Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyhyen skaalan bassot - tekeekö niillä oikeasti mitään??
1
AnanasRepublik
30.01.2012 10:49:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kun jurppii tämä jatkuva "venyttely", käsi kun on kokoa xs.. Ja haaveissa 5-kielinen :D
 
jappo121
30.01.2012 12:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekeehän toki, mutta lyhytskaalaiset 5-6 kieliset bassot (hyvät sellaiset) maksaa maltaita, jos edes löydät sellaisen.
Kerrohan minkälainen basso sinulla nyt on.
Jos soitat nyt esim. 35" skaalan bassolla, ja vaihdat sen 32" skaalaiseen, saat jo 7,5cm pois, etkä siltikään soita vielä kovin lyhytkaalaisella.(30-33 tuumaiset luetaan lyhyiksi kaikkitietävän wiki:n mukaan)http://fi.wikipedia.org/wiki/Bassokitara
Toinen tärkeä seikka mielestäni on basson muotoilu, eli miten soitin asettuu kaulalle. Pitkällä "yläsarvella" varustettu basso asettuu taaemmaksi, eli otelautakädelle jää lyhyempi matka kaulan päähän. (toivottavasti osasin ilmaista selkokielellä mitä tarkoitin)
 
Itselläni on Ibanezin 32" dropC vireessä. Oikeilla kielillä ja säädöillä toimii loistavasti.
 
Jos ottaa Marskinryypyn ja oksentaa, onko kyseessä mannerlaatta?
Etvi
30.01.2012 12:40:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sellaisia hyvin soivia lyhytkaulaisia viisikielisiä bassoja jostain löytyäkin, mutta lähtisin ehkä kuitenkin pureutumaan ongelmaan vasemman käden tekniikkaa hiomalla. Jos saat tekniikan esim. näin (http://youtu.be/Smp0CctKvks ) nätiksi, niin ei pitäisi olla basson kaulan pituudella juurikaan väliä. Jos oikeasti nakit on niin pienet, ettei pysty oikealla tekniikalla soittamaan niin fotoja jakoon.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
hollstro
30.01.2012 12:41:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekee. Hyvin tehty lyhyskaalainen on täysin pätevä basso. Ongelma on enemmän siinä että suurin osa lyhytskaalaisista on budjettipelejä. Mun kokemuksen mukaan hyviä ovat ainakin nämä:
- Gibsonit, kaikki joissa on muu mikitys kuin pelkkä kaulamikki
- Fender Mustang ja Musicmaster
 
Tuossa on hyviä linkkejä asian tiimoilta:
http://shortscalebass.blogspot.com/
http://www.shortscale.org/forum/vie … id=c1b5b0189c8019b8de6303af0105e4dd
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
AnanasRepublik
30.01.2012 13:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä Epiphone Rock Jazz Bass, siis normi 34 skaala ja pidempi "yläsarvi". Bassossa ei moittimista - sormien pituudessa kylläkin, ja ikää on 30, joten en tästä usko kasvavani kuin korkeintaan leveyttä. Jos aukaisen nyrkkini äärimmilleen, peukalonpään ja pikkusormenpään etäisyydeksi saan 18 cm. A Problem Forever? Treenaamalla, treenaamalla ja treenaamalla, tuttu juttu...
 
mikkomfg
30.01.2012 14:00:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä sama luku 19cm eikä mitään ongelmaa. Soiton aloittaessa haikailin myöskin lyhyemmän skaalan perään, mutta siinä vaiheessa kun olin saanut rahat sitä varten kasaan tajusin jo etten tarvitse sellaista. Treeniä, treeniä.
 
kakaa pylyssä
Mysteria
30.01.2012 14:05:51 (muokattu 30.01.2012 14:07:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkomfg: Itellä sama luku 19cm eikä mitään ongelmaa. Soiton aloittaessa haikailin myöskin lyhyemmän skaalan perään, mutta siinä vaiheessa kun olin saanut rahat sitä varten kasaan tajusin jo etten tarvitse sellaista. Treeniä, treeniä.
 
Itselläni on ilmeisesti hyvin epämuodostuneet tai sitten valtavan suuret kädet kun sain mitaksi 23 cm. Lauri Porran kanssa pääsin high fiven kerran tekemään ja mies totesi että hänellä on pienemmät kädet. Soittaa silti ihan hyvin ylipitkällä skaalalla. Muistaakseni sanoi että hänen basson skaala on normaalia pidempi eli 36''? Viisikielinen siis
 
EDIT: Täytyy vielä miehen puheista sen verran tänne laittaa, että Porran mielestä lähtökohtaisesti pitää etsiä hyväsoundinen basso. Kädet kyllä tottuu mihin malliin tahansa, näin kärjistettynä siis.
 
It's hard when you suck
J.Nikkanen
30.01.2012 14:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äöh? Siis mitataan koura miten? Näinkö?
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/95879.jpg
AnanasRepublik
30.01.2012 14:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo just noin :D
 
Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Ja Mysteria, kiitos erityisrohkaisusta. Tosin, Porra (3*kumarrus) lienee aloitellut basso-opintojaan hieman aikaisemmin kuin mä, itse sain soitantoherätyksen vasta näin "ikäloppuna"... ;) Olis kyllä tosiaan mahtavaa päästä yläfemmoille Porran kans, kuinka onnistuitkin...
 
Mutta en siis - mikä tärkeintä - hautaa haaveitani vielä tässä vaiheessa laulun aiheessa, ainakin soitan oikein päin...
 
Etvi
30.01.2012 14:44:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Täytyy vielä miehen puheista sen verran tänne laittaa, että Porran mielestä lähtökohtaisesti pitää etsiä hyväsoundinen basso. Kädet kyllä tottuu mihin malliin tahansa, näin kärjistettynä siis.
 
Tätä minäkin tässä olin hakemassa. Kädet tottuu ja sormien pituus I-asemassakin riittää, kun soittoasento on kohdallaan. Tietysti, jos basso roikkuu polvissa ja peukku tulee otelaudan päälle, niin optimaalista ranteen/kyynärvarren kulmaa on melko hankala saada.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
T.Nick
30.01.2012 14:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysteria: Itselläni on ilmeisesti hyvin epämuodostuneet tai sitten valtavan suuret kädet kun sain mitaksi 23 cm. Lauri Porran kanssa pääsin high fiven kerran tekemään ja mies totesi että hänellä on pienemmät kädet. Soittaa silti ihan hyvin ylipitkällä skaalalla. Muistaakseni sanoi että hänen basson skaala on normaalia pidempi eli 36''? Viisikielinen siis
 
Höhö. Mua on aina kiinnostanut tää aihe erityisesti, kun oon syntyny 12-sormisena. Nyt toi mitta oli 24,0 cm molemmissa käsissä, eli jota kuinkin keskiarvo, mutta arvostaisin niitä paria senttiä, mitä olis vielä, jos ei olis näitä extrasormia pätkitty aikoinaan veke.. Nyt ei nimittäin saa ihan menemään 35"-skaalaisella kaikkia Portrait of Tracyn harmonioita, missä joutuu kapoamaan kakkosnauhalta ja soittamaan huiluääntä kuutoselta.
 
jappo121
30.01.2012 14:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etvi: Tätä minäkin tässä olin hakemassa. Kädet tottuu ja sormien pituus I-asemassakin riittää, kun soittoasento on kohdallaan. Tietysti, jos basso roikkuu polvissa ja peukku tulee otelaudan päälle, niin optimaalista ranteen/kyynärvarren kulmaa on melko hankala saada.
 
Veit jalat suustani! Itsellänikin meni liian kauan ennenkuin ymmärsin nostaa basson tarpeeksi ylös. On paljon helpompaa ylettyä, kun otelautakäsi hyökkää alakautta.
6-kielisellä bassolla kun hetken soitteli, niin johan alkoi asento hakeutua (väkisellä) kohdalleen
 
Jos ottaa Marskinryypyn ja oksentaa, onko kyseessä mannerlaatta?
stapani
30.01.2012 18:34:10 (muokattu 30.01.2012 18:34:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yep
 
Mulla tuo peukalonpään ja pikkusormenpään etäisyys on
17cm irvistyksen kanssa mitattuna.
Ikää on 52v ja vuodesta 1976 olen aloitellut bassottelun eli
ilmeisesti olen treenannut väärin, kun on max tuo 17cm.
Mutta eipä tuo haittaa, soitetaan ne riffit mihin sormet taipuu.
Joskus olen normiskaalaisellakin veivannut, mutta on se hiukan
liian hankalaa, tosin silloin tällöin himottaa joku uutuusmalli.
 
Nykyinen basso on Fender Precision Jr., 2,9 kg painoa.
Mahtuu Line6 kitarabagiin nätisti. Me likes.
 
Tapani
 
Tapani
Mysteria
30.01.2012 22:15:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnanasRepublik:
Ja Mysteria, kiitos erityisrohkaisusta. Tosin, Porra (3*kumarrus) lienee aloitellut basso-opintojaan hieman aikaisemmin kuin mä, itse sain soitantoherätyksen vasta näin "ikäloppuna"... ;) Olis kyllä tosiaan mahtavaa päästä yläfemmoille Porran kans, kuinka onnistuitkin...

 
Hieman offtopic, mutta menkööt: Olivat keikalla Oulussa ja sattuivat samaan baariin, päätin sitten käydä jututtamassa. Itse en tietenkään keikkaa ollut katsomassa...
 
It's hard when you suck
Heikki L.
30.01.2012 22:22:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhytskaalaiset ovat erittäin käyttökelpoisia vehkeitä, koska Beatles.
 
Mustang-bassosta oon saanut itseäni kovasti miellyttävän 60's -plekusaundin sekä hyvän reggae-ääneksen.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Raaku
31.01.2012 12:17:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thominisk: Höhö. Mua on aina kiinnostanut tää aihe erityisesti, kun oon syntyny 12-sormisena. Nyt toi mitta oli 24,0 cm molemmissa käsissä, eli jota kuinkin keskiarvo, mutta arvostaisin niitä paria senttiä, mitä olis vielä, jos ei olis näitä extrasormia pätkitty aikoinaan veke.. Nyt ei nimittäin saa ihan menemään 35"-skaalaisella kaikkia Portrait of Tracyn harmonioita, missä joutuu kapoamaan kakkosnauhalta ja soittamaan huiluääntä kuutoselta.
 
Menee offtopic, mutta menköön. Tuli mieleen, että kun huiluäänet saa symmetrisesti kielen molemmista päistä, eikö tuon voisi hoitaa mikkien päältä oikealla peukalolla huiluäänipaikkaa painamalla ja etu- tai keskisormella näppäämällä. Eli kuten korkeammat false-harmonicsit yleensä (birdlandin intro jne.) Eihän se saundi aivan yhtä kirkas ole, mutta ei satu käsiin ja reenillä homman saa tosi lähelle.
 
Tai en sitten tiedä jos tämä menee kyseisessä paikassa teknisesti hankalaks, en ole tuota biisiä soittanut vaikka tuttu onkin.
 
2541
31.01.2012 14:10:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Lyhytskaalaiset ovat erittäin käyttökelpoisia vehkeitä, koska Beatles.
 
Ja Free, Cream, NRBQ, Golden Earring yms.
 
Mustang-bassosta oon saanut itseäni kovasti miellyttävän 60's -plekusaundin sekä hyvän reggae-ääneksen.
 
Mustangista ei vieläkään oo kokemusta, mutta monelta levyltä kuultuna siinä on kivan räyhkäs ja tuhti soundi. Esim. XTC:n parit ekat, Talking Headsin "Psycho Killer", Trapezen "You're The Music", monet Jason Falknerin levyt yms. Pitänee hankkia jossain vaiheessa.:)
 
Danelectron Longhornia oon aina kehunut kun lyhytskaalaisista on puhetta ja kehun nytkin. Kevyt, hyvä balanssi, kevyt soittaa ja monipuolinen soundi räyhäkkäästä plektrameiningistä rockabillykontra-imitaatioon.
Spandau-
31.01.2012 17:30:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Ja Free, Cream, NRBQ, Golden Earring yms.
 
Eikä tainnut Rollareitten Bill Wyman:kaan soitella kuin lyhytskaalaisilla ainakaan 60- ja 70-luvuilla.
 
When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass
Dropped C
31.01.2012 20:17:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, mähän soittelen doomia c-vireestä 32" skaalasella. Hyvin pelittää, kun sääti ja laittoi 65-85-105-125 - kielet kiinni. 30" skaalalla varustetuissa tosin ei oo kokemusta. Mutta veikkaisin, että normivireessä pelittäis just niinko pitäis.
 
jazbaz
01.02.2012 22:07:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei käsi piisaa, laita 5-kielinen ja käytä capoa.
 
"Bass sings Bles-sings"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «