Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Murina/örinä + muut metallimusiikin laulutyylit
1
stah123
25.01.2012 22:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa teille, ystävät.
 
Hirveästi minuakin ruvennut kiinnostamaan tuon lauluäänen kehittäminen parempaan suuntaan. Ainoa asia mikä minua kuitenkin huolestuttaa, on ikä. Olen siis vasta 16-vuotias nuorimies, ja pidän laulamisesta kovin. Omasta ja musiikinopettajankin mielestä hallitsen puhtaan laulamisen erinomaisesti. Mutta niinkuin arvata saattaa, oktaavialani ei ole kovin laaja. Äänenmurrokseni rupesi puskemaan kukkaa n. kaksi vuotta sitten, mutta olen siitä huolimatta jatkanut ääneni kehittämistä varovasti.
 
Siispä kysyn, kannattaako tällä hetkellä lähteä yrittämään murinaa? Tiedän toki, että äänen pitää tulla palleasta asti voimakkaana, eikä siten, että ääni alennetaan ja särötetään vain äänihuulia käyttäen, ei ei ei. Suurimpia vokaalisia innoittajiani ovat Robb Flynn (Machine Head) ja Randy Blythe (Lamb of God). Randyn kaltaista murinanhallintaa en heti odota kehittäväni, mutta askel askeleelta se olisi tottakai mukava oppia. Flynn sen sijaan on tyyliltään aggresiivisempi, mutta ääni on helpommin saavutettavissa. Hän kun laulaa oikeastaan melodisesti, höystettynä säröllä tosin.
 
Haluaisin siis vastauksia lähinnä seuraaviin kysymyksiin:
- Miten laajentaa oktaavialaa helposti? Minkälainen harjoitus on tehokasta, mutta ei vahingoita äänihuulia?
- Kannattaako tässä vaiheessa ruveta örisemään ja ärisemään kuin mikäkin metalheadi, vai kannattaako vain odottaa, että murrosikä tekee tehtävänsä ja menee ohi?
 
Suurkiitokset niille, jotka jaksoivat lukea koko litanian (ja toivottavasti myös vastata)!
 
Örkinrumilus
26.01.2012 07:06:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robb Flynn (Machine Head) ja Randy Blythe (Lamb of God). Randyn kaltaista murinanhallintaa en heti odota kehittäväni
 
Tässä kannattaa mielestäni ottaa huomioon että ensinnäkin kyseiset kaverit vetävät erilaisilla tekniikoilla, jotka kyllä liittyvät toisiinsa. Flynn käyttää sekä rokkikirkaisuunkin käytettävää, kliiniin laulamiseen lisättävää pienempää säröä sekä lisäksi joissakin kohtaa ihan suoraa huutoa jota Blythe tekee kokoajan. Blythellä on käytössä myös säröefekti laulussa, joten hänen laulunsa kuulostaa jo senkin takia erittäin agressiiviselta. Ei siis pidä antaa sen hämätä.
 
Tutustu semmoisiin käsitteisiin kuin Melissa Cross ja The Zen of Screaming, ja kyseisestä aiheesta heat / fire - osio. googlesta löytyy. Itse tutustuin aiheisiin n.2kk sitten ja nyt ei esim. Arch enemy tai All That Remains ole tuskallista laulaa siten, että kurkussa tuntuisi yhtään mitään. Ja aiempaa laulukokemusta minulla ei ole ;)
 
Valtonen94
07.02.2012 22:05:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stah123: Iltaa teille, ystävät.
 
Hirveästi minuakin ruvennut kiinnostamaan tuon lauluäänen kehittäminen parempaan suuntaan. Ainoa asia mikä minua kuitenkin huolestuttaa, on ikä. Olen siis vasta 16-vuotias nuorimies, ja pidän laulamisesta kovin. Omasta ja musiikinopettajankin mielestä hallitsen puhtaan laulamisen erinomaisesti. Mutta niinkuin arvata saattaa, oktaavialani ei ole kovin laaja. Äänenmurrokseni rupesi puskemaan kukkaa n. kaksi vuotta sitten, mutta olen siitä huolimatta jatkanut ääneni kehittämistä varovasti.
 
Siispä kysyn, kannattaako tällä hetkellä lähteä yrittämään murinaa? Tiedän toki, että äänen pitää tulla palleasta asti voimakkaana, eikä siten, että ääni alennetaan ja särötetään vain äänihuulia käyttäen, ei ei ei. Suurimpia vokaalisia innoittajiani ovat Robb Flynn (Machine Head) ja Randy Blythe (Lamb of God). Randyn kaltaista murinanhallintaa en heti odota kehittäväni, mutta askel askeleelta se olisi tottakai mukava oppia. Flynn sen sijaan on tyyliltään aggresiivisempi, mutta ääni on helpommin saavutettavissa. Hän kun laulaa oikeastaan melodisesti, höystettynä säröllä tosin.
 
Haluaisin siis vastauksia lähinnä seuraaviin kysymyksiin:
- Miten laajentaa oktaavialaa helposti? Minkälainen harjoitus on tehokasta, mutta ei vahingoita äänihuulia?
- Kannattaako tässä vaiheessa ruveta örisemään ja ärisemään kuin mikäkin metalheadi, vai kannattaako vain odottaa, että murrosikä tekee tehtävänsä ja menee ohi?
 
Suurkiitokset niille, jotka jaksoivat lukea koko litanian (ja toivottavasti myös vastata)!

 
niin ite oon 17v ja oon harjottanu tota örisemistä 14 vuotiaasta asti ja en mie tiedä miten sitä kehittää mutta reenaamalla vaan ja tubesta voi kahtoo noit "tutoriaaleja" mutta itellä korkee scream on viel vähä vaikee mut kyl sekin siitä ja matala örinä toimii kyl, ja sit tää Pig squeli exhalena ja inhalena ja guttural kanssa. mutta en osaa sanoa kun itte kuuntelen taas vähän raskaampaa musiikkia kun sinä, että miten sitä itse kouluttaisin. mutta sanoisin että rupeisin kehittään sitä tämän videon voimin. --> http://www.youtube.com/watch?v=phVAy8ior2Q&feature=related
 
stah123
08.02.2013 16:05:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bumpataas nyt tämä näin tästä.
 
Eli oon tässä nyt pienen tauon jälkeen taas ruvennu tosissaan harjottamaan örinää, tuli tossa bändin kanssa jo tehtyä demokin. Ainoa ongelma siinä vaan on, että aina >5 minuuttia öristyäni ääni tuppaa menemään käheäksi. Oudon siitä tekee se, että saundi on kunnossa, äänihuuliin tai kurkkuun yleisestikään ei laulaessa satu, mutta aina treenien jälkeen ei halua saada pihaustakaan kurkusta.
 
Oon katsonut myöskin Melissa Crossin videoita aiheesta, mutta en silti tuppaa ymmärtämään. Eli tuun tänne siinä toivossa, että joku sanois mulle selkeällä suomen kielellä mitä teen väärin ja miten pitäis tehä.
 
http://www.melissacross.com/melissa_cross_vocal_solution01.php
 
Tuossahan kyseinen ongelma (ja vastauskin) on ihan mustana valkoiselle kirjoitettuna. Ymmärrän pointin, mutten tiedosta sitä, miten se tehdään. Eli rakkaat muusikot, auttakaa toista pulassa! :(
 
Pääskynen
08.02.2013 17:44:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stah123: Bumpataas nyt tämä näin tästä.
 
Eli oon tässä nyt pienen tauon jälkeen taas ruvennu tosissaan harjottamaan örinää, tuli tossa bändin kanssa jo tehtyä demokin. Ainoa ongelma siinä vaan on, että aina >5 minuuttia öristyäni ääni tuppaa menemään käheäksi. Oudon siitä tekee se, että saundi on kunnossa, äänihuuliin tai kurkkuun yleisestikään ei laulaessa satu, mutta aina treenien jälkeen ei halua saada pihaustakaan kurkusta.
 
Oon katsonut myöskin Melissa Crossin videoita aiheesta, mutta en silti tuppaa ymmärtämään. Eli tuun tänne siinä toivossa, että joku sanois mulle selkeällä suomen kielellä mitä teen väärin ja miten pitäis tehä.
 
http://www.melissacross.com/melissa_cross_vocal_solution01.php
 
Tuossahan kyseinen ongelma (ja vastauskin) on ihan mustana valkoiselle kirjoitettuna. Ymmärrän pointin, mutten tiedosta sitä, miten se tehdään. Eli rakkaat muusikot, auttakaa toista pulassa! :(

 
Todennäköisesti yrität vain työntää liikaa sitä ääntä, tämä saattaa aiheuttaa myös kovaa päänsärkyä laulaessa.
Oikea tekniikka on todella tärkeä ja Melissalla on siihen kaikki ohjeet kun vaan huolella kuuntelee ja yrittää ymmärtää. On todella vaikea millään muotoa kenenkään yrittää edes auttaa pelkän tekstin perusteella koska jollet tiedä tarkalleen mikä menee väärin, et sitä myöskään osaa silloin selittää tarkalleen.
 
Itselläni auttoi paljon kun ymmärsin Melissan paljon toistaman "above the pencil! lauseen. Eli sulla kun ilmeisesti on jo joku käsitys örinästä niin koita vetää sitä sellaisella mielikuvalla että sulla on kynä poikittain suussa ja yrität tuottaa sen laulun sen kynän yli, huomaat selkeästi kun laulu ei tule enään kurkusta vaan kitalaessa tuntuu mukava kutina.
 
Olennaisina asioina treenauksessa:
 
Treenaa aluksi pieniä aikoja, jos vähän kin on epämiellyttävää, lopeta ennen kuin hajoitat paikkoja.
 
Lämmittelyä ennen varsinaista örinätreenausta ei voi painottaa liikaa, hommaa vaikka ton Melissan Vocal warm up cd, kuulostaa hassulta harjoitteet mutta kokemuksella voin sanoa että toimii.
 
Ja olennaisimpana, tiedän että idolit ovat inspiroivia mutta missään nimessä ei saa yrittää kuulostaa joltain tietyltä laulajalta. Jokaisella on niin puhtaassa kuin örinässäkin oma soundi jollet tee sitä, teet sen väärin.
 
jwa
08.02.2013 19:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kovaa treeniä vaan. kipua tai ei - muutama kurkunpään tulehdus ja todella kovaa treeniä pienten taukojen jälkeen niin kyllä se sieltä tulee. 2-3 kertaa viikossa ja huomaat pikku hiljaa jotta aika alkaa pitenemään. joidenkin vuosien kuluttua pystyt lähteä vetämään örinää jo suoraan ilman lämmittelyä ja se muotoutuu vähän kuin toiseksi minäksi tai siis ääneksi.
 
onnea valitsemallasi tiellä ;-)
 
"repii raadon...maistaa!"
stah123
09.02.2013 12:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääskynen: Todennäköisesti yrität vain työntää liikaa sitä ääntä, tämä saattaa aiheuttaa myös kovaa päänsärkyä laulaessa.
Oikea tekniikka on todella tärkeä ja Melissalla on siihen kaikki ohjeet kun vaan huolella kuuntelee ja yrittää ymmärtää. On todella vaikea millään muotoa kenenkään yrittää edes auttaa pelkän tekstin perusteella koska jollet tiedä tarkalleen mikä menee väärin, et sitä myöskään osaa silloin selittää tarkalleen.
 
Itselläni auttoi paljon kun ymmärsin Melissan paljon toistaman "above the pencil! lauseen. Eli sulla kun ilmeisesti on jo joku käsitys örinästä niin koita vetää sitä sellaisella mielikuvalla että sulla on kynä poikittain suussa ja yrität tuottaa sen laulun sen kynän yli, huomaat selkeästi kun laulu ei tule enään kurkusta vaan kitalaessa tuntuu mukava kutina.
 
Olennaisina asioina treenauksessa:
 
Treenaa aluksi pieniä aikoja, jos vähän kin on epämiellyttävää, lopeta ennen kuin hajoitat paikkoja.
 
Lämmittelyä ennen varsinaista örinätreenausta ei voi painottaa liikaa, hommaa vaikka ton Melissan Vocal warm up cd, kuulostaa hassulta harjoitteet mutta kokemuksella voin sanoa että toimii.
 
Ja olennaisimpana, tiedän että idolit ovat inspiroivia mutta missään nimessä ei saa yrittää kuulostaa joltain tietyltä laulajalta. Jokaisella on niin puhtaassa kuin örinässäkin oma soundi jollet tee sitä, teet sen väärin.

 

 
Tossa linkittämässäni FAQ-osiossa Melissan kotisivuilta puhutaan heti ensimmäisenä nimenomaan 'hoarsesta' eli äänen käheydestä. Pääpointin ymmärsin, hän yrittää sanoa että äänen pitäs kulminoitua enemmänkin sille keuhkoista tulevan ilman paineelle kuin äänihuulille, joka mulla siis on nyt ongelma. Tän seurauksena siis äänihuulet rasittuu ja turpoaa ja aiheuttaa sen käheyden.
 
Siinä puhutaan myös tosta 'rib-reserve' -tekniikasta, joka siis tarkottaa sitä että sitä keuhkoissa olevan ilman määrää täytyy oppia alitajuisesti säätelemään. Näin nyt lyhyesti, mun örinät tulee liikaa kurkusta kun sen pitäs tulla sieltä keuhkoista ja palleasta HUOMATTAVASTI suuremmin.
 
Jos siitä yhtään on apua, niin mainittakoon vielä, että mun örinä-ääni on hyvin Robb Flynn -vaikutteinen (sanottu siis on että ei pitäis koittaa imitoida suoraan joltain staroilta, mutta Robbin tyyli sopii mulle parhaiten). Eli periaatteessa vain vahvasti särötettyä laulua, jos nyt niin sopii sanoa.
 
jwa
16.02.2013 17:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no joo - rob flynn ei kyllä kuulu örinäosastoon millään muotoa. sen tyylihän on parhaimmillaan kunnon metalcore huutolaulantaa - välillä enempi ja välillä vähempi. koko keho töissä kuitenkin.
 
"repii raadon...maistaa!"
Metalcorefan
17.02.2013 17:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet aikalailla samassa tilanteessa kuin minä tuossa iässä, eli muutama vuosi taakseppäin.
Äänenmurros tuli itselläni pikkuhiljaa madaltuen, ääni ei mennyt kerralla rikki ja täten lauluääntä oli helppo pitää yllä.
 
Kiinnostuin kanssa kovasti huutomörinärääkymis -laulusta, miksi sitä sitten haluaakaan kutsua. Siihen ei vain oikein löydy opettajaa, joten päätin alkaa opiskelemaan itse.
 
Esim . Randy Blytheä ja suurinta osaa maailman huippumörisiöistä kouluttanutta Melissa Crossia kannattaa seurata. Hän on julkaissut "The Zen Of Screaming" opetusvideot, joista varmasti saa irti hyviä metodeja aloittamiseen.
 
Itse en ole kyseisiä pätkiä edes nähnyt, ennenkö olin oppinut huutamaan oikein. lähinnä etsin netistä amatöörivideoita, kirjoituksia, kaiken mahdollisen mitä aiheesta saattoi löytää
 
Aluksi en voinut millään käsittää miten tuo ääni edes tuotetaan. pikkuhiljaa, hakemalla, kokeilemalla kaikenlaista, rupesin löytämään huudolle sopivaa tekniikkaa ja saundia.
 
Tärkeintä on kuitenkin että et koskaan satuta äänihuuliasi, tai tee asiaa väärin. Huutamisen ei pidä koskaan sattua, eikä siitä pidä koitua mitään jälkiseuraamuksia, kuten kipeää kurkkua ja käheyttä.
 
Veden juonti (huom. mieluiten huoneenlämpöinen) on erittäin tärkeää, sekä lämmittely ja äänenavaus ennenkö alat täysiä karjumaan. voimaa huutoon kannattaa hakea ihan koko kehosta, kokeilla vaikka ns. "sauna-istumis-asennossa" hakea erilaisia liharyhmiä käyttöön.
 
Ja mitä tulee äänenmurrokseesi, jos äänenmurros on vielä kesken, älä aloita huutamista. Nuoruudessa huutamista on vältettävä, koska kehittyvät ja kasvavat äänihuulet ovat erittäin arkoja haavaumille, tulehduksille, repeämille ja muille vammoille. pahimmassa tapauksessa oikein huutaminenkin voi vahingoittaa ääntäsi.
 
Tiedätkö sellaisen, kun sinua ärsyttää, ja teet sellaisen tosi syvän, karhean huokauksen? siitä lähtee vähän huutolaulun kaltainen ääni. Sitä kautta aloin itse hakemaan huutoja.
 
Eli lyhyesti: Huoneenlämpöistä vettä, kunnon äänenavaus ja lämmittely (lyhyitä ja tanakoita huudahduksia kuten: JAU, ÖRGH, HIAAH) sekä odota, että olet varma äänemurroksen loppumisesta. Tämän lisäksi suosittelen tilaaman The Zen OF Screamingin 1 & 2 Osat.
 
Itse olin 17 aloittaessani, kun äänenmurros oli ohitse (se tulikin myöhään, alkoi 16v.), ja nyt olen 19, homma hallussa. Pystyn örisemään todella matalalta, ja siitä asteittain high-pithced Fry scream tekniikkaan asti.
 
Toivottavasti näistä oli jotain apua, kun sitä on vaikea tällaiseen underground - tyyliseen harrasteeseen vaikea saada mistään
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «