Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkälaiset korvatulpat?
1
Petri-helena
09.02.2012 01:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa olee jo turhan kova jatkuva tinnitus päällä. Oon käyttäny perus keltaisia eareja. Mitkäs olis parhaat kuulon kannalta? Tärkeintä on ettei piippaus voimistu, soundi toisarvoinen seikka.
 
Antti1
09.02.2012 02:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Petri-helena: Alkaa olee jo turhan kova jatkuva tinnitus päällä. Oon käyttäny perus keltaisia eareja. Mitkäs olis parhaat kuulon kannalta? Tärkeintä on ettei piippaus voimistu, soundi toisarvoinen seikka.
 
No mahdollisimman vaimentavat raksatulpat, aivan kuten tähänkin asti. Jos ei riitä, niin kuulonsuojaimet vielä niiden lisäksi. Osa melusta tulee jokatapauksessa kallon läpi korviin, joten kaikkea et saa mitenkään pois.
 
Mä sit taas antaisin toisenlaisen lähestymistavan ratkaisuksi: laadukkaat tulpat päähän ja bändin meteliä tietoisesti mahdollisimman pienelle. Kaikki kuuluu kivasti ja kuulovaurio ei pääse etenemään. Siihen päälle vielä pelisäännöt, että ennen ensimmäistäkään mäjäytystä treeniksellä ja/tai keikalla kaikilta kysytään selkeästi onko kuulo suojattu. Jos ei ole, niin soitto ei ala. Ei tarvii pitää edes soundia toisarvoisena seikkana, kun tekee homman vaan "oikein".
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
PasiB
09.02.2012 02:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on nuo: http://www.ljudia.fi/kuulokkeet-s82 … tulpat-c74761/ear-ultratech-p78657/ ja ne on osoittautuneet ihan toimiviksi, eikä ole kauhean pahan hintaiset. Noita myy varmaankin kaikki musakaupat.
 
Valetut tulpat on kai se paras, tosin myös aika kallis.
 
Vaatevalintojen kultainen sääntö: kaikki passaa mikä peittää..
absqua
09.02.2012 05:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Petri-helena: Alkaa olee jo turhan kova jatkuva tinnitus päällä. Oon käyttäny perus keltaisia eareja. Mitkäs olis parhaat kuulon kannalta? Tärkeintä on ettei piippaus voimistu, soundi toisarvoinen seikka.
 
Jos soundi todella on toisarvoinen seikka, niin keltaiset perus-earit oikein käytettyinä, lue: tarpeeksi syvällä korvissa, ovat tehokas suoja. Ostaessa kannattaa huomioida, että noitakin on paria eri versiota, joissa pääasiallisena erona on vaimennuksen määrä.
 
Jos tuntuu ettei Earit riitä, niin Peltorit siihen vielä päälle. ;-)
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
09.02.2012 08:58:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hevimetelibändit treenaa aivan tolkuttomilla äänenpaineilla ainakin sen perusteella mitä olen eri treeniksillä kuullut seinien läpi. Pääsyyllisinä ovat kitarat jotka ovat hirvittävän lujalla ja liikaa basson tontilla. Siitä se volakisa sitten alkaa. Basso voi olla törkeän lujalla (kilowatin nuppi ja sen kestävä kaappi) eikä sitä miellä meteliksi, mutta desibelit ne on mitkä korvat särkee ja bassotaajuudet menee kalloon vaikka tulpat olisi syvemmälläkin. Yllä oleva ohje yleisvolan laskemisen puolesta on hyvä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
09.02.2012 11:58:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Hevimetelibändit treenaa aivan tolkuttomilla äänenpaineilla ainakin sen perusteella mitä olen eri treeniksillä kuullut seinien läpi. Pääsyyllisinä ovat kitarat jotka ovat hirvittävän lujalla ja liikaa basson tontilla. Siitä se volakisa sitten alkaa. Basso voi olla törkeän lujalla (kilowatin nuppi ja sen kestävä kaappi) eikä sitä miellä meteliksi, mutta desibelit ne on mitkä korvat särkee ja bassotaajuudet menee kalloon vaikka tulpat olisi syvemmälläkin. Yllä oleva ohje yleisvolan laskemisen puolesta on hyvä.
 
Totta tämä.
 
Tai mä en oo vielä hiffannu sitä juttua, mikä joskus heviaikoina oli myös meidän treeniksellä, että ensin piti vetää kitara täpölle, sit bassoa toki perässä ja sit mikittää basari.
 
"Kato ku nää marsut on sellasia että pitää vähän luukuttaa että saa hyvää saundii."
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
JudeJude
09.02.2012 13:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: ensin piti vetää kitara täpölle, sit bassoa toki perässä ja sit mikittää basari.
 
"Kato ku nää marsut on sellasia että pitää vähän luukuttaa että saa hyvää saundii."

 
Mun on kans jotenkin mahdotonta käsittää tätä. Tuntuu kun soittaa akustisestikin - basso, viulu, haitari ja kitara - että tulee sellainen määrä mökää että huh. Bändikaveri käyttää Elacineja meidän treeneissä, ja mäkin yritän opetella sitä. Ehkä se on tottumuskysymys suuntaan ja toiseenkin - hiljaa soittaessa kuulo vain harvemmin vaurioituu.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
JussiKoo
09.02.2012 14:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: "Kato ku nää marsut on sellasia että pitää vähän luukuttaa että saa hyvää saundii."
 
Heh! Et usko, kuinka monta kertaa tuo on tullu koettua. Kerran sanoin, että leikkaa hieman bassoa pois, kun se namikka oli kympillä. Kitaristi käänsi ysiin.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
Nazareth
09.02.2012 18:19:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös nämä toimii, eikä hinta huimaa
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161985370
 
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
osmonen
12.02.2012 23:00:00 (muokattu 12.02.2012 23:02:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen myös saanut kärsiä siitä, kun huonosti soitettu metallimusa raikaa treenikämppäkompleksin toisesta nurkasta viiden kämpän seinien läpi. Onneksi nykyisellä treeniksellä saa olla rauhassa!
 
Bändivolyymi pitää katsoa rumpalin mukaan mutta jos rumpalin ainoa tyyli on soittaa olan takaa mahdollisimman kovaa, käskisin ensiksi vaikka rumputunneille. Eikä bassosoundin tarvitse olla pelkkää bassoa. Soundi jossa on sopivasti keskiääniä on paljon paremmin erottuva ja paremman kuuloinen myös pienemmillä äänenvoimakkuuksilla.
 
Eli aika lailla samoja neuvoja kuin muillakin. Soitinliikkeestä saa kunnon tulppia, suosittelen niitä käyttämään, jos on tarkoitus jatkaa soittamista.
 
kojones
13.02.2012 06:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valettuja kokeiltuani ei tulis enää mieleenkään esim. kuusitulpilla vetää, ero on niin iso. Paras soittamiseen liittyvä hankintani.
 
dewfall
14.02.2012 08:43:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Valettuja kokeiltuani ei tulis enää mieleenkään esim. kuusitulpilla vetää, ero on niin iso. Paras soittamiseen liittyvä hankintani.
 
Tämä.
 
Virhe! Tyhjä tai liian itsestäänselvä kirjoitus!
 
http://www.minutian.com/
L.Ruoska
22.02.2012 12:53:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Välillä treenien aluksi on hyvä vetää Eq:t flattiin ja volumet nolliin. Sitten rumpalin soiton päälle kitaristi ja basisti alkavat hissukseen nostaa volumea. Kun kaikki kuulevat itsensä ja toisensa, ollaan todnäk silti melkoisesti hiljaisemmalla kuin aiemmin. Tämä tietysti edellyttää bändiä jossa jotain sopua löytyy, jos kyse on kitaradiktaattorista niin mitkään selitykset kitaran botnen leikkuusta eivät riitä..
 
Kuulostaa silti turhan kovalta jos pitää tulppien päälle vetää peltorit jotka tekee puuroa soundista kuitenkin hankaloittaen vain tilannetta. Eihän sitä musaa kuunnellakaan peltorit päässä :-)
 
Iä! Iä!
Hughes
22.02.2012 17:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Valettuja kokeiltuani ei tulis enää mieleenkään esim. kuusitulpilla vetää, ero on niin iso. Paras soittamiseen liittyvä hankintani.
 
Allekirjoitan joka kohdan.
 
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «