Aihe: Hihnalukot
1 2 3 4 5 6
hallu
01.01.2012 19:31:58
Antti1: Aiemmassa viestissäni on vinkit siihen, miten hihnan paksuus ei vaikuta asentamiseen yhtään mitenkään ja kiristäminenkin tapahtuu vain yhden kerran lukkoja hihnaan asentaessa. Kaksi oikean kokoista lenkkiavainta käteen, toinen siihen U-palikkaan ja toinen mutteriin. Siitä vääntämällä saa niin lujaa kiinni, ettei ikipäivänä kyllä itsekseen irtoa.

Joo, siis mulla murtui hihna juuri siksi etten ollut avartanut sitä reikää riittävästi ja vetelin kiintoavaimella tiukalle:-(, No homma korjaantui suutarilla käynnilla, joka ompeli hihnan kunnolla kondikseen eikä maksanut kuin kympin :-). Kyse oli tavanomaista paksummasta Gibson hihnasta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Mandarax
01.01.2012 20:41:07
Antti1: En ole nähnyt kuitenkaan yhtään tavanomaista kitarahihnaa, johon Schallerin lukkoa ei saisi kunnolla kiinni. Suurin osa asennusongelmista on käyttäjien kädettömyydessä. Hihnan reiästä kannattaa tehdä tarpeeksi suuri lukkoa varten ja lukko kiristetään avaimilla paikalleen.

Näinpä juuri..! Itselläni on kymmenkunta kitaraa Schallerin lukoilla enkä muunlaisia enää laittaisikaan. Kuten Antti sanoikin niin nahkahihnan reikää kannattaa suosiolla suurentaa tarpeeksi (Schallerin lukon vastakappale taitaa olla n.10mm). Itse olen akkuporakoneella ja 8-10mm puuterällä (en nyt muista tarkkaan kokoa..) pyöräyttänyt paksumman nahkahihnan reiät sopiviksi. Lukko paikoilleen lenkki-/hylsyavaimella reilusti kirraten - eipä ole koskaan pettänyt.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
The Oath
01.01.2012 22:07:04
Schallerin lukot on ja hyvin pysyvät. :)
wilo
01.01.2012 22:23:31
Antti1: Aiemmassa viestissäni on vinkit siihen, miten hihnan paksuus ei vaikuta asentamiseen yhtään mitenkään ja kiristäminenkin tapahtuu vain yhden kerran lukkoja hihnaan asentaessa. Kaksi oikean kokoista lenkkiavainta käteen, toinen siihen U-palikkaan ja toinen mutteriin. Siitä vääntämällä saa niin lujaa kiinni, ettei ikipäivänä kyllä itsekseen irtoa.

Mä tein omalle schallerille noin ja silloin lukko vääntyi siten, että se alkoi jumittaa. Kannattaa siis olla varovainen kiristäessä, itte aion kiertää jatkossa vähän vähemmällä voimalla ja laittaa väliin kierreliimaa.
wilo
01.01.2012 22:29:17
guitarz: Meneekö tämä Schaller hyvin nahka hihnoihin esim tähän? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?VISuperSize&item=280676827461

Linkissä on jotain vikaa, tarkoitat vissiin tätä: http://www.ebay.com/itm/280676827461 .
Mulla taitaa olla yksi tuollainen ja hyvin meni Schallerin lukon kanssa. Ykköskitarassa on musta Levy's MSS3 http://www.levysleathers.com/produc … cat,837;item,548;Suede-Leather-MSS3 ja sain laitettua siihenkin Schallerin lukot ähräämisen jälkeen.
Antti1
01.01.2012 23:41:24
wilo: Mä tein omalle schallerille noin ja silloin lukko vääntyi siten, että se alkoi jumittaa. Kannattaa siis olla varovainen kiristäessä, itte aion kiertää jatkossa vähän vähemmällä voimalla ja laittaa väliin kierreliimaa.

Niinno... Saathan sä minkä tahansa ruuvin, pultin, mutterin jne. kiertämällä rikki, ihan pelkällä käsivoimalla. :) Ei tää oo mikään spesiaalikohde, jota pitäisi hampaat irvessä runnoa kiinni. Jos epäilyttää, niin tee Harley Bentonin Schaller-kopioiden tapaan ja käytä kahta mutteria. Ensimmäisellä kiristys ja toinen pitämään se ensimmäinen paikallaan. Mulla on 6kpl niitä kestänyt nyt vuoden ja Schallereita yli tuplaten enemmän kymmenen vuoden ajan. Yhden Schallerin ylikiristin snadisti kuvauksesi tavoin, parin vuoden jälkeen onneksi alkoi toimimaan smoothimmin kulumisen myötä. Kierrelukite, pikaliimatippa tms. käy kyllä myös, jos alkaa kiristäminen pelottamaan.
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
wilo
02.01.2012 00:07:01
Antti1: Niinno... Saathan sä minkä tahansa ruuvin, pultin, mutterin jne. kiertämällä rikki, ihan pelkällä käsivoimalla. :) Ei tää oo mikään spesiaalikohde, jota pitäisi hampaat irvessä runnoa kiinni. Jos epäilyttää, niin tee Harley Bentonin Schaller-kopioiden tapaan ja käytä kahta mutteria. Ensimmäisellä kiristys ja toinen pitämään se ensimmäinen paikallaan. Mulla on 6kpl niitä kestänyt nyt vuoden ja Schallereita yli tuplaten enemmän kymmenen vuoden ajan. Yhden Schallerin ylikiristin snadisti kuvauksesi tavoin, parin vuoden jälkeen onneksi alkoi toimimaan smoothimmin kulumisen myötä. Kierrelukite, pikaliimatippa tms. käy kyllä myös, jos alkaa kiristäminen pelottamaan.

Näin on, Schalleria ei vaan saanut muutoin pysymään kiinni. HB:n kopiossa onkin pitempi kierre, sikäli ovat parempia kuin Schallerit. Ja HB on myös pysynyt kiinni ongelmitta juurikin tuplamutterin ansiosta, yhdessä hihnassa on sellaiset.
McNulty
02.01.2012 10:13:28
Itse käytän Dunlopin hihnalukkoja. Traditional-mallin olen hyväksi havainnut sekä kotona että puutarhassa.

http://www.thomann.de/fi/dunlop_straplok_gold_traditional.htm
If you ain't first, you're last!
AngieRainbow
02.01.2012 15:38:37
Mullakin on kaikissa kitaroissa schallerit, joihin olen luottanut kuin vuoreen. Kuitenkin Gibsonin LP:n tallapäädyssä olevasta hihnakappaleesta lensi pari viikkoa sitten jousi ja muita osia ympäri kämppää. Niitä keräilin suuren mielipahan vallitessa enkä saanut enää kasaan. Soitan sillä edelleen, mutta hihnaa ei saa enää lukittua. Se hihnapala liukuu paikalleen ja pois ilman minkäänlaista lukitussysteemiä.

Ensi kerralla luultavasti kokeilen jotain muuta merkkiä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
McNulty
02.01.2012 15:49:11 (muokattu 02.01.2012 15:49:22)
AngieRainbow: Mullakin on kaikissa kitaroissa schallerit, joihin olen luottanut kuin vuoreen. Kuitenkin Gibsonin LP:n tallapäädyssä olevasta hihnakappaleesta lensi pari viikkoa sitten jousi ja muita osia ympäri kämppää. Niitä keräilin suuren mielipahan vallitessa enkä saanut enää kasaan. Soitan sillä edelleen, mutta hihnaa ei saa enää lukittua. Se hihnapala liukuu paikalleen ja pois ilman minkäänlaista lukitussysteemiä.

Ensi kerralla luultavasti kokeilen jotain muuta merkkiä.

Se lukitustapin nuppi on kierteillä kiinni. Se pitää varmistaa että se on lujaa kiinni. Varsinkin jos paljon irroittelee (ts. vetelee nupista :)) remmiä edestakas.

Jos siis löydät kaikki kilkkeet mitkä sieltä lensi, niin kyllä siitä vielä toimivan pelin saa.

Mutta itsekin tosiaan myin pois kaikki Schallerit ja vaihdoin Dunlopit tilalle. Ihan vain siksi että mä tykkään niiden mekanismista paljon enemmän. Ne eivät myöskään kolise, nitise ja kitise samoin kuin Schallerit ajan saatossa. Toki, nuistakin "ongelmista" pääsee eroon pienellä aseöljyn ruiskautuksella.

Dunlopeja saa myös flushmount-tyylisinä, jolloin esim. SG:ssä kaulaliitoksen kohdalla oleva hihnatappi ei jää törröttämään ikävästi pystyyn kuten Schallerien kanssa. Itselläni ei kyllä SG:tä ole :)
Dropped C
02.01.2012 16:01:48 (muokattu 02.01.2012 16:02:23)
Noitten Dunlopien käyttö on kyllä mukavaa. (Schallerien käyttö ei ole). Muuta en osaa sitten sanoakkaan niistä. Itellä ei ainakaan pettäny omistamassani Gibsonin Explossa.
TheMurno
02.01.2012 16:03:55
Schallerit käytössä. Muita ei ole tullut kokeiltua, kun hyvin toimivat.
Ekku01
03.02.2012 21:10:46
McNulty: Mutta itsekin tosiaan myin pois kaikki Schallerit ja vaihdoin Dunlopit tilalle. Ihan vain siksi että mä tykkään niiden mekanismista paljon enemmän. Ne eivät myöskään kolise, nitise ja kitise samoin kuin Schallerit ajan saatossa.

Pitäsköhän kokeilla? Schallerit ovat mulla toimineet kauan ja luotettavasti, mutta kolinat ja kitinät ovat välillä ärsyttäneet. Resonoiko noi Dunlopit jos soittaa kitara sylissä eikä hihna ole niitä vetämässä?
"Joh. 3:16"
Humbudude
05.02.2012 18:11:07
Itellä ollut käytössä Gibsonissani Ernie Ballin hihnalukot, joita mm. DLX-musicista saa. Todella käytännölliset, ja kohtuullisen helpot asentaa. Ulkonäköäkään ei voi moittia!
McNulty
05.02.2012 18:46:38
Ekku01: Pitäsköhän kokeilla? Schallerit ovat mulla toimineet kauan ja luotettavasti, mutta kolinat ja kitinät ovat välillä ärsyttäneet. Resonoiko noi Dunlopit jos soittaa kitara sylissä eikä hihna ole niitä vetämässä?

Kyllä ne hivenen resonoivat. En ole tehnyt sen suurempia tutkimuksia, resonoivatko vähemmän kuin jotkut toiset, mutta kiinnitysmekanisminsa takia niissä on vähempi klappia ja "varaa liikkua", kuin esim. Schallereissa. Siksi väittäisin että resonoivat vähemmän.
L.Ruoska
05.02.2012 19:33:48

Mulla pyörii nurkissa Dimarzion Cliplock-systeemi eli tästä nämä:
http://www.thomann.de/fi/search_dir … e09&sw=cliplock&x=0&y=0

15e posteineen :) Muokkaan tätä viestiä jos menee kaupaksi.
Iä! Iä!
Rg505bk
05.02.2012 23:24:19
Löytyy schalleria, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut, silti täältäkin ääni grolschille - halpa, maukas ja toimiva ratkaisu. Noita tekee kerralla useammankin!
McLeach
05.02.2012 23:30:04 (muokattu 05.02.2012 23:30:57)
muahhah aikas pitkä keskustelu mutterista ja prikasta, ei kuitenkaan mitään ihan tajuttomia hifivehkeitä :D
Wradlin
05.02.2012 23:51:47
McLeach: muahhah aikas pitkä keskustelu mutterista ja prikasta, ei kuitenkaan mitään ihan tajuttomia hifivehkeitä :D

Jep. Itse olen ratkaissut asian hakemalla K-Raudasta sopivan kokoisia prikkoja, tulee hintaa parikymmentä snt/kappale.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)