Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kieli katkesi. Aika vaarallista.
1
viisi_kitaraa
10.02.2012 14:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0.12 kokoinen E-kieli katkesi virittäessä.
 
Kieli meni sormen ihosta kokonaan läpi ja jäi sormeen kiinni.
Yllättävän kovaa iski.
 
Miten muilla? Onko käynt mitään kielen katketessa?
Tuo oli ensimmäinen kerta kun sain kielen poikki..
 
Katkeamisen syy oli (varmaankin) se, että laitoin samat kielet kolmatta kertaa takaisin.
 
Pitäisikö aina laittaa uudet kielet, jos vanhat irroittaa huoltotöiden vuoksi? Vaihdoin fretit kaulaan..
Laitatteko te samat kielet uudelleen? Vai vaihdatteko aina uusiin?
 
elon arska
10.02.2012 14:42:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: Pitäisikö aina laittaa uudet kielet, jos vanhat irroittaa huoltotöiden vuoksi? Vaihdoin fretit kaulaan..
 
Ei jumalauta. Noi pitkäkestoinen "huolto"-työ ja laitat samat kielet kiinni?
 
Gary Enfield
10.02.2012 15:02:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: ...Vaihdoin fretit kaulaan..
 
Teitkö puuhkan vai kuinka tämä pitäisi tulkita?
 
Jos irrotan kielet niin pistän aina uudet tilalle. Silti onnistun tämän tuosta tökkäämään sormeni kielen päähän ja aina se tuntuu yhtä kirpakalta.
jkourula
10.02.2012 15:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä käytän usein vanhoja kieliä huolto- ja säätötöiden aikana, mutta sitten kun kitara on huollettu ja hyvissä säädöissä niin laitan parin päivän päästä uudet kielet kiinni. Ihan vaan että jos tuleekin vielä jotain, niin ei tarvitse sitten uusia kieleä alkaa repiä irti.
 
Kyllä ne vanhat ovat tosiaan herkkiä katkeamaan, mutta kun varovasti virittää ja aina poispäin kasvoista, niin ei ole ongelmaa. Usein tulee kyllä tökättyä sormeen ihan vaan vaihtaessa kieliä.
 
viisi_kitaraa
10.02.2012 15:45:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"elon arska"
laitoin samat takaisin, kun ne olivat vain n.2vk vanhat kielet. eli siis melkein uudet.
No. ensi kerralla tiedän paremmin.
 
"gary field"
siis vaihdoin kitaraan uudet nauhat.
jostakin syystä englanninkieliset termit vaan ovat minulle luonnollisempia. Strings and frets vs. kielet ja nauhat.
 
Oli muuten pienempi homma kin mitä luulin. Aikaa kyllä meni 8-10 tuntia ja otelauta on vielä käsittelemättä, kun sopivaa öljyä ei sattunut sillon olemaan. Joten kielet pitää vielä ainakin kerran irroittaa.
 
Ja muuten tuo kieli siis löi pituussuunnassa sormen sivulle ja upposi sormeen sivuttain. ELi kielen terävä pää ei tuota vammaa aiheuttanut.
 
"Tinariwen - Imidiwan Matanam"
En edes ajatelut, että vanhat olisivat heikompia. Siis ennen kuin yksi katkesi. Mutta tosiaan noita joutuu kuitenkin irroittelemaan useampia kertoja jos haluaa välillä kokeilla työn tulosta.
 
viisi_kitaraa
10.02.2012 15:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

toi vika kommentti oli siis "jkourulalle", eikä "Tinariwen - Imidiwan Matanam":lle
sori.
 
Gary Enfield
10.02.2012 15:59:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa:
Ja muuten tuo kieli siis löi pituussuunnassa sormen sivulle ja upposi sormeen sivuttain. ELi kielen terävä pää ei tuota vammaa aiheuttanut.

 
Joo, tommostahan sitä aina vähän aristelee, vaikkei mulla ole koskaan kieli katkennut uutta laittaessa. Silti pidän naaman poissa linjalta ja irvistelen samalla kun kiristän.
kiriminni
10.02.2012 19:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla katkes akustisesta jatkuvasti ohuin e-kieli.Siinä oli viritystapin reiän reunat jäänyt viimeistelemättä ne piti vain hioa sileäksi.
Pirusti sitä aina pelästyy,kun kieli napsahtaa poikki.
Vanhat kielet katkee helpommin,kun ne menee erilailla takaisin viritystappiin-siinä tulee erilainen veto kieleen.
 
t-mies
12.02.2012 00:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: 0.12 kokoinen E-kieli katkesi virittäessä. Kieli meni sormen ihosta kokonaan läpi ja jäi sormeen kiinni. Yllättävän kovaa iski. Miten muilla? Onko käynt mitään kielen katketessa?
 
Tosi vaarallista. Minulla jo kolmas vaimo menossa, kaksi ensimmäistä halusivat tulla katselemaan kun vaihdan kieliä tai soitan 12 minuutin sooloa yksin pimeässä. Molemmilla kerroilla, melkein identtisesti, varsinkin fosforipronssi 13-satsia vaihdettaessa tai soolon kiimavaiheessa, G-kieli paukahti vaimon kaulavaltimon läpi ja kuolivat siihen paikkaan. Mitään ei voitu tehdä. Heti tippuivat. Voit kuvitella että nykyinen vaimo ei ole edes samassa rakennuksessa kun vaihdan kieliä, yritän vääntää vähän kovempia sooloja, tai fingerpikkaan myös jalkaa käyttäen.
 
loner
12.02.2012 17:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: 0.12 kokoinen E-kieli katkesi virittäessä.
 
Kieli meni sormen ihosta kokonaan läpi ja jäi sormeen kiinni.
Yllättävän kovaa iski.
 
Miten muilla? Onko käynt mitään kielen katketessa?
Tuo oli ensimmäinen kerta kun sain kielen poikki..
 
Katkeamisen syy oli (varmaankin) se, että laitoin samat kielet kolmatta kertaa takaisin.
 
Pitäisikö aina laittaa uudet kielet, jos vanhat irroittaa huoltotöiden vuoksi? Vaihdoin fretit kaulaan..
Laitatteko te samat kielet uudelleen? Vai vaihdatteko aina uusiin?

 
Siis osaat vaihtaa nauhat kitaraan, mutta et et tiedä milloin olisi syytä vaihtaa uudet kielet? Hieman ristiriidassa menee.. Vai oliko ne nyt stringit ja fretit? Stringit kannattanee vaimon vaihtaa kun on jarrujälkeä näkyvissä.
Täytyy walkata kitseniin nyt eattaamaan fooddia.
 
arc
12.02.2012 17:41:37 (muokattu 12.02.2012 17:43:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nyt varsinaisesti kielten katkeamisesta johtuvaa, mutta:
 
Joskus pihtien puutteessa olin jättänyt kielten päät pitkälleen roikkumaan viritystapeista. Kielet olivat vielä siitä leikkaamattomasta päästä valmiiksi ohennettuja, jotta menevät paremmin erinäisistä rei'istä läpi.
 
Myöhemmin muistaakseni nostaessani kitaraa telineestään kumarruin sitä kohti ja tunsin kovan piston kulmakarvani alla. Yksi näistä kielistä oli suoraan kohti silmääni, enkä ollut siis erottanut sitä kyyristyessäni. Jätti vertavuotavan pisteen, ja kipu oli pistohetkellä yllättävän vittumainen. Jälkeenpäin aiheutti kylmiä väristyksiä, kun mietin mitä olisi käynyt jos kieli olisi mennyt 3cm alemmas suoraan silmään.
 
Olen myös onnistunut lavan pölyjä pyyhkiessäni tyrimään leikatun kielenpään suoraan kynteni alle. Ai vittu
 
Rämppy
13.02.2012 15:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän jotkut ovat silmävammankin saaneet, kun kieli on katkettuaan sopivasti sivaltanut. Suosittelen, ettei olla silmä aivan kiinni kitarassa kun virittelee.
Taitaa joissain amerikankielten paketeissa olla oikein varoituskin asiasta.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
markus16
13.02.2012 16:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä suosittelisin käyttämään suojalaseja aina kun soittaa tahi muutoin käsittelee kitaraa. Tällaiset käteen soittaessa, niin säästyy monilta vammoilta http://www.tkiviaho.com/hanskat/HK401.JPG
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
samipa
13.02.2012 17:38:53 (muokattu 13.02.2012 17:43:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Kyllähän jotkut ovat silmävammankin saaneet, kun kieli on katkettuaan sopivasti sivaltanut. Suosittelen, ettei olla silmä aivan kiinni kitarassa kun virittelee.
Taitaa joissain amerikankielten paketeissa olla oikein varoituskin asiasta.

 
Ja tota ei todellakaan ole vaikea uskoa, mistäpä tuolla luvatussa maassa ei varoteltaisiin ! :o) Hah !!
Jos ei järki päätä pakota ja ohutta teräslankaa kiristäessä pitää silmänsä lankaan kiinni laittaa, voi olla parempi että sokeutuukin, sen verran rodunjalostuksen kannalla olen mä. Jos ihmisten suvussa olisi kovin tyhmiä kaikki, kuolisimme nopeasti sukupuuttoon..
Ratiosta tuli just lauantaina ohjelma, jossa jotku viisaat puhu kivunsiedon eroista. Lapsena kaltoinkohdellut kokevat pidempiaikaista ja voimakkaampaa kipua kuin hyvää hoivaa saaneet. Jotta repikää tästä huumoria !
 
Hauska ketju tästä muodostui ja ihan hyvä havainto tuo topicin aloittajan huomio. Paisuttelu on myös kivaa, mutta ei pidä mollata, jos joku oikeesti haluaa suojella teidänkin silmiä. Kukaan ei ole sanonut edes kiitos keskustelun aloittajalle. Jos on paljon soitellut niin tuo kielen katkeaminen on tapahtunut vääjäämättä. Jokaisella on se eka kertansa...pätee siis muissakin asioissa...
 
-Sami
 
ps. Eikö juuri Doorsin kitaristi soittanut hemmetin pitkään aina samoilla kielillä, siitä uniikki saundi? Näin muistan joskus kuulleeni..
 
pps. Mä olen kans aika huono vaihtamaan kieliä, mutta paras oli jossain kitaran myynti-ilmoituksessa, jossa sanottiin kitaran olevan alkuperäisessä kunnossa ja alkuperäisillä kielillä, repesin pahemman kerran sitä lukiessani !
 
markus16
13.02.2012 21:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: pps. Mä olen kans aika huono vaihtamaan kieliä, mutta paras oli jossain kitaran myynti-ilmoituksessa, jossa sanottiin kitaran olevan alkuperäisessä kunnossa ja alkuperäisillä kielillä, repesin pahemman kerran sitä lukiessani !
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=10134684
 
Kitara soi upeasti vähän käytetyilläkin kielillä jos se on hyvä kitara... hoho
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
Objectif Lune
14.02.2012 08:18:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet kannattaa musta vaihtaa ihan soundinkin vuoksi, koska ne likaantuvat ja aiheuttavat tunkkasemman soundin. Itse vaihdan ehkä 3-4 kertaa vuodessa kieliä/aktiivisessa soitossa oleva kitara. Edullisimmat kielet saa kivijalasta femmalla eikä sillä hinnalla oikein jaksa pihistellä.
 
jra
16.02.2012 00:08:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa:
ps. Eikö juuri Doorsin kitaristi soittanut hemmetin pitkään aina samoilla kielillä, siitä uniikki saundi? Näin muistan joskus kuulleeni..

 
Sähköbsso on tietty eri soitin kuin akkari, mutta Pave Maijanen sanoin Radio Helsingin haastiksessa, että on vaihtanut viimeksi bassonsa kielet joskus 70-luvun lopulla.
 
Itsellä tulee joskus pikku remppojen tai säätöjen jälkeen laitettua samat kielet, varsinkin jos on vasta laitettu. Punomattomat kielet on kyllä herkkiä katkeamaan niistä kohdista joissa viritystapeissa tai satulassa tulee kieleen kinkki, ja uudellleen laitettaessa tulee vääntö/veto siihen sopivasti.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Rämppy
16.02.2012 10:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Sähköbsso on tietty eri soitin kuin akkari, mutta Pave Maijanen sanoin Radio Helsingin haastiksessa, että on vaihtanut viimeksi bassonsa kielet joskus 70-luvun lopulla..
Flatwound -kielet kestää hyvinä vuosikausia. Mullakin taitaa olla pari vuotta edellisestä vaihdosta. Roundwoundit pitää bassossakin vaihtaa useammin, mulla menee vaihtoon noin kerran vuodessa. Mutta joku johnentwhistle taisi vaihtaa uudet kielet joka keikalle. Ihme kamarungari;-D
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Krister
24.02.2012 22:25:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita piiskansiimoja vuosien mittaa muutamia tullut. Virittäessä kasvot pois tieltä, ja jos katkeaa niin sitten katkeaa. Koskaan ei tosin ole kieli mennyt virittäessä, vaan joka kerta soittaessa. Edellisestä kerrasta jo vuosia, mikä tod.näk. selittyy soittotekniikan parantumisella.
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «