Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pitäiskö opetella plektralla soittaan?
1 2
-Woodpecker-
30.01.2012 03:22:38 (muokattu 30.01.2012 03:25:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Hommahan on siis semmonen, että oon soittanu noin. 7vuotta kitaraa ja soitan aina sormilla. Eli käytän oikeen käden etusormee "plektrana". Ei oo tullu vie vastaan ketään muuta. Semmosta kysyisin, että onko teidän mielestä parempi, että reenaan plektralla soittaan? eli onko jotain semmosta mitä pidätte mahdottomana sormilla soittaa?
 
Moi
Arkka
30.01.2012 08:58:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Woodpecker-: Terve!
Hommahan on siis semmonen, että oon soittanu noin. 7vuotta kitaraa ja soitan aina sormilla. Eli käytän oikeen käden etusormee "plektrana". Ei oo tullu vie vastaan ketään muuta. Semmosta kysyisin, että onko teidän mielestä parempi, että reenaan plektralla soittaan? eli onko jotain semmosta mitä pidätte mahdottomana sormilla soittaa?

 
Ei tietenkään pitäisi, mutta opettele jos huvittaa. Kokeile. Eikä sen tarvi olla joko tai, monet käyttää molempia. Omat tyylit ja oma saundi on monesti vahvuus.
 
Iiwana-80
30.01.2012 09:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isot pojat on sanoneet, että sinällään sama kuinka vetää, mutta pääosin sormisoitolla saavutetaan helpommin monipuolinen tekniikka kun sitten taas plektralla vedetään nopeasti. En sitten tiedä, mutta hyvin jotkut tuntuu soittavan hevisooloa pelkin näpeinkin. Kai se on maun mukaan ja minkä saa omasta mielestään parhaiten toimimaan.
 
Räkkipeli
30.01.2012 09:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: mutta hyvin jotkut tuntuu soittavan hevisooloa pelkin näpeinkin.
 
Videota or it didn't happen! ;)
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
Vladi
30.01.2012 10:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikään pakko ei todellakaan ole.
 
Hyvin esim. Jeff Beck tuntuu "pärjäävän" sormilla soittaen ja oikeastaan tuo sormisoitto on yksi osa miehen uniikkia soundia.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw
 
Samoin Pro Guitar Shopin Andy on kerännyt kovasti kehuja sormityylillään:
 
http://www.youtube.com/watch?v=pAevu-yKjWI&feature=channel_video_title
 
Kyse on mielestäni enemmän siitä, millaista musaa soitat ja koetko plektrattomuuden jotenkin rajoittavaksi. Soundi on erilainen, se on selvä, mutta ilman plektraakin pystyy soittamaan lähes mitä tahansa ja ainakin omasta mielestäni dynamiikan kontrollointi on sormilla ihan eri tasoa. :)
Jucciz
30.01.2012 11:08:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites Mark Knopfler? Ihan lupaava nuori sormisoittaja hänkin. :)
 
Mitään väärää ei ole siinä, että soittaa pelkästään sormin, mutta kyllä mää kannustan kokeilemaan myös plektrasoittoa. Mun oma tarina on oikeastaan samanlainen: olin soittanut pelkästään sormin useamman vuoden ja sit kun yläasteen musiikkiluokassa oli joku Ibanezin RG, jolla Metallicaa rämpyttelin korvakuulolta, huomasin, että sitä dempattua komppikitarasoundia oli aika hankala saavuttaa sormenpäillä. Näinpä otin rohkeasti plektran kouraan ja itse asiassa jo muutamassa päivässä siitä tuli aivan luonteva työkalu soittamiseen.
 
Soitan toki edelleen myös sormilla niissä tilanteissa, joissa tilanne vaatii toisenlaista soundia. Ei ole lainkaan huono idea ottaa molemmat tekniikat haltuun.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
-Woodpecker-
30.01.2012 17:31:26 (muokattu 30.01.2012 17:34:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Isot pojat on sanoneet, että sinällään sama kuinka vetää, mutta pääosin sormisoitolla saavutetaan helpommin monipuolinen tekniikka kun sitten taas plektralla vedetään nopeasti. En sitten tiedä, mutta hyvin jotkut tuntuu soittavan hevisooloa pelkin näpeinkin. Kai se on maun mukaan ja minkä saa omasta mielestään parhaiten toimimaan.
 
Itseasiassa aloin miettimään plektralla soittoa juuri nopeiden soolojen takia. Kaikki mitä oon reenannu on tähän asti onnistunu, mutta välillä miettii olisko se helpompi/nopeempi kun olis plektra työkaluna.
 
Vladi: Mikään pakko ei todellakaan ole.
 
Hyvin esim. Jeff Beck tuntuu "pärjäävän" sormilla soittaen ja oikeastaan tuo sormisoitto on yksi osa miehen uniikkia soundia.
 
http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw
 
Samoin Pro Guitar Shopin Andy on kerännyt kovasti kehuja sormityylillään:
 
http://www.youtube.com/watch?v=pAevu-yKjWI&feature=channel_video_title
 
Kyse on mielestäni enemmän siitä, millaista musaa soitat ja koetko plektrattomuuden jotenkin rajoittavaksi. Soundi on erilainen, se on selvä, mutta ilman plektraakin pystyy soittamaan lähes mitä tahansa ja ainakin omasta mielestäni dynamiikan kontrollointi on sormilla ihan eri tasoa. :)

 
En koe että sormin soittaminen on rajoittanu mitenkään mun soittamista. Soitan hevistä bluesiin kaiken näköstä, mutta kuten ylempänä sanoin, että mietin vaan jos olis plektra olisko sitä nopeempi soittaan tiettyjä nopeita sooloja. Toisaalta sehän on vaan itsestä ja reenistä kiinni. Jälkimmäisessä videossa kaveri soittaa samalla tyylillä ku ite. Alku aikoina oli mukava leikata oikeen käden etusormen kynttä :) oli pikkasen rapeahko.
 
Itse siis pidän sormin soittoa omana vahvuutena, mutta kuten muutamaan otteeseen tässä sanonu niin se nopeus mietityttää. Onko sillä plekulla mahdollista saavuttaa nopeampaa soittoa? Vai onko se vaan omassa päässä, kun ei oikein oo minkäänlaista videoo tubessakaa missä joku mahtava tiluttelija soittaa pelkillä sormilla(sormella) :D .
 
Moi
Jussiman
30.01.2012 20:01:28 (muokattu 30.01.2012 20:03:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä peukkuplektraa kuten Nils Lofgren, se mahdollistaa monipuolisimman soiton:
 
http://www.youtube.com/watch?v=dVnbbK4SisQ
 
Karipiirto
30.01.2012 20:59:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä enemmän sormilla on soitellut, sitä enemmän siihen on jäänyt koukkuun. En osaa vieläkään sitä niin hyvin kuin haluaisin mutta silti kliineillä soitellessa nakkaan plektran aina hiiteen. Tuntuu tuovan liian kireän attackin soundiin. Jos kumminkin on kliineillä soittaessa pakko turvautua plekuun, väännän yleensä edes mikkikytkimen ainakin keskiasentoon ja säädän tonea pehmeämmäksi ja vähennän volumea. Tuolla telellä soitellessa varsinkin olen alkanut suorastaan rakastelemaan noita namiskoja. :)
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
-Dr.DW-
30.01.2012 22:30:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin rummuttajana sanoisin, että ero plekun ja sormien/kynnen välillä on ihan älytön.
Riippuen tietysti, mitä soundia ollaan hakemassa.
Kunnon Carcass säröllä tuskin eroa, kuin äänen syttymisen terävyydessä.
Mutta vedäpä Cashia paksulla plekulla... Tai yleensäkin... Eikö kuulostakin jees;)
Varmaanhan herra itsekin otti aksentoitavissa parteissa plekun käyttöön...
 
Mutta jos tahdotaan tehdä musiikista dynaamista, niin mie ainakin lottoaisin: -että se kannattaa opetella.
 
Viina on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän!
Iiwana-80
30.01.2012 23:10:50 (muokattu 30.01.2012 23:11:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Videota or it didn't happen! ;)
 
Juu, ei näitä tekniikoita varmaakaan kannata sillä tavalla vertailla keskenään. Nöösipojat vetelee valon nopeat jutut plektroilla ja se on tietysti ihan jees.
 
Jos sitten jossain vaiheessa huomaa, että musiikki on muutakin kuin nopeuskisa, niin silloin kyllä voi kurkistella muitakin tekniikoita. Näistä vain pienenä esimerkkinä vaikka äskettäin edesmennyt ja Raumallakin taannoin konsertoinut todellinen virtuoosi, Snooks Eaglinin sormipläjäys Kiss of Fire: http://www.youtube.com/watch?v=JTqPraCpvSY
 
Ehkä joku hurja pistää saman, tai paremmaksikin, plektralla, mutta tässä normikuolevalle esimerkkiä mitä taitajapojat hyppysillään saa aikaan.
 
Pande
01.02.2012 12:57:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempi parempi, eli plektralla ja sormilla samaan aikaan (aka "hybrid picking")
 
Hyvänä puolena molempien tekniikoiden hyvät puolet, ilman kummankaan huonoja puolia (no ainakin teoriassa, aivan kaikki jutut eivät ehkä niin täydellisesti onnistu, mutta keskimääräisin paremmin kuin kummallakaan tavalla erikseen)
 
Tom Q. hybridoi: http://www.youtube.com/watch?v=ECVUQVt5bc8
 
laakeri
03.02.2012 17:15:17 (muokattu 03.02.2012 17:21:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuosta nopeusasiasta oli puhe, niin sanotaan nyt näin että yllättyisin kovasti jos pystyisit tiluttamaan keskimääräisen hevikitaristin suohon pelkällä etusormella. Sormihan on niin paksu, että luulisi että nopeasti soitellessa tuloksena olisi pelkkää epäselvää puuroa. Vai soitatko kynnellä? Pystytkö soittamaan nopeaa alternatea?
 
Oman kokemuksen perusteella demppaussoundi on todella munaton ilman plektraa, mutta tietysti jos tekniikka toimii sinulle niin eihän sen käyttämisessä mitään väärää ole. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan plektralla soittoa, ja miksei myös laajentamaan sormitekniikkaa neljään sormeen.
 
LamaAjanElvis
03.02.2012 19:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin muutaman vuoden soitin kynnellä, mut aina tympi se takaisin ylöspäin nyppiminen ja se että kynnen pitäisi aina olla oikein leikattu. Sitten treenasin sen plekun ja kyllä on kaikki helpompaa.
Toki edelleen tiettyjä hiplauksia kynsin tai sitten molemmilla yhtäaikaa.
 
Funkånaut
03.02.2012 21:20:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvi Gatemouth Brown tikkas pelkil nakeillaki. http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk Ja helkutin komee skeba, täytyy myöntää.
 
Jos on vähän sääääh-olo, niin kahteen tuntiin kaks pulloo ja sitten ULIULIULI. - Skywriter Kuuntelen tälläistä
Karipiirto
04.02.2012 15:20:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Hyvi Gatemouth Brown tikkas pelkil nakeillaki. http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk Ja helkutin komee skeba, täytyy myöntää.
 
Hemalauta tämä oli ihan uusi jätkä mulle mutta meni kyllä heittämällä sinne kovimpien kepittäjien sarjaan mun listoilla. :D
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
-Woodpecker-
05.02.2012 14:45:34 (muokattu 05.02.2012 14:53:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Kun tuosta nopeusasiasta oli puhe, niin sanotaan nyt näin että yllättyisin kovasti jos pystyisit tiluttamaan keskimääräisen hevikitaristin suohon pelkällä etusormella. Sormihan on niin paksu, että luulisi että nopeasti soitellessa tuloksena olisi pelkkää epäselvää puuroa. Vai soitatko kynnellä? Pystytkö soittamaan nopeaa alternatea?
 
Oman kokemuksen perusteella demppaussoundi on todella munaton ilman plektraa, mutta tietysti jos tekniikka toimii sinulle niin eihän sen käyttämisessä mitään väärää ole. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan plektralla soittoa, ja miksei myös laajentamaan sormitekniikkaa neljään sormeen.

Pystyn soittamaan kohtuu nopeeta ja uskon, että vähän vie reeniä nii alkaa menee vie nopeempaa. Mitä saundiin tulee niin jossain hommissa se kuulostaa pikkasen erilaiselta kun alkuperäsessä/plektralla soitetussa, mutta löytyypähän oma saundi :) ei se ainakaan vielä oo mitenkään hirvittävältä kuulostanu vaikka jotain tiluliluja väännelly. Tarvii varmaa kohta pistää joku oma soittoklippi niin kaikki saa haukkua kuinka paskalta se kuulostaa :D. Omaan korvaan ny ei kuulosta omistuiselta ku iät ja ajat kuunnellu sitä..
 
Funkonaut: Hyvi Gatemouth Brown tikkas pelkil nakeillaki. http://www.youtube.com/watch?v=xZ40kVRvcdk Ja helkutin komee skeba, täytyy myöntää.
Kaveri vetää komeesti! tää ei kyllä oo ihan mun musa tyyliä :)
 
Asia mikä tässä plektran opettelussa nyt mietityttää, että onko se tavallaan ku alottais aivan alusta vai sujuuko se jo muutamassa päivässä, kun jonki verra jo kitara kumminki hallussa.
 
Pikkasen OTnä mutta iskin silmäni B.C. Rich Mockingbird Pro X:n siinä on pirun nätti skeba ;) Mua ny mietityttää kaikki, joten tässä mietityttää toi hinta. Ostaako tonnin bc richin vai jonku toisen ns. "laatumerkin".
 
Moi
Karipiirto
05.02.2012 15:14:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Woodpecker-: Asia mikä tässä plektran opettelussa nyt mietityttää, että onko se tavallaan ku alottais aivan alusta vai sujuuko se jo muutamassa päivässä, kun jonki verra jo kitara kumminki hallussa.
 
Mikset kokeile? Sillähän se selviää että pysyykö se pleku näpeissä vai meneekö takelteluksi. En tiedä miten sormilla soitat mutta sain sen käsityksen että käytät etusormen kynttä vähän kuin plektrana sointukompeissa. Käytin itse samaa joskus ekoilla musatunneilla yläasteella kun kitaraan ensikerran tutustuin. Plektraan vaihtaminen oli aika helppoa siitä lähtökohdasta. Eri asia on sitten jos on tottunut käyttämään kaikkia neljää sormea näppäilyyn mutta ei kait se siinäkään niin hankalaa ole. Vaikein hommahan nyt kumminkin on se että näppää soimaan saman kielen, miltä painaa.
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
vvaltsu
05.02.2012 17:58:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muuten sitten ehdottomasti opetella pitämään plekua alusta asti oikein, vaikka sitten ihan opisto-otteella. Sillä ei ainakaan mennä vikaan.
 
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Räkkipeli
06.02.2012 12:08:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Kannattaa muuten sitten ehdottomasti opetella pitämään plekua alusta asti oikein, vaikka sitten ihan opisto-otteella. Sillä ei ainakaan mennä vikaan.
 
Mikä on oikein ja mikä on väärin?
 
"Suht suomalaisia ja kaljanhuurusia suoria junttimielipiteitä."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «