Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 440hz(keyboard) - 442 hz(acc.)
1 2
P.Ulliainen
01.02.2012 20:06:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avauduin isompia googlaamatta! Jos vanha narina, niin ohjatkaa tarinan alkulähteille.
 
Otsikko tietysti kertoo jo paljon. Eihän tota kukaan kuule ja tule huomauttamaan noin keikkakokemuksien perusteella. Sitten kun alat soittaa tallentimeen himassa, niin alkaa sauhu korvista nousemaan. Jos soittemet on eri vireessä, on jälki paskaa vaikka kuinka hyvin vetäisit viidennen oton levylle.
 
Eli miten ratkaista ongelma??
 
- Onko uudemmissa kiippareissa hienoviritystä ja jos on niin voitteko vinkata malleja?
 
- Mitäs fiksuja tapoja olisi fiksata toi kiippari ylös?
 
- Haitari viritetty juuri (442) enkä sitä ala tiputtamaan, kun tulee soiteltua jonkun verran noiden 442-kollekoiden kanssa.
 
- vastaavia kokemuksia esim. juuri keikoilla. Häiritseekö toi 2 hz ??
 
TERV: P.U
 
baron
01.02.2012 20:24:13 (muokattu 01.02.2012 20:25:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Avauduin isompia googlaamatta! Jos vanha narina, niin ohjatkaa tarinan alkulähteille.
 
Kyllähän lähes kaikissa digipianoissa on hienoviritys, ei tarvitse olla mikään hienompi eikä uudempi.
 
Aikoinaan meillä treenit aina alkoi sillä että tapeltiin mikä on tämän treenikerran vire ja kyllä treenipaikkojen halpiskiippareistakin se hienoviritys löytyi.
Keikoilla ei kyllä häiritse.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekka montin
01.02.2012 20:33:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snadi alavire vanhemmissa monofonisissa ja analogeissa milteipä jopa tyylisuunta johon hakea kuin karttaa sitä :) Kielisoittajat ei vain tykkää, mutta neuvottelemalla selviää :)
 
Janus
01.02.2012 20:36:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joudut äänittämään tuota 442-haitaria vaikka "vierailevana tähtenä" sellaiseen sessioon, missä kaikki muut pohjasoittimet on jo tehty 440-vireellä, sen kanssa pystyy nykyaikana elämään: jos siis äänitetään digitaalisesti esim. Pro Toolsiin. Äänitettyä haitaria tulee laskea jollain hyvän pitch shift-algoritmin omaavalla työkalulla 8 centtiä (siis niin, että tempo ei, tietenkään, muutu). Tällöin ollaan ns. tarpeeksi lähellä ja tätä keinoa tietääkseni käytetään ihan yleisesti.
 
P.Ulliainen
01.02.2012 20:51:06 (muokattu 01.02.2012 20:52:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla Baron oli näköjään thread aiheesta!
 
Kuten sanoin kukaan ei ole keikalla huomauttanut, kun soitettu 440-442 vireellä.
 
Kotona nauhoittelen Boss BR-900 tallentimella noita demojuttuja ja ainoa kiippari on vanha Roland E-38, jolla olen painellut pianopohjia. Ei todellakaan ole mitään mahd. virittää tota kiipparia ja siinä toi ero lyönyt korvalle.
 
Täytyy päivittää tälle vuosituhannelle tuo kosketinsoitinosasto, jos niissä ihan oikeasti nykyään on toi hienoviritys.
 
Oisko jotain esimerkkejä heittää noin hatusta. Toki voin Googlella kokeilla.
 
P.U
 
baron
01.02.2012 21:03:31 (muokattu 01.02.2012 21:04:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Sulla Baron oli näköjään thread aiheesta!
 
Oisko jotain esimerkkejä heittää noin hatusta. Toki voin Googlella kokeilla.
 
P.U

 
Mulla on ja on ollut useitakin eritasoisia Yamahoita, niissä kaikissa on ollut, sitten yksi Roland ja pari Casiota, pari Nordia joissa kaikissa on ollut.
Mä luulisin että nykyään on vaikeampi löytää sellainen jossa ei ole?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
P.Ulliainen
01.02.2012 21:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mulla on ja on ollut useitakin eritasoisia Yamahoita, niissä kaikissa on ollut, sitten yksi Roland ja pari Casiota, pari Nordia joissa kaikissa on ollut.
Mä luulisin että nykyään on vaikeampi löytää sellainen jossa ei ole?

 
Mulla vähän jäänyt tuo kosketinosasto 90-luvulle, kun nykyään olen Bugarin(näppäin) ja Stratocasterin hanoissa ollut jo pitkään. Vielä kun olin vastuussa silloisessa pumpussa kosketinosastosta, mulla oli Roland-A90(oli hieno soitin) ja en muista että siinäkään olisi ollut hienoviritystä.
 
Miten se käytännössä toimii noissa toi hienovire? Onko 1 hz välein vai kuinka?
 
P.U
 
Bronks
01.02.2012 21:15:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku tuon keikalla huomaa, kova kaveri. Ja jos kaiken lisäksi vielä häiritsee, vaihtakoon bändiä...
 
Muutamia vuosia sitten väännettiin koko bändin kanssa aina 442:een haitarin takia, mutta kun kiippareissa virranpoiston jälkeen se heitti aina oletuksena olleen 440-vireen, meni hermo ja lopetettiin. Rehellisesti sanoen minä en huomannut yhtään eroa. Nyt on vissiin viisi vuotta soitettu niin, että muut on 440:ssä ja haitari 442, eikä ole kukaan kertaakaan maininnut epävireestä.
 
En oikeasti tiedä yhtään 2000-luvulla valmistettua keikkapianoa, työasemaa tai -urkua, jossa ei virettä pystyisi säätämään, jos niikseen mielii.
 
Jos meinki sallii pienen rosoisuuden, sopii 442-vireinen haitari 440-vireisten soittimien joukkoon studiossakin:)
http://open.spotify.com/track/3Q1xJwYgp40eRSCx2zQpv3
 
Don't take me serious, I'm just playing.
EP
01.02.2012 21:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Mulla vähän jäänyt tuo kosketinosasto 90-luvulle, kun nykyään olen Bugarin(näppäin) ja Stratocasterin hanoissa ollut jo pitkään. Vielä kun olin vastuussa silloisessa pumpussa kosketinosastosta, mulla oli Roland-A90(oli hieno soitin) ja en muista että siinäkään olisi ollut hienoviritystä.
 
Miten se käytännössä toimii noissa toi hienovire? Onko 1 hz välein vai kuinka?
 
P.U

 
kyllä 90 -luvun soittimissa luulis olevan.
Muistaakseni itellä kiipparissa joskus 80 - luvulla oli manuaalinen käänettävä nappi,
nykyään ne on usein jossakin valikoissa ja useankin alavalikon alla.
 
baron
01.02.2012 21:23:46 (muokattu 01.02.2012 21:28:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Miten se käytännössä toimii noissa toi hienovire? Onko 1 hz välein vai kuinka?
 
P.U

 
Täytyi tarkistaa kun nykyään pidän 440 vaikka mukana olisi haitari tai 442 vireessä oleva trumpetti.
Mun jammussa neljäsosahertsin välein saa säädettyä A:n välille 427-453
Joissain vanhoissa se oli analoginen, pyöritettiin jotain portaatonta kunnes se oli haluttu.
Joissain se ilmoitetaan centteinä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
juhabuha
01.02.2012 21:39:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Sulla Baron oli näköjään thread aiheesta!
 
Kuten sanoin kukaan ei ole keikalla huomauttanut, kun soitettu 440-442 vireellä.
 
Kotona nauhoittelen Boss BR-900 tallentimella noita demojuttuja ja ainoa kiippari on vanha Roland E-38, jolla olen painellut pianopohjia. Ei todellakaan ole mitään mahd. virittää tota kiipparia ja siinä toi ero lyönyt korvalle.
 
Täytyy päivittää tälle vuosituhannelle tuo kosketinsoitinosasto, jos niissä ihan oikeasti nykyään on toi hienoviritys.
 
Oisko jotain esimerkkejä heittää noin hatusta. Toki voin Googlella kokeilla.
 
P.U

 
Moi! Oli pakko googlettaa toi Roland E-38, kun tosi harvassa on sellaiset kosketinsoittimet, jossa ei master tunea voisi muuttaa. Laitteen manuaali löytyi täältä: http://www.rolandus.com/support/owners_manuals/?group=2 ja viritys toimii siinä manuaalin mukaan näin:
 
Press the SELECT/TUNE TRANSP button until the TUNE indicator lights. Using the TEMPO/DATA buttons, you can modify the global tuning of the instrument. Every time you press one of the TEMPO/DATA buttons the display shows a value between -99 and +99 cents for a few seconds.
 
To quickly return to the standard tuning (A4=440.0Hz) press both TEMPO/DATA buttons simultaneously. The standard value (440.0Hz) is shown on the display with "0".
 
baron
01.02.2012 21:41:29 (muokattu 01.02.2012 21:42:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juhabuha: Moi! Oli pakko googlettaa toi Roland E-38, kun tosi harvassa on sellaiset kosketinsoittimet, jossa ei master tunea voisi muuttaa. Laitteen manuaali löytyi täältä: http://www.rolandus.com/support/owners_manuals/?group=2 ja viritys toimii siinä manuaalin mukaan näin:
 
No mä vähän ajattelin että voiko olla totta että rollessa ei olisi hienoviritystä!
Se vain että joissain soittimissa se on hankalasti löydettävissä ilman manuaalia.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
P.Ulliainen
01.02.2012 22:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juhabuha: Moi! Oli pakko googlettaa toi Roland E-38, kun tosi harvassa on sellaiset kosketinsoittimet, jossa ei master tunea voisi muuttaa. Laitteen manuaali löytyi täältä: http://www.rolandus.com/support/owners_manuals/?group=2 ja viritys toimii siinä manuaalin mukaan näin:
 
Kiitos toverit, täytyy heti aamulla paneutua asiaan. Tullut luettua vaan tota Suomi-manuaalia, mutta tietty se on vaan yksinkertainen pintaraapaisu!
 
Niin ja kiitos kaikille osallistuneille, varmaan loppupeleissä toi 2 hz antaa vaan väriä sointiin , kuten joku jo totesikin!
 
P.U
 
P.Ulliainen
01.02.2012 22:25:41 (muokattu 01.02.2012 22:27:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.Ulliainen: Kiitos toverit, täytyy heti aamulla paneutua asiaan. Tullut luettua vaan tota Suomi-manuaalia, mutta tietty se on vaan yksinkertainen pintaraapaisu!
 
Niin ja kiitos kaikille osallistuneille, varmaan loppupeleissä toi 2 hz antaa vaan väriä sointiin , kuten joku jo totesikin!
 
P.U

 
No joo sehän oli vaikeeta;-)
 
Oikeastaan ensimmäisen kerran vire-ero tuli eteen kun tein yhdelle harmaapäiselle herrasmiehelle pohjat Ilta Skansissa-valssiin. Pohjat oli sellaisella piano-haitari-basso kombinaatiolla ja konerummut tietsikalta. Mentiin sitten laulamaan tota nauhalle ja kun solisti kuunteli vähän aikaa mun omasta mielestäni täydellistä komppia, kaveri sanoi että soittimet erivireessä muuten hyvä.
 
Siitä lähtien olen ollut hieman "säikky", kun olen tehnyt noita pohjia näillä vermeillä. Tämä kyseinen tapaus on tosin ainut, kuka ikinä on huomauttanut/huomannut tuon vire-eron. No korjataan sekin nyt sitten!
 
P.U
 
KoskPaavo
02.02.2012 10:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on haitari 443:ssa , tai jopa 13 senttiä pitää nostaa muita , eipä se tosiaan häiritse jos pari kappaletta vedetään mutta koko ilta riipii jo. Onneksi muita soittimia voi mulkkailla miten vaan.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Janus
02.02.2012 10:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mulla on haitari 443:ssa , tai jopa 13 senttiä pitää nostaa muita , eipä se tosiaan häiritse jos pari kappaletta vedetään mutta koko ilta riipii jo. Onneksi muita soittimia voi mulkkailla miten vaan.
 
On se 442 vs. 440 myös selkeä epävire, vaikka sitä ei joku kuulisikaan. Riippuu varmasti myös vaikkapa äänikertojen määrästä, miten paljon toi epävire sit haittaa - tosi "chorustetulta" kuulostava soundi istahtaa sekaan vähän ylävireisenäkin (myös esim. hammond-soundi, jossa kaikki liu't auki ja vielä säröä päälle => lisää yläsävelsarjan kerrannaisia).
 
JPQ
02.02.2012 13:54:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääpä tutkia eräiden käyttämiensä samplejen viritys noh että softasynien kanssa soimaan hyvin. Soundilähteen tuntien voivat olla hyvinkin virtystarpeessa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Nakkiso
03.02.2012 01:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bronks: Jos joku tuon keikalla huomaa, kova kaveri. Ja jos kaiken lisäksi vielä häiritsee, vaihtakoon bändiä...
 
Höpö höpö, kuulostaa ihan kauheelta. Se on ihan korvista kiinni, että kuuleeko sen vai ei. Jonkun tutkimuksen mukaan 50% ihmisistä ei huomaa mitään jos basso on puol sävelaskelta epävireessä, mutta ei se tarkoita, että olisi ihan ok soittaa bassolla puolikkaan ohi.
 
http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora
Bronks
03.02.2012 08:38:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia hyvä, en väännä. Mutta jatkan kauheelta kuulostamista edelleen bändin kanssa.
 
Don't take me serious, I'm just playing.
mack the knife
03.02.2012 15:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkiso: Höpö höpö, kuulostaa ihan kauheelta. Se on ihan korvista kiinni, että kuuleeko sen vai ei. Jonkun tutkimuksen mukaan 50% ihmisistä ei huomaa mitään jos basso on puol sävelaskelta epävireessä, mutta ei se tarkoita, että olisi ihan ok soittaa bassolla puolikkaan ohi.
 
Oikeassa olet. Paikat tippuu hampaista varsinkin jos perään kuuntelee tallennetta keikalta.
 
COVS n:o 1.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «