Aihe: Ongelma kitaran kielissä
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Lancelot
02.02.2012 15:14:15
Kyllähän tässä aiheessa on ihan asiaakin ollut, ehkä tästä vaan lähettiin turhan ahnaasti ilmaiseen omia mieltymyksiä ja siitä muu jengi alkoi hyppiin seinille. Se että mennään henkilökohtaisuuksiin kuten esim. soittotaidon arvosteluun jne. on aikas noloa.
jii.haanpaa
02.02.2012 15:25:03
Sakmongkol: Minun käsittääkseni tuohon jousien säätämiseen ei varsinaisesti kuulu se missä keskinäisessä suhteessa kielien jännitykset ovat, vaan pelkästään setin kokonaisjännitys. Vai olenko kovasti väärässä?

En mä tiedä miten muut tekee, mutta ainakin tämä säätää straton jouset "vinoon", joko ruuvarilla tai jousia vaihtelemalla, esim 10-52 settiä käyttäessäni. Ei kai tallan kelluvuutta muuten tasaiseksi saa?
Sakmongkol
02.02.2012 15:29:48
jii.haanpaa: En mä tiedä miten muut tekee, mutta ainakin tämä säätää straton jouset "vinoon", joko ruuvarilla tai jousia vaihtelemalla, esim 10-52 settiä käyttäessäni. Ei kai tallan kelluvuutta muuten tasaiseksi saa?

Minun järkeni sanoo että tallassa on kaks pistettä siellä reunoilla, esim. semmoset tolpat tai kuudesta ruuvista kaks reunimmaista, joiden varassa talla keikkuu. Ne jouset kun on enemmän tai vähemmän niiden pisteiden välissä niin ei sen pitäisi vaikuttaa miltä puolelta ne vetää enemmän, tallaa kiinnostaa vaan kokonaisveto.

Olen itsekin kyllä yrittänyt säätää niitä vinoon kun jollain videolla niin neuvottiin mutta ei se mun mielestä vaikuttanut mitenkään.
0101978
02.02.2012 15:45:05
Sakmongkol: Minun järkeni sanoo että tallassa on kaks pistettä siellä reunoilla, esim. semmoset tolpat tai kuudesta ruuvista kaks reunimmaista, joiden varassa talla keikkuu. Ne jouset kun on enemmän tai vähemmän niiden pisteiden välissä niin ei sen pitäisi vaikuttaa miltä puolelta ne vetää enemmän, tallaa kiinnostaa vaan kokonaisveto.

Olen itsekin kyllä yrittänyt säätää niitä vinoon kun jollain videolla niin neuvottiin mutta ei se mun mielestä vaikuttanut mitenkään.

Jos talla on kuudella ruuvilla kiinni, niin oikein asennettuna se on kaikkien kuuden varassa myös. Eri asia jos joku ei ole osannut porata reikiä suoraan.

Itse en ole myöskään huomannut kovin eroja siinä, onko jouset suorassa vaiko vinossa.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
McNulty
02.02.2012 16:08:08 (muokattu 02.02.2012 16:13:51)
Sakmongkol: Minun käsittääkseni tuohon jousien säätämiseen ei varsinaisesti kuulu se missä keskinäisessä suhteessa kielien jännitykset ovat, vaan pelkästään setin kokonaisjännitys. Vai olenko kovasti väärässä?

Mutta jos me oletetaan että E-kieli vetää 12kg voimalla ja e-kieli 7kg voimalla, niin kyllähän tuolloin tallalle aiheutuu tallablokista huolimatta epätasainen veto. Etenkin vibratalla joka on kahden ankkuritapin varassa.

Mä rupesin tämän aiheen tiimoilta miettimään sellaista vaihtoehtoa, että jokaisen kielen jännitys ja veto olisikin identtinen.

Eli esim. näin: E (8kg), A (8kg), D (8kg), G (8kg), H/B (8kg) ja e (8kg). Tai ainakin mahdollisimman lähelle identtinen keskenään. Silloin sekä kaulaan että tallaan kohdistuisi tasainen jännitys ja veto. Kaularauta saa olla kivasti keskellä. Samoin kai voisi sijoittaa 3kpl jousia tallablokin reunoihin ja keskelle.

Miksi siis lineaarisesti kasvava jännite on optimaalinen, eikä esim. tällainen kielten aiheuttama "tasavoima"?

Koska noinhan sen pitäisi olla jos me halutaan fys./mat. ratkaisutavoilla ja kaavoilla optimaalinen lopputulos. Sen sijaan, tuo lineaarinen/progressiivisesti kasvava kielten vetovoima viittaisi nimenomaan empiiriseen tulokseen, jossa saadaan tatsiltaan ja fiilikseltään paras kielisetti. Näin minä ainakin koen tuon asian. Ja kyllä, voin aivan hyvin olla absoluuttisen väärässä tämän asian kanssa. Siksi käytössäni on edelleen 10-46 :)

Edith: Asiasta kolmanteen, tämä oli ihan mielenkiintoinen sivu myös kitarankieliä ja aihetta sivuten: http://www.noyceguitars.com/Technotes/Articles/T3.html
If you ain't first, you're last!
ReBeat
02.02.2012 17:18:52

jii.haanpaa: Jaa, omissa kitaroissani tuon vaikutus on aivan selvä. Ehkäpä ero ei ole niin selvä ohuemmalla ja/tai "tasapainoisemmilla" kieliseteillä. 10-52-settiä olen käyttänyt juurikin 2-tolppastratossa. Vintage-tallaisessa mulla on 10-46 tai 11-48 ja silloin "ongelmaa" ei ole tai se on niin pieni, ettei jaksa vaivata. Tiedä sitten johtuuko tuo tallarakenteesta vai kieliseteistä.

Itse johdattelin juuri päähäni tälläisen teorian:
Jos tallan "veitset" tai tolpan urat on micro-tasolla jotenkin kuluneet, niin silloin jonkinasteisella sivuttaisvedolla voi olla keinuvuuteen ja vastakappaleiden keskinäiseen asemoitumiseen jotain merkitystä. Siellä voi tapahtua silloin "hakeutumista" enemmän kuin yhdellä akselilla. Täysin ehjillä, kulumattomilla osilla ei merkitystä voi olla, koska koko systeemissä on mahdollisuus pelkälle yhdensuuntaiselle asemoitumiselle.
jii.haanpaa
02.02.2012 18:45:36
ReBeat: Itse johdattelin juuri päähäni tälläisen teorian:
Jos tallan "veitset" tai tolpan urat on micro-tasolla jotenkin kuluneet, niin silloin jonkinasteisella sivuttaisvedolla voi olla keinuvuuteen ja vastakappaleiden keskinäiseen asemoitumiseen jotain merkitystä. Siellä voi tapahtua silloin "hakeutumista" enemmän kuin yhdellä akselilla. Täysin ehjillä, kulumattomilla osilla ei merkitystä voi olla, koska koko systeemissä on mahdollisuus pelkälle yhdensuuntaiselle asemoitumiselle.

Erittäin potentiaalinen teoria. Ko. kitara käy jo kolmattakymmentä. Tai sitten fenderi käytti kahekskeetyhekskeetluvulla tallamateriaalina jotain tinapeltiä. Noh, mutta samapa tuo, kun on yhdellä ruuvarin tönäisyllä korjattavissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)