Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kimmo Aroluoma/Custom Shop: Viuhkakaapelit ja pedaalilaudat
1
spedu ray
02.02.2012 19:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomalainen työnäyte taas parhaasta päästä. Turenki Tonefestissä tapasin Aroluoman Kimmon, joka on rakentanut kitarasysteemejä muun muassa Von Hertzen Brothersille, Michael Monroen bändille, HIMille, Amorphikselle ym.
 
Hän esitteli tekemiensä pedaalilautojen ohessa omia suojasukkaan tehtyjä pedaalilautaviuhkojaan, joissa kulkevat sähköt lavan takaa laudalle, signaali tarvittaessa molempiin suuntiin, efektilenkin, MIDI- ja kanavanvaihtajan piuhat. Kaikki tämä on toteutettu ensiluokkaisen laadukkaasti suojasukkaan kutistesukkineen ja vedonpoistosysteemeineen molemmissa päissä. Piuhat ja liittimet saa tietysti valita mieleisikseen, toki Kimmolla on mittava kiertuekokemus siitä, mitkä on todettu hyväksi.
 
Pedaalilautaideologia Kimmolla perustuu kiertuekestävyyteen, mahdollisten ongelmien nopeaan ratkaistavuuteen ja lentoyhtiöiden painorajoituksiin. Tuosta esimerkkiä yhdestä Kien laudasta: http://www.youtube.com/watch?v=4OSAd5mls2I Video pitää sisällään muutenkin pari hyvää vinkkiä pedaalilaudan suunnitteluun, esim. piuhojen sijoittelusta ja tbp-loopperin käytöstä.
 
Itse tilasin ihan simppelin 10m kaapelin, jossa kulkevat vain sähköt laudalle ja signaalipiuha laudalta vahvistimelle. En käytä midiä, kanavanvaihtoja tai looppia, niin se riitti mun tarpeisiin. Plugipiuhana Mogamin 6mm piuha Neutrikin liittimillä. Vedonpoistot laudalla ja vahvistimen päässä. Hinta oli mielestäni kohdallaan. Omissa kuvissa suuntaa antava kuva.
 
Suurin etuhan tässä on piuhaviidakon siistiminen ja se, ettei laudalle tarvitse vetää erikseen jatkojohtoja keikalla/reenikselle. Lisäksi kaapeliviuhka kulkee näppärästi laudan sisällä.
 
Kannattaa tykätä Facebookissa Guitar & Amp Tech Page -sivusta. Sieltä Kimmon uusimmat kuulumiset. Tiedustelut voi hoitaa vaikka Custom Shopin kautta. Huhtikuusta lähtien näitä ehditään kuulemma taas tekemään.
 
Rock on!
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
kiriminni
02.02.2012 19:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulihan siellä seisoskeltua,kun Aroluoma esitteli pedaalivirityksiään.
Aika hyvin pysyi laudassa kiinni,kun nosti yhdestä efektistä koko pedaalihässäkän ilmaan.
Johdot oli ensiluokkaisesti laitettu.
 
Grugi
02.02.2012 20:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko tässä nyt jotakin mitä ei itse voi tehdä? Muistaakseni oli tälläkin foorumilla muutama kaveri jotka on tehnyt ihan vastaavanlasiet lankut. Sitä vaan tässä kelasin että mitähän sitä säästää kustannuksissa jos itse tekee kun ei tuo vaadi mitään erityistä kuitenkaan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
spedu ray
02.02.2012 20:15:51 (muokattu 02.02.2012 20:16:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Oliko tässä nyt jotakin mitä ei itse voi tehdä? Muistaakseni oli tälläkin foorumilla muutama kaveri jotka on tehnyt ihan vastaavanlasiet lankut. Sitä vaan tässä kelasin että mitähän sitä säästää kustannuksissa jos itse tekee kun ei tuo vaadi mitään erityistä kuitenkaan.
 
Itsekin tätä pähkin pitkään ja olin jo tutkaillut saatavuuksia. Mutta sanotaan näin, että 10 metrin plugipiuhan tilaaminen sieltä, 10 metrin sähköjohdon hakeminen tuolta, kojeliittimen, suojasukan, kutistesukkien ja shukon tilaaminen kolmannesta paikasta olisi jo posteineen tullut niin kalliiksi, että ei siinä huomattavaa säästöä olisi ollut, jos ensinkään. Siihen päälle kolvin lainaus jostain ja vedonpoistokilkkeiden metsästys, bensarahat ja vaiva. :) Että ihan hyvän ratkaisun koen tehneeni. Puhumattakaan, jos olisin kaivannut useampia piuhoja sisälle. Ja on tuo niin siististi tehty, että ensimmäisestä omasta olisi väistämättä tullut hieman heikompi esitys.
 
Eli lyhyesti, ei ole mitään, mitä ei itse voi tehdä, kustannuksissa säästäminen onkin sitten suhteellinen ja asuinpaikasta riippuva kysymys. Itse koen jääneeni jopa plussan puolelle näin.
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
Grugi
02.02.2012 20:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spedu ray: Eli lyhyesti, ei ole mitään, mitä ei itse voi tehdä, kustannuksissa säästäminen onkin sitten suhteellinen ja asuinpaikasta riippuva kysymys. Itse koen jääneeni jopa plussan puolelle näin.
 
Juu no tuossa tapauksessa ihan hyvä diili jos olet päässyt halvemmalla kun että ite olisit alkanut duunaamaan. Uskosin että ainakin stadissa tarvittavat osat löytyy melko helposti ilman suurempaa juoksemista ympäriinsä.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Jucciz
02.02.2012 20:23:08 (muokattu 02.02.2012 20:25:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää mietin, onko virtapiuhan ja signaalipiuhan työntäminen suojasukan läpi niin iso homma, että siihen tarvii ns. ammattimiehen - tai onko sähläämistä keikalla ihan ratkaisevasti vähemmän siinä vaiheessa jos kaksi piuhaa niputetaan sukkaan - mutta ei kai siinä mitään: jos se helpottaa elämää, loistojuttu. Mulla raja kulki siinä, että kun rupesin käyttämään myös efektilooppia, eli kun piuhojen määrä kasvoi kahdesta (kitarapiuha+kanavanvaihtaja) neljään, halusin niputtaa piuhat siistiksi "käärmeeksi".
 
Mulla suojasukka on nyt ollut pari vuotta keikkakäytössä ja kyllähän se paljon hermoja säästää. Ison laudan aikaan oli tämmöinen setti:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta15_alta.jpg
 
Tuolloin sukan sisällä meni seuraavat:
- signaalipiuha vahvistimen input:iin
- efektiloopin send
- efektiloopin return
- kanavanvaihtajan piuha
- XLR-piuha (Petersonin viritin toimii myös DI-boksina, joten kun keikalla sähkis vaihtui akustiseen, kulki myös akkarin signaali XLR-piuhaa pitkin nätisti laudalta eteenpäin, ja näin selvittiin myös yhdellä virittimellä.)
 
Nykyisin on käytössä pienempi lauta ja sähkiskeikoilla ei ole akkarin tarvetta, joten XLR-piuha ei kulje sukassa mukana - muutoin kuitenkin sama meininki kuin yllä.
 
Sen sijaan laudan virtapiuha on mulla aina ollut erillään ja on edelleen. Osaako joku insinööri sanoa, onko edes teoriassa mahdollista, että jos signaalipiuhojen välittömässä läheisyydessä (ts. sukan sisällä) kulkee 230 volttia vaihtosähköä, siitä voisi indusoitua häiriötä signaaliketjuun? Ihan siksi kun en tiedä vastausta, olen vetänyt laudan virtapiuhan aina vähän eri paikasta kuin signaalipiuhat - varman päälle.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oiva tumpeloinen
02.02.2012 20:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Juu no tuossa tapauksessa ihan hyvä diili jos olet päässyt halvemmalla kun että ite olisit alkanut duunaamaan. Uskosin että ainakin stadissa tarvittavat osat löytyy melko helposti ilman suurempaa juoksemista ympäriinsä.
 
Mä voisin veikata, että Stadissakin saat tehdä vähintään kolme pysähdystä. Ja ne putkat ei ole ihan vierekkäin. Siihen päälle vaiva kaiken kasaamisesta ja muu sonta, mitä aina tulee eteen, niin ei oo välttämättä halpa leikki. Jos ei rahaa välttämättä mene yhtä paljon, hermoja säästää ainakin koko rahalla. Tuommoisen valmiin kaapelin tilaamisesta mulle tulee jotenkin mieleen, kun itse aikoinaan tein välikaapeleita. Ostin pitkän pätkän metrilakua ja Neutrikin plugeja. Jotakuinkin kuuden välipiuhan jälkeen tilasin kasan George L:n plugeja ja lakua. Plugit on vieläkin suurimmaksi osaksi hyllyssä, ja löytyy sieltä vielä ihan siisti pätkä lakuakin.
spedu ray
02.02.2012 20:25:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Juu no tuossa tapauksessa ihan hyvä diili jos olet päässyt halvemmalla kun että ite olisit alkanut duunaamaan. Uskosin että ainakin stadissa tarvittavat osat löytyy melko helposti ilman suurempaa juoksemista ympäriinsä.
 
Juu, kukin harkitsee tahollaan, diy tai tilaus. Pointti on kuitenkin se, että jokaisen pedaalilaudan käyttäjän kannattaa tuollainen hommata, helpottaa roudaamista ja soiton aloittamista mukavasti.
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
oiva tumpeloinen
02.02.2012 20:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sen sijaan laudan virtapiuha on mulla aina ollut erillään ja on edelleen. Osaako joku insinööri sanoa, onko edes teoriassa mahdollista, että jos signaalipiuhojen välittömässä läheisyydessä (ts. sukan sisällä) kulkee 230 volttia vaihtosähköä, siitä voisi indusoitua häiriötä signaaliketjuun? Ihan siksi kun en tiedä vastausta, olen vetänyt laudan virtapiuhan aina vähän eri paikasta kuin signaalipiuhat - varman päälle.
 
Insinööri en ole, mutta en kyllä näe, miksi ei voisi tehdä häiriöitä. Sen takia on täysin normijuttu, että esim. teinikärryjä kasatessa vedetään virtajohdot auton toista reunaa ja signaalikaapelit toista.
Jucciz
02.02.2012 20:33:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Insinööri en ole, mutta en kyllä näe, miksi ei voisi tehdä häiriöitä. Sen takia on täysin normijuttu, että esim. teinikärryjä kasatessa vedetään virtajohdot auton toista reunaa ja signaalikaapelit toista.
 
Juu. Mää aattelin kans noin, että mää en kyllä ihan äänipiuhan viereen koskaan halua rinnakkain kulkemaan valtion verkon virtaa, oli vaarallista tai ei.
 
Myös amiscorollojen signaali-kohinasuhde on varmasti olennaisesti parempi tuolla kuvaamallasi metodilla.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
spedu ray
02.02.2012 20:38:55 (muokattu 02.02.2012 20:40:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää mietin, onko virtapiuhan ja signaalipiuhan työntäminen suojasukan läpi niin iso homma, että siihen tarvii ns. ammattimiehen - tai onko sähläämistä keikalla ihan ratkaisevasti vähemmän siinä vaiheessa jos kaksi piuhaa niputetaan sukkaan - mutta ei kai siinä mitään: jos se helpottaa elämää, loistojuttu. Mulla raja kulki siinä, että kun rupesin käyttämään myös efektilooppia, eli kun piuhojen määrä kasvoi kahdesta (kitarapiuha+kanavanvaihtaja) neljään, halusin niputtaa piuhat siistiksi "käärmeeksi".
 
Eihän se ole ei, mutta kun oli tilanne, jossa piti päivittää siihen pitkään virtajohtoon ja plugipiuhaan, niin päätin hoitaa asian näin. Pelkkä laadukas 10m plugipiuha (normi- ja L-plugeilla) maksaa kaupassa 40-70e, 10m virtapiuha kenties kympin plus kaikki postit. Plus kaikki lisähilppeet. Kuten sanottua, rahallista tappiota ei käytännössä tullut.
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
Jucciz
02.02.2012 20:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spedu ray: Eihän se ole ei, mutta kun oli tilanne, jossa piti päivittää siihen pitkään virtajohtoon ja plugipiuhaan, niin päätin hoitaa asian näin. Pelkkä laadukas 10m plugipiuha (normi- ja L-plugeilla) maksaa kaupassa 40-70e, 10m virtapiuha kenties kympin plus kaikki postit. Plus kaikki lisähilppeet. Kuten sanottua, rahallista tappiota ei käytännössä tullut.
 
Sittenhän tilanne on mitä mainioin. Kippis ja rokki soimaan! :)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
spedu ray
02.02.2012 21:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sittenhän tilanne on mitä mainioin. Kippis ja rokki soimaan! :)
 
Näin! :) Toki hyöty on todella huomattava useamman piuhan kanssa.
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «