meininki on muuttunut totaalisesti siitä, mitä se aluksi oli)

että ei kannata todellakaan kuunnella pelkkää mtv räppiä..
Karlsson
14.04.2004 11:25:32
Niin, onko rap musiikkia?

On. Ei sitä mun mielestä voi oikein kuvataiteeksikaan laskea.
"Sam, kuningas!" -Keny
Aminohappo
14.04.2004 12:19:01
No se on huonoa musaa.
Aminohappo = proteiinien perusyksikkö
hörhö
14.04.2004 13:19:11

No se on huonoa musaa.

Sittenkun vielä saisi hyvän ja huonon musiikin ja miksei hyvän ja huonon taiteen absoluuttiset määritelmät(näitä on vatvottu satoja vuosia).

Jos rap-tyylistä puhelaulua moititaan epämusiikiksi melodian sävelkorkeudellisen cantabilemaisuuden puutteen vuoksi, niin mitenkäs keskiajalta nykypäivään kulkenut liturginen laulu, jossa noita sävelkorkeuksia on nihkeästi ja rytmiikka tasaisesti neljäsosia.

Myöskään musiikkina ei ilmeisesti voida pitää ensimmäisen kerran Humperdinckin oopperassa Königskinder(ennen 1910 partituuria) esiintynyttä puhelaulua(Sprechengesang). Sittemmin sen otti käyttöön Schönberg 1912 teoksessaan Pierrot Lunaire(Kuuhullu Pierrot), jossa laulajan tuli erottaa toisistaa laulaminen, puhuminen ja puhelaulu.

Schönberg käytti puhelaulua myöhemminkin lähes kaikissa suurissa vokaaliteoksissaan. Oopperassa Moses und Aron, edellinen käyttää puhelaulua, jolla säveltäjä viittasi siihen, että Mooseksella oli Jumalan totuus, mutta hän ei kyennyt ilmaisemaan sitä. Aronin rooli on tavallista laulua, sillä hän pystyi kommunikoimaan yhteisönsä kanssa, muttei sen sijaan saanut tietää totuutta. Oopperan luonnollinen ilmaisumuoto on laulu. Puhelaululla Schönberg ratkaisi teoksessaan yhden keskeisen dramaturgisen ongelman: yleisö tietää ja kokea uskottavina Mooseksen kommunikointivaikeudet.

Puhelaulua käytti myös Berg oopperoissaan Wozzeck (1925) ja Lulu (1937). Sodan jälkeen myös Boulez, Britten, Kagel ja hiljattain kuollut Berio luottivat puhelauluun.

Puhelaulun ongelma on siinä, että puheen ja laulun välinen alue on hyvin kapea eikä siinä ole mitään selkeää raja-aluetta vaan joukko vaihtoehtoja.

Nyt ihmiset heittäkää ennakkoluulot romukoppaan. Musiikin parametrit ovat melodia, harmonia, rytmi, sointiväri, dynamiikka ja vokaalimusiikissa teksti. Toista voidaan korostaa ja muuttaa toisen varjolla. Ei sillä saada huonompaa lopputulosta, vaan erilainen.

Mitä taustoihin tulee, niin olen huomannut, että nykyajan "kevyen musiikin" mielenkiintoisin rytmiikka löytyy juuri hiphopista ja sen on huomanneet mm. jazzarit jo kauan aikaa sitten. Useimmiten noista bändeistä löytyy myös ihan oikeasti kovia soittajia.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
rap1ds
14.04.2004 13:45:14
No just joo tää on taas näitä.... musiikki on musiikkia vaikka kivillä hakkais
kävin m.netis markkinoimas sitä torin standardii ettei kukaa vie k-pajan classiccii
Jani The Rock
14.04.2004 14:22:53

Rap lienee abstraktia taidetta, koska mä en ymmärrä siitäkään mitään.
Rough and tough and plenty mean.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)