Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neuvoja äänitysstudion käytäntöihin
1
Daisy1
30.01.2012 14:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva musiikintekijä ja teetin juuri omakustanteena singlelevyn äänitysstudiossa, joka hommasi myös laulajan. En ollut itse paikalla, kun se tehtiin. Olen tyytyväinen tulokseen muuten, mutta yhdessä kohdassa on tekstiäni laulettu vähän eri lailla kuin olin sen kirjoittanut. Ja mielestäni se ei oikein sovi siihen niin. Haluaisin tietää, onko kappaleen yhden kohdan korjaaminen studiossa miten hankalaa? Ja onko minulla oikeus vaatia, että se korjataan?
 
Ukko
30.01.2012 15:43:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin paljon voit vaatia kuin rahaisat rahkeesi antavat myöten.
 
COVS jäsen nro 6
Kallekorvola
30.01.2012 16:42:58 (muokattu 30.01.2012 16:45:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ensimmäiseksi mun pitää kyllä kysyä, että miksi et itse ollut paikalla, kun biisin tärkeintä (kyllä, monille ihmisille biisin tärkein asia on laulu) osaa äänitettiin?
 
Jälkeenpäin tollaisen muokkaaminen voi olla mahdollista,mutta väistämättä myös hitaampaa (lue: kalliimpaa). Äänityshetki on oikea hetki puuttua tuollaisiin ratkaisuihin.
 
Studiossa joku ottaa vastuun musiikillisista ratkaisuista äänitettäessä, ikäänkuin tuottajana. Jos "tuottajaa" ei ole paikalla, vastuun ottaa monesti studion setä. Ja jos biisissä on jokin asia josta studion setä ei pidä, hän mitä todennäköisimmin muuttaa asian mieleisekseen saadakseen aikaan mahdollisimman järkevän lopputuloksen.
 
Kyse on myös siitä millaisesta muutoksesta on kyse. Muutosta ei kannata lähteä tekemään vain saadakseen oman peukalonjälkensä tuotteeseen ("tää on mun biisi"), vaan kannattaa miettiä asiaa myös muilta kanteilta. Jos sanoja on menty muuttamaan isolla kädellä sanoittajalta kysymättä, on toiminta epäilyttävää. Jos fraseerausta / nuottivalintoja on muutettu, niihin on yleensä hyvä ja argumentoitavissa oleva syy. Kysäisepä "tuottajalta" miksi näin on toimittu... Jos asia johtuu "ajo-ohjeistuksen" puutteesta, syy on sinussa.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Noista voi muuten valita vain kaksi.
Daisy1
30.01.2012 18:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olimme sopineet asiat puhelimitse ja se oli heillä tiedossa, etten pystyisi olemaan paikalla. Lähetin studiolle sanat, eikä kyllä tullut mieleenkään, ettei niitä laulettaisi niin kuin olin ne kirjoittanut. Vain kaksi sanaa on laulettu eri lailla ja varmaankin ihan vahingossa. Ne kuitenkin muuttavat mielestäni asiasisältöä. Sen juuri haluaisin tietää, olisiko se kohtuudella korjattavissa, ennen kuin alan asiasta heidän kanssaan neuvottelemaan.
 
Kallekorvola
30.01.2012 18:47:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea sieltä on vääriä sanoja oikeiksi muuttaa. Paitsi jos jossain kohtaa biisiä nuo kyseiset sanat on laulettu oikein samoilla sävelillä ja rytmillä... Ainahan voi yrittää parsia jotain kasaan "tavu kerrallaan", mutta siihen kuluu aikaa, ja lopputulos on yleensä vähintään kyseenalainen.
 
Esimerkki valottaisi asiaa syvemmin. Yleensä nopeinta on silti laulaa nuo kohdat uusiksi. Mitenkä studio asiaan suhtautuu (oliko puhetta kenellä on tuotannollinen vastuu?), en tiedä...
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Henri Henri Olavi
30.01.2012 18:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä olet antanut sinne ne sanat tehden selväksi, että mitään ei muuteta, niin tottakai studio on velvollinen ottamaan uusiksi. Tosiaan kivuttominta olisi siten, kuten ylemmässä viestissä on esitetty.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Daisy1
30.01.2012 19:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä itsekin ajattelin, että jos laulaja voisi käydä studiolla laulamassa sen yhden kohdan uusiksi. Tuntuu, ettei se olisi aivan kohtuuton homma. Tuotannollisesta vastuusta ei ollut puhetta, aloittelija kun olen :)
Sanat olin lähettänyt jo heille aikaisemmin ja ne kyllä sopivat yhteen sävelen kanssa jne. siitä ei ole kyse, ilmeisesti puhdas vahinko, että ne laulettiin väärin. En ole saanut vastausta sähköpostiini (vielä)...
 
anapena
30.01.2012 19:18:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menee siinä helposti puolisen tuntia, ainakin. Asetukset ja sijainnit kohdilleen, äänenavausta, tallennus, vähän editointia, ja miksausta. Voi mennä vähän kauemminkin. Toki jampoilta menee aikaa studiolle tulemiseen jne. Päivän soundi laulajallakin voi olla, ja todennäköisesti onkin, vähän eri kun silloin. Jos tekis vaan seuraavan biisin...?
 
Daisy1
30.01.2012 19:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän olen jo uuttakin suunnitellut... mutta tämäkin on kyllä tärkeä biisi, pitäneekö totutella "uuteen versioon"
 
PwrChordAccent
30.01.2012 22:28:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taustoja tuntematta toki vaikea neuvoa ehdotonta oikeaa/väärää tapaa toimia.
 
Oma metodini kyseisessä tilanteessa tuottajan/äänittäjän ominaisuudessa olisi ollut ottaa yhteyttä laulutilanteen ollessa käynnissä ja pyytää asiakkaalta lupa sanamuunnokseen sekä perustella pyyntö. Näin siis, mikäli muutos on ollut tarkoitettu.
Mikäli tapahtunut on kuitenkin ns.inhimillinen erhe on hyvän liikemiestavan mukaista studiolta hoitaa projekti kunnialla loppuun asti. Nythän asiakas ei ole saanut tilaamaansa tuotetta. Olen varma, että studio suostuu laulun paikkaukseen, koska hommana se tosiaan ei ole iso suhteessa asiakastyytyväisyyteen. Ei mikään yritys halua negatiivista mainetta.
Tässäkin tosin on hyvä pitää maalaisjärki mukana, eli jos kyseinen studio käyttää samaa laulajaa muulloinkin voisi ehdottaa laulupaikkauksen suorittamista laulajan seuraavan session yhteydessä?
 
Kyllä siitä saa...
hape
31.01.2012 14:54:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daisy1: Vähän olen jo uuttakin suunnitellut... mutta tämäkin on kyllä tärkeä biisi, pitäneekö totutella "uuteen versioon"
 
No jos oot samassa mestassa samalla laulajalla aikeissa tehdä uutta matskua niin samallahan ton biisin pari kohtaa korjaa. Ei tartte erikseen lähteä niitä kahta sanaa laulamaan :D
 
http://www.thespyro.com
Ukko
31.01.2012 16:22:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape: No jos oot samassa mestassa samalla laulajalla aikeissa tehdä uutta matskua niin samallahan ton biisin pari kohtaa korjaa. Ei tartte erikseen lähteä niitä kahta sanaa laulamaan :D
 
Parsiminen voi kuulostaa parsimiselta.
 
COVS jäsen nro 6
Numb
31.01.2012 16:46:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daisy1: ...pitäneekö totutella "uuteen versioon"
 
Tää on ainakin helpon vaihtoehto. Ne muut maksavat rahaa tai hermoja tai molempia, eivätkä silti välttämättä onnistu niin kuin oli tarkoitus.
 
Olennaistahan tässä on se, voitko elää sen muunnellun version kanssa. Jos voit, niin homma on siinä. Jos et, niin sitten pitää stuudion kanssa neuvotella miten asia hoidetaan sellaiseksi kuin sen pitää olla.
 
Lanke trr gll -Kurt Schwitters
Groovi
31.01.2012 19:18:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestäni tämänkin viestiketjun kirjoittamisen sijaan olisi voinut ottaa puhelimen käteen ja kysäistä että mitä mieltä se tuottaja/äänittäjä tai laulaja on? Hämmästyttävää kyllä, ihmiset vastaavat kun niiltä kysytään ja asioilla on paha taipumus järjestyä - kunhan vain avaa oman turpansa.
 
Ja jotta kukaan ei loukkaannu, niin en viittaa sinänsä tämän viestiketjun aloittajaan, vaan puhun yleisesti. Joskus vain tuntuu että nykyihmisten olemattomat sosiaaliset taidot ovat johtaneet siihen, että yksinkertaista asiaa ruoditaan nettien foorumeilla kymmenien ihmisten toimesta vain siksi, että joku ei ottanut sitä minuutin kestävää kontaktia suoraan toiseen osapuoleen.
 
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
Esp
31.01.2012 20:14:05 (muokattu 31.01.2012 20:14:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Mun mielestäni tämänkin viestiketjun kirjoittamisen sijaan olisi voinut ottaa puhelimen käteen ja kysäistä että mitä mieltä se tuottaja/äänittäjä tai laulaja on? Hämmästyttävää kyllä, ihmiset vastaavat kun niiltä kysytään ja asioilla on paha taipumus järjestyä - kunhan vain avaa oman turpansa.
 
Ja jotta kukaan ei loukkaannu, niin en viittaa sinänsä tämän viestiketjun aloittajaan, vaan puhun yleisesti. Joskus vain tuntuu että nykyihmisten olemattomat sosiaaliset taidot ovat johtaneet siihen, että yksinkertaista asiaa ruoditaan nettien foorumeilla kymmenien ihmisten toimesta vain siksi, että joku ei ottanut sitä minuutin kestävää kontaktia suoraan toiseen osapuoleen.

 
Eikös tämä topicin aloittaja kirjoittanut tuossa jo, että En ole saanut vastausta sähköpostiini (vielä)... Syy miksi itse en hoida mielelläni asioita puhelimitse on niinkin yksinkertainen, että en muista aina mitä on sovittu. Sähköpostilla voin tarkistaa asian ja siitä on molemmilla osapuolilla kirjallinen dokumentti. Kätevää... Valitettavan usein vielä nykyäänkin suurin osa firmoista tuntuu ajattelevan, että sähköpostiin vastataan jos vastataan, kunhan joskus kerkiää.
 
Täh?!?
jhakwe
31.01.2012 21:00:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Eikös tämä topicin aloittaja kirjoittanut tuossa jo, että Syy miksi itse en hoida mielelläni asioita puhelimitse on niinkin yksinkertainen, että en muista aina mitä on sovittu. Sähköpostilla voin tarkistaa asian ja siitä on molemmilla osapuolilla kirjallinen dokumentti. Kätevää... Valitettavan usein vielä nykyäänkin suurin osa firmoista tuntuu ajattelevan, että sähköpostiin vastataan jos vastataan, kunhan joskus kerkiää.
 
Ditto. Kirjaan toki ylös, mitä puhelimessa on sovittu, mutta erikoistilanteissa on melko nihkeää ruveta inttämään asiakkaan kanssa, että "kyllä sä ihan varmasti sanoit näin." Tossa ihan juuri äskettäin eräs heppu varasi slottinsa väärälle kuukaudelle. Oli huomattavasti helpompaa copypasteta aiempi keskustelu ja todeta, että kyllä tän session nyt vaan pitäisi alkaa ylihuomenna, kuin jäädä veivaamaan ees taas, että kumpi nyt ei osaa lukea kalenteria ja en muuten varmasti kuvittele ja ihan oikeesti hei nyt.
 
Toinen syy sähköpostin suosimiseen on se, että mulla on yleensä puhelin äänettömällä, kun teen töitä. Masterointisessiota ei mielellään katkaise puhelimen soidessa, eikä toisaalta illalla/alkuyöllä viitsi päivän päätteeksi enää soitella takaisinkaan. Sähköposteihin voi vastailla sitten rauhassa vaikka aamuyöstä sängyn pohjalta.
 
Aloittajalle onnea matkaan. Studiolla varmasti tarjotaan vähintään jonkinlaista kompromissia. Kyllä nämä aina jotenkin saadaan neuvoteltua!
 
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Esp
31.01.2012 22:55:11 (muokattu 31.01.2012 22:57:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhakwe: Ditto. Kirjaan toki ylös, mitä puhelimessa on sovittu.
 
Toinen syy sähköpostin suosimiseen on se, että mulla on yleensä puhelin äänettömällä, kun teen töitä. Masterointisessiota ei mielellään katkaise puhelimen soidessa, eikä toisaalta illalla/alkuyöllä viitsi päivän päätteeksi enää soitella takaisinkaan. Sähköposteihin voi vastailla sitten rauhassa vaikka aamuyöstä sängyn pohjalta.

 
Mulla ei myöskään yleensä ole mitään mihin kirjata asioita silloin, kun asiakas soittaa :D itseäni aina inhottaa vastata "Odotas, soitan sulle takaisin kunhan olen kalenterin ääressä". Ja joo, on mulla puhelimessakin kalenteri, mutta en muista päivittää sitä aina :D (lue ikinä).
 
Sama juttu myös ton äänettömyyden kanssa, melkein aina mulla on puhelin äänettömällä, kun teen näitä töitä. Pitäisi varmaan oikeastaan palkata sihteeri hoitamaan näitä asioita. Ja sitten mä heräsin.
 
Topiciin vielä sen verran, että itse tuottajana korjaisin tuon maksutta jos moka olisi minun. Asiakas on tilannut jotain, ja hänelle toimitetaan jotain muuta. Hyvin yksinkertaista, ei se ole asiakkaan vika tuossa tilanteessa. Jos asiakas toimitttaa tekstin hän liene odottaa, ettei sitä muutella. Syitä muuttamiselle voi olla, mutta niistä olisi kuitenkin hyvä keskustella asiakkaan kanssa, koska sitä tuotetta tehdään juuri nimenomaan hänen tilauksestaan. Henkilökohtaiset ambitiot voi toteuttaa omalla ajallaan, paitsi jos ei asiakas nimenomaan halua, että toteutat niitä hänen ajallaan. (Tämä siis sillä oletuksella, että tilanne on mennyt juuri niinkuin topicin aloittaja kuvailee)
 
Eiköhän meistä jokainen reklamoisi, jos tilaisi jonkin studiolaitteen ja saisi eri laitteen, vastauksen ollessa "Mutku tää on ihan yhtä hyvä ja melkein samanlainen".
 
Täh?!?
Daisy1
01.02.2012 09:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon kaikille vastanneille. Sain paljon tärkeää tietoa ja nyt minun on helpompi neuvotella studion kanssa mitä tehdään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «