Vallu-Veke 30.01.2012 15:44:10 | |
---|
Epämuusikko: Onko sillä joku tietty "yksi" juttu? Mistä mää sen tietäisin, kun en tunne häntä? Voi olla, mutta annoin palautetta enemmän Velin ja jazzmiehen zappa-juttuihin. Eli hyvältä kuulostaa jutustelu ainakin tähän asti. |
velipesonen 30.01.2012 15:51:23 | |
---|
Kumma kyllä Zappa tuntuu minun korvissani jauhavan sitä yhtä ja samaa paitsi ehkä kitarasooloissaan. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Epämuusikko 30.01.2012 15:53:11 (muokattu 30.01.2012 15:53:24) | |
---|
velipesonen: Kumma kyllä Zappa tuntuu minun korvissani jauhavan sitä yhtä ja samaa paitsi ehkä kitarasooloissaan. itellä just toisinpäin. + "conceptual continuity". "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
velipesonen 30.01.2012 16:31:44 | |
---|
Epämuusikko: itellä just toisinpäin. + "conceptual continuity". Sitten se varmaan jauhaa kahta samaa. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
jazzmies 30.01.2012 17:53:52 | |
---|
velipesonen: Sitten se varmaan jauhaa kahta samaa. Joo, sitä kutsutaan tyyliksi - kaikessa hyvässä ja pahassa. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 30.01.2012 21:34:43 | |
---|
jazzmies: Joo, sitä kutsutaan tyyliksi - kaikessa hyvässä ja pahassa. Yleensä jos satun pitämään jonkun tyylistä niin lakkaan pitämästä kuultuani sen toisen biisin. Usein ihmettelen että miten ne jotkut jaksaa ja sitten toiset viitsii kuunnella. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
jazzmies 30.01.2012 22:13:41 | |
---|
velipesonen: Yleensä jos satun pitämään jonkun tyylistä niin lakkaan pitämästä kuultuani sen toisen biisin. Usein ihmettelen että miten ne jotkut jaksaa ja sitten toiset viitsii kuunnella. Maailma on täynnä yhden hitin ihmeitä, mutta vielä enemmän on yhden tyylin toistajia, joka kyllästyttää kultivoituneen kuulijan jo alkumetreillä. Luonnollisesti taiteilijalla on joitakin persoonallisesti paikoilleen asettuvia tekemisen ulottuvuuksia, joista hänet tunnetaan ja tunnistetaan, vaikka hän olisikin monimuotoista ja tyylikentällä liikkuvaista sorttia. Kovin moni muusikko tuntuu kelailevan tyyli-, kategoria-, estetiikka- ja makumieltymysasioita jo siinä vaiheessa uraa, kun mikään soittamisen parametri ei ole vielä asettunut paikalleen eikä mainetta ole saavutettu vielä, ja yleensä se piirre alkaa korostua enenevässä määrin uran edetessä ja näkökenttä kaventua. Jämähtäneet taiteilijat ja jämähtäneet kuulijat löytävät helposti toisensa, sillä joka genressä on omat jämähtäjänsä kummallakin puolella mikrofonia. Artistien ja ostavat yleisön jämähtäminen ja konservatiivinen musiikkikäsitys on pystynyt jo tappamaan levybisneksen, joten on pysähtyneisyys ja omasta tyylistä kiinnipitäminen on taiteen turmioksi. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 31.01.2012 07:07:06 | |
---|
jazzmies: Jämähtäneet taiteilijat ja jämähtäneet kuulijat löytävät helposti toisensa, sillä joka genressä on omat jämähtäjänsä kummallakin puolella mikrofonia. Artistien ja ostavat yleisön jämähtäminen ja konservatiivinen musiikkikäsitys on pystynyt jo tappamaan levybisneksen, joten on pysähtyneisyys ja omasta tyylistä kiinnipitäminen on taiteen turmioksi. Muutama vuosi sitten ostin kuin sain halvalla tupla-cd-kokoelman The Essential Byrds. Ensimmäisen cd:n kymmenestä ensimmäisestä kappaleesta yhdeksän on versioita samasta biisistä. Kaikesta 60-luvun musiikista juuri tuommoinen amerikkalainen folkrock ja folkpop ovat kaiken maanpäällisen jämähtäneisyyden arkkityyppejä. Don McLean. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
sepisti 08.02.2012 21:44:26 | |
---|
jazzmies: Sami Kuoppamäki, Anssi Nykänen, Vesa Aaltonen, Miri Miettinen, Leevi Leppänen, Risto Niinikoski, Kepa Kettunen, Jartsa Karvonen, Marko Timonen, Harri Alakojola, Harri Lehtonen, Sami Lehto ja Risto Rikala vain muutamia mainitakseni ovat ehdottomasti paikkansa ansainneet arvostettuina rumpaleina vain muutamia mainitakseni. Hirmuisia muusikoita kaikki, jotka työllistyvät jatkuvasti ja saavat parhaat keikat. Ja niitä en toivo näkeväni tässä topikissa, koska niiden varassa suomalainen "arkipäivän" rumpukulttuuri pyörii. Sitten on vielä erinomaiset taiteilijat päälle tyyliin Jukkis Uotila, Jussi Lehtonen, Keimo Hirvonen, Janne Haavisto, Jaska Lukkarinen jne. Mä nyt en vaan diggaa Kuoppiksen soitosta. Vaikka yleisesti ottaen tykkään nimenomaan näistä allround-puurtajista. Minusta Kuoppiksella on väsyny ja löysä meininki näissä TV-jutuissa (lähinnä Idols) missä häntä on nähnyt. Kyllä ammattilaisen pitäisi vetää innokkaammalla tatsilla, vaikka oiski muuten paska meininki. En mä sinänsä väheksy Kuoppiksen merkitystä ja taitoja. Ihan toinen meno on Kalle Torniaisella. Tosin näissä TV-produktioissa Torniainen on näkynyt Lenni-Kallen bändeissä ja Kuoppis taas Leri Leskisen liidaamassa poppoossa. Lieneekö vaikutusta... Anteeksi. |
hollmi-5 08.02.2012 22:17:10 | |
---|
sepisti: Mä nyt en vaan diggaa Kuoppiksen soitosta. Vaikka yleisesti ottaen tykkään nimenomaan näistä allround-puurtajista. Minusta Kuoppiksella on väsyny ja löysä meininki näissä TV-jutuissa (lähinnä Idols) missä häntä on nähnyt. Kyllä ammattilaisen pitäisi vetää innokkaammalla tatsilla, vaikka oiski muuten paska meininki. En mä sinänsä väheksy Kuoppiksen merkitystä ja taitoja. Ihan toinen meno on Kalle Torniaisella. Tosin näissä TV-produktioissa Torniainen on näkynyt Lenni-Kallen bändeissä ja Kuoppis taas Leri Leskisen liidaamassa poppoossa. Lieneekö vaikutusta... Anteeksi. Miksi pyydät anteeksi? Selkeästi perusteltu, mutta korvitta kuunneltu. Kuoppis on jotain rumpujensoitosta tajuaville parasta A-ryhmää. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Epämuusikko 08.02.2012 22:56:12 | |
---|
Voi olla että A-luokan nakkimme on jossain päin soittanut tatsilla joka ei ole kaikkien mieleen. Vaan kukapa ei. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Vallu-Veke 09.02.2012 09:18:13 | |
---|
Kyllä kai ammattilainenkin joutuu joskus vetämään hieman rutiinilla? Siiviiliasiat ja sotkut vetää kropan jäykkään tilaan hyvin lyhyessäkin ajassa. Kroppa ja mieli käyttäytyy jokaisella hieman erilailla tässä suhteessa. |
jazzmies 09.02.2012 10:14:36 | |
---|
sepisti: Mä nyt en vaan diggaa Kuoppiksen soitosta. Oikein. Minäkään en ole sanonut, että pitäisin hänen soitostaan tai kenenkään edellä mainitun. He ovat paikkansa ansainneet, koska heidän osaamisellaan on jatkuvasti kysyntää. Suurin osa heistä on tosi mukavia ja myötäkarvaisia soittajia, joten heidän kanssaan on luultavasti mitä mukavin työskennellä. Vielä kun he osaavat lukea, heillä on hyvä taimi, artikulointi ja saundi ovat selkeitä sekä heillä tulee toivottavia edesottamuksia oikeisiin paikkoihin, he työllistyvät helposti. Freelancerilla jos on jatkuvaa kysyntää sekä studiossa ja livenä, hän ei voi olla yliarvostettu rumpali. Yliarvostetut rumpalit löytyvät bändibändeistä. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 09.02.2012 10:41:44 | |
---|
Koettakaa nyt päättää pitääkö se yliarvostaminen mitata sosiaalisilla vai muisiikillisilla mittareilla. Usein musiikkimaailmassa menestyvät muusikot joista muut muusikot pitävät. Se on sosiaalinen mittari. Sellaisen muusikon soitto voi kuitenkin olla tylsää tai akateemista tai viihteellistä tai itsekeskeisen huomiohakuista tai muotien runtelemaa huttua. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
jazzmies 09.02.2012 12:41:44 | |
---|
velipesonen: Koettakaa nyt päättää pitääkö se yliarvostaminen mitata sosiaalisilla vai muisiikillisilla mittareilla. Usein musiikkimaailmassa menestyvät muusikot joista muut muusikot pitävät. Se on sosiaalinen mittari. Sellaisen muusikon soitto voi kuitenkin olla tylsää tai akateemista tai viihteellistä tai itsekeskeisen huomiohakuista tai muotien runtelemaa huttua. Molemmilla. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
velipesonen 09.02.2012 20:00:19 (muokattu 09.02.2012 20:02:05) | |
---|
jazzmies: Molemmilla. Siinä tapauksessa sosiaalista mittaria voisi vähäsen kehitellä eteenpäin. Nythän se menee niin että sen perusteella yliarvostettuja voivat olla vain ne joita ei arvosta kukaan eli kyseessä on absurditeetti. Sosiaalinen mittari taitaa olla sosiologien keksimä ja sillä saa hohdokasta mittaustulosaineistoa johonkin nollatutkimuksen klassikkoon. Jos "bändibändissä" saavuttaa kuuluisuutta ei voi saavuttaa arvostusta alan piireissä joiden maku on viritetty automaattisesti sosiaalisen mittarin mukaan eli ns. tappiin. Ellei sitten soita näiden esikuvan mukaan. Eikös Porcupine Tree ole bändibändi? Jos Gavin Harrison on yliarvostettu, kuten mielestäni totta vieköön on, pitäisi musiikillisella mittarilla määrätä yliarvostetuiksi kaikki hänen kanssaan samaa estetiikkaa noudattavat ei-bändibändi-rumpalit, jolloin sosiaalinen ja musiikillinen mittari joutuvat keskinäiseen eripuraan. Eli kyllä mun mielestä on pakko päättää marssijärjestys aiheessa ja vähän äkkiä! "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Oletko kuunnellut Gavin Harrisonia pre-PT-ajaltaan? Dizrhythmia, Sam Brownin hullunkurinen "Stop"-rumpuraita (ällöttävä biisi, myönnän), jne. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
velipesonen 10.02.2012 08:15:06 | |
---|
Sam Brownin Stopia ei voinut välttyä kuulemasta jos alkuvuodesta 1989 liikkui ihmisten ilmoilla. Sehän oli eräänlaista retroilua ja mitä rumpuihin tulee niin 60-luvulla oli Amerikassa tuhat rumpalia jotka hoitivat homman selkeesti paremmin kuin Gavin vuonna 1988. Ymmärrän kyllä jos tuollainen Gavin-rummutus jotakuta naurattaa mutta ei minua vaan. Vähän sama kuin Cultin Electric-leyv ilmestyessään 1987; luulin sitä vitsiksi ja yritin nauraa mutta pian tajusin ettei tämä vitsi olekaan ja vaikka olisikin, ei hauska vitsi. Ainahan voi nauraa vitsin huonoudelle etenkään kun se ei ollut vitsiksi tarkoitettu! "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
hollmi-5 10.02.2012 08:41:44 | |
---|
Harrison on erittäinkin hyvä rumpali. Hän saa rummut soimaan hyvällä soundilla. En paljoa kuuntele musaa, joissa Harrison soittaa, mutta miestä ei voi olla arvostamatta. Tässä noin eljän minuutin kohdalta löytyy hyvä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=WReVOW7P8bwSoundit, piuhat ja kajarit. |
jazzmies 10.02.2012 09:07:05 (muokattu 10.02.2012 09:08:56) | |
---|
hollmi-5: Harrison on erittäinkin hyvä rumpali. Hän saa rummut soimaan hyvällä soundilla. En paljoa kuuntele musaa, joissa Harrison soittaa, mutta miestä ei voi olla arvostamatta. Tässä noin eljän minuutin kohdalta löytyy hyvä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=WReVOW7P8bw Gavin Harrison on harjoitellut paljon, hänen raajansa tekevät mainiosti toisitaan riippumattomia asioita, hän on virittänyt soittimensa huolella, hän pysyy moitteetta metonomisessa tai lähes metronomisessa pulssissa, hänellä on pitkä historia sessiomuusikkona ja hänellä on kysyntää omassa lajissaan. Mutta mitä tulee häneen rumpalina Porcupine Treessä tai omissa soolojutuissaan, niin hänen soittonsa ei kosketa minua yhtäään. Hän on harjoitellut liikaa yksinään, hänen raajojensa yhteistyöskentelyssä ei ole koheesiota, hänen sointinsa on steriili ja pömpöösi, hänen intonaationsa on mekaaninen, hänen soittonsa ei saa minua tanssimaan edes 4/4-maailmassa, hän ei ole soittanut mullistavilla levyillä eikä keikoilla. Ja tuolaiset yksin soitetut videot ovat vihonviimeisiä minkäänlaiseen muusikon arviointiin. Siitä huolimatta Gavin Harrison on saanut lähes puolijumalaisen maineen rytmin osaajana. Rytmi ilman melodiaa, rytmi ilman harmoniaa, rytmi ilman pidätyksiä ja purkauksia sekä rytmi ilman kulttuuria tekevät hänen soitostaan minun suuntaan omituisen vaikutelman. Tätä on nimittäin rumpujen soitto - eikä musiikin. Tässä on yliarvostetuin rumpali: Gavin Harrison. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |