Aihe: Ongelma kitaran kielissä
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
jii.haanpaa
01.02.2012 21:41:19
McNulty: ...Mutta jottei homma mene pelkäksi perseilyksi, niin minä tuon pöytään myös ratkaisun niille jotka etsivät 9-50 settiä. Olkaa hyvät:
http://schneidermusik.de/shop1/prod … tegories/1/page/4/products_id/10409

Mutta kun nuissakin on nuo ohuet kielet nuin perverssit. Itse kaipaisin, tai siis en hemmetissä kaipaa, vaan piruuttani/mielenkiinnosta voisin kokeilla tuota Saken tarjoamaa settiä JEM-sivulta. Se on jokseenkin lähellä näitä perinteisiä 10-46 ja 11-49 -settejä, joilla nykyään soittelen. Pauleissa mulla on varastoteknisistä syistä 10-52:t. Eli jos löytyisi 10-setin punomattomat ja 11-49:n punotut kielet, niin mahtollisesti voisi olla mieleen.

Toisaalta näillä räpylöillä on aika sama millä kielillä lahjattomuuttaan toteuttaa.
Sakmongkol
01.02.2012 21:44:57
McNulty: Siis se Rammsteinin kitaristin sigu-setti? Mikä siinä on epäilyttävää?

Se että miksi noiden fiksujen settien pitää olla jonkun nimikkosettejä? Kertooko se siitä että nuo harvat artistit ovat tarpeeksi fiksuja hankkiakseen fiksuja settejä ja saavat siitä hyvästä nimensä pakettiin, kun loput tyhmät soittelevat standardiseteillä? Minusta kertoo, mutta toivoisin vielä että fiksuja settejä voitaisiin myydä ihan standarditavarana ilman kenenkään nimeä.

Ei mua hämää Les Paulin nimi muutaman kitaran lavassa... vielä vähempi joku printti roskikseen heitettävässä pahviboksissa :)

Kyllä mua hämää. Kitaran lavassa saa olla korkeintaan soitinrakentajan tai insinöörin nimi. Soittajan saa olla jos on soittaja vasta toissijaisesti, paitsi jos soittaja on soittimen omistaja itse.
the-Antero
01.02.2012 21:50:04

http://www.roadrunnerrecords.com/bl … ?mode=Article&newsitemID=167228

Epäilyttävä kynä. En osta. Onkohan edes optimoitu parasta mahdollista kirjoitustatsia varten...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
McNulty
01.02.2012 21:53:23
jii.haanpaa: Toisaalta näillä räpylöillä on aika sama millä kielillä lahjattomuuttaan toteuttaa.

Mulla on ihan sama.

Toisaalta, jos on paljon keikkaileva ja levyttävä muusikko, niin monesti myös endorsementti sanelee kielivaihtoehtoja yms. Joku humpauttaja saattaa käyttää sellaista kielimerkkiä joka on helposti saatavilla lähes tulkoon jokaisen keikkapaikan pitäjästä. Ihan yksilöllisiä juttujahan nämä ovat.

Emmä tiedä mitä Iommin soitosta olisi tullut jos hälle olisi laitettu E-vire ja 11-58 vaijerit kiinni SG:hen vain siksi, että joku jossain internwebz-sivuilla sanoi niin. Ongelmana on juuri se, että kuka tahansa voi perustaa verkkoon ihan minkälaisen puljun ja ränttätäntän tahansa. On hyviä juttuja, on huonoja juttuja, on hyviä juttuja jotka ei kuitenkaan toimi itsellä, on yleisesti huonoja juttuja jotka voikin olla itelle just kovasti jees.

Siksi mä suhtaudun hieman kyynisesti näihin webin Sakariuksiin mittataulukkoineen ja leimaavine teksteineen. Itsekin toki käytän provosoivaa sävyä kirjoittaessa, koska silloinhan se monesti huomataan. Voi kunpa nämä tämänkin palstan teinikiihkoilijat (huom! tietoinen provo tämäkin) ymmärtäisivät, että kyseessä on vain markkinointikikka eikä välttämättä millään tavalla "parempi vaihtoehto" kuin mikään muukaan.

Tosiaan kun noita "optimaalisen setin" mittareita on niin monia. Eihän se 200 keikkaa vuodessa (vaikka osittain ulkomailla) tekevälle ole kauhean optimaalista, jos joutuu varaamaan aina ennakkoon 200 settiä kieliä ja lennättämään niitä jatkuvasti kitarakamojen mukana, kun ainoa paikka ostaa niitä on jonkun kyynisen ukkelin interweb-sivusto. Joskus voi olla käytännön syistä parempi, jos sen haluamansa kielisetin saa sekä Berliinistä, kuin Tokiosta... Lontoosta ja Kuopiosta. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, sen itselle parhaimman setin mittareita voi olla muutkin, kuin lineaarisesti kasvava jännite ja johonkin taulukkoon tuijottaminen.
If you ain't first, you're last!
McNulty
01.02.2012 21:54:16
Sakmongkol: Se että miksi noiden fiksujen settien pitää olla jonkun nimikkosettejä? Kertooko se siitä että nuo harvat artistit ovat tarpeeksi fiksuja hankkiakseen fiksuja settejä ja saavat siitä hyvästä nimensä pakettiin, kun loput tyhmät soittelevat standardiseteillä? Minusta kertoo, mutta toivoisin vielä että fiksuja settejä voitaisiin myydä ihan standarditavarana ilman kenenkään nimeä.

Kyllä mua hämää. Kitaran lavassa saa olla korkeintaan soitinrakentajan tai insinöörin nimi. Soittajan saa olla jos on soittaja vasta toissijaisesti, paitsi jos soittaja on soittimen omistaja itse.

Se siitä rakentavasta suhtautumisesta asioihin :)
Sakmongkol
01.02.2012 21:56:34
McNulty: Se siitä rakentavasta suhtautumisesta asioihin :)

Kutsuisin tätä terveeksi epäluuloksi.
Les Fender
01.02.2012 21:57:52
Sakmongkol: 10.5 on auttamatta ylhäältä liian paksu ja 10-48 vastaavasti vissiin alhaalta liian ohut. Pitäisi olla ehkä pikemmin 9.5-jotain, tai sitten suosiolla 9-jotain tarpeeksi paksuilla alakielillä.

No oothan sinä osannut auttaa muitakin Tämmösiä neuvoja muille, eikös ne itsellesikin kelpaa:

Sakmongol:

Gibson-skaalaan ei saa laittaa ysisettiä ellei ole Tony Iommi. Älä siis semmosta ainakaan.

standardisetin kuuluisi olla mieluummin melkein 9-54, sopiva nouseva jännitys ylimmästä kielestä alimpaan, 9-46-setistä pitäisi vaihtaa alin vähintään 50:ksi.

Paperillahan nää voi optimoida helpoiten kokeilematta itse koska:
Sakmongol: Totuus on kuitenkin siinä että käyttökokemukseen perustuva tuntuma johtuu jostain, tässä tapauksessa fysiikasta eli kielten jännityksistä. Kielen jännityksen mittaaminen ja laskeminen on parempi ja tarkempi keino saada jotakuinkin halutunlainen tuntuma kuin kokeileminen.

Tosin, olethan itsekkin sortunut päättelemään kokeilemalla:

Olen itse soittanut 12-seteilläkin aivan mielelläni, mutta tullut lopulta siihen tulokseen että ylempien kielien ei minun käytössäni tarvitse olla juuri 10-settiä paksumpia.
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
01.02.2012 22:02:12 (muokattu 01.02.2012 22:05:47)
Sakmongkol: Kutsuisin tätä terveeksi epäluuloksi.

Aha, nyt se on siis sitä :)
Kuten sanoin, sinun pelisi on huono koska se on "rigged".

Ei tästä puutu enää kuin se, että kohta joku pomppaa esiin piilostaan ja huutaa: "Lällällää... trollasin vaan!" tai "Tää oli vaan vitsi."

PS. Kuinkakohan optimoitua tuo Sakmongkolin uskottavuus on tällä hetkellä?
Sakmongkol
01.02.2012 22:07:28
McNulty: PS. Kuinkakohan optimoitua tuo Sakmongkolin uskottavuus on tällä hetkellä?

Kiinnostaako moinen oikeasti jotakuta? Te tunnutte puuttuvan varsin suuresti henkilöön asiasisällön kustannuksella.
Sakmongkol
01.02.2012 22:13:27
McNulty: Nyt kun sä olet riittävästi takkia käännellyt ja muutellut peliä sen mukaan mikä itselle parhaiten sopii, niin tuo painoarvo jonka sepustuksillesi annan on melkoisen alhainen.

Väitän että en ole moista harrastanut.

Kyse ei nyt ole mistään väittelyn "voittamisesta", vaan lähinnä siitä millaisen kuvan annat kanssakeskustelijoille. Voin kertoa, ettei se ole mitenkään sinua mairitteleva kuva.

Minä voin puolestani kertoa että minua ei sinun arviosi tästä asiasta kiinnosta juuri yhtään.
McNulty
01.02.2012 22:15:11
Sakmongkol: Väitän että en ole moista harrastanut.

Väittää saa ihan mitä kukin tahtoo. Me muut kuitenkin muodostamme sen kuvan sinusta. Se tuskin on 1:1 sen kuvan kanssa, mikä sinulla on itsestäsi.

Minä voin puolestani kertoa että minua ei sinun arviosi tästä asiasta kiinnosta juuri yhtään.

Hyvä niin. Päätit kuitenkin vastata siihen :)
Les Fender
01.02.2012 22:20:20
Sakmongkol: Kiinnostaako moinen oikeasti jotakuta? Te tunnutte puuttuvan varsin suuresti henkilöön asiasisällön kustannuksella.

Mikäs se asiasisältö on noissa kielisuosituksissasi, et näemmä osaa valita settiä edes itsellesi. Suosituksia muille kuitenkin piisaa.
madcow2
01.02.2012 22:20:46
Nyt lapset nukkumaan, että jaksatte taas huomenissa leikkiä :D
Möö.
McNulty
01.02.2012 22:24:05 (muokattu 01.02.2012 22:31:16)
madcow2: Nyt lapset nukkumaan, että jaksatte taas huomenissa leikkiä :D

Ei iskä vielä... tää on niin kiva ohjelma! :)

Ei vaan, voishan sitä taas jutella eräästä lempiaiheesta, eli kitarankielistä. Sen verran paljon niitä on tullut testattua (anteeksi, etten en ole tyytynyt vain paperille laskeskelemaan ja olen ihan empiirisesti lähestynyt asiaa) sekä tutkittua historiaa, kehitystä ja erilaisia vaihtoehtoja.

Viime aikoina on ollut mukava huomata että pari pienempää tahoa kielimarkkinoilla ovat hankkineet tuotantovälineitä. Mm. Martin Blust tais olla Argentiinasta. Ilmeisen pitkät perinteet sielläkin, mutta olivat tovin markkinoilta poiskin. Samoin eurooppalaiset, viulunkieliä yms. valmistaneet tahot ovat lähteneet kitarankieli-bisnekseen mukaan. Esim. Pirastro, Dogal. Ranskasta löytyy myös varsin mainio pikkupaja akkarin kieliä halajaville eli Phillippe Bosset.

Aikaisemminhan markkinat olivat käytännössä 3-4 ison pajan touhuja, poikkeuksena Ernie Ball omine tuotantovälineineen. American Winding (Dean Markley, GHS kunnes siirtyi Kiinaan, Fender, EBS jne.), D'Addario (taisi tehdä vähän kaikille yhden puhdin) sekä LaBella. Euroopassa sitten Rotosound. Nyt markkinoilla on enemmän kielimerkkejä ja valmistajia kuin 10 vuotta sitten. En sano, etteikö aina olisi ollut pikkupajoja, mutta nyt tarjontaa ja hajontaa on selkeästi enemmän. Yksi hyvä esimerkki Saksasta esim. Optima/Maxima. Laadukasta kamaa jo vuosikymmenien ajan. Harmi vain että jäävät liian usein näiden suurimpien ja markkinointikanavat tehokkaammin hyödyntävien brändien jalkoihin.
the-Antero
01.02.2012 22:35:31

Sakmongkol tietysti on hyvä yrittää antaa mahdollisimman hyvä kuva kanssakeskustelijoille. Miksikö, no siksi että seuraavan kerran kun neuvot m.nettiläisiä he eivät ensimmäisenä ajattele sitä rölliä joka pääsee valloilleen kun pistät sormet näppäimistölle.

Ja miksi se olisi paha asia? No siksi että sinua ei oteta todesta. Vaikka sinulla olisi jotain oikeata ajatusta asiassasi. Jos kuitenkin tuot ajatuksesi esiin tyylillä "tämä on ainoa oikea tapa, muullatavoin ei voi toimia" se nostattaa hyvinkin paljon eriäviä mielipiteitä. Ja kun tyylisi on mitä on niin voit olla varma että sinua ei oteta tosissaan. Missään asiassa.

Joten ota neuvosta vaarin ja lakkaa julistamasta mielipiteitäsi jumalan sanana. Ne ovat vain mielipiteitäsi. Niissä ei ole mitään kunnon faktaa.

Tuossa aiemmin tuli hyvä esimerkki siitä että muutat sääntöjä omaksi eduksesi. Tämä tuntuu tosiaan pitävän paikkansa. Huijareista ei tykätä.
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Les Fender
01.02.2012 22:37:39
McNulty: Ei iskä vielä... tää on niin kiva ohjelma! :)

No juu... Pelkkää viihdettähän tämä enään. Eiköhän tässä suunnilleen kaikki kielipaksuudet ole jo tullut mainittua. Seuraavaksi luetellaan vaikka kaikki kitatarat ja todetaan jotta paskoja nekin jonkun mielestä on.
Sakmongkol
01.02.2012 22:39:11
the-Antero: Ja kun tyylisi on mitä on niin voit olla varma että sinua ei oteta tosissaan. Missään asiassa.

Mielestäni tässäkin ketjussa mieleltään avoimet keskustelijat ovat osanneet poimia jutuistani olennaisen, puuttumatta tyhjänpäiväisyyksiin ja epäolennaisuuksiin tai menemättä henkilökohtaisuuksiin. Niin kauan kuin näin tapahtuu, näen että minun kannattaa kirjoittaa sillä tyylillä kuin parhaimmalta tuntuu.

Joten ota neuvosta vaarin ja lakkaa julistamasta mielipiteitäsi jumalan sanana. Ne ovat vain mielipiteitäsi. Niissä ei ole mitään kunnon faktaa.

Voin luvata etten ota.
McNulty
01.02.2012 22:41:17
Sakmongkol: Voin luvata etten ota.

Ihanan avoin ja rakentava mieli.
Jos sinä et osaa ottaa suositteluja ja neuvoja vastaan, miksi oletat että niitä otettaisiin sinulta vastaan?

Jos sinä et kunnioita ketään, miksi kenenkään tulisi kunnioittaa sinua? Koskee myös mielipiteitä.
Sakmongkol
01.02.2012 22:45:21
McNulty: Jos sinä et osaa ottaa suositteluja ja neuvoja vastaan, miksi oletat että niitä otettaisiin sinulta vastaan?

Miksen osaisi? Osaan toki jos ne perustellaan kunnolla.

Jos sinä et kunnioita ketään, miksi kenenkään tulisi kunnioittaa sinua? Koskee myös mielipiteitä.

Miksen kunnioittaisi? Kunnioitan moniakin esimerkiksi tässä ketjussa esiintyneitä asiallisia ja avomielisiä henkilöitä. Henkilökohtaisesti tosin en varsinaisesti kaipaa mitään kunnioitusta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)