Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaappi synalle?
1
JereToikka
01.02.2012 21:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko synistillä/koskettimistilla mitään syytä hankkia kaappi itselleen? Ite mietin vaa et tyylii kotikäyttöön jos jammailee johonki soundtrackiin ja sit reeniksel et saa kuulumaan.
Mutta onko kaappi koskaan tarpeellinen? Miten hyvin pärjää ilman?
 
1. Kor 10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. - Tätä käskyä yrittäen musiikissa soveltaa.
pekka montin
01.02.2012 22:05:19 (muokattu 01.02.2012 22:06:02)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jt_voittaja: Onko synistillä/koskettimistilla mitään syytä hankkia kaappi itselleen? Ite mietin vaa et tyylii kotikäyttöön jos jammailee johonki soundtrackiin ja sit reeniksel et saa kuulumaan.
Mutta onko kaappi koskaan tarpeellinen? Miten hyvin pärjää ilman?

 
Roland tekee hyviä, mutta kalliita. Itse otin riskin ja kokeilin tätä:
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_k3000fx.htm
 
Hinta ja laatusuhteeltaan paras mitä on uutena markkinoilla. Tehoa ja efektejä on + 3 vuoden takuu. Ei huono valinta ollenkaan ja moni rumpali käyttää tuota myös keikoilla monitoreinaan. Toki, onhan Roland sitten ihan ykkönen mutta hintaa vastaavanlaisesta saa maksaa kaksi kertaa enemmän kuin Behringeristä. Oma Behu toiminut täysin moitteetta ja sen sisällä on myös aika hyviä efektejä mitä voi hyödyntää. Koti ja reenikäyttöön toimii vallan mainiosti.
 
Netissä lisää tietoa.
 
Quru
01.02.2012 22:27:41 (muokattu 01.02.2012 22:27:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotona homma itselläni hoituu studiomonitoreiden kautta, treeniksellä PA:n kautta. Eli jos bändillä on laulaja ja laulukamat hallussa niin sieltä kautta vaan tuuttaamaan. Keikalla olisi kyllä näppärä jos olisi joku oma mökämasiina monitorointia varten. Ns. pizzerian nurkissa harvemmin liikenee omaa monitoria kiipparistille talon puolesta.
 
Kakka roiskusi.
Thothmes
02.02.2012 00:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole itse kaappia kaivannut missään tilanteessa. Treeniksellä soitan mikserin läpi PA:sta ja kotona kuulokkeilla tai irtokaiuttimilla, joita saa joka tasoisena.
 
Ainut mikä himottaisi olisi hankkia joku putkicombo syntikan perään tuomaan henkeä ja murinaa, mutta en ole viitsinyt (eli raaskinut). Pianot ja urut yms hoituvat paremmin ilman, koska treeniksellä on perushyvä PA ja kotona tosiaan homma hoituu muilla keinoin. Parissa erityistapauksessa olen soittanut jollain tutuntutun kitaracombolla, jos on pakko.
 
ppcw
02.02.2012 08:01:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin treeneissä pitkään laulukamojen kautta mutta näen ongelmiakin siinä tavassa. Laulukaapit ovat tyypillisesti kaukana kosketinsoittajan korvasta joten volaa saattaa pitää laittaa lisää, toisaalta kitaristilla on vain yksi tötterö lähellä itseään joka vielä suuntaa vain yhteen suuntaan. Tavallisilla kiippareilla olen pitkään käyttänyt tällaista
 
http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … o&cPath=3_43_45_47&products_id=1335
 
Mökää riittää kohtuullisesti ellei nyt ihan kosmiset volyymit ole kyseessä ja balanssi on parempi kun kiipparit eivät jyrää kahdesta kaiuttimesta. Laite on kevyt roudata ja keikalla paras kaveri, aina mukana koska ikinä ei voi tietää minkälainen monitorointi keikalla on, onko ollenkaan vai kuuluuko kaiuttimista Remu-termein vain pierujen pärinää.
 
Varmasti on koulukunta että laulukamoja on parempi käyttää, mutta itselläni on ollut suunnattomasti parempi mieli oman kaiuttimen kanssa, sitä voi hienosäätää helposti tarpeen mukaan treenien aikana.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
tipi2112
02.02.2012 08:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Mustakorppea, mä en ole pitkään aikaan enää ollut treeneissä ja varsinkaan keikalla ilman omaa monitoria. Itse käytän Yamahan pientä aktiivikajaria (jotain tuollaista kuin MSR400) johon saan signaalin mukavasti oman pikkumikserin kautta. Onpa se monitorin volyyminappulakin sitten lähellä. Homma toimii kuin buikki ja lavamiksaajat on ollut tyytyväisiä ;-)
 
Bronks
02.02.2012 09:04:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekka montin: Roland tekee hyviä, mutta kalliita. - - Toki, onhan Roland sitten ihan ykkönen.
 
Ei, ei ja ei.
 
Mitään kokemusta ei ole tuosta Altosta, mutta kuulemattakin uskon, että on parempi kuin boksimaisen saundin tuottava Roland. Mulla on ollu sekä 350 että 550, enkä saanut omaan korvaan miellyttävää saundia ulos. Etenkin pianosaundi kuulosti siltä, kuin olisi vanhassa puhelinkioskissa soittanut.
 
Täyteläisemmän saundin saa ihan PA-kaiuttimesta. Semmoisen voi ostaa itelle kiipparimonitoriksi, niin pölisee mukavasti. Itse olen ollut kovin tyytyväinen QSC K-10:een, johon vaihdoin Rollen.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
tipi2112
02.02.2012 09:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on myös Rolandin KC 500 ja sen soundaa mulle taas perhanan hyvältä. Varsinkin urun tykittäminen sen läpi on saanut bändikavereilta kiitoksia siitä että kerrankin urku (Voce micro B II + H&K Rotosphere) soundaa siltä miltä pitääkin.
Tuollaisen 40 kg:n kuution roudaaminen keikalle taas ei olikein miellytä, siksi olen päätynyt siihen Yammun pikku PA kaappiin.
 
ngo
02.02.2012 10:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ongelmana on laatikkomaisen kumiseva ja ontto ääni, kannattaa ennen kaapin heivaamista roviolle täyttää se lumpulla tai muusta raskaasta kankaasta leikatuilla suikaleilla. Vaahtomuovi/puuvilla jne ei auta lainkaan koska on liian kevyttä.
 
Kumina syntyy siitä kun ääni kimpoilee kotelon kovissa mdf/lastulevyseinissä, eikä kovinkaan monessa kaapissa ole lisätty mitään kotelon sisään vaimennusmateriaaliksi.
 
Bassoääniin tuo ei vaikuta, sillä niissä on tarpeeksi energiaa puskea itsensä kangaskerrosten läpi ja kimpoilla edelleen ympäriinsä (ja jos kotelon suunnittelu on huono ei sille voi mitään), mutta kaikista ärsyttävämpiä ovat kumisevat keskiäänet jotka tekevät äänestä epäselvän ja juuri näihin raskaat lumput auttavat koska valtaosa äänen energiasta menee niiden liikutteluun.
 
Soundihan tuossa muuttuu alkuperäisestä, mutta itse olen "parantanut" tällä keinoin kaikki omat kumisevat kaiuttimet (mm. Voxin pienen kitaravahvarin jota syytettiin kaikissa arvosteluissa laatikkomaisesta soundista).
 
Bronks
02.02.2012 12:34:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ngo: Jos ongelmana on laatikkomaisen kumiseva ja ontto ääni, kannattaa ennen kaapin heivaamista roviolle täyttää se lumpulla tai muusta raskaasta kankaasta leikatuilla suikaleilla. Vaahtomuovi/puuvilla jne ei auta lainkaan koska on liian kevyttä.
 
Voipa olla noinkin. Musta kyllä siinä on jotain lähtökohtaisesti pielessä, jos hyvän kiipparisaundin saamiseksi kiipparimonitoriksi tarkoitetusta vehkeestä tarvitaan liimaa, saksia ja askarteluvälineitä. Mun nykyiseen PA-kaappiin ei ole tarvinnu tehdä mitään jippoja, ja toistaa sen kaikkein ongelmallisimmankin - siis pianosaundin - moitteettomasti.
 
Ja tipi, kyllä urun (tai vocen saundin) varmasti saakin toistettua ihan uskottavasti Rollen läpi. Pianoa se ei toista kuin tyydyttävästi. Kuten sanottu, melkein mikä tahansa kelvolleseksi osoittautunut PA-kaiutin hakkaa KC-sarjalaiset siinä. (880-mallista ei ole kokemusta).
 
Don't take me serious, I'm just playing.
maza
03.02.2012 08:23:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaappi on ihan hyvä, jos haluaa synan pois nurkista pyörimästä... ehe ehe, anteeksi.
 
Mulla on ollut RCF 310A jo viitisen vuotta henkilökohtaisena monitorina ja se on kyllä oivallinen vehje. Hinnaltaan tuon Alton kanssa samaa luokkaa, mutta kevyempi roudata. Tuosta on nykyään myös uudempi malli, 410A, joka on vielä tätäkin kevyempi.
 
Tällainen (tai pari) toimii hienosti myös pikkukeikan PA:na. Äänenlaatu on useimpiin kuulemiini PA-vehkeisiin verrattuna todella hifi. Ja meteliä piisaa reilusti. Teholukemien tuijottelussa ei juuri ole järkeä, mutta mainittakoon nyt että olikohan se 300 wattia bassolle ja 50 wattia pillille - ja elementitkin taitaa olla aika herkät.
 
Kaveriksi sitten pikkumikseri, jos tarvis on saada useampi signaalilähde kiinni. Saattoi tosin olla, että tuossa uudemmassa mallissa saikin.
A100
03.02.2012 13:53:28 (muokattu 03.02.2012 13:56:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä kanssa ääni pikku-aktiivikaapeille (+ pikku-mikserille). Yllättävänkin pitkään jaksoin taistella ilman, oli monenlaista viritystä ennen näitä (kitaracomboja, trankkua sekä täysputki), mutta tällainen pikkusetti toimii todella hyvin:
- dB Technologiesin Opera 410D -pari (127 dB, kevyet 10 kg/kpl)
- Mackien vanha pomminvarma 1402 VLZ Pro
 
jyrkkä ehkä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «