Aihe: PRS vai Gibson?
1 2 3 4 5 6 7
hallu
07.02.2012 12:50:03
Mikko L: Niin siis itsekin tuossa mainitsin että tykkään soittaa kevyemmällä kitaralla joka on myös yksi niistä syistä miksi itse valitsisin PRS:n. Olen törmännyt sellaisiin Gibson puristeihin m.net torilla jotka mittailee sitä painoa ja pitää kuulemma olla tosi painava yksilö 80-luvulta että on "hyvä les paul". En tiedä mihin tämä perustuu.

Puun laatu ei ole suorassa yhteydessä puun sointiin. Voihan se olla että puu jossa on kärpästä soi jopa paremmin. Yleisesti ottaen sitä puulajia kuitenkin pidetään huonompilaatuisena puuteollisuudessa. Soitinpuuna asia voi olla toisin. En ole testannut eroa.

Niin siis ei kai suomen metsissä mitään rakennuspuuta kasva? olen ollut siinä käsityksessä, että suomen metsänhoitopolitiikka sotien jälkeen on määrätietoisesti tähdännyt raaka-aineen tuottamiseen paperitehtaille eli kasvatetaan lähinnä höttöä sellukattilaan. Tällaisen kuvan olen saanut puhtaasti julkisesta sanasta itse juurikaan aiheesta mitään ymmärtämättä? jos se puu hädintuskin kelpaa anturanvalumuotin laudaksi. niin soitinpuuhun lienee todella pitkä matka.

Toisaalta kun paperitehtaat nyt ajetaan alas, niin tämä metsiemme asiantilahan on oivallinen innovaation lähde. Ne paperitahtaat jotka ei muutu googlen ja kumppaneiden konesaleiksi muuttuvat liimapalkkitehtaiksi. Suomesta saadaan varmasti maailman luokan liimapalkkeja tulevaisuudessa ja täkäläinen liimapalkkiosaaminen tullaan varmasti noteeraamaan myös globaalisti. Toisaalta täällä on myös keksitty miten sellusta rakennetaan kitara (flexwood) ja olen aivan varma, että kun soitinpuupula jo maailmallakin konkretisoituu ja tulevaisuudessa pahenee, niin jossakin vaiheessa esimerkiksi felxwoodin kaltaiset innovaatiot voivat olla kullan arvoisia ja nähdäkseni täysin kilpailukykyisiä myös laadullisesti oikean puun kanssa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
humppahanuristi
07.02.2012 13:48:59

hallu: Niin siis ei kai suomen metsissä mitään rakennuspuuta kasva? olen ollut siinä käsityksessä, että suomen metsänhoitopolitiikka sotien jälkeen on määrätietoisesti tähdännyt raaka-aineen tuottamiseen paperitehtaille eli kasvatetaan lähinnä höttöä sellukattilaan. Tällaisen kuvan olen saanut puhtaasti julkisesta sanasta itse juurikaan aiheesta mitään ymmärtämättä? jos se puu hädintuskin kelpaa anturanvalumuotin laudaksi. niin soitinpuuhun lienee todella pitkä matka.

Näinhän se on, massateollisuuden ehdoilla, ihan lakeja myöten mennään. Minä en sitä näin pienmetsänomistajan ymmärrä.

Mutta meidän metsässä olisi luomupuuta, hirveän tiheässä kasvanutta luontaisesti lähtenyttä koivua ja leppää, vähän haapaa ja jossain määrin myös jo isompia kuusia.
Itse olen ajatellut pääasiassa polttopuuksi mutta kyllähän noista varmasti soitinpuitakin löytyisi.

Nyt vien koko aiheen ihan väärille urille, kun tuosta sellu raaka-aineesta tuli puhe. Tämä metsien käyttö selluksi on ihan järjetön ajatus ja varsinkin kun luonnonmetsät hakataan matalaksi ja tilalle istutetaan kasvatusmetsikkö, jota vielä lannoitetaan kovasti. Saadaan toki "nopeasti" kuitua mutta puusepänteollisuuden eri haaroille ei saa kunnollista puuta.
Kun taas samalla panostuksella peltoalaan saadaan vuodessa/hehtaari se kuitumäärä mikä metsästä ~20-25 vuodessa. Parempaa ja kestävämpää kuitua mutta ei, tehometsätaloudella se pitää repiä. No se on sitä politiikkaa.

Itse kysymykseen, PRS:llä en ole koskaan soittanut, katsonut vain musiikkiliikkeen seinällä markka-aikaan 25000mk:n hintalappua ja vieressä olevaa kieltoa:"Älä koske!". Joka tapauksessa mielestäni hiukan erikoinen verrokkipari, kun ovat ihan erilaisia kitaroita, skaalasta lähtien.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
calluna
07.02.2012 14:22:43
Aiheesta hieman ohi, mutta ohessa pohdintaa (vuodelta 1985) varhaisten Les Paulien taianomaisesta soundista, puista, mikeistä ym.

http://www.lespaulforum.com/gaston2.html
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Mikko L
07.02.2012 16:40:05

Ei kai Suomessa kasva kuin koivu ja mänty. Niin jos ei kaikille ollut selvänä niin tämä Suomen ylihehkutettu metsätalous on pyörinyt pääasiassa Venäjästä hankituilla puilla. Mutta se on offtopic aika pahasti. :)

Kuitenkin jos otsikkoon viitataan niin kitaroiden ääripäät olkoon Fender ja Gibson. PRS tipahtaa johonkin siihen väliin. Siitä saa Fendermäisiä soundeja ja Gibsonmaisia soundeja ja "normaali" ominaissoundi on kirkkaampi kuin Gibson.

Se on makuasia mistä tykkää. Käy kokeilemassa miltä soitin tuntuu kädessä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Wradlin
07.02.2012 16:45:42
Mikko L: Ei kai Suomessa kasva kuin koivu ja mänty.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Puu#Suomalaisia_puumaisia_kasvilajeja
Nixzar
07.02.2012 16:49:31
Mikko L
07.02.2012 17:22:57

Tämä m.netin keskustelupalsta on just tätä. Tottakai puhun Suomen teollisuuspuulajeista. Eiköhän meidän kaikkien tiedossa ole että takapihalle saa kasvamaan vaikka omenapuun. Onko tässä jäänyt presidentinvaaleista tuttu pilkuntarkka syynääminen päälle vai mikä on vikana? Kyllä minäkin voisin pyrkiä aukomaan päätä: esim. flaxwood on kirjoitettu kahdesti erillälailla väärin tässä muutama viesti sitten. Mutta mitä kukaan hyötyy tästä minun kitisemisestä? Ymmärtäkää että jokainen osaa aukoa päätä. Se ei ole erikoislahjakkuus. :D
Vladi
07.02.2012 17:37:10
Mikko L: Tämä m.netin keskustelupalsta on just tätä. Tottakai puhun Suomen teollisuuspuulajeista. Eiköhän meidän kaikkien tiedossa ole että takapihalle saa kasvamaan vaikka omenapuun. Onko tässä jäänyt presidentinvaaleista tuttu pilkuntarkka syynääminen päälle vai mikä on vikana? Kyllä minäkin voisin pyrkiä aukomaan päätä: esim. flaxwood on kirjoitettu kahdesti erillälailla väärin tässä muutama viesti sitten. Mutta mitä kukaan hyötyy tästä minun kitisemisestä? Ymmärtäkää että jokainen osaa aukoa päätä. Se ei ole erikoislahjakkuus. :D

Johtuisiko kenties siitä, että tekstisi sisältävät erittäin paljon yleistyksiä, jotka jätät erittelemättä? Jos mainitset, että suomessa kasvaa vain pari puulajia, niin kannattaisi mainita samassa yhteydessä puhuvansa teollisuuspuulajeista. Jos puhut Gibson-soundista, kerro toki mikä sinulle on Gibson-soundi. Onko se Les Paul, SG, ES-335 vai joku muu? Muuten keskustelua käydään erittäin yleisellä ja pelkistetyllä tasolla.

Havainnollistava esimerkki:

Väite: PRS:stä saa Fender-soundia.

Lauseen merkitys: Mistä tahansa PRS:stä saa minkä tahansa Fenderin soundia. Ei tarkoita, että olis yksi yhteen, mutta tunnistettavissa "Fender-soundiksi".

Kuten huomaat, moisessa väitteessä jää määrittelemättä sekä "PRS" että "Fender-soundi" ja koko lauseen sisältö on käytännössä turha, koska siinä vedetään mutkat erittäin radikaalisti suoriksi. Lause "Minun PRS Custom 24:sta saa kaulamikin puolittamalla erittäin mukavaa Telecaster-henkistä soundia" taas sisältää tarvittavan informaation järkevään keskusteluun kitarakamoista.
Wradlin
07.02.2012 18:04:56
Mikko L: Tämä m.netin keskustelupalsta on just tätä. Tottakai puhun Suomen teollisuuspuulajeista. Eiköhän meidän kaikkien tiedossa ole että takapihalle saa kasvamaan vaikka omenapuun. Onko tässä jäänyt presidentinvaaleista tuttu pilkuntarkka syynääminen päälle vai mikä on vikana? Kyllä minäkin voisin pyrkiä aukomaan päätä: esim. flaxwood on kirjoitettu kahdesti erillälailla väärin tässä muutama viesti sitten. Mutta mitä kukaan hyötyy tästä minun kitisemisestä? Ymmärtäkää että jokainen osaa aukoa päätä. Se ei ole erikoislahjakkuus. :D

Kannattaa sitten varmaan kirjoittaa tarkemmin, eikä pelkkiä ympäripyöreitä lauseita täynnä yleistyksiä. Jos kirjoitat "Ei kai Suomessa kasva kuin koivu ja mänty", annat suoraan kuvan siitä, että oletat suomalaisten, luonnonvaraisten puulajien olevan vain ja ainoastaan koivu ja mänty. Kyse ei ole mistään pilkunnussimisesta, vaan siitä että ehkäpä me muut emme sulata vailla perusteita olevia, epätarkkoja kommentteja? Lisäksi minun linkkini koski Suomessa esiintyviä _luonnonvaraisia_ puulajeja, ei niitä mitä "voi takapihalle kuka vaan kasvattaa". Siinäkin mielessä tämä vastauksesi on outo.

Ja ne "teollisuuspuulajit" on kuitenkin aika laaja määritelmä, monien mielestä siihen voi kuulua muitakin kuin "vain koivu ja mänty".

Ps. sanalla "teollisuuspuulaji" tai "teollisuuspuulajit" ei löydy googlesta yhtään osumaa. Hienosti keksit siis uuden sanayhdistelmän :)
LaMotta
07.02.2012 20:14:23 (muokattu 07.02.2012 20:42:53)

Tarvitseeko / pitääkö PRSstä saada Gibsonin tai Fenderin soundia?
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
veerveer
07.02.2012 23:31:48
Kiitos taas!
Olen nyt kahden vaiheilla että ostanko tämän
PRS:
http://www.thomann.de/fi/prs_se_245_scarlet_red.htm

vai kenties tämän:
Gibson:
http://www.thomann.de/fi/gibson_lp_studio_50_tribute_hb_db_tm.htm

Molemmat samaa hintaluokkaa, molemmat miellyttää silmää, kummassakaan ( ei mun mielestä) ole järkyttävän huonoja specsejä.

Arveluttaa vähän tuo Gibsonin vireongelma, että äityisikö se turhan pahaksi Studiolla?
Niinkuin tuolla aikasemmin vähän vihjailtiin, että kunnon säädöillä niin pysyisi
kuuluisa Erkkikin vireessä.

Eli hoitona olisi siis :
säädetään intonaatio, talla ( eka kerta jossain liikkeessä)
uudet kielet about kuukauden välein ?
Onko mitään muuta?

Ainiin kuinka hyvin pysyy vire jos vaihtaa aina välillä E,Eb, Dropped-D, ehkä dropped c-c# vireisiin?
Lähinnä siis että kestääkö mikään kitara tuommoista ''vemputusta'' ?
Siis tyyliin, että soitan vaikka 6 biisiä System of a Downia ja siirryn siitä sitten vaikka Santanan pariin. ( niin siis eikai tämmöinen toiminta voi vahingoittaa tallaa, varsinkaan kiinteää sellaista?)

Lähinnä ite siis käytän normi E ja dropped D vireitä, noi muut siis lähinnä harjoitteluun eli ei siis mitään äänitys-,keikkakäyttöä. (Siis jos tulee niin tietysti säädän intonaation ja tallan (jos tarvis?) sen keikalla käyttämän vireen mukaan)

Toivottavasti joku tajusi äskeisestä edes jotakin.
Kiitos!
Sakmongkol
07.02.2012 23:39:42 (muokattu 07.02.2012 23:41:03)
veerveer: Arveluttaa vähän tuo Gibsonin vireongelma, että äityisikö se turhan pahaksi Studiolla?

Jos satula on viilailtu sopivaksi ja osaa vaihtaa kielet oikein sekä virittää kiinteätallaisen kitaran niin enpä näe miksi moinen ei vireessä pysyisi. Virittimillä ei ainakaan siihen ole juuri käytännön merkitystä.

E: talla ei myöskään mene miksikään jos virettä vaihtelee. Se on omasta mausta kiinni sitten kuinka mielekästä on soittaa samanpaksuisilla kielillä monesta eri vireestä.
s8na
07.02.2012 23:47:39 (muokattu 07.02.2012 23:49:31)

En murehtis vireenpitoa. Ostin just alle kahdella sadalla Yamaha pacifican jossa on aivan basat virittimet. Lyijjykynän kärkeä satulan uriin ja nyt se pelaa hienosti. Mun kokemuksen mukaan lähes kaikki alle tonnin kitarat hyötyy ammattilaisen säädöstä. Nimen omaan satulan madalluksesta.

Noista kahdesta kitarasta sen verran että mulle ainakin tossa tilanteessa saattais merkata se, että Gibson on jenkeissä tehty, kun taas SE Prs:t tulevat tietääkseni Koreasta.
hallu
07.02.2012 23:52:41 (muokattu 07.02.2012 23:54:29)
veerveer: Kiitos taas!
PRS:

vai kenties tämän:
Gibson:

Molemmat samaa hintaluokkaa, molemmat miellyttää silmää, kummassakaan ( ei mun mielestä) ole järkyttävän huonoja specsejä.

Arveluttaa vähän tuo Gibsonin vireongelma, että äityisikö se turhan pahaksi Studiolla?
Niinkuin tuolla aikasemmin vähän vihjailtiin, että kunnon säädöillä niin pysyisi

Eli hoitona olisi siis :
Onko mitään muuta?

Ainiin kuinka hyvin pysyy vire jos vaihtaa aina välillä E,Eb, Dropped-D, ehkä dropped c-c# vireisiin?
Siis tyyliin, että soitan vaikka 6 biisiä System of a Downia ja siirryn siitä sitten vaikka Santanan pariin. ( niin siis eikai tämmöinen toiminta voi vahingoittaa tallaa, varsinkaan kiinteää sellaista?)

Lähinnä ite siis käytän normi E ja dropped D vireitä, noi muut siis lähinnä harjoitteluun eli ei siis mitään äänitys-,keikkakäyttöä. (Siis jos tulee niin tietysti säädän intonaation ja tallan (jos tarvis?) sen keikalla käyttämän vireen mukaan)

Kiitos!

Ei Gibsonissa ole mitään vireongelmaa. Mulla on ollut LesPauli viisitoista vuotta ylikin ja aina se on pysynyt vireessä siinä missä muutkin kitarat. Jos satula on liian ahdas käytettävillekielille, niin missä tahansa kitarassa tulee vireongelmia myös PRS:sä (on muuten sivumennen sanottuna pirun nätti kitara). Noista sun vaihtoehdoista Gibson on tehty USA:sa ja PRS koreassa jos sillä valmistusmaalla nyt on väliä. Hyviä kitaroita varmasti kumpanenkin ja otat ihan kumman vaan niin et mene metsään sen kanssa ja tuohon rahaan ei taatusti parempaa löydy E: paitsi tietenkin Fneder Telecaster Baja, mutta se nyt on toinen luku;-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Mikko L
08.02.2012 02:00:53

Vladi: ...

Jep, mietinkin vähän samaa että ei aina kannattaisi kirjoittaa niinkuin puhuu. :)

Tosiaan kun olen puhunut PRS:stä niin olen tarkoittanut jenkkilän singlecutteja ja kun olen puhunut Gibsonista niin olen tarkoittanut jenkkilän ei-studio Les Pauleja. Single cut malleistahan tässä on puhuttu heti ensimmäisen viestin jälkeen. :) Suomen metsäteollisuus voidaan jättää nyt offtopicin kautta ulos keskustelusta jos minulta kysytään.

Jos tarkoituksena on hankkia halppis Les Paul, niin suosittelen myös katsomaan kalliimpia Tokai Love Rockeja. Niissä on hyvä hinta/laatu suhde.

Ehkä henk koht ottaisin nuista kahdesta vaihtoehdosta tuon Gibson LP Studion koska tuossa PRS:ssä ei ole splitcoilia (mikä olisi se ehdoton syy miksi ottaisin PRS:n Gibsonin yli nuista kalliimmista vaihtoehdoista) ja joku voi erehtyä että kyseessä on kalliimpi Gibson :D ja tuo on ilmeisesti kuitenkin tehty jenkeissä eikö niin?
Mikko L
08.02.2012 02:04:50

hallu: E: paitsi tietenkin Fneder Telecaster Baja, mutta se nyt on toinen luku;-).

Haha... juuri pari viikkoa sitten hommasin Bajan.

Hei sellainen vaihtoehto toki vielä on että hommaat tuon Fender 72 Tele Deluxen. Sekin taitaa olla myös muotikitara kun Paramoren pojat sitä käytti. Se oli tämä Fenderin yritys tehdä Les Paul vuonna 72 ja siitä re-issuet on jo kehissä. Omistin sellaisen jonku aikaa sitten. Ihan hyvä kitara, mutta tein sen pot-modin mikä on myöskin normaalia. http://www.youtube.com/watch?v=TtXqnKMB0g8

Ihan omanlainen soundi tuossa kuitenkin on.
Kontiak
08.02.2012 04:29:35
Epiphone LP vs. PRS SE 245 vs. ESP LTD 401

http://www.youtube.com/watch?v=tHFPx_NRKYc

Paljonko arvioisitte mikkien ja paljonko puiden merkitykseksi saundista?
http://www.truthinshredding.com
oamkbonor
08.02.2012 07:29:28
veerveer: Kiitos taas!
PRS:

vai kenties tämän:
Gibson:

Eli hoitona olisi siis :
Onko mitään muuta?

Kiitos!

Kumman soundista ja soitettavuudesta tykkäät enemmän? Ostat sen.
Confidentum
08.02.2012 08:27:11
PRS SE vai Studio Gibson...ei kumpakaan vaan Strato tallahumbuckerilla, jos meinaan laidasta laitaan meinataan soitella. Itsellä on ollunna nuita kaikkia (usa versioita tosin) ja kyllä se lopulta on aina Stratoon kääntynyt tuommoisissa monimusiikkijutuissa. On sitten toki ollut Santana kausia, jolloin PRS on ollut kiva ja kevyt vetää koko ilta ja sitten on ollut niitä ROK-kausia, jolloin GIbsoni on ollut pakko olla. Noista esittämistäsi vaihtoehdoista minusta voit huoletta ostaa minkä tahansa...jonkun ajan päästä kuitenkin myyt sen eteenpäin ja kokeilet jotain muuta ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)