kossuossi: Kertokaas Te, jotka ovat syventyneet tän laitteen sielunelämään, että mitä noilla potikoilla itseasiassa voi tehdä? En ole itse vielä kerinnyt väänteleen niitä vaan niillä keskiasennoilla harjotellu ja matustellu wahin käyttöä. Yksi vaikuttaa sweeppikäyrän malliin, toinen ulostulo-volumeen ja kolmas gainiin. Vaikutuksen kuulee hyvinkin helposti, kun pyörittelee potikoita. Niiden avulla on helppo löytää se mieleinen wah-efekti. En sitten malttanut olla sanomatta. |
kossuossi: Kiitos Rämppy yrityksestä!( Osaatko kuitenkin kansankielellä ilmaista contour ja gainin toiminnan? Levelin uskoisin ymmärtäväni jo ohjekirjan avulla. Noiden kahden toiminnan kuvaukset menevät selityksineen jargonin puolelle, Haluaisin ymmärtää näiden toiminnan älyn ja ymmärryksen pohjalta enkä korvan ja fiiliksen kautta. Tää auttais käsittään tän vehkeen toiminnan. Melko hankalaa sanoin kuvailla äänenmuodostusta. Contour vaikuttaa wah-efektin artikulaatoon tai "viäntöön" (ääriasennossa tulee levveetä savvoo, ja kello 7:ssä kevyempää sudeettisavon murretta). Gain taas vaikuttaa soundin hyökkäävyyteen ja läpitunkevuuteen. Mutta jos sulla on tuo kyseinen pedaali, niin miksi et itse kokeile miten ne potikat vaikuttavat efektin soundiin ja luonteeseen? Kuten sanoin, noiden potikoiden vaikutuksen kyllä kuulee. Niiden logiikka hahmottuu kyllä itse kokeilemalla. Ainakin rokkimusassa liiallinen äly ja ymmärrys on haitaksi ;-). Fiiliksellä ja korvalla mieluummin... Havaitsin, että tämä V2 Chi-wah-wah soundaa yleisestikin paremmalta kuin muistikuvani edellisestä versiosta. Plutoneiumin mukaan päivityksen yhteydessä tehtiin soundiparannuksia sekä vaihdettiin heikkolaatuisia osia. En sitten malttanut olla sanomatta. |
Kiitos Rämppy yrityksestä. Arvasinkin, että tuota saattaa olla vaikea selittää. Täytyy alkaa vääntelemään ja analysoimaan, äitini sukujuuret kun ovat savossa niin luulen, että saattaisin jotain ymmärtää. |