Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pyöreämpää soundia Crate V3112 vahvariin
1
kitaristi 95
31.01.2012 20:41:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut hyvin tyytyväinen vahvistimen yleissoundiin mutta mietin voisiko siihen saada vielä pehmeämpää tiukempaa ja pyöreämpää cleania mitenkään?
 
Päätteessä Sovtekin El84. Etuasteputkissa ei lue merkkiä. Vahvistin on hyvin identtinen Peavey Classicin kanssa ja phjautuu myös Vox AC30 neen jonkin verran.
 
Kaiuttimena toimii celestion seventy 80
 
Laitoin keskustelun erääseen toiseen craten ongelmaan liittyvään asiaan jonka sain ratkaistua. Mutta koska kysyttävä oli muusta päätin laittaa tämän aiheen kun vanha katosi.
 
Toivottavasti jollain on hyviä ideoita. Tiedän että soundia ei voi loputtomasti muokata putkilla ja kaiuttimilla mutta niilläkin on ilmeisesti vaikutusta soundiin.:)
 
Mikä vikana kun ketään koulussa ei kiinnosta soittaminen
Jucciz
31.01.2012 20:52:25 (muokattu 31.01.2012 20:55:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyöreästä soundista tulee mieleen ainakin Celestion G12-65 -kaiutin. Ei liene tyhmä idea testata sitä, jos on mahdollisuus.
 
JJ:n putkia on yleisesti luonnehdittu hieman tummempisoundisiksi kuin monet muut nykymerkit, joten ei liene tyhmä idea kokeilla JJ:n EL84-pääteputkia. Jos sulla nyt ei ole varaputkia kaapissa, kannattaa jo sen takia ostaa satsi niitä, että on varasetti hätätilannetta varten.
 
Oishan tossa noita Telefunkeneitakin toki, nykäise hihasta jos kiinnostaa. Yksikin voi auttaa - toisaalta, useamman sellaisen aiheuttamat kerrannaisvaikutukset ovatkin sitten parasta, mitä housut jalassa voi kokea. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
vänkylä
31.01.2012 21:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaristi 95: Olen ollut hyvin tyytyväinen vahvistimen yleissoundiin mutta mietin voisiko siihen saada vielä pehmeämpää tiukempaa ja pyöreämpää cleania mitenkään?
 
Tiedän että soundia ei voi loputtomasti muokata putkilla ja kaiuttimilla mutta niilläkin on ilmeisesti vaikutusta soundiin.:)

 
Putkien vaihtorumbasta ei ole juuri olennaista muutosta soundiin,menee enempi hifistelyn puolelle.Kaiuttimia vaihtelemalla taas soundin muutos on jo korvin kuultavissa.
 
Laulava Kylätohtori
01.02.2012 00:08:09 (muokattu 01.02.2012 00:09:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Juccizta, vaihdoin just alkuperäisten tilalle JJ:N ECC803S:t Bugeran etuasteeseen ja saundi kyllä tummeni, vaikka tuo 803 pitäisi olla kirkkaampi kuin 83. JJ: EL84 odottaa vielä laatikossa vaihtoa.
 
Komppaan myös Vänkylää, ero ei ole mikään dramaattinen, lähinnä todellista hienosäätöä...
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Jucciz
01.02.2012 00:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vänkylä: Putkien vaihtorumbasta ei ole juuri olennaista muutosta soundiin,menee enempi hifistelyn puolelle.
 
Mää en rehellisyyden nimissä pysty sanomaan ihan näinkään. Muutama vahvistin on ihan oikeasti "herätetty kuolleista" kun niihin on tökätty oikeanlaista tötteröä.
 
Kaiuttimia vaihtelemalla taas soundin muutos on jo korvin kuultavissa.
 
Toki tällä saralla erot ovat jossain määrin dramaattisempia. Toki kokonaisuus vaikuttaa. Kannattaa kokeilla ja testailla jos vaan mahdollisuus on!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
oamkbonor
01.02.2012 07:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EL-putkiset soundaa yleensä kovemmalta kuin 6L6-koneet, joten pääteputkilla on merkitystä. Ketjun aloittajan tarve kuulostaa hieman ristiriitaiselta jos halutaan tiukkaa ja pehmeää soundia yhtä aikaa.
 
vänkylä
01.02.2012 11:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää en rehellisyyden nimissä pysty sanomaan ihan näinkään. Muutama vahvistin on ihan oikeasti "herätetty kuolleista" kun niihin on tökätty oikeanlaista tötteröä.
 
Onkohan vahvistimella sitten merkitystä miten se ottaa vastaan putkia? Olen n.20:een about 600-1000 euroa maksavaan vahvistimeen(mm.Orange,Mesa,Hughes&Kettner..)kokeillut tuota putkirumbaa(Telefunken,JJ,Tungsol..),ja erot putkien vaihdon+biasoinnin jälkeen on ollut kyllä minimaalisia.Kaiuttimissa esim.V30 vs. Greenback ero on samalla vahvistimella järisyttävän suuri.
 
penatuna
01.02.2012 11:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiutin vaihtoon. Tuo Seventy 80 on halpis-sarjaa ja vaihtamalla paranee melkein väistämättä soundi. G12-65 voi olla ihan kokeilun arvoinen, tai jos haluat säästää, niin Eminencen kaiuttimista joku. Soitappa vaikka UralTonelle, niin varmaan auttavat valinnassa.
 
kitaristi 95
01.02.2012 17:05:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celestion G12T 75
 
Oliski tuo hyvä noin yleisesti?
 
Mikä vikana kun ketään koulussa ei kiinnosta soittaminen
Ziggy Bubba
01.02.2012 21:49:28 (muokattu 01.02.2012 21:49:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaristi 95: Celestion G12T 75
 
Oliski tuo hyvä noin yleisesti?

 
Varmaan ihan halpiksia parempi, mutta ainakin omilla Orangen vahvareilla varsin "pahvilaatikkomainen" soundiltaan. Keskialue ei ihan fiksusti istunut mun korvaan. Celestionin V30 oli näillä nupeilla isosti parempi, tiiä sitten miten muilla.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Jucciz
01.02.2012 22:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaristi 95: Celestion G12T 75
 
Oliski tuo hyvä noin yleisesti?

 
Kitarakaiuttimien Tojota Korolla: löytyy about joka paikasta ja hoitaa hommansa kyllä yleensä aivan perusjees, mutta harvoin yllättää erityisen positiivisestikaan. Pahvinen yleissoundi on ollut monien mielipide tuosta tötteröstä, parempisoundisia löytyy läjäpäin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
01.02.2012 22:50:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vänkylä: Onkohan vahvistimella sitten merkitystä miten se ottaa vastaan putkia? Olen n.20:een about 600-1000 euroa maksavaan vahvistimeen(mm.Orange,Mesa,Hughes&Kettner..)kokeillut tuota putkirumbaa(Telefunken,JJ,Tungsol..),ja erot putkien vaihdon+biasoinnin jälkeen on ollut kyllä minimaalisia.Kaiuttimissa esim.V30 vs. Greenback ero on samalla vahvistimella järisyttävän suuri.
 
Kyllä kyllä, en epäile sanomisiasi. Mulla hintahaarukka on ollut isompi, sanotaan parin sadan koneista useamman tonnin koneisiin ja on totta, että vahvistimen perusluonne harvoin muuttuu miksikään, mutta siltikin juuri kirkkautta tai tummuutta, säröytymisastetta, keskialueen luonnetta yms. voi peukaloida eri putkien avulla - minkä verran, riippuu tosiaan aivan käytössä olevasta vahvistimesta. Mikään putki ei muuta Mesaa Marsuksi tai Fenderiä Voxiksi, se on selvä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Krice
02.02.2012 10:06:43 (muokattu 02.02.2012 10:06:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaristi 95: Toivottavasti jollain on hyviä ideoita. Tiedän että soundia ei voi loputtomasti muokata putkilla ja kaiuttimilla
 
Itse lähtisin muokkaamaan sitä helpoimmasta päästä eli vaihtamalla kitaraan sopivat mikit tai vaihtamalla kitaran pehmeämpisoundiseen. Vaikuttaa yllättävän paljon siihen soundiin kuitenkin itse keppi ja mikit. Minusta on vähän hassua lähteä vaihtamaan putkia tai kaiuttimia, koska jos vahvistin soundaa väärältä niin sitten kannattaa vaihtaa koko rotisko uuteen.
 
penatuna
02.02.2012 12:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Itse lähtisin muokkaamaan sitä helpoimmasta päästä eli vaihtamalla kitaraan sopivat mikit tai vaihtamalla kitaran pehmeämpisoundiseen. Vaikuttaa yllättävän paljon siihen soundiin kuitenkin itse keppi ja mikit. Minusta on vähän hassua lähteä vaihtamaan putkia tai kaiuttimia, koska jos vahvistin soundaa väärältä niin sitten kannattaa vaihtaa koko rotisko uuteen.
 
Aloittajahan sanoi olevansa suht' tyytyväinen vahvistimeen, mutta halusi vain pikkaisen kliinejä vielä parantaa. Musta kyllä kaiutin on helpompi vaihtaa kuin mikit...
Useinhan kaiuttimet vaihdetaan kalliimmissakin tuotteissa, koska valmistajat myyvät vain tietyillä kombinaatioilla vahvareita. Kaikki eivät kuitenkaan haluaniitä perus V30:ä, vaikkei niissä mitään vikaa sinänsä olekaan.
 
Jousipolvi
02.02.2012 18:47:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se seventy80 sentään johonkin vahvariin sopii vaikka halpis onkin...
 
Mutta mutta, itellä on Blackstar ht40 ja vaihdoin siihen räikeän/kirskuvan särösoundin takia uuden elementin juurikin seventy80:n tilalle. Suositus oli Jensen neo12-100 (muistaakseni) ja aikalailla muuttui soundi kyllä, mun mielestä pehmeämpään ja parempaan suuntaan. Eikä siitä silti mitenkään löysää tullut. Oon ennenkin ihmetellyt miten paljon kaiuttimien soundissa onkin eroa.
 
Hengissä hoidosta huolimatta!
kitaristi 95
03.02.2012 14:17:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jensen C12Q ceramic vintage. Saisin tuon vaihdossa yhdestä pedaalista. Onko kokemuksia?
 
Mikä vikana kun ketään koulussa ei kiinnosta soittaminen
kitaristi 95
08.02.2012 15:29:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin kaiuttimen
 
Se on siis tuo C12Q ja olen ollut todella tyyyväinen. Juuri se soundi jota hainkin.
 
Kiitos kaikille avusta.
 
Mikä vikana kun ketään koulussa ei kiinnosta soittaminen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «