Aihe: Keikkapalkkioista
1 2 3 4 5 625 26 27 28 29
Qsine
31.01.2012 22:02:25 (muokattu 31.01.2012 22:03:21)

jon lord: Vielä yrittivät vedättää että eikös me sovittu puoli kahteen.

Tuo on se konkreettinen kohta, jossa mennään kusipäisyyden puolelle. Hemmetti, itsekin muistan vieläkin rumpalimme naapureiden häät. Siinä oli tilaajaosapuoli tehnyt (onneksi suht harvinaisen) alokasmokan: oli siinä luulossa, että jos paikan varaus on "yhteen", niin bändikin soittaa siihen saakka! Mutta voi jeesus kun se bestmanni ei vaan tajunnut, ihan mahoton känniselle-selittäminen oli siinä puolenyön jälkeen, että yölintu ei lemahda klo 0:57, vaan klo 0:27!

Järki toki voitti, mutta vituttaa edelleenkin se sulhasen "väittelymme" päätökseksi tarkoitettu: "Tää on bisnestä", ennen kuin käänsi meille selkänsä. Jos persaukisten humppamuusikoiden liksasta tinkiminen puoli yksi yöllä on jonkun mielestä bisnestä, tokkopa hän sillä ihan Wall Streetille saakka pääsee. Kulman taakse kurmootettavaksi korkeintaan, ja toivottavasti.
http://jannekuusinen.blogspot.com/
Timi
31.01.2012 22:05:17 (muokattu 31.01.2012 22:16:47)
jon lord: Toissa kesänä olin tuuraamassa eräällä hääkeikalla ja oli sovittu, että keikka loppuu sitten puoli yksi. Minulla oli vielä aamulla konfirmaatiomessu joten piti olla jotakuinkin skarppina. Puolenyön maissa sulhasen isä tuli leuhkasti rahapussin kanssa kyselemään että mitäs pojat maksaa jos soitatte aamu seitsemään. Ihan niinkuin isännän elkein että hän maksaa ja pojat soittaa. Oli jopa sen oloinen että tämä on selvä juttu kun hän määrää. Minä sanoin heti että sinulla ei ole niin paljoa rahaa että minä soittaisin sovittua puolta yhtä pitemmälle. Alkoi vähän siinä urputtamaan, johon vastasin uudelleen että laitan kamat kiinni puoliyksi ja sillä selvä. Vielä yrittivät vedättää että eikös me sovittu puoli kahteen. Sanoin muiden puolesta ( vaikka olinkin tuurajaa ) että sopimus oli puoli yhteen ja siitä pidetään kiinni. Jos kerran annat löysää näille pyytäjille, koska joka paikassa on ne neljä jotka vielä aamukuudelta huutelevat että soittakaa vielä pari biisiä, niin lopettaa ei voisi koskaan.
Sovittu hinta, sovittu aika ja sillä siisti.

Ois ihan kiva tilanne tuplata keikkaliksa.Jossen ei kellään ei ois kiire aamuaskareihin.Tahi humppakuution penkille nukkumaan.Varsinkin jos latoo rahnat etukäteen.Ettei tarvi etsiskellä maksajaa tyhjästä narikasta?Mä oon aina ennen keikkaa selvittänyt maksajan ja pitänyt silmällä,jotta ei karkaa vahingossa jatkoille.Kerran on läheisestä hotellista jouduttu rahavastaava jalestämään.Mutta kumminskin.Sitä asennoituu sovitun keikan mukaisesti ja suunnittelee setit sen mukaan ja aattelee,jotta tossa vaiheessa roudataan ja kotona korkkaa bissen.Kun tulee taas jatkoaikakysymys.Tsekataan hääparin kanssa.onko todella aiheellinen ja mennään sen mukaan.N ämä viimebilettäjät.Noin 4-16 henkeä. Nostaa usein suurimman haloon.Varsinkin jos boolia ja bissee on jäljelläMutta hää ja synttärikeikat on sitä.Mitä me nykyään tehdään.Tällä mennään!

Erästä pikku pubikeikkaa tähyilen.Silleen tavallisten ihmisten viihdyttämiseksi.Voi olla et halvemmat saa ne?Katellaan.
Vaikea.Mutta varma!
kenonen
31.01.2012 22:07:21
jon lord: Toissa kesänä olin tuuraamassa eräällä hääkeikalla ja oli sovittu, että keikka loppuu sitten puoli yksi.....

Meillä on käytäntö, että sovitusta aloitusajankohdasta alkaa setit / kello raksuttamaan. Neljä tuntia tai kolme settiä. Ihan sama, alkaako eka setti seiskalta vai kympiltä. Lisäsetti on ennen puoltayötä 70 € / ukko ja sen jälkeen 100€ / ukko. Tää kerrotaan jo tarjousvaiheessa. Urputusta on tullut välillä sekä riveistä, että tilaajalta, mutta ompa ainakin selkeä peli ja on osoittanut toimivuutensa. Koskaan se ei voi olla niin, että kaikkia tyydyttäisi
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
baron
31.01.2012 22:10:03

kenonen: Meillä on käytäntö, että sovitusta aloitusajankohdasta alkaa setit / kello raksuttamaan. Neljä tuntia tai kolme settiä. Ihan sama, alkaako eka setti seiskalta vai kympiltä. Lisäsetti on ennen puoltayötä 70 € / ukko ja sen jälkeen 100€ / ukko. Tää kerrotaan jo tarjousvaiheessa. Urputusta on tullut välillä sekä riveistä, että tilaajalta, mutta ompa ainakin selkeä peli ja on osoittanut toimivuutensa. Koskaan se ei voi olla niin, että kaikkia tyydyttäisi

Mulla on diili
1. Milloin ollaan soittovalmiita
2. Milloin lopetetaan.

Noitten aikojen välillä soitetaan sen verran kuin ehditään kaikkien morsiamenryöstöjen, tuolileikkien ym välillä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rintapek
31.01.2012 22:36:02

baron: Mulla on diili
2. Milloin lopetetaan.

Noitten aikojen välillä soitetaan sen verran kuin ehditään kaikkien morsiamenryöstöjen, tuolileikkien ym välillä.

Suurinpiirtein samalla mallilla mennään. Ihan tilausvaiheessakin tehdään asiakkaalle selväksi, et muutaman ämpärikännisen vuoksi pändi ei jää paikalle sovittua lopetusajankohtaa pidemmäksi aikaa. Kemut kandee aina lopettaa siinä vaiheessa, ko kaikilla vielä on hauskaa.
"Always leave em wantin one more"
One kind of music only - the good kind
Anonymous-jazz
31.01.2012 23:37:48 (muokattu 31.01.2012 23:38:33)

kenonen: Meillä on käytäntö, että sovitusta aloitusajankohdasta alkaa setit / kello raksuttamaan. Neljä tuntia tai kolme settiä. Ihan sama, alkaako eka setti seiskalta vai kympiltä. Lisäsetti on ennen puoltayötä 70 € / ukko ja sen jälkeen 100€ / ukko. Tää kerrotaan jo tarjousvaiheessa. Urputusta on tullut välillä sekä riveistä, että tilaajalta, mutta ompa ainakin selkeä peli ja on osoittanut toimivuutensa. Koskaan se ei voi olla niin, että kaikkia tyydyttäisi

Montas euroo se on kun soittaja tekee soitossaan virheitä :) James Brown oli tunnettu tämmöisistä jekuista.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
EP
01.02.2012 00:07:43
Joskus on soitettu vähän pidempäänkin, jos on pyydetty ja olosuhteet on ollu kaikinpuolin suotuisat! : )
leprechaun
01.02.2012 03:04:59

baron: Mulla on diili
2. Milloin lopetetaan.

Hyvin sanottu. Itse olen muotoillut vain vähän poiketen:
1. Koska soiton pitää aikaisintaan alkaa?
2. Koska soitto viimeistään loppuu?
Ja nuo olen halunnut emaililla. Hyvin on yleensä mennyt.
hvinnamo
01.02.2012 09:51:17
markus16: Markkahintoihin vertailut ei ole milllään tavalla perusteltuja nykypäivänä. 10 vuotta on maksettu euroilla, hinnat olis noussu vaikka käytössä oliskin ollu markat.
Isä taannoin pikkumaisteissa muisteli aikoja kun puhuivat kavereiden kanssa, että hupiajelut pitänee jättää vähemmälle kun bensan hinta nousee 60 penniin. Bensan litrahinta oli muistaakseni vitosen kieppeillä jo silloin kun eurot tuli käyttöön.
En sano etteikö EU tai eurojäsenyyskin olisi joltain kohti ehkä kiihdyttänyt hintojen nousua.

Mutta silti täällä on porukkaa tekemässä 100 e:lla keikkaa. Kyllähän markka-aikanakin piti saada 500-600 markkaa/keikka. Paljonkos markka-aikana oli "TES" ja paljonko se on nyt? Kysyn kun en tiedä/muista. Ja kyllä se euro nosti esim. työmiehen palkan heti: Ennen jos maksoi 30 mk/tunti niin euroja on pitänyt antaa aina se 10!
leprechaun
01.02.2012 12:07:37

baron: Hääkeikalla useimmiten aikataulut sen verran pätkii että aikana jolloin soiton pitäisi alkaa on vielä joku muu hässäkkä menossa, siksi käytän ilmaisua että bändi olisi valmis aloittamaan vaikka ei saakaan aloittaa.
Jos on sovittu tietty määrä settejä ja päästään aloittamaan tunti-pari myöhässä ja sitten kesken settien tulee vielä kaikenlaista ohjelmaa, lopetusaikaa ei tiedä kukaan.

Juu, onhan se noinkin. Tuo viimeinen mahdollinen lopetushetki on vaan kiva tietää kun ihminen orientoituu juuri siihen ja on myös helpompaa valita ennen lopetusta olevat kappaleet silloin tuon tyylikkään lopetuksen takia. Myös joskus joku bändikaveri on "tilannut" kuljetuksen ajateltuun lopetusaikaan.
crässi
01.02.2012 12:46:51
Onhan nuo palkkiot ihan p:stä, mutta kait se johtuu tuosta soittajien ylitarjonnasta suhteessa esiintymistilaisuuksiin. On ns. kysynnän ja tarjonnan laki. On tietysti monen tasoista soittajaa, mutta se ei välttämättä näy tilipussissa. Toisaalta, missä muussa harrastuksessa maksetaan. Yleensä harrastukset maksaa. Ei taida moni soittajakaan kun kulut otetaan pois, jäänyt paljoa voitolle. Siis kaikki soittovehkeet ym. menoerät.Pitäis soittokavereidenkin tajuta että jos joku hommaa keikat, hoitaa PA:t , ehkä kuljetuksen, niin sille kuuluis huomattavasti parempi liksa keikasta.
Sirmakka-ukko
01.02.2012 13:03:58 (muokattu 01.02.2012 13:22:50)

crässi: Onhan nuo palkkiot ihan p:stä, mutta kait se johtuu tuosta soittajien ylitarjonnasta suhteessa esiintymistilaisuuksiin. On ns. kysynnän ja tarjonnan laki. On tietysti monen tasoista soittajaa, mutta se ei välttämättä näy tilipussissa. Toisaalta, missä muussa harrastuksessa maksetaan. Yleensä harrastukset maksaa. Ei taida moni soittajakaan kun kulut otetaan pois, jäänyt paljoa voitolle. Siis kaikki soittovehkeet ym. menoerät.Pitäis soittokavereidenkin tajuta että jos joku hommaa keikat, hoitaa PA:t , ehkä kuljetuksen, niin sille kuuluis huomattavasti parempi liksa keikasta.

Noin se varmaan etenkin nykyään on. Reippaasti täytyy keikkaa olla, jos sillä päätoimisesti aikoo pärjätä, elää ja laskunsa maksaa. Joilakin sitä varmaan onkin, mutta valtaosalla lienee toisin eli sivutuloina vain mitä nyt keikkaa on.

E: Ja noilla kärkisolisteilla aina palkkio suurempi kuin koko orkan palkkio on yhteensä.
Miksikäs tuo palkkasuhde nyt olisi muuttunut ajan saatossa, joten ollaan vain kateellisia tai olkaa te, soittotyöläiset, jotka keikoillanne nykyisin käytte. Minä en käy enää. Pääosin pieni eläkkeeni on kertynyt soittamalla. Suosittelen kaikille säännöllistä tulevan eläkkeenne tarkistamista ja reklamaatiota, jos puutteita löytyy. Minä en näitä asioita oikein aikoinani tajunnut ja eläkkeestäni se näkyy. No, eletään pienillä, siihenhän on jo vuosikausia totuteltu ja veloistakin selvitty vaimon kanssa kuin koira veräjästä. Tiukille se kyllä otti.
Sirmakka-ukko
01.02.2012 13:17:53

Kuinka moni teistä arvon soittajat, jotka mm. tälle tanssimusiikkipalstan tämän otsikon alle kirjoitatte, elätte pääosin keikoillanne?
jape2
01.02.2012 18:08:01
Sirmakka-ukko: Kuinka moni teistä arvon soittajat, jotka mm. tälle tanssimusiikkipalstan tämän otsikon alle kirjoitatte, elätte pääosin keikoillanne?

Taidan olla ainut!
Soettakkee humppoooooooo!
Epämuusikko
01.02.2012 18:36:17
Keikat ja opetus, 50/50.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
01.02.2012 20:20:02

Mä oon nähnyt kun Neumann kusetti koiraansa meidän pihalla!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
01.02.2012 20:21:28
baron: Mä oon nähnyt kun Neumann kusetti koiraansa meidän pihalla!

Onk se sallittua?
baron
01.02.2012 20:22:11 (muokattu 01.02.2012 20:22:43)

Sory, tuli väärälle palstalle.
Sirmakka-ukko
01.02.2012 20:22:37

Oho! Pihasi on nyt vanhoille Dingo-faneille pyhä paikka. ;-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)