Aihe: PRS vai Gibson?
1 2 3 4 5 6 7
ReBeat
02.02.2012 16:41:35

p130
02.02.2012 17:20:54

oamkbonor: PRSn lukkovirittimet pitävät kyllä vireen kuin tauti.

Jos osaa laittaa kielet oikein, on lukkovirittimien vaikutus vireen pitoon on aika minimaalinen, vaikka olisi Jeesuksen virittimet. Suurin hytöty on kielten vaihdon nopeutuminen. Satula kanittaa kitarassa kuin kitarassa jos lyödään paksummat kielet kuin mille se on tehty ja tarkoitettu. Tehdaskieliä vastaavalla setilla ongelmia ei pitäisi tai saisi olla. Jos on, on kyse ehdottomasti huonosta viimeistelystä ja laadusta.

Uutta (vähänkään arvokkaampaa) kitaraa jos on ostamassa, pitäisi mukaan saada tingattua säätö '"omalle" kielisetille. Satula on siitä jännä juttu, että se on erittäin kriittinen vireelle, mutta sitä ei voi tehdä yleispäteväksi. sen saa paksulle setille sopivaksi viilaamalla tai se kuluu sopivaksi vuosien saatossa. Kaikille seteille riittävän leveät urat tulkittaisiin mnetissä ja muilla foorumeilla äkkiä huonoksi viimeistelyksi.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Mikko L
02.02.2012 22:45:37

Tästä nyt voidaan kiistellä vaikka hautaan asti. Gibson miehet sanoo "Gibson sen olla pitää" ja ne jotka oikeasti tietää sanoo että "PRS". :D Kävikö ilmi että olen PRS-mies?

Ihan vakavissaan puhuttuna SE PRS:ien laatu on heikompi kuin jenkki PRS kitaroiden, mutta sanoisin että silti SE laatu pieksää Gibsonin laadun. Aloitetaan vaikka siitä että yksikään Gibson ei pysy vireessä stockina. SE:ssä on ehkä vähän samaa vikaa.

Minun mielestäni ehdottomasti paras vaihtoehto olisi jenkkiläinen SC PRS ja itse ehkä ottaisin tremoloversion vielä. Lähinnä soundisyistä... ei vingutusten tai vongutusten takia.

Gibsonissa ei ole tosiaan hirveenä yläpäätä että vahvistimesta saa nostaa sitä trebleä aika paljon... se on joidenkin mielestä hyvä asia. Minun mielestäni siinä korostuu vähän huonojakin ylä-ääniä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Wradlin
02.02.2012 23:02:35
Mikko L: Aloitetaan vaikka siitä että yksikään Gibson ei pysy vireessä stockina.

Tälle löytyy taatusti vahva henkilökohtainen tieto ja kokemus? Pakko kyllä nostaa hattua.
Dominaattori
02.02.2012 23:20:26 (muokattu 02.02.2012 23:51:21)
E: Ei mitään
Örp
Jucciz
03.02.2012 00:16:35
Mikko L: Tästä nyt voidaan kiistellä vaikka hautaan asti. Gibson miehet sanoo "Gibson sen olla pitää" ja ne jotka oikeasti tietää sanoo että "PRS". :D

Axe FX -miehet puolestaan näyttävät sanovan, että Axe FX on maailman paras - ja sen jälkeen ne pistääkin Axe FX:n torille. Kai sentään vielä käytät Axen deodoranttia ja suihkugeeliä?

sanoisin että silti SE laatu pieksää Gibsonin laadun

Tarkoittaako laatu tässä Studiota tai vaikkapa faded-viimeisteltyä muutaman sadan euron Les Paulia vaiko useamman tonnin Custom Shop -kitaraa? Käsite "Gibsonin laatu" on yhtä hämärä kuin käsityksesi kyseisen firman tuotteista.

Aloitetaan vaikka siitä että yksikään Gibson ei pysy vireessä stockina.

Aloitetaan ennemmin siitä, että mikään kitara ei pysy vireessä stockina tai käytettynä, jos niinkin pieni tyhmä asia kuin satula on viilattu väärän paksuisille kielille. Ja sitten taas toisaalta: jos satula on kondiksesssa, yleensä 500 ja 5000 euron kitaroiden vireenpitävyydessä ei ole merkittäviä eroja.

Gibsonissa ei ole tosiaan hirveenä yläpäätä että vahvistimesta saa nostaa sitä trebleä aika paljon... se on joidenkin mielestä hyvä asia. Minun mielestäni siinä korostuu vähän huonojakin ylä-ääniä.

Tämäkin kommentti kertoo enemmän perehtymisestäsi Gibson-kitaroihin kuin itse kitaroista. Esimerkiksi se, että soundi on paksu, ei tarkoita sitä, etteikö siinä olisi yläpäätä. Tai sitten on tosiaankin tapahtunut niin, että mulle on päätynyt aina suhteellisen kirkas- ja heleäsoundisia Gibsoneita ja sulle on jostain syystä puolestaan ajautuneet ne tumpuimmat - kaiken lisäksi pari vuotta vanhoilla kielillä ja tummasoundisimmilla jälkiasennusmikeillä mitä vaan kaupasta saa.

Jos et vielä ymmärtänyt vinkkiä, lainaan tähän loppuun Juice Leskistä kappaleesta Oulunkylä/Åggelby: "Kun asioihin perehtyy niin hyvin harvoin erehtyy."

Ja jos on perehtynyt sen verran kuin sinä näytät olevan, kannattaisi ennemmin olla jakamatta noin järjetöntä disinformaatiota. Hyvänen aika, joku tietämätön saattaa pian luulla, että asiat oikeasti ovat niinkuin tuossa yllä kirjoitit.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mikko L
03.02.2012 00:46:30

Wradlin: Tälle löytyy taatusti vahva henkilökohtainen tieto ja kokemus? Pakko kyllä nostaa hattua.

Se on mielestäni ihan yleistietoa kitaramaailmassa että useimmat Les Paulit jopa Gibsonin tehtaalta ei meinaa pitää virettä. Varsinkin se klassinen G-kieli ei pysy vireessä. Aika monet vaihtaa virittimet. Siitä asiasta löytyy paljon keskustelua vaikka Gibson-foorumeiltakin. Tämä ongelma oli yksi syistä miksi Gibson teki sen robottiautomaattivirekitaran.

Olen omistanut pari Gibsonia joista toinen oli Standard Les Paul josta sain maksaa kolmisen tonnia. Keikalla piti virittää joka kappaleen välissä ja itse olen vielä sellainen henkilö joka osaa itse säätää kitaran niin että vireet pysyy.

Minulla on ollut huonoja kokemuksia. Muilla voi olla parempia.
Mikko L
03.02.2012 01:06:06

No huhhuh... en edes muista sinua, mutta on kiva tietää että olen ollut olennainen osa sinun elämääsi. Axe-Fx on off-topic, mutta ihan tiedoksesi niin olen Axe-II jonossa, jonka lisäksi omistan kaksi erittäin laadukasta putkivahvistinta. Antakoon se sinulle mielenrauhan, koska sinä tiedät mikä on parasta minulle.

Ihan rehellisesti suosittelen että jos mietityttää että kumpi kannattaa ottaa niin mene liikkeeseen ja kokeile kumpaakin kitaraa. Fakta kuitenkin on että PRS ei kuulosta täsmälleen Gibsonilta. Sama toisin päin: Gibson ei kuulosta PRS:ltä.

Soundit on kuitenkin melko erilaiset. Tässä ihan hyvä video osoittamaan sen eron: http://www.youtube.com/watch?v=6TTRLtdhEos

PRS Custom sarja kuulostaa kuitenkin meeeelko samalta kuin Gibson jos tonenappia pyörittää vähän alaspäin. Kuitenkin yleisimmin kitaristit on vähän "kekejä" ja kaikki napit pitää olla kitarassa kympillä. On olemassa syy miksi se tone pot on olemassa. :)

Minun mielipiteeni plussat ja miinukset:

Gibson:
+se on gibson = ihmiset arvostaa... itsekin arvostaa
+arvo pysyy
+muhkea soundi
+vintage virittimet, satulat yms = mahdollisesti vireongelmia
-painaa todella paljon
-ei saa kovin kirkkaita clean-soundeja
-paksu kaula
-kallis

PRS:
+arvo pysyy
+erittäin monipuoliset soundit: voi kuulostaa gibsonilta, fenderilta mutta ennen kaikkea prs:ltä
+kitara on kevyt
+kaula on ohuempi kuin les paulissa
+lukkotunerit = pysyy hyvin vireessä
-kallis
-joidenkin mielestä erikoisen näköinen
-ei niin tunnettu kitaravalmistaja kuin gibson

Tuossa on siis mitä MINÄ ajattelen näistä ja olen omistanut kumpaakin merkkiä samanaikaisesti. Päätin sitten myydä Standardin pois vaikka oli hyvää vuosikertaa 2002, koska se vain pölyttyi kitaratelineessä.

Mutta edelleenkin käy testaamassa liikkeessä SEISOEN kumpi kitara on parempi. Siinä se henkilökohtainen ergonomiakin paljastuu. Gibson ei itsellä ollut ainakaan kovin miellyttävä keikkakitarana.
Sakmongkol
03.02.2012 01:19:53
Mikko L: ja itse olen vielä sellainen henkilö joka osaa itse säätää kitaran niin että vireet pysyy.

Jotenkin tää ei nyt kuulosta uskottavalta.
p130
03.02.2012 08:19:01 (muokattu 03.02.2012 11:07:44)

Mikko L: Olen omistanut pari Gibsonia joista toinen oli Standard Les Paul josta sain maksaa kolmisen tonnia.

Kuka täysjärkinen maksaisi normiStandardista kolme tonnia...? Ok, Olihan Lurkmanin listahinnat kalleimman taalan aikoihin jotain sinne päin. Et sen vertaa vaivautunut testaamaan, että ongelmat olisivat tulleet esille. Rahat tiskiin vaan Gibsonin kiilto silmissä.

Keikalla piti virittää joka kappaleen välissä ja itse olen vielä sellainen henkilö joka osaa itse säätää kitaran niin että vireet pysyy.

Jäit kiinni valheesta. Kumpi ei pidä paikkaansa?

Edit: Ei kannata koskaan heittää toivoa siitä "hyvästä yksilöstä": http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=595227
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Jankku
03.02.2012 13:31:27 (muokattu 03.02.2012 13:38:13)
Täytyy sekä Gibsoneita että PRSiä omistaneena sanoa, että molempi parempi ;)
Mulle on ollu Gibbonien (sekä standard että studio) kanssa aina vireongelmia. Vaikka oon niitä kiikutellu osaaville kitaranrakentajille huoltoon. Satulan vaihdolla yleensä selvitty. Virittimiä en oo alkanut vaihtelemaan, koska olen neuroottinen ja viritän kepin aina keikalla, kun on sopiva rako.

PRSien kanssa ei ole vireonglemia juurikaan ollut (pari customia omistaneena). Ennenvanhaan jaksoin sitä vielä päivitelläkkin, vaikka se oli lojunut keikkabussissa -15 asteessa kokopäivän, niin silti se oli vireessä kun sen laukusta otti. Nykyään siihen on jo tottunut että se pitä vireen erinomaisesti ;)

Omasta mielestä PRS on monipuolisempi kitara, mutta Gibson on Gibson. Mulla on pakko olla molemmat :) Mutta jos haluaa Gibson soundin ja mojon, ostaa Gibsonin. Jos haluaa luotettavan, mutta ehkä persoonattomamman jokapaikanhöylän, ostaa PRSn.
Lama-ajan blues...
Wradlin
03.02.2012 13:44:08 (muokattu 03.02.2012 13:44:33)
Mikko L: Se on mielestäni ihan yleistietoa kitaramaailmassa että useimmat Les Paulit jopa Gibsonin tehtaalta ei meinaa pitää virettä. Varsinkin se klassinen G-kieli ei pysy vireessä. Aika monet vaihtaa virittimet. Siitä asiasta löytyy paljon keskustelua vaikka Gibson-foorumeiltakin. Tämä ongelma oli yksi syistä miksi Gibson teki sen robottiautomaattivirekitaran.

Olen omistanut pari Gibsonia joista toinen oli Standard Les Paul josta sain maksaa kolmisen tonnia. Keikalla piti virittää joka kappaleen välissä ja itse olen vielä sellainen henkilö joka osaa itse säätää kitaran niin että vireet pysyy.

Minulla on ollut huonoja kokemuksia. Muilla voi olla parempia.

Jaa, no minun mielestäni se ei ole yleistietoa kitaramaailmassa. Tai en ole ainakaan kuullut. Ja kuten täälläkin on puhuttu, vireongelmat johtuvat useimmiten juurikin satulasta eivätkä itse virittimistä. Vireen pitävät virittimet saa parilla kympillä, ja ne kyllä toimivat jos vain satula, talla yms. ovat kunnossa.

Sulla on varmaan ollut vain huono tuuri, sehän on täysin mahdollista.

E: Mutta tuo virittäminen joka kappaleen jälkeen kuulostaa kyllä jo uskomattomalta.
Mikko L
03.02.2012 16:36:02

Ei nyt jotenkin kiinnosta alkaa uskottelemaan m.netin väelle mun uskottavuutta kun se ei ole ketjun keskeinen teema. Keskusteluforumin tarkoitus on se että ihmiset jakaa kokemuksia. Minun kokemukset ovat nämä ja kerron ne rehellisesti. Jos ne on ristiriidassa jonkinsortin uskonnollisen suuntauksen kanssa niin se ei ole minun huoleni.
Jucciz
03.02.2012 16:47:57
Mikko L: Ei nyt jotenkin kiinnosta alkaa uskottelemaan m.netin väelle mun uskottavuutta kun se ei ole ketjun keskeinen teema.

Voin kertoa, että monien mielestä, mitä tulee sun uskottavuuteen:
http://www.youtube.com/watch?featur … _detailpage&v=Lp1iXKERE-Y#t=56s

Keskusteluforumin tarkoitus on se että ihmiset jakaa kokemuksia.

Toki kokemuksia saa ja pitääkin jakaa, mutta niiden pohjalta tehdyt yleistykset ovat ihan toinen asia - etenkin kun täällä on kavereita, jotka ovat kenties soittaneet noin sata kertaa useampaa Gibsonia (ja myös PRS:ää) kuin sinä.

Minun kokemukset ovat nämä ja kerron ne rehellisesti. Jos ne on ristiriidassa jonkinsortin uskonnollisen suuntauksen kanssa niin se ei ole minun huoleni.

Lähinnä ne ovat ristiriidassa terveen järjen, historian ja aika lailla kaikkien muiden ihmisten kokemuksien kanssa. Mutta okei, sä olet se, joka osaa säätää kitaran niin, että se soi vireisesti.

Vielä pari pyyntöä:
Kerrotko vielä, mikä se kaulaprofiili on, joka on siis kaikissa Gibsonin kitaroissa. Kerrotko myös sen tarkan painon, minkä painoisia kaikki Gibsonit ovat. Lopuksi haluaisin vielä saada ääniesimerkit "Gibson-soundista" ja "Fender-soundista" - luonnollisesti PRS:llä soitettuna.

Ei muuta, kiitos ja mukavaa viikonloppua.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
veerveer
03.02.2012 17:27:33
Tacktack. Mielipide asioilla ja kokemuksillahan täällä pelataan, joten kitaraa vaan testaukseen. Ja pitää tosiaan muistaa soitella seistenkin, eipä olisi heti tullut mieleen. Lienee testauspenkki aikas mukavan pehmeä...
Ja tosiaan luotettavaa kitaraahan sitä aina haluis, en sitten tiedä että kuinka persoonaton PRS sitten on, noh ehkä värikäs persoonani auttaa tasapainottamaan.
Jankku
03.02.2012 18:05:17
veerveer: Tacktack. Mielipide asioilla ja kokemuksillahan täällä pelataan, joten kitaraa vaan testaukseen. Ja pitää tosiaan muistaa soitella seistenkin, eipä olisi heti tullut mieleen. Lienee testauspenkki aikas mukavan pehmeä...
Ja tosiaan luotettavaa kitaraahan sitä aina haluis, en sitten tiedä että kuinka persoonaton PRS sitten on, noh ehkä värikäs persoonani auttaa tasapainottamaan.

Heh :) Näin se valitettavasti menee, että vain itse testaamalla sen "oikean" lankun voi löytää. Ei näitten "merkkipuristien" kannata antaa liikaa vaikutta mielipiteeseen, vaan tehä ne omat päätelmät testailemalla.

Kuuntele mitä sydän sanoo ;)
Lama-ajan blues...
tommi m
03.02.2012 18:20:05
Jankku: Heh :) Näin se valitettavasti menee, että vain itse testaamalla sen "oikean" lankun voi löytää. Ei näitten "merkkipuristien" kannata antaa liikaa vaikutta mielipiteeseen, vaan tehä ne omat päätelmät testailemalla.

Kuuntele mitä sydän sanoo ;)

Ei mene. Itse ainakin halusin gibsonin, ja opettelin soittamaan sillä.

Ja muuten suurin osa tunnetuista kitaristeista on sitte näitä g ja f uskovaisia?
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
Wradlin
03.02.2012 18:21:58
tommi m: Ja muuten suurin osa tunnetuista kitaristeista on sitte näitä g ja f uskovaisia?

Joo mutta eihän ne mistään mitään tiedä kun ei siellä lavalla huomaa soittimen vikoja. Sängyn reunalla istuessa on paljon helpompaa tutkia ja valittaa.
oiva tumpeloinen
03.02.2012 18:22:53
Wradlin: Joo mutta eihän ne mistään mitään tiedä kun ei siellä lavalla huomaa soittimen vikoja. Sängyn reunalla istuessa on paljon helpompaa tutkia ja valittaa.

Sä olet ainakin huomannut, että Gibson on paras. Muut merkit pääse lähellekään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)