Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall Vintage Modern keskustelua
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
jniska
30.01.2012 21:10:48 (muokattu 30.01.2012 21:35:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella Marshal Vintage modernista ja kaikesta siihen liittyvästä. Mikäli et keksi mitään järkevää sanottavaa tai halua vain trolla, ole hyvä ja käytä muita ketjuja. Muistakin Marshalleista passaa kirjotella.
 
Tuli hankittua tuo Marshall VM 2266C kombo ja olen nyt parisen viikkoa sitä aika aktiivisesti ja analyyttisesti testaillut. Vertailua olen päässyt tekemään Bluetone Plexi 45:seen ja Marshall JCM 800:seen ( kiitos Juccizzelle JCM lainasta). Kaikki vahvaimet testattu samalla Marsun 4x 12 greenback kaapilla. Tässäpä muutamia juttuja, millaista kuvaa olen saanut muodostettu VM:stä.
Testattu myös THD hotplaten kanssa, jolla se aukeaa mainiosti.
 
Plussat:
+ reagoi erittäin hyvin soiton dynamiikkaan ja kitaran volume-nuppiin
+ etuasteen body/detail säätö mainio
+ saundi mukavan pehmeä
+ mukavahko päätesärö ( ainakin 6L6 pääteputkilla)
 
Miinukset:
- vähän honottava keskialuesaundi
- low dynamic range on liian mieto, high taas liian säröinen
- tämäkin Marsu vaatii joko keinokuorman tai sitten soittamista todella kovaa, saundi avautuu vasta volumenupin 8 asennon jälkeen.
 
Edit ( saunoin välissä): vähän kertomusta modailuista
 
Putkista:
Testailin muutamia erilaisia etuasteputkia ja niiden kombinaatioita ja seuraavanalainen antoi aika mukavan tuloksen:
V1 Tungsol 12ax7, jolla low dynamic rangeen tuli lisää rosoa.
V2 Joku Philips NOS putki, jolla high dynamic rangesta poistui turhaa gainia.
 
Noiden modailujen jälkeen molemmat asteet on käyttökelpoisempia ilman etuasteen säätöjen ruuvaamista.
 
Pääteputkina on nyt Svetlanan 6L6 putket biasoituina aika kuumiksi ( 47 - 48 mV), joilla pääsee mukavaan päätesäröön jo vähän maltillisemmalla volumella. Paras muutos noista pääteputkista oli, että se turha honotus poistui melkolailla. Ei tämä vieläkään mikään Plexi-Marsu ole, mutta muuten aika mukava. Kiitos HarryK:lle pääteputki-spekulaatioista, oikeassa olet KT66:sten suhteen.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Jyrken
30.01.2012 21:19:19 (muokattu 30.01.2012 21:19:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: - tämäkin Marsu vaatii joko keinokuorman tai sitten soittamista todella kovaa, saundi avautuu vasta volumenupin 8 asennon jälkeen.
 
Mielenkiinnosta kyselen, pelittääkö kuitenkin ton THD Hotplaten ja pitkällisten säätöjen jälkeen hyvin ihan oikeasti hiljasilla makkarivoluumeilla?
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Antti1
30.01.2012 21:23:59 (muokattu 30.01.2012 21:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Mielenkiinnosta kyselen, pelittääkö kuitenkin ton THD Hotplaten ja pitkällisten säätöjen jälkeen hyvin ihan oikeasti hiljasilla makkarivoluumeilla?
 
Mä olen sitä mieltä, että toi on Marshallin nupeista sitä hiljaisinta kastia ja toimii myös huomattavan hyvin hiljaisemmallakin metelillä, useimmista velikullista poiketen. Toi vola kasissa kuulostaa aika utopialta, tai sitten hain itse siitä kertakaikkiaan vain aivan eri tyylistä soundia. Klo 11 riitti siihen, mitä laitteesta ilman päätesäröturinaa ikinä irti lähti soundin puolesta ja se ei ollut mitenkään älyttömän lujalla. Ihan normaali bändivola rokkimeiningeissä.
 
Syyt kiertoon pistämiseen: hiukan honottava soundi, yksikanavaisuus, hillitön volume-ero low ja high -moodien välillä. Muutoin ei valitettavaa, moderniksi Marshalliksi poikkeuksellisen hieno puhdas soundi.
 
E: Jaa niin, mut ne makkarisoundit. Ei kyllä ilman apuvälineitä toimi. Tuli kokeiltua loopinkin kautta kaikenlaista jarrua, mutta ton nupin vaiheenkääntäjä vaatii kovaa signaalia sisään, jotta se soundaa hyvältä. Lenkistä laskemalla laskee metelin kanssa myös soundin laatu vähintään yhtä paljon.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
jniska
30.01.2012 21:38:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Mielenkiinnosta kyselen, pelittääkö kuitenkin ton THD Hotplaten ja pitkällisten säätöjen jälkeen hyvin ihan oikeasti hiljasilla makkarivoluumeilla?
 
No kyllä aika mukavasti, mutta ei samalta kuulosta kun isommalla ollessaan. THD Hotplate + volumet 9 paikkeilla on juuri ilman tulppia soitettavan rajoilla ja silloin saundi on hyvä. Ei sitä feedbackkiä saa aikaiseksi ihan pienilla volumeilla ja johan korvakin muuttaa taajuustoistoa ihan hiljaisella.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
BoNey
30.01.2012 21:46:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo itsekin olen tuosta saanut hyvät saundit mielestäni huomattavasti inhimillisemmällä volyymilla kuin vanhasta JCM800:sta. Omat asetukset punkkiräimeessä low dynamic, volume n. 8, body 5 detail 7 ja muut nupikat keskelle. Aivan mahtava saundi kyllä irtoaa Les Paulilla jossa P90it.
 
Jyrken
30.01.2012 21:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä olen sitä mieltä, että toi on Marshallin nupeista sitä hiljaisinta kastia ja toimii myös huomattavan hyvin hiljaisemmallakin metelillä, useimmista velikullista poiketen. Toi vola kasissa kuulostaa aika utopialta, tai sitten hain itse siitä kertakaikkiaan vain aivan eri tyylistä soundia. Klo 11 riitti siihen, mitä laitteesta ilman päätesäröturinaa ikinä irti lähti soundin puolesta ja se ei ollut mitenkään älyttömän lujalla. Ihan normaali bändivola rokkimeiningeissä.
 
Syyt kiertoon pistämiseen: hiukan honottava soundi, yksikanavaisuus, hillitön volume-ero low ja high -moodien välillä. Muutoin ei valitettavaa, moderniksi Marshalliksi poikkeuksellisen hieno puhdas soundi.
 
E: Jaa niin, mut ne makkarisoundit. Ei kyllä ilman apuvälineitä toimi. Tuli kokeiltua loopinkin kautta kaikenlaista jarrua, mutta ton nupin vaiheenkääntäjä vaatii kovaa signaalia sisään, jotta se soundaa hyvältä. Lenkistä laskemalla laskee metelin kanssa myös soundin laatu vähintään yhtä paljon.

 
jniska: No kyllä aika mukavasti, mutta ei samalta kuulosta kun isommalla ollessaan. THD Hotplate + volumet 9 paikkeilla on juuri ilman tulppia soitettavan rajoilla ja silloin saundi on hyvä. Ei sitä feedbackkiä saa aikaiseksi ihan pienilla volumeilla ja johan korvakin muuttaa taajuustoistoa ihan hiljaisella.
 
Juummm. Eli käytännössä kuitenkaan ei ole oikein pointtia ostaa tämmöstä, jos sitä on tarkoitus käyttää lähinnä meluherkässä asunnossa.
 
Hitto kun pitäs melkein liittyä bändiin että sais syyn ostaa oikea putkivahvari :D
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
B-tone-flat
30.01.2012 22:21:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, voitaisko selvyyden vuoksi käyttää potikoiden asennoista klo kuvausta. Esim body klo 11, detail klo 2.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Juzo95
31.01.2012 16:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun VM:stä meni yksi etuasteputki rikki ja päätin vaihtaa kaikki, saa osan vanhoista sitten varaputkiksi. Hankein 3x JJ ECC83S ja yhden Tungsolin 12AX7. Parhaimmaksi järjestykseksi koin laittaa JJ:t V1-V3 ja Tungsol V4 eli vaiheenkääntäjään. Jos JJ oli V4:ssä niin kuullosti tukkaiselta. Nyt murisee taas mukavasti.
 
Ja hiljasista voluumeista sen verran, että kyllä tuo PPIMV saa aikaan erittäin hyvän soundin jo suht hiljasilla äänenvoimakkuuksilla. Sanotaan, että aikas lähellä kovalla olevaa televisiota vastaavilla äänenvoimakkuuksilla. En nyt soita TV:n vieressä niinen voi verrata tarkkaan...
 
Tuo Uraltonen Hot Mamakin on tuossa vieressä kotelon viimeistelyjä vaille valmis, jos senkin nyt saisi aikaiseksi lopettaa niin voisi testailla.
 
Virhe! Tyhmä tai liian turha allekirjoitus.
A.O.K.
31.01.2012 18:24:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- vähän honottava keskialuesaundi
 
Kokeilitko muilla kaapeilla kuin tuolla Greenbackillä varustetulla? Eikös Greenbackit ole aika keskialuepainotteiset? Mulla on V30:llä varustettu kaappi ja onhan tuo keskialuevoittoinen tuo vahvari mutta en sitä honottavaksi sanoisi. KT66:t ovat ilmeisesti syynä tuohon keskialuepitoisuuteen, 6L6:ssa on ilmeisesti vähän middlescooppia soundissa.
 
Pääteputkina on nyt Svetlanan 6L6 putket biasoituina aika kuumiksi ( 47 - 48 mV), joilla pääsee mukavaan päätesäröön jo vähän maltillisemmalla volumella. Paras muutos noista pääteputkista oli, että se turha honotus poistui melkolailla. Ei tämä vieläkään mikään Plexi-Marsu ole, mutta muuten aika mukava. Kiitos HarryK:lle pääteputki-spekulaatioista, oikeassa olet KT66:sten suhteen.
 
En äkkiä löytänyt noita spekulaatioita, oliko kyse tuosta keskialuepainotteisuudesta? Miten noi 6L6:t vaikutti tuohon soundiin muuten kuin honotuksen poistumisena? Honotus varmaan juuri tuon scoopin takia poistui. Mutta hävisikö tuosta se keskialueen räyhä noiden 6L6:n mukana? Heh, toisalta voihan toi honotus olla mun mielestä sitä räyhää/nenäkkyyttä mitä tossa vahvarissa on :)
 
Tyytyväinen oon ite tuohon ollut, juuri tuohon soittodynamiikkaan ja monipuolisuuteen. Monipuolinen siinä mielessä että tuosta saa ruuvattua monen tyyppistä soundia, mutta vaan käytännössä yhden soundin kerrallaan koska noiden dynamiikka-alueiden volume-ero on niin suuri.
 
Sen oon huomannut että toi jostain syystä toimii paremmin yksikelaisilla kuin humbukkereilla.
 
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
jniska
01.02.2012 08:56:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A.O.K.: Kokeilitko muilla kaapeilla kuin tuolla Greenbackillä varustetulla? Eikös Greenbackit ole aika keskialuepainotteiset? Mulla on V30:llä varustettu kaappi ja onhan tuo keskialuevoittoinen tuo vahvari mutta en sitä honottavaksi sanoisi. KT66:t ovat ilmeisesti syynä tuohon keskialuepitoisuuteen, 6L6:ssa on ilmeisesti vähän middlescooppia soundissa.
 
Kokeilin myös V30 elementeillä olevalla Framuksella, ei isoa eroa muuta kuin se ylämidlepiikin puuttuminen.
 
En äkkiä löytänyt noita spekulaatioita, oliko kyse tuosta keskialuepainotteisuudesta? Miten noi 6L6:t vaikutti tuohon soundiin muuten kuin honotuksen poistumisena? Honotus varmaan juuri tuon scoopin takia poistui. Mutta hävisikö tuosta se keskialueen räyhä noiden 6L6:n mukana? Heh, toisalta voihan toi honotus olla mun mielestä sitä räyhää/nenäkkyyttä mitä tossa vahvarissa on :)
 
Puhelimessa spekuloitiin Harryn kanssa. Räyhäkkyys ei hävinnyt mihinkään, mutta päätesärö on pehmeämpi ja saundi kirkkaampi. Täytyy kokeilla joillain toisilla KT66:lla myös.
 
Tyytyväinen oon ite tuohon ollut, juuri tuohon soittodynamiikkaan ja monipuolisuuteen. Monipuolinen siinä mielessä että tuosta saa ruuvattua monen tyyppistä soundia, mutta vaan käytännössä yhden soundin kerrallaan koska noiden dynamiikka-alueiden volume-ero on niin suuri.
Sen oon huomannut että toi jostain syystä toimii paremmin yksikelaisilla kuin humbukkereilla.

 
Yksikelaisilla toimii paremmin, humbuckerilla menee helposti jo tukkoon. etuasteen säätöihin joutuu kajoamaan aika paljon. LOW-dynamic range toimii humbucker-mikitetyllä kitaralla paremmin kuin yksikelaisilla.
 
Dynamiikka on upea, siitä annoin jo plussaa. Dynamiikka-alueiden kanssa pitää oppia elämään, mutta ilman etuasteen säätöihin koskemista ei oikein pysty niitä käyttämään. LOW-alue on liian vaisu, samoin volume-ero liian suuri.
Tuohon Bluetoneen kun eilen taas vertailin, niin joku asia tossa VM:ssä on mikä ärsyttää. Hankala kuvailla, mutta sellaista erottelevuutta ja kirkkautta tuosta VM:stä ei löydy, mitä Bluetonesta löytyy. Taytynee tilata Jucciz paikalle Telefunken-läjän kanssa.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Bonfire
01.02.2012 10:38:48 (muokattu 01.02.2012 10:41:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla toimii ykkösvahvarina 50w vintage modern nuppi greenback kaapilla. Tykkään kyllä todella paljon tuosta soundista ja toisaalta myös helposta ja monipuolisesta käyttöliittymästä. Mutta se täytyy sanoa, että helvetin hiljainen tuo vahvistin on jos vaikkapa vertaa tuohon minun JCM 800 2203:een! Mulle tuo inhimillinen äänenpaine on toki kyllä vaan hyödyksi, kun kuitenkin niin pienissä keikkamestoissa tulee soitettua ettei tuosta JCM:stä saa sitä parasta irti milloinkaan.
 
Mulla tuo high dynamic range toimii sooloboostina. Sekoitan low dynamic rangeen pikkuisen overdrivea pedaalista ja homma toimii tuollaisessa kohtuu raskaassa rockissa noin oikein mallikkaasti.
 
Sellainen ominaisuus tuntuu tuossa minun nupissa olevan, että muuntaja ikäänkuin "tirisee" jotenkin kummallisesti. Tuo ei siis kuulu kaapista, vaan nupista itsestään ja sen tuntee värähtelynä myös nupin pinnalla. En ole tuosta jaksanut olla huolissani, koska käytin tuon vahvarin huollossa tuosta syystä jolloin vaihdettiin varmuuden vuoksi kaikki putketkin. Vahvistimen huoltaja ei ainakaan maininnut mitään olevan vialla. Olen tuolla vuoden päivät soitellut jo nyt eikä mitään ongelmia tuosta ole ilmennyt. Onko kellään muulla tullut vastaavanlaista ilmiötä vastaan tai onko tietoa mistä tuo voisi johtua?
 
"Automatic simply means you can´t fix it yourself" -Frank Capra
jniska
01.02.2012 11:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonfire: Mulla toimii ykkösvahvarina 50w vintage modern nuppi greenback kaapilla. Tykkään kyllä todella paljon tuosta soundista ja toisaalta myös helposta ja monipuolisesta käyttöliittymästä. Mutta se täytyy sanoa, että helvetin hiljainen tuo vahvistin on jos vaikkapa vertaa tuohon minun JCM 800 2203:een! Mulle tuo inhimillinen äänenpaine on toki kyllä vaan hyödyksi, kun kuitenkin niin pienissä keikkamestoissa tulee soitettua ettei tuosta JCM:stä saa sitä parasta irti milloinkaan...
 
2203 JCM on hirveän äänekäs vahvistin, sitä ei saa talttumaan THD Hotplatellakaan hyvin. JCM:kin aukeaa vasta tuossa volumen 5-6 jälkeen ( klo 12-13).
Vintage modern 50 w antaa noin 36 w ulos. Mutta se JCM:n yläpään helinä, sitä saundia ei saa ulos tuosta VM:stä mitenkään.
 
Värinän syyksi epäilen verkkomuuntajaa, ei haitanne mitään.
 
Kai sitä saa kunnon kitarakamat omistaa sentään !!
Rypsolisti
08.02.2012 20:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonfire: Sellainen ominaisuus tuntuu tuossa minun nupissa olevan, että muuntaja ikäänkuin "tirisee" jotenkin kummallisesti. Tuo ei siis kuulu kaapista, vaan nupista itsestään ja sen tuntee värähtelynä myös nupin pinnalla. En ole tuosta jaksanut olla huolissani, koska käytin tuon vahvarin huollossa tuosta syystä jolloin vaihdettiin varmuuden vuoksi kaikki putketkin. Vahvistimen huoltaja ei ainakaan maininnut mitään olevan vialla. Olen tuolla vuoden päivät soitellut jo nyt eikä mitään ongelmia tuosta ole ilmennyt. Onko kellään muulla tullut vastaavanlaista ilmiötä vastaan tai onko tietoa mistä tuo voisi johtua?
 
Minkä ikäinen toi sun Vintage Modern on? Ensimmäisissä oli ilmeisesti jotain maadotus ongelmia mikä aiheutti tuon tyylisiä lopputuloksia mutta se juttu korjattiin aika nopeasti jo mallin ekana vuonna. Vintage Modern forumille kannatta myös pistää viestiä tuosta probleemasta, osaavat siellä auttaa ja foorumilla kirjoittelee myös kyseisen vahvarin suunnittelija Steve Dawson (nimimerkki Steve D).
 
By the way, mahtava vahvari! Oma 2266 nuppi ollut käytössä jo monta vuotta ykkös vahvarina, kaappina tietenkin 425A. Ei ole ollut paljoa tarvetta katsella muita styrkkareita vaikkakin Marsuja ei tietenkään voi koskaan olla liikaa... ;)
 
Prog On!
Jucciz
08.02.2012 20:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jniska: Taytynee tilata Jucciz paikalle Telefunken-läjän kanssa.
 
Eihän siihen oo ku pari viikkoa enää. Ja juu, otetaan tötteröä mukaan toki. :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oamkbonor
09.02.2012 08:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Mielenkiinnosta kyselen, pelittääkö kuitenkin ton THD Hotplaten ja pitkällisten säätöjen jälkeen hyvin ihan oikeasti hiljasilla makkarivoluumeilla?
 
Miksi isotehoisen putkivahvistimen pitäisi toimia makuuhuonevoluumeilla?
Makuuhuonesoitteluun kannattaa hommata vaikka joku näistä uusista 1 wattisista Marsuista.
 
http://www.marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=33
 
Hmm...Pitäisköhän kerätä koko sarja?:)
 
B-tone-flat
09.02.2012 10:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta eka tilaukseen:
 
http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=293286
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Jyrken
09.02.2012 19:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Miksi isotehoisen putkivahvistimen pitäisi toimia makuuhuonevoluumeilla?
Makuuhuonesoitteluun kannattaa hommata vaikka joku näistä uusista 1 wattisista Marsuista.
 
http://www.marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=33
 
Hmm...Pitäisköhän kerätä koko sarja?:)

 
Kyllähän tommonen olis aika passeli myös. Mielestäni vaan vähän kohtuuttoman hintainen ominaisuuksiin nähden, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos ei kuulemaan pääse - soundilla on enemmän väliä kuin namikoitten määrällä.
 
Silti kalliita vehjeksiä.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
oamkbonor
10.02.2012 08:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Kyllähän tommonen olis aika passeli myös. Mielestäni vaan vähän kohtuuttoman hintainen ominaisuuksiin nähden, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos ei kuulemaan pääse - soundilla on enemmän väliä kuin namikoitten määrällä.
 
Silti kalliita vehjeksiä.

 
Kaikki kiva maksaa:)
 
BoNey
13.02.2012 12:22:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä putkia jengi on tähän vehkeeseen tunkenut? Itsellä siis 2266 nuppi + 2x12 kaappi Celestionin G12H-65:lla. Tällä hetkellä en käytä high dynamic rangea ollenkaan, ja mietin jos siitä saisi soolobuustin laittamalla jonkun pienempi tehoisen putken alkuperäisen tilalle. Nyt volyymin ja särön lisäys on aivan järjettömän suuri. Nurkista löytyi joku käyttämätön Electro-Harmonix 12AY7, sitä voisi varmaan ekana testata.
 
Olisiko budjettiluokan ehdotuksia? Muihin rööreihin olen ajatellut tökätä Tungsolia etuseen ja Shuguangia päätteeseen.
 
washburn
13.02.2012 12:45:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BoNey: Mitä putkia jengi on tähän vehkeeseen tunkenut? Itsellä siis 2266 nuppi + 2x12 kaappi Celestionin G12H-65:lla. Tällä hetkellä en käytä high dynamic rangea ollenkaan, ja mietin jos siitä saisi soolobuustin laittamalla jonkun pienempi tehoisen putken alkuperäisen tilalle. Nyt volyymin ja särön lisäys on aivan järjettömän suuri. Nurkista löytyi joku käyttämätön Electro-Harmonix 12AY7, sitä voisi varmaan ekana testata.
 
Olisiko budjettiluokan ehdotuksia? Muihin rööreihin olen ajatellut tökätä Tungsolia etuseen ja Shuguangia päätteeseen.

 
Multa löytyy muutamia kappaleita 60-70 luvun ECC82 putkia, noissahan vahvistus on hieman pienempi kuin ECC83:ssa (12ax7), vois toimia tuohon käyttöön aika hyvin. Myös vanhoja ECC83 putkia löytyy muutamia kappaleita jos joku on kiinnostunut. Telefunkenia ja philipsiä ainakin löytyy..
 
Live long and prosper.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «