Aihe: Bugera V22 pk-seudulla?
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Laulava Kylätohtori
07.02.2012 21:18:03
Tuossa tuntuisi edelleen olevan jotain ihme härösärinää varsinkin säröllä, ei niinkään puhtaalla. Sama ongelma kaikilla kitaroilla ja kaikilla pedaaleilla. Vähän kuin kaiutin voisi olla rikki tai jotain. Se pitäis irrottaa, että voisi kokeilla varovasti painaa, joten en ole vielä kokeillut. Onkos muilla ollut tällaisia ongelmia? En tiedä paheneeko tuo vika itse vahvistimessa vai omassa päässäni, mutta alkaa vähitellen vituttaa...

Saisiko tuota jotenkin kokeiltua tuon twinin kanssa ilman suurempia purkuhommia? Tyyliin Bugeran kaiutinpiuhat kiinni Twinin elementtiin tai Bugeran efektiluupista Twinin efektiluuppiin? Tai Bugeran ulostulosta Fenderin johonkin tai muuta vastaavaa...?

Jos tuo ei ole kaiuttimesta, niin mikähän voisi olla vaihtoehto? Kyse on tosiaan melko vähäisestä äänestä, joten saattaahan se olla ominaisuuskin....

Etuasteen putket vaihdettu, pääteasteen putket odottavat laatikossa vaihtoa...
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Vetehinen
07.02.2012 21:53:48
Laulava Kylätohtori: Saisiko tuota jotenkin kokeiltua tuon twinin kanssa ilman suurempia purkuhommia? Tyyliin Bugeran kaiutinpiuhat kiinni Twinin elementtiin tai Bugeran efektiluupista Twinin efektiluuppiin? Tai Bugeran ulostulosta Fenderin johonkin tai muuta vastaavaa...?

Onko Twinissä lähtö ulkoiselle kajarille? Jos on niin siihen Bugeran plugi.
Music is the best escape.
JuSu
08.02.2012 08:10:39
beliel: Onko Twinissä lähtö ulkoiselle kajarille? Jos on niin siihen Bugeran plugi.

Nyt tarkkana sitten. Siihen kaiutinlähtöön voi kytkeä sitten vain ja ainoastaan piuhan, jonka toisessa päässä on kiinni, yllätys yllätys, kaiutin (tai joku muu kuorma).

Kitaravehkeissä on se vaara, että kun useimmat liitännät on plugilla, voi ne kytkeä hirvittävän väärin.

Kantsii beliel antaa pikkaisen tarkempia neuvoja, 'Bugeran plugi' voi tarkoittaa ja se voidaan ymmärtää kovin monin tavoin.

JuSu
Laulava Kylätohtori
08.02.2012 08:54:18
beliel: Onko Twinissä lähtö ulkoiselle kajarille? Jos on niin siihen Bugeran plugi.

Eikös tällä tavalla saa Twinin vahvarilla käytettyä Bugeran kaiutinta? Tarkoitus oli siis toisinpäin, eli Bugeran vahvistin ja Twinin kaiutin. Saisihan sen noinkin selville, mutta kun Twinistä on putket niin loppu, että sillä ei pysty testaamaan tällä hetkellä mitään..

Molemmissa on oma kaiutin plugilla kiinni(Main Speaker -liitäntä), eli voinko tehdä toisinpäin eli Fenderin kaiuttimien plugi Bugeran plugin paikalle, jolloin Bugeran oma kaiutin jää pois (ja Twini pois päältä ja pistoke irti seinästä). Vai näinkö sää just tarkoititkin?

Mitä pitää huomioida tuossa järjestelyssä? Bugerassa on yksi 8 ohmin kaiutin ja Twinissä kaksi 8 ohmin vastaavaa. Bugeran ohmikytkin 16?

Helppoahan tämä olisi, jos näistä vähän enemmän ymmärtäisi.
JuSu
08.02.2012 09:00:50 (muokattu 08.02.2012 09:04:07)
Laulava Kylätohtori: Molemmissa on oma kaiutin plugilla kiinni(Main Speaker -liitäntä), eli voinko tehdä toisinpäin eli Fenderin kaiuttimien plugi Bugeran plugin paikalle, jolloin Bugeran oma kaiutin jää pois (ja Twini pois päältä ja pistoke irti seinästä). Vai näinkö sää just tarkoititkin?

Näin juurikin. Eli että Bugerasta ei mene piuhaa Twinin vahvistinosaan, ainoastaan kaiuttimille.

Bugerassa on yksi 8 ohmin kaiutin ja Twinissä kaksi 8 ohmin vastaavaa. Bugeran ohmikytkin 16?

Jep, mikäli Twinin kaiuttimet on kytketty sarjaan (=16 ohm), kuten varmaankin on, mutta kantsii tarkistaa. Tosin yhden 'pykälän' heitto impedansseissa ei yleensä riko mitään, mutta varma on aina varmaa.

JuSu

EDIT: Ja sitten heti korjausta. Fenderin sivujen mukaan ainakin Reissuen elementit on kytketty Twinissä rinnan, joten impedanssi on 4 ohmia:

http://www.fender.com/en-FI/products/search.php/?partno=0217300000

Pidä se Bugeran impedanssi 8 ohmissa, ellei siinä ole 4 ohm vaihtoehtoa.
Laulava Kylätohtori
08.02.2012 09:07:05
JuSu: Näin juurikin. Eli että Bugerasta ei mene piuhaa Twinin vahvistinosaan, ainoastaan kaiuttimille.

Jep, mikäli Twinin kaiuttimet on kytketty sarjaan (=16 ohm), kuten varmaankin on, mutta kantsii tarkistaa. Tosin yhden 'pykälän' heitto impedansseissa ei yleensä riko mitään, mutta varma on aina varmaa.

JuSu

EDIT: Ja sitten heti korjausta. Fenderin sivujen mukaan ainakin Reissuen elementit on kytketty Twinissä rinnan, joten impedanssi on 4 ohmia:

http://www.fender.com/en-FI/products/search.php/?partno=0217300000

Pidä se Bugeran impedanssi 8 ohmissa, ellei siinä ole 4 ohm vaihtoehtoa.

Ok, mulla on Red Knob Twin 80-luvun lopusta, joten pitää tarkistaa, miten ne tuossa omassa on kytketty...
JuSu
08.02.2012 10:09:02 (muokattu 08.02.2012 10:19:26)
Laulava Kylätohtori: Ok, mulla on Red Knob Twin 80-luvun lopusta, joten pitää tarkistaa, miten ne tuossa omassa on kytketty...

Katso, mikä impedanssiasetus Twinissä on, ja sama sitten Bugeraan.

JuSu

E: Sarjassa näyttäis olevan = 16 ohm, mutta tarkista omasta vehkeestäsi vielä.

http://en.audiofanzine.com/utilitie … ,down.true,th.normal,s.pictures.jpg
Vetehinen
08.02.2012 17:04:36
Aika leväperäisen ohjeen annoin mutta arvelinkin että Laulava Kylätohtori hoksaa oikein. Tarkoitinkin tosiaan että testaisit säriseekö Fenderillä tuo Bugeran elementti.
Music is the best escape.
JuSu
08.02.2012 18:18:37
beliel: Aika leväperäisen ohjeen annoin mutta arvelinkin että Laulava Kylätohtori hoksaa oikein. Tarkoitinkin tosiaan että testaisit säriseekö Fenderillä tuo Bugeran elementti.

Juu, ei ohjeessa sinänsä mitään.

Kantsii muistaa, että tätä ketjua voi lukea myös hiukka kokemattomammat tai muuten tumpelot yksilöt, nyt tai myöhemmin. Kaikille ei asiat ole ollenkaan itsestäänselviä.

Tästä esimerkkinä vaikka muinoin myymäni Rocktronin pääte. Viikko kauppojen jälkeen myyjä otti yhteyttä ja valitti kun ääni säröytyy. Kyselin vähän, kunnes selvisi, että kaveri oli vetänyt 15 W trankkucombon lisäkaiutinliitännästä Rocktronin inputtiin...

JuSu
mattim
08.02.2012 19:37:45

8 tai 16 aivan sama, jos et aivan täysillä luukuta pitkiä aikoja.
Morri
08.02.2012 19:57:13
Laulava Kylätohtori: Tuossa tuntuisi edelleen olevan jotain ihme härösärinää varsinkin säröllä, ei niinkään puhtaalla. Sama ongelma kaikilla kitaroilla ja kaikilla pedaaleilla. Vähän kuin kaiutin voisi olla rikki tai jotain. Se pitäis irrottaa, että voisi kokeilla varovasti painaa, joten en ole vielä kokeillut. Onkos muilla ollut tällaisia ongelmia? En tiedä paheneeko tuo vika itse vahvistimessa vai omassa päässäni, mutta alkaa vähitellen vituttaa...

Saisiko tuota jotenkin kokeiltua tuon twinin kanssa ilman suurempia purkuhommia? Tyyliin Bugeran kaiutinpiuhat kiinni Twinin elementtiin tai Bugeran efektiluupista Twinin efektiluuppiin? Tai Bugeran ulostulosta Fenderin johonkin tai muuta vastaavaa...?

Jos tuo ei ole kaiuttimesta, niin mikähän voisi olla vaihtoehto? Kyse on tosiaan melko vähäisestä äänestä, joten saattaahan se olla ominaisuuskin....

Etuasteen putket vaihdettu, pääteasteen putket odottavat laatikossa vaihtoa...

Itse tässä olen ihmetellyt omaa V22:stä, että mikähän sitä vaivaa kun alkanut kuulostamaan oikein muikealta Les Paulin kanssa varsinkin. Nyt olen jopa Bad Monkeyn jättänyt pois. Olisko sitten niin että kaiutin alkaa olemaan ns sisäänajettu. Uteliaisuuttani tekisi mieleni kuitenkin kokeilla tuossa Greenbackiä.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
mattim
08.02.2012 20:22:08 (muokattu 08.02.2012 20:22:53)

Morri: Itse tässä olen ihmetellyt omaa V22:stä, että mikähän sitä vaivaa kun alkanut kuulostamaan oikein muikealta Les Paulin kanssa varsinkin. Nyt olen jopa Bad Monkeyn jättänyt pois. Olisko sitten niin että kaiutin alkaa olemaan ns sisäänajettu. Uteliaisuuttani tekisi mieleni kuitenkin kokeilla tuossa Greenbackiä.

Ensin meinasin sanua, että kaikkeen tottuu ... Mulla on peruskajarin tilalle laitettuna V30 ja lisäkaappina Greenback, silti kuullostaa hyvältä. Vahvain on hyvä.
Laulava Kylätohtori
09.02.2012 18:28:14
Nyt on testattu. Bugeran ohmikytkin 16 (kuten oli Twinissäkin), Bugeran oma kaiutinplugi irti ja Twinin kaiutin plugi Bugeran Main Speaker -ulostuloon. Eli Bugera soi Twinin kaiuttimilla.

Tohtorin Diagnoosi:
Bugeran oma elementti oli paljon diskanttisempi ja riipivämpi kuin Twinissä. Ehkä jonkin sortin kohinaa tai epäselvyyttä oli enemmän. Olisikohan paikallaan käyttää englannin sanaa harsh. Twinin kaiuttimet olivat puolestaan (ainakin Bugeran oman jälkeen) ehkä jopa liian tummat. Bugeran omaa kaiutinta varten asetetut säädöt varmaan olivat myös väärät Twinin elementeille, koska Twinin itsensä kanssa ei ole koskaan käynyt edes mielessä, että ne olisivat jotenkin liian tummat tms...

Eipä tuo Bugeran kaiutin varmaan rikki ole. Valittamani resonoinnin kaltainen särinä kuului myös Twinin kaiuttimien kanssa, mutta huomattavasti hiljempaa. Bugeran kaiuttimen diskanttisuus ja riipivyys vain korostavat sitä. Oliskohan tuossa omassa Bugerassa sisäänajo vielä kesken?

Täytyy vaihtaa vielä nuo pääteasteen putket ja katsoa, mitä tapahtuu. Jotkut vaimentimet voisi vielä hommata putkien päälle. Jos ei nämäkään auta, sitten pitää vain oppia elämään asian kanssa. Ongelma esiintyy siis vain säröllä soitettaessa ja silloinkin vain yksinään soitettaessa. Esim. levyn päälle soitettaessa sitä ei huomaa, joten kyseessä ei sinänsä ole mikään ylitsepääsemätön ongelma, jos ei itse siitä väkisin sellaista tee...

mattim: Mulla on peruskajarin tilalle laitettuna V30 ja lisäkaappina Greenback, silti kuullostaa hyvältä. Vahvain on hyvä.

Miten tuo vaihto vaikutti saundiin?
Morri
09.02.2012 20:03:03
Laulava Kylätohtori: Nyt on testattu. Bugeran ohmikytkin 16 (kuten oli Twinissäkin), Bugeran oma kaiutinplugi irti ja Twinin kaiutin plugi Bugeran Main Speaker -ulostuloon. Eli Bugera soi Twinin kaiuttimilla.

Tohtorin Diagnoosi:
Bugeran oma elementti oli paljon diskanttisempi ja riipivämpi kuin Twinissä. Ehkä jonkin sortin kohinaa tai epäselvyyttä oli enemmän. Olisikohan paikallaan käyttää englannin sanaa harsh. Twinin kaiuttimet olivat puolestaan (ainakin Bugeran oman jälkeen) ehkä jopa liian tummat. Bugeran omaa kaiutinta varten asetetut säädöt varmaan olivat myös väärät Twinin elementeille, koska Twinin itsensä kanssa ei ole koskaan käynyt edes mielessä, että ne olisivat jotenkin liian tummat tms...

Eipä tuo Bugeran kaiutin varmaan rikki ole. Valittamani resonoinnin kaltainen särinä kuului myös Twinin kaiuttimien kanssa, mutta huomattavasti hiljempaa. Bugeran kaiuttimen diskanttisuus ja riipivyys vain korostavat sitä. Oliskohan tuossa omassa Bugerassa sisäänajo vielä kesken?

Täytyy vaihtaa vielä nuo pääteasteen putket ja katsoa, mitä tapahtuu. Jotkut vaimentimet voisi vielä hommata putkien päälle. Jos ei nämäkään auta, sitten pitää vain oppia elämään asian kanssa. Ongelma esiintyy siis vain säröllä soitettaessa ja silloinkin vain yksinään soitettaessa. Esim. levyn päälle soitettaessa sitä ei huomaa, joten kyseessä ei sinänsä ole mikään ylitsepääsemätön ongelma, jos ei itse siitä väkisin sellaista tee...

Miten tuo vaihto vaikutti saundiin?

Minkälaisilla säädöillä sinulla on vahvistin ns särökanavalla? Mietin vain että onko se "häiriö" ns mekaanista vai soundissa olevaa? Jos se on tuollaista "ampiaisen surinaa" niin kehotan ehdottomasti kokeilemaan siten että volume on noin neljässä ja master kuudessa, minulla se poistui näin. Täällä toimii noin oikein mukavasti, kaikilla kitaroilla.
Laulava Kylätohtori
22.03.2012 09:17:07
Pistin tämän myyntiin, mutta nyt jo alkoi mietityttämään, että kannattaako sittenkään myydä... Ei tuolla talolainoja kuitata ja hyväsaundinen vehje kuitenkin. Voisi olla vastapainona tuolle Marshallille... Harmi, että ehdein jo myymään tuohon ostamani pääteputket.

Onko ketään vaihtanut elementtejä omaan Bugeraansa? Ajattelin, jos jonkun budjettiluokan elementin tuohon hommaisi...?
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Tami
22.03.2012 14:16:16

Laulava Kylätohtori: Pistin tämän myyntiin, mutta nyt jo alkoi mietityttämään, että kannattaako sittenkään myydä... Ei tuolla talolainoja kuitata ja hyväsaundinen vehje kuitenkin. Voisi olla vastapainona tuolle Marshallille... Harmi, että ehdein jo myymään tuohon ostamani pääteputket.

Onko ketään vaihtanut elementtejä omaan Bugeraansa? Ajattelin, jos jonkun budjettiluokan elementin tuohon hommaisi...?

Hep.
Mun mielestä tuota ei kannata myydä, sillä tuosta saatavat rahat on minimaalisia, ja vahvareita on kiva pitää aina varastossa. Joskus tulee kuitenkin tilanne että tarttee kahta vahvisitina, ja silloin tuommoinen bugi on helppo kaivaa esiin. Toisaalta se 200 euroa on parempi säilyttää jossain konkreettisessa tavarassa, sillä lompakosta ne tuppaa hukkumaan....vaikkapa tikkareihin...
Mun oma V22 on torilla siksi, että mulla on bugeraa vastaava laite jemmassa ja sitten oikeat vahvarit erikseen ;D

Mulla on bugerassa eminencen private jack, joka on mun korvaan ja systeemiin sopivan tummanpehmeänrauhallinen kajari. Mä vaihdan tuommoisen (tai ainakin kokeilen) useimpiin talossa pyörähtäviin vahvareihin. Se sopii mun korvaan hyvin. Putkina edelleen alkuperäiset bugit. Kokeilin JJ putkia, mutta vaikutus oli elementin vaihtoon verrrattuna niin pieni, että vaihdoin takaisin.
V22 on
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
LP99
22.03.2012 18:56:23
Onko joillain jotain särökanavan säätöjä himavolyymillä? Humppareilla ois tarkoitus soittaa, ja tuntuu et täytyy aina jonkunverran avata ennenkun löydän sitä saundia.
- Juniori-rootskitaristi LP99
Morri
22.03.2012 19:05:10
LP99: Onko joillain jotain särökanavan säätöjä himavolyymillä? Humppareilla ois tarkoitus soittaa, ja tuntuu et täytyy aina jonkunverran avata ennenkun löydän sitä saundia.

Tuossa edellisellä sivulla laitoin omat "säätöni" kera pahan apinan...ja ainakin täällä toimii...
Sakmongkol
22.03.2012 23:49:22
Morri: Tuossa edellisellä sivulla laitoin omat "säätöni" kera pahan apinan...ja ainakin täällä toimii...

Mulla on vissiin samansuuntaiset säädöt, Tube Screamer eteen ja masteri auki, loput napit säätää niin että kehtaa soittaa. Toimii se himassakin jotenkin mutta helvetisti parempi on kun laittaa suosiolla kaikki volyymit suht täysille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)