Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikot ja pakkanen (Paleltumisvammat sun muut)
1 2
RamoQ
03.02.2012 23:16:59 (muokattu 05.02.2012 15:51:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs te näillä pakkasilla olette pärjäilleet..?
 
Itselläni on melko huono ääreisverenkierto, syystä tai toisesta. Näpit ovat jäässä vielä pitkään ulkoa tulemisen jälkeen, ja sormet myös paleltuvat herkästi. Alkaa näillä pakkasilla hieman pelottaa tuo näppien koordinaation tason laskeminen kun tänäänkin onnistuin oikean käden nakit palelluttamaan, vaikka omasta mielstäni asiallisesti ne suojasinkin.
 
Olen kuullut että tarpeeksi monesti kun sormet palelluttaa ne ei enää palaudu ennalleen, vaan saattavat jäädä tunnottomiksi. Ja se jos mikä haittaisi jo ennestään onnetonta soittamista.
 
Kenelläkään omia kokemuksia? Tai vaikka keinoja parantaa tuota ääreisverenkiertoa..?
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Krice
03.02.2012 23:30:02 (muokattu 03.02.2012 23:30:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Tai vaikka keinoja parantaa tuota ääreisverenkiertoa..?
 
Punttisali. Paleltumisen pitää varmaan olla aika paha että tulee pysyviä vammoja, mutta eihän "lievä" paleltuminen ole sekään hyväksi. Kunnon rukkaset (ei sormikkaat) käteen niin pitäisi pysyä lämpimänä.
 
Sakmongkol
04.02.2012 00:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmisillä taitaa olla verenkierrot ja kylmän tuntemukset aika erilaisia joten en suuresti huolestuisi asiasta kunhan ei pahasti pääse itseään palelluttamaan. Itse ainakin huomaan näillä ilmoilla että pitää vetää ihan reilusti vaatetta päälle ja mielellään jumpata alkuun että veri kiertää kunnolla sormissa ja soitto sujuu edes jotenkin.
 
Gary Enfield
04.02.2012 11:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Mitenkäs te näillä pakkasilla olette pärjäilleet..?
Olen kuullut että tarpeeksi monesti kun sormet palelluttaa ne ei enää palaudu ennalleen, vaan saattavat jäädä tunnottomiksi. Ja se jos mikä haittaisi jo ennestään onnetonta soittamista.

 
Älä arvuuttele. Jos olet huolissasi tilaa aika ja mee keskusteleen lekurin kanssa. Epäilen kyllä, että et ole oikeasti palelluttanut mitään, veri vaan pakenee sormista ja varpaista.
Karipiirto
04.02.2012 15:24:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä on niitä aikoja juuri kun ei haluaisi tehdä sähköhommia kylmässä. Ei nyt mitään soittoa haittaavaa ole ilmennyt mutta kämmenselän nahka tuppaa haavautumaan herkästi. Hanskat on pakko olla vaikkein nekään tunnu tuolla juuri auttavan.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Nigelson
04.02.2012 15:59:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minullakin kuivuu kämmenselät ja rystyset melko pahasti, muuten ei mitään ongelmia. Oikeastaan näillä pakkasilla pelkään enemmän itse soitinten puolesta, kun huoneilma tahtoo olla asunnossani niin kuivaa.
 
washburn
04.02.2012 18:26:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä ei oo onneks semmosia pakkasia että pitäis pitkät kalsarit kaivaa esille..
 
Live long and prosper.
Arkka
04.02.2012 22:46:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aryon: Minullakin kuivuu kämmenselät ja rystyset melko pahasti, muuten ei mitään ongelmia. Oikeastaan näillä pakkasilla pelkään enemmän itse soitinten puolesta, kun huoneilma tahtoo olla asunnossani niin kuivaa.
 
Sama. Nahka kuivuu jopa sen verta että sormet vähän jäykistyvät. Tarvis ostaa ilmankostutin.
 
RamoQ
05.02.2012 11:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: Älä arvuuttele. Jos olet huolissasi tilaa aika ja mee keskusteleen lekurin kanssa. Epäilen kyllä, että et ole oikeasti palelluttanut mitään, veri vaan pakenee sormista ja varpaista.
 
Kolmen vuoden sisään olen palelluttanut sormet "ihan oikeasti" kahdesti.
Ymmärrän kuitenkin kylmettymisen ja paleltumisen eron. :)
 
"Nobody boogie like the boogieman"
Gary Enfield
05.02.2012 11:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Kolmen vuoden sisään olen palelluttanut sormet "ihan oikeasti" kahdesti.
Ymmärrän kuitenkin kylmettymisen ja paleltumisen eron. :)

 
Hyvä niin, ei siis se paleltuminen. Mee kuitenkin lekurille, ei täältä mitään vastausta lääketieteelliseen ongelmaan saa, mielipiteitä vaan ja väittelyä siitä mitä on paleltuminen ja kuka on oikeasti palellut eniten :)
tender.insanity
05.02.2012 12:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Mitenkäs te näillä pakkasilla olette pärjäilleet..?
 
Taas iltapäivälehtien paskanjauhantaosasto on löytänyt lukijakuntansa. Onko oikein superpakkaset? Täysin tavallinen talvi. Yllättikö pari lumihiutaletta sinutkin?
 
Ja jos saa paleltumisvammoja, niin on varmaan sitten sen verran tyhmä että ne on ansainnut. Terve järki ennaltaehkäisee monta asiaa.
 
Arkka
05.02.2012 12:09:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ja jos saa paleltumisvammoja, niin on varmaan sitten sen verran tyhmä että ne on ansainnut. Terve järki ennaltaehkäisee monta asiaa.
 
No kerro sit mistä saa tervettä järkeä. Ei tosta muuten oo apua, vaikka totta oliskin.
 
tender.insanity
05.02.2012 12:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: No kerro sit mistä saa tervettä järkeä.
 
Ei saa jälkitoimituksena. Sitä joko on tai ei ole.
 
RamoQ
05.02.2012 15:53:12 (muokattu 05.02.2012 15:54:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Taas iltapäivälehtien paskanjauhantaosasto on löytänyt lukijakuntansa. Onko oikein superpakkaset? Täysin tavallinen talvi. Yllättikö pari lumihiutaletta sinutkin?
 
Ja jos saa paleltumisvammoja, niin on varmaan sitten sen verran tyhmä että ne on ansainnut. Terve järki ennaltaehkäisee monta asiaa.

 
Kiitos otan kohteliaisuutena. En minä onneksi tätä supertalveksi ole väittänytkään. :)
 
Kokeile itsekkin käyttää tuota tervettä järkeä vaikka ihan kokeeksi..? Ensimmäisellä kerralla kun käteni pallellutin niin se oli ihan tyhmyyttä. Myönnän. Otin siitä onneksi opikseni. Käytin kerrankin sitä tervettä järkeä.
 
Vähän aikaa sitten, sillä toisella kerralla, tilanne oli sellainen että siihen en kauheasti itse voinut vaikuttaa. Oli sitten tervettä järkeä tai ei. :)
 
Hyvä niin, ei siis se paleltuminen. Mee kuitenkin lekurille, ei täältä mitään vastausta lääketieteelliseen ongelmaan saa, mielipiteitä vaan ja väittelyä siitä mitä on paleltuminen ja kuka on oikeasti palellut eniten :)
 
Juu en odottanutkaan itse ongelmaan mitään tyhjentävää vastausta. Täytyy harkita käyväni, vaikka tuolla opiskelijaterveydenhuollon puolella vaikka kysäisemässä asiasta.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
baron
05.02.2012 18:18:38 (muokattu 05.02.2012 18:34:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RamoQ: Juu en odottanutkaan itse ongelmaan mitään tyhjentävää vastausta. Täytyy harkita käyväni, vaikka tuolla opiskelijaterveydenhuollon puolella vaikka kysäisemässä asiasta.
 
Morbus Raynaud/Syndroma Raynaud.
(Ranskalainen äijä, äännetään "reinoo")
ranskalainen lääkäri Maurice Raynaud vuonna 1862
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Gary Enfield
05.02.2012 18:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Morbus Raynaud/Syndroma Raynaud.
(Ranskalainen äijä, äännetään "reinoo")
ranskalainen lääkäri Maurice Raynaud vuonna 1862

 
Ei oo koskaan diagnostisoitu, mutta tommoset mun sormet on ollu aina ja kylmä on se laukaiseva tekijä. Lapsena kun tuli pulkkamäestä se oli ihan vakio että sekä sormet että varpaat oli aivan valkoiset. Kyllä ne silti edelleen kaikki pelaa. Nykyään se on lähinnä etusormet ku reagoi noin.
Fat Masterson
06.02.2012 00:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Verenkiertoa taitaapi olla hankala parantaa mutta pakkaselta voi ja kannattaa suojautua. Tässäpä konkreettinen käytännön neuvo jos sormet palelevat/paleltuvat helposti: mene kauppaan jossa myydään moottorikelkkavarusteita (esim. Eurobiker tai Allrigt) ja osta kaikkein lämpimimmät kelkkailijan hanskat mitä talosta löytyy. Ne maksavat aika lailla, mutta loppuu paleleminen.
 
Jos on kysymyksessä pelkkä asenne (ei kato tartte pipoa/hanskoja/pitkiä kalsareita) niin eipä siihen ole mitään huomattamista, onhan siniset munat ja valkoiset sormet jotenkin isänmaallinen yhdistelmä...
 
winstoni
06.02.2012 00:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran meinasin sammua pakkaseen, mutta sitten tuli kylmä ja menin kotiin.
 
Stay Frosty.
 
"Pilvi ja kokkeli kyllä maistuis, mutta muusikoksi en helvetissä rupea." - LamaAjanElvis
Minushuman
06.02.2012 12:33:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Verenkiertoa taitaapi olla hankala parantaa mutta pakkaselta voi ja kannattaa suojautua. Tässäpä konkreettinen käytännön neuvo jos sormet palelevat/paleltuvat helposti: mene kauppaan jossa myydään moottorikelkkavarusteita (esim. Eurobiker tai Allrigt) ja osta kaikkein lämpimimmät kelkkailijan hanskat mitä talosta löytyy. Ne maksavat aika lailla, mutta loppuu paleleminen.
 
Jos on kysymyksessä pelkkä asenne (ei kato tartte pipoa/hanskoja/pitkiä kalsareita) niin eipä siihen ole mitään huomattamista, onhan siniset munat ja valkoiset sormet jotenkin isänmaallinen yhdistelmä...

 
Erittäin hyvin sanottu siellä.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Arkka
06.02.2012 17:21:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Verenkiertoa taitaapi olla hankala parantaa mutta pakkaselta voi ja kannattaa suojautua. Tässäpä konkreettinen käytännön neuvo jos sormet palelevat/paleltuvat helposti: mene kauppaan jossa myydään moottorikelkkavarusteita (esim. Eurobiker tai Allrigt) ja osta kaikkein lämpimimmät kelkkailijan hanskat mitä talosta löytyy. Ne maksavat aika lailla, mutta loppuu paleleminen.
 
Jos on kysymyksessä pelkkä asenne (ei kato tartte pipoa/hanskoja/pitkiä kalsareita) niin eipä siihen ole mitään huomattamista, onhan siniset munat ja valkoiset sormet jotenkin isänmaallinen yhdistelmä...

 
Tuli tästä mieleen, että meille opetettiin intissä että jos sormia paleltaa, ne kannattaa laittaa muniin. Tietty siinä on hankala tehdä hommia samalla (riippuen hommista siis).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «