Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulunopettajan rehellinen palaute
1
liekinheitin
06.02.2012 13:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyn viisaammilta ja kokeneemmilta, että kun pyydän laulunopettajaltani suoraa palautetta lauluäänestäni ja kehittymismahdollisuuksista, hän vastaa että minun oma lauluääneni on kaunis ja se on lähtökohta esiintyjälle jotta yleisön on mielekästä kuunneella laulajaa. Onko tuo edes palaute vai kohteliaisuus?
 
Antaako opettaja aina positiivisen palautteen koska onkohan kamalaa ja sellaista ääntä olemassakaan jota ei voisi kehittää? Jos riekkuu kun kehäraakki niin sanooko laulunopettaja rehellisesti että paljon tulee töitä tehdä..tai että äänestäsi saadaan kaunis kun on vaan treeniä..?
 
:P
 
crässi
06.02.2012 15:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan ottanut laulutunteja, mutta arvelisin että opettaja ei helposti lähde moittimaan kenekään lauluääntä. Siinähän menisi asiakas. Nauhoita omaa lauluasi, ja kuuntele ja ole rehellinen itsellesi. Olen kyllä huomannut että melkein kaikki jotka uskaltavat laulaa, pitävät itseään aika hyvänä. Sitten kun he kuulevat oman laulunsa kaiuttimen tai äänityksen kautta ovat sitä mieltä että ei ole oma ääni. Ja sen kun on just se ääni minkä muut kuulee.
 
Valtz0r
06.02.2012 16:26:31 (muokattu 06.02.2012 16:27:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä kun itse harjoittelen lauluja laulutunnilla niin ope kyllä keksii aina jotain kritisoitavaa, liittyi se sitten äänenmuodostukseen tai lausumiseen. Et jos ope jo lähtökohtaisesti näkee äänen "valmiina" niin sitten voi olla että kannattaa testata jos joku toinen vähän kriittisempi ope vois olla parempi valinta.
 
Ja tosiaan, sekin on jossain määrin hyödyllistä et voi myös itse kuulla jostain oman äänen siltä kuin se ulospäin kuulostaa. Mulla on kotona nykyisin konkkamikki käytössä ja sillä aika usein äänitän pianoa+laulua samaan aikaan. Luulen et se on ollut aika tärkeä juttu oman kehityksen kannalta.
 
http://www.mikseri.net/valzum Omia sähellyksiä ;) lähinnä midilaatua
vesipeto
06.02.2012 21:05:47 (muokattu 06.02.2012 21:07:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liekinheitin: .....Antaako opettaja aina positiivisen palautteen koska onkohan kamalaa ja sellaista ääntä olemassakaan jota ei voisi kehittää? Jos riekkuu kun kehäraakki niin sanooko laulunopettaja rehellisesti että paljon tulee töitä tehdä..tai että äänestäsi saadaan kaunis kun on vaan treeniä..?
 
Mahdolliset kehitysmahdollisuudet lienee opettajan vaikea arvioida, koska se riippuu oppilaan työstä. Jos treenat joka päivä 2 tuntia tai enemmän, niin varmasti pääset pitkälle äänesi kanssa, oli lähtötasosi mikä tahansa. Se että tuleeko äänestä sitten koskaan Pavarotin tms. vertainen..siihen ei varmaan kukaan osaa vastata.
 
Jos joku kuulostaa kehäraakilta (?!) niin sitten äänemuodostus tapahtuu yksinkertaisesti väärin, ja soundi on ihan toinen kun treenauksen avulla saadaan äänemuodostus kohdilleen.
 
Itse olin laulutunnit aloittaessani suorastaan epätoivoinen koska tiesin että lauluni kuulostaa pahalta, mutta en tiennyt että mikä siinä on kuintenkin vikana ja voiko sitä edes korjata. Luulin että huono soundini oli jotenkin ennenkuulumaton, ja että kellään ei voisi olla työkaluja sen korjaamiseen. Ah, kuinka väärässä olinkaan. Isoin ongelmani oli se että korvani oli harjaantumaton kuulemaan niitä eri osatekijöitä joita ihmisäänessä on. Pikkuhiljaa aloin tajuamaan että huono ääneni johtui monestakin asiasta, ja niitä aloimme sitten yksi kerrallaan korjaamaan.
 
Ja kuten jo sanottiikin: kannattaa äänittää omaa laulua ja laulutreenejä usein.
 
rintapek
06.02.2012 21:46:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liekinheitin: Kysyn viisaammilta ja kokeneemmilta, että kun pyydän laulunopettajaltani suoraa palautetta lauluäänestäni ja kehittymismahdollisuuksista, hän vastaa että minun oma lauluääneni on kaunis ja se on lähtökohta esiintyjälle jotta yleisön on mielekästä kuunneella laulajaa. Onko tuo edes palaute vai kohteliaisuus?
 
Sehän on palaute, jota pyydät?
Kysypä asiaa niippäin, et mitkä asiat ois kriittisimpiä kehityskohteita.
 
Hyvä ääni ei vielä tee kenestäkään laulajaa. Mä tunnen muutamankin äijän, joilla ääni ois silkkaa hunajata, mut ko esim rytmitajusta ei o edes aavistusta, ni se hyväkin ääni on pänditouhoissa käyttökelvoton.
 
One kind of music only - the good kind
JudeJude
06.02.2012 22:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

liekinheitin: Kysyn viisaammilta ja kokeneemmilta, että kun pyydän laulunopettajaltani suoraa palautetta lauluäänestäni ja kehittymismahdollisuuksista, hän vastaa että minun oma lauluääneni on kaunis ja se on lähtökohta esiintyjälle jotta yleisön on mielekästä kuunneella laulajaa. Onko tuo edes palaute vai kohteliaisuus?
 
Antaako opettaja aina positiivisen palautteen koska onkohan kamalaa ja sellaista ääntä olemassakaan jota ei voisi kehittää? Jos riekkuu kun kehäraakki niin sanooko laulunopettaja rehellisesti että paljon tulee töitä tehdä..tai että äänestäsi saadaan kaunis kun on vaan treeniä..?
 
:P

 
Mä luen tuosta ns. "hampurilaispalautteen" perusidean, josta meillä opettajankoulutuksessa aina jaksetaan muistuttaa. Siis: palautteen muodon kannattaa olla positiivinen palaute - rakentava kritiikki - positiivinen palaute, jotta se on mukavinta ottaa vastaan ja hyödyntää.
 
Ensimmäinen positiivisuus opettajasi palautteessa on, että "lauluäänesi on kaunis."
 
Rakentava osuus on, että "se on lähtökohta esiintyjälle..." Tämä voi tarkoittaa montaa juttua, mutta voisin kuvitella että opettajasi haluaa sanoa sinulle että sinusta voi tulla oikein hyvä laulaja jos teet töitä sen eteen. Sitähän tarkoittaa "lähtökohta": sen on oltava olemassa, jotta voidaan työstää materiaalia (ääntä) paremmaksi.
 
Ja toisaalta sinulla se lähtökohta on olemassa, se on jälkimmäinen positiivinen asia.
 
Opettajasi tarkoittaa siis ehkä sanoa, että kehittymismahdollisuudet ovat olemassa. On sitten sinun motivaatiostasi ja toimeliaisuudestasi kiinni, saatko hyödynnettyä mahdollisuudet ja kehityttyä laulajana.
 
Voi myös olla että tulkitsen tätä lyhyttä viestiäsi liian syvällisesti, mutta tämä oli ensimmäinen vaikutelma siitä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
liekinheitin
07.02.2012 10:04:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wau, kiitos kommenteista!
 
Olen muuten hinkannut laulua ihan apinan raivolla ja jopa nyt parissa päivässä olen mielestäni saanut ääntäni avautumaan.
 
Mun täytyy mennä ostamaan laite johon voin lauluani nauhoittaa ja sitten itse kuunnella ja hämmästellä. Tuo kysymyksen asettaminen toisinpäin oli hyvä pointti. En minä tiedä vielä itsekkään tuleeko minusta mitään, mutta reenistä se ei tule kiinni jäämään! Kiitti kaikille!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «