Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Big Muff Pi, lautaan vai kiertoon?
1
Laulava Kylätohtori
29.12.2011 13:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen omistanut tuollaisen jo vuosia, mutta nyt vasta on tullut sitä tosissaan testailtua. Ja nyt kun olen uutta efektilautaa tekemässä, niin pitäisi päättää, että pistänkö kiertoon vai en. Ennen päätöstä pitäisi kuitenkin selvittää kunnolla, että onko tuossa vehkeessä potentiaalia omaan käyttöön vai ei. Mielestäni siinä on sellaista hauskaa "laulavaa" saundia, mutta muuten se ei tunnu kovin vakuuttavalta. Enkä keksi sille oikein muuta käyttöä kuin sooloihin, esim. funk meininkeihin. Pedaalilaudasta pitäisi saada mahdollisimman pieni ja vähän polkimia, joten toisaalta hankkiutuisin moisesta möhkäleestä mielelläni eroon.
 
Jossain hevimmissä biiseissä se voisi mennä tyyliin Deep Purple / Led Zeppelin (raskainta, mitä omasta setistä löytyy), mutta en ole vielä löytänyt riittävän hyvää saundia niihinkään. Aika miedoilla säröillä kuitenkin mennään, tyyliin pari overdriveä peräkkäin, eikä niistäkään kumpikaan ole täydellä gainilla.
 
Nyt kaipaisinkin vinkkejä, että miten te olette kaivaneet parhaat saundit ko. pöntöstä. Käytättekö yksinään vai buustaatteko jollain toisella säröllä? Toinen särö eteen vai taakse? Mitä speduja olette käyttäneet? Oletteko saaneet sopimaan blues / rock / funk meininkeihin? Onko ehdottaa muita fuzzeja em. kaltaiseen soitantaan?
 
Kauneus on taas kuulijan silmässä, joten en ole mitään ehdotonta totuutta hakemassa, vaan vähän vinkkejä, että miten tuota voisi koittaa hyödyntää..
 
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
PJS
29.12.2011 13:50:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut se USA versio joskus ja omat havainnot siitä oli seuraavanlaisia:
 
- Toimii tosi kivasti siten, että laittaa reilusti volaa ja melko säästeliäästi sitä sustainia (säröä). Tällä tavalla saa semmoisen OK:sti reagoivan ja purevan perussaundin millä soittelee melkeimpä mitä vaan jos se saundi vaan on muuten omaan mieleen.
 
- Sustainin määrää lisäämällä tulee sitä laulavampaa pörinää, mutta tällöin saundin yleiskäyttöisyys häviää. Tämä on kumminkin just omiaan lead meinikeihin.
 
Peace!
Rämppy
29.12.2011 23:29:26 (muokattu 29.12.2011 23:29:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käytössä Big Muff toimii hienosti jonkun toisen säröttimen kanssa. Yksinään se on ihan paska.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
htm
30.12.2011 01:35:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mun käytössä Big Muff toimii hienosti jonkun toisen säröttimen kanssa. Yksinään se on ihan paska.
 
Totta toinen puoli. Tosin se on hyvällä tavalla baska. Itsellä ainakin kivat santanasoundit saa tubescreamer -> muff -yhdistelmästä. Ja wahistahan ainakin mun muff (musta venäläinen) tykkää kovasti. Itse pidän sustainin melko pienellä ja tonet siellä kl 15 kohdalla... Ns. perussäröhän tuo kyllä ei ole..
 
www.signumfreud.com
Laulava Kylätohtori
07.02.2012 09:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tämä lautaan jää, vaikka onkin kooltaan käsittämättömän suuri. IMO vaatii OD:n kaveriksi, koska yksinään on tosiaan vähän sellainen ja tällainen..
 
Pitikö Big Muffin kanssa ottaa jotenkin nuo bufferoidut (Boss) pedaalit huomioon? Eikös ainakin jotkut fuzzit ole ongelmallisia buffereiden kanssa?
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
rrroope
07.02.2012 09:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Eiköhän tämä lautaan jää, vaikka onkin kooltaan käsittämättömän suuri. IMO vaatii OD:n kaveriksi, koska yksinään on tosiaan vähän sellainen ja tällainen..
 
Pitikö Big Muffin kanssa ottaa jotenkin nuo bufferoidut (Boss) pedaalit huomioon? Eikös ainakin jotkut fuzzit ole ongelmallisia buffereiden kanssa?

 
lähinnä fuzz face-tyyppiset fuzzit. big muffilla ei pitäis olla mitään ongelmaa.
 
naavanka_
07.02.2012 17:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs versio sulla on.
 
Näitä on ainakin 10 erilaista, joita on myyty saman nimen alla.
 
Mulla on ollut kaksi (9- ja 10 sarja) ja molemmat oli täysin erilaisia.
 
Laulava Kylätohtori
07.02.2012 20:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Mikäs versio sulla on.
 
Näitä on ainakin 10 erilaista, joita on myyty saman nimen alla.
 
Mulla on ollut kaksi (9- ja 10 sarja) ja molemmat oli täysin erilaisia.

 
Mistä sen näkee? Tuo on ostettu ~2006 ja se on puukotelossa. Tosin ajattelin vaihtaa tuon little big muffiin tilan säästämiseksi...
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
rrroope
07.02.2012 20:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html
 
tuossa hieno sivusto, kaikista eri big muff versioista infoa.
 
Terry Pantheras
07.02.2012 20:53:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän enempi mustasta russianista kuin Pistä; molemmat löytyy treenikseltä. Russianista saa viulumaisen laulavat lead-soundit ja murakat komppijyrät käden käänteessä. Mut se onkin enemmän distortion kuin fuzz.
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
Laulava Kylätohtori
07.02.2012 20:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on varmaan tuo V9 puisessa boxissa, eli valmistettu ilmeisesti 2002-2005.
 
Onko kokemuksia ison vaihdosta pieneen? Mihin suuntaan saundi menee vai meneekö mihinkään? Saundi ilmeisesti vaihtelee muutenkin jo samanlaistenkin muffienkin sisällä....
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
rrroope
08.02.2012 10:25:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Se on varmaan tuo V9 puisessa boxissa, eli valmistettu ilmeisesti 2002-2005.
 
Onko kokemuksia ison vaihdosta pieneen? Mihin suuntaan saundi menee vai meneekö mihinkään? Saundi ilmeisesti vaihtelee muutenkin jo samanlaistenkin muffienkin sisällä....

 
noiden sivujen mukaan melko samat pitäisi olla, pienessä hieman enemmän kirkkautta ja vähemmän bassoa. mutta ei oo omakohtaista kokemusta kyllä. siihen tone wicker -malliin oon verrannu perus NYC-muffia ja NYC oli hyvin paljon bassovoittoisempi. omasta mielestäni liikaakin, alapäästä tuli semmosta tuhnuista bassomössöä. oon toisaalta kuullut, että jotkut tykkää.
 
vaikka tuossa isossa muffissa onkin kotelossa ihan liikaa tyhjää, niin se on huomattavasti vankempaa laatua kuin pikkumuffi. tommonen kestää isältä pojalle. little big muffissa on piirilevylle juotetut jakit, muovisetkin vielä ja muutenkin peruskomponentit vaihdettu pintaliitoskomponentteihin. kestäähän tuokin jos hellästi käsittelee tai ei mitään ongelmia tule.
 
Laulava Kylätohtori
08.02.2012 12:33:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: noiden sivujen mukaan melko samat pitäisi olla, pienessä hieman enemmän kirkkautta ja vähemmän bassoa. mutta ei oo omakohtaista kokemusta kyllä. siihen tone wicker -malliin oon verrannu perus NYC-muffia ja NYC oli hyvin paljon bassovoittoisempi. omasta mielestäni liikaakin, alapäästä tuli semmosta tuhnuista bassomössöä. oon toisaalta kuullut, että jotkut tykkää.
 
vaikka tuossa isossa muffissa onkin kotelossa ihan liikaa tyhjää, niin se on huomattavasti vankempaa laatua kuin pikkumuffi. tommonen kestää isältä pojalle. little big muffissa on piirilevylle juotetut jakit, muovisetkin vielä ja muutenkin peruskomponentit vaihdettu pintaliitoskomponentteihin. kestäähän tuokin jos hellästi käsittelee tai ei mitään ongelmia tule.

 
Erinäisten sattumien kautta tuo Big Muff jääkin nyt lautaan, mutta hyvä niin, jos tuo little-versio on kerran tuolla tavalla kasattu. Sen voi unohtaa kokonaan...
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «