Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten esittelette/treenaatte bändin uudet biisit?
1 2
warlock
10.09.2011 22:58:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii minkäslaisia tapoja eri bändeillä on uusien biisien kanssa?
Teettekö ensin kotona jonkun demon vai käytättekö guitarpro:ta vai esittelettekö ihan vaan soittamalla treeneissä?
 
Vai onko kenties tapana tehdä biisit treeneissä?
 
Ite pidän eniten jos biisi tehdään yhdessä bändin kanssa. Esim riittää jos on joku peruspohja/riffi biisille ja siitä aletaan rakentaan. Eli mieluiten esittelen biisin soittamalla sitä treeneissä. Yleensä niin on syntyny parhaat biisit ku kaikki on mukana.
 
Mutta kertokaahan omia tarinoita
 
Jeszse
13.09.2011 07:41:53 (muokattu 13.09.2011 07:42:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita vaihtoehtoja. Monesti tehdään reeneissä sillai et ku rumpali lämmittelee ni alan vaan soittaa kitaralla jotain siihen mukaan, ja jos siitä tulee jotain ni sitä lähetään porukalla työstämään.
 
Suurimmaks osaks sävellysvastuu on kuitenki mulla, ja multa onnistuu se parhaiten sillain et teen biisin teoriassa valmiiks asti yksin. Teen tietokoneella rumpuraidat visioni mukaan, ja äänitän kitarat siihen mukaan ja lähetän muille sähköpostiin. Seuraavissa reeneissä lähetään sit kokeileen, jos kaikki on kerenny kuunnella sen. Sanat ja laulun sovitukset on laulajan vastuulla. Sit hiotaan mitä on hiottavaa.
 
Kitaravirtuaali: Piti oikein stalkata, että minkänäkönen noin täydellisen kuuloinen nainen on. Paskanvitut mitään nähny, kun joku karvainen hippi oli joka kuvassa ympäri sen naamaa.
Numb
13.09.2011 10:46:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämpyttelen kitaralla ja laulan. Saatan sanoa jotakin mielessä olevasta toteutustavasta. Sitten ruvetaan työstämään ja säätämään.
 
I've got things to see and people to do
Dropped C
13.09.2011 11:36:08 (muokattu 13.09.2011 11:53:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reeniksellä kimpassa riffejä jauhamalla ja jamittelemalla. Kukaan ei juuri nauhottele mitään himassa, vaan riffit kulkee päässä reenikselle. Reeniksellä syntyy kans lennosta sit matskua. Laulaja sitten tulee heti mukaan biisiin sanoineen, kun pystyy.
 
Mun mielestä tää on näin harrastepohjalta mukavin ja motivoivin tapa.
 
Zoomilla sit aina nauhotellaan siinä samalla reeneissä.
 
-Cale
13.09.2011 14:34:23 (muokattu 13.09.2011 14:46:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Ei tässä ollut taas päätä eikä häntää :)
 
Aurora Borealis
13.09.2011 19:48:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte kehittelen riffejä aika paljon kotosalla, sitten soitan niitä muille ja kysyn mielipiteitä. Seuraavaksi jamitellaan sitä jonkin verran porukalla ja mietitään mikä sopisi, ja sitten joku (yleensä minä säveltäjän ominaisuudessa) naputtelen kaiken GP6:een ja lähetän muille. Treenaaminen helpottuu sinänsä, että kaikki tietävät jo valmiiksi, mitä pitää soittaa.
 
"Mitenkäs se oikein meni? No laitetaan lisää säröä" #facepalm#
Sick Planet
14.09.2011 14:39:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite työstelen riffejä, yleensä koko paketti tulee sitten samalla, hyvän alun on saanu ni loppu seuraa perässä.
 
Jonka jälkeen joko suoraan seuraavissa reeneissä joko samana pvänä tai sitten jos on mahdollista GP:lle niitä työntää niin sitten, mutta on sen käyttö vähentynyt tässä.
 
Parhain hommahan se olis että porukalla jamitellaan ja sitten sieltä pamahtaa se koukku, mikä lähtee viemään tiettyyn suuntaan, ni ei silloin pahemmin tarvia sitä esitellä.
 
PJS
14.09.2011 15:57:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen himassa sanat, laulumelodian stemmoineen ja ehdotelman soinnutukseksi. Sen ympärille yleensä rakennan melko pitkälle arratun demon missä on mukana skebat, rummut ja basso + kiipparit. Tän demon on tarkoitus olla lähinnä semmoinen ohjenuora siitä mitä mä itse haen biisille tunnelmaksi ja minkätyyppisiä sovituksellisia ratkaisuja oon ajatellut. Rumpali, basisti toinen kitaristi ja toinen laulaja sovittavat lopulta omat osuutensa kuitenkin itse uudelleen sen mukaan kuin parhaaksi näkevät, usein se mun ehdotus muuttuu tyystin ja yhtä usein se on ihan käyttistä.
 
Tykkään tästä tavasta sillä se säästää vähäistä treenaus-aikaamme siihen olennaiseen yhteissoiton ja ongelmakohtien hiomiseen kun ei tarvitse alusta alakaen miettimään että mitä ollaan hakemassa.
 
Peace!
Krister
27.09.2011 21:04:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen kotona demon, jossa laulut, kitarat, basso ja mahdollisesti koskettimia ym. atmosfääritavaraa. En osaa soittaa rumpuja, joten ohjelmoin rumpuraidan jossa rytmivaihdokset yms. En yleensä tee tähän raitaan fillejä sotkemaan perusideaa.
 
Laitan lopputuloksen SkyDriveen, ja lähetän muille linkin tiedostoon. Eri asia sitten, onko kukaan ottanut biisiä edes auttavasti haltuun seuraaviin treeneihin päästäessä....
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
janezki_
28.09.2011 15:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar Pro vitosella minä tai kitaristi väsäillään biisejä, tynkiä tai kokonaisia. Sitten lähetetään toisillemme ideat s:postilla ja toinen tekee muutoksia (jos tarttee) ja lähettää takasin niin monesti että molemmille kelpaa :)
 
Mie oon vaan basisti...
JudeJude
29.09.2011 12:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisessa alt-kollektiivissa käy usein niin, että laulaja/kitaristi kertoo uuden biisin sävellajin saundtsekissä ja sitten rämmitään. Parin keikan päästä biisi toimii jo erittäin hyvin. Tämä edellyttää montaa avointa korvaparia lavalla samaan aikaan ja alkaa jo toimia meillä mainiosti, kun ollaan kolmisen vuotta soiteltu. Männä viikonlopun keikalla, kun oli neljä "uutta" soittajaa lavalla ydinpoppoon kanssa, reenattiin sentään kerran.
 
Instrumentaalikansanmusabändissä joku (usein minä) kirjoittaa melodian ja soinnut, sitten soitellaan kunnes alkaa toimia. Viulu-kantele-haitari-basso-orkestraation hyvä puoli on, että mikään taajuus ei tule liian täyteen tavaraa.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
ZK
17.11.2011 00:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenis=Soittoo=Hommat pelaa kun kaikki ovat monipuolisii soittajii ni mikä tahansa parin vedon jälkeen alkaa pelittää ja sitten samalla katotaan pitääkö jotain muuttaa vai vedetäänkö setti kasaan-- Ei se sen vaikeempaa ole kun on vuosia takana ja hyvät tyypit porukassa.
 
-Mr.Self-Destruct-
WANISH
13.12.2011 22:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapoja on monia, ja välttämättä kaikki ei toimi niin hyvin, kun toiset. Meiän bändissä on ihan turha saada aikaan paljon jammailemalla, koska yksinkertaisesti taitoo ei oo tarpeeks. Se vaan usein menee siihen, et jokainen alkaa vetämään jotain aivan omaa settiä ja sit kun kaikki lopettaa, ollaan vaan sillein ''Mää en kyllä keksiny yhtään mitään''. Toki poikkeuksiakin on ja yks parhaista biiseistämme tuli yhteissävellyksen (ei jammailun) tuloksena bändikämpällä.
Senkin oon huomannu et ite tarviin sen oman tilan ja rauhan, jotta tulis yhä useammin kehitettyä jotain hyvääkin. Taitotasokin kaikilla (poisluettuna basisti, joka myös sähkistä soittaa kohtalaisesti) rajottuu paljolti vaan omaan soittimeensa, et kaikki yleensä säveltää omat osansa biiseihin. Tosin itse toisen kitaristimme kanssa sävelletään joskus myös toisen osia, joita kuitenkin melkein aina muutetaan jollain tapaa omien halujensa mukaiseksi (mutta niin et biisi pysyy hyvänä). Sit kun on jonkinlainen biisi tehtynä, niin joko soitetaan se treeneissä tai sitten äänitellään zoomille ja lähetellään muille sähköpostin kautta. Erityisesti, kun rumpali tekee ensimmäisenä jonkinlaisen rumpuraidan, ollaan suosittu tuota zoomin kautta tapahtuvaa esittelyä.
 
Tama-x-
04.02.2012 00:19:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tehdään bändin kanssa niin että, Tehdään biisin rakenteet, riffit ja yms. Tuxguitarilla ja sähköpostin kautta lähetetään jäsenille ja reeneihin mennessä on kappaleen riffi opeteltu. Sitten voidaan reeneisä riffiä vähän muokata, kunnes ollaan kappaleen loppu vaiheilla niin hierotaan ja höylätään loput kappaleesta ja kohta on kappale valmis.
 
Ja sen jälkeen H Y V Ä S H O W ! ! ! !
 
MannihilatoR
10.02.2012 17:46:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen biisin pääriffit ja rakenteen Reaperilla, Drumcore Freella, ja overloud th1:lla. . .
 
sit vaan faxataan raakile bändijäsenille ja ootellaan kommentteja , , ,
 
...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D
baron
10.02.2012 23:18:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä sillä lailla että mä teen laput etukäteen ja lähetän ne sähköpostilla muille soittajille ja sanon että treenatkaa nuo ja sitten treeneissä soitetaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Wolfwoods
15.06.2012 00:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

warlock: Nii minkäslaisia tapoja eri bändeillä on uusien biisien kanssa?
Teettekö ensin kotona jonkun demon vai käytättekö guitarpro:ta vai esittelettekö ihan vaan soittamalla treeneissä?
 
Vai onko kenties tapana tehdä biisit treeneissä?
 
Ite pidän eniten jos biisi tehdään yhdessä bändin kanssa. Esim riittää jos on joku peruspohja/riffi biisille ja siitä aletaan rakentaan. Eli mieluiten esittelen biisin soittamalla sitä treeneissä. Yleensä niin on syntyny parhaat biisit ku kaikki on mukana.
 
Mutta kertokaahan omia tarinoita

 
Meillä ei porukalla riitä aikaa yhteiseen säveltelemiseen tai sovittelluun. Yleinen kaava on se, että opetan biisin rumpalille, minkä jälkeen teemme äänitteen, johon lisään synat ja soundit. Tämän jälkeen opetan kappaleen laulajalle, ja opettelemme vetämään biisin porukalla. Sitten laulu äänitetään tähän äänitteeseen, jolloin biisistä on kuultava tallenne ja sovitukset ym. Homma on toiminut tähän asti hyvin. Joskus saatamme kokeilla laulajan kanssa uusia kappaleita ensin, jonka jälkeen homma menee tuon rutiinin mukaan.
 
toyhto
18.08.2012 22:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä on toimittu viime aikoina niin, että teen biisistä tietokoneella Logicia ja midikiipparia apuna käyttäen demon, jossa on myös jonkinlainen sovitusehdotus. Lisäksi teen nuotit. Nämä sitten lähetetään muulle bändille ennen treenejä ja treeneissä sitten ruvetaan kokeilemaan biisiä että miten toimii ja onko hyvä sävellaji ja toimiiko sovitus. Yleensä sävellykseen ja sanoitukseen ei sinällään enää treeneissä puututa, mutta sovitus elää ja kitaristi, basisti ja kiipparisti saattavat kehitellä jotain omia ideoitaan biisiin.
 
Joskus myös sovitetaan alusta saakka bändin kesken, siis että valmiina lapulla on soinnut, melodia ja lyriikat ja sovitus rakennetaan bänditreeneissä. Se on kuitenkin selkeästi hitaampaa ja vaatii bändiltä hermoja, joten helpommalla yleensä päästään, jos alusta alkaen on jo jonkinlaista sovitusideaa valmiina.
 
Kiehtovaa olisi myös kokeilla biisien tekemistä bänditreeneissä ihan alusta saakka, jamittelupohjalta. Toistaiseksi ei ole ollut sellaista kokoonpanoa, jonka kanssa tuollainen olisi toiminut tai tuntunut luontevalta.
 
Tawsky
11.09.2012 19:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teen yleensä Guitar Prolla biisistä sovituksen ja lähetän kavereille. Jos oikein hurjaksi heittäydyn niin muutan koko roskan vielä 8bit-versioksi. Sitä nintendosettiä on sitten äijien hauska kuunnella.
 
http://www.youtube.com/watch?v=rh39r-ckGwM&feature=plcp
 
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
Triskal
13.09.2012 23:14:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen biisit siten, että koska en osaa soittaa kitaraa, äänitän kitarat vaikka ääni kerrallaan jos ei muuten, kasaan niistä riffit ja sointukulut, rakennan ympärille basson, rummut, lisukkeet, sovitan, ideoin laulumelodiat ja tuon valmiin biisin reenikselle. Sitten tuskailen kun muut ei osaa opetella sitä ;) Torilta joskus ostamani Variax on osoittautunut tässä kerta kaikkiaan hienoksi instrumentiksi.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «