Jucciz 30.01.2012 22:47:51 | |
---|
Sakmongoloidi: Mää soitan setillä, jossa kielten paksuudet ovat 11-13-18-30-42-52. Onko tossa jännitykset persiillään vai minkä takia mun soitto on paskaa? Käytän vielä samaa settiä sekä Les Paul- että Stratocaster-skaalalla ja ei häiritte - ovatkohan mun omatkin aistit aivan sopimattomat kitaransoittoon? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Sakmongkol 30.01.2012 22:51:25 | |
---|
Jucciz: Sakmongoloidi: Mää soitan setillä, jossa kielten paksuudet ovat 11-13-18-30-42-52. Onko tossa jännitykset persiillään vai minkä takia mun soitto on paskaa? Käytän vielä samaa settiä sekä Les Paul- että Stratocaster-skaalalla ja ei häiritte - ovatkohan mun omatkin aistit aivan sopimattomat kitaransoittoon? On siinä vähän huonot jännitykset. Lisäksi jos haluaisi tasaisen tatsin eri kitaroilla niin pitäisi skaalan mukaan vaihtaa, mutta sen ymmärtää että eri kitaroilla voi ollakin vähän eri tatsi, ja täysin samoja jännityksiä on hyvin hankala saada eri skaaloilla. |
MikaHekkanen 30.01.2012 22:54:46 | |
---|
janne_-94: Nyt joku vois olla ihana ja kertoo mulle että mitä helvetin väliä on kielten jännityksellä jos ne tuntuu soittaessa hyvältä ? :d Koko hommassa on kyse, ainakin yhdeltä kantilta, juuri siitä miten setti saadaan _tuntumaan_ hyvältä. Ajatuksena on se, että kun jokaisen kielen jännitys on sama, on kielen painamiseen tarvittava voima taikka paine (tiedän eron, mutta... tässäpäs olisikin miettimisen paikka) sama. Kitaran kielissä olen tosiaan käyttänyt noita heavy bottom -settejä niin kauan kuin muistan ja bassoonkin kasasin viimeksi saman ajatusmallin mukaisen setin irtokielistä. Myönteinen vaikutus basson soittotuntumaan oli jopa kitaroitani selvempi. Mulle ajatusmaailma saada jokainen työkalu tuntumaan samalta ja toimimaan samalla tavoin on niin vahvasti sisäistetty toisesta harrastuksestani, että se on helppo omaksua tässäkin. Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai |
Les Fender 30.01.2012 23:01:19 | |
---|
Jucciz: Sakmongoloidi: Mää soitan setillä, jossa kielten paksuudet ovat 11-13-18-30-42-52. Onko tossa jännitykset persiillään vai minkä takia mun soitto on paskaa? Käytän vielä samaa settiä sekä Les Paul- että Stratocaster-skaalalla ja ei häiritte - ovatkohan mun omatkin aistit aivan sopimattomat kitaransoittoon? Eihän tuollaisella setillä ole fyysisesti mahdollista soittaa rytmiä ja sooloja. Lisäksi jännityksen epätasaisuus aiheuttaa epätasaisen saundin. Sakmongkol: Se on välttämätöntä jos haluaa soittaa samalla kitaralla rytmiä alemmilla kielillä ja sooloja ylemmillä kielillä, siten että ylempiä pystyy venyttämään mutta alemmat eivät ole liian löysiä ja saundi on kauttaaltaan mahdollisimman tasainen. Eli se fysikaalinen tosiasia lienee jännitys. "Living is easy with eyes closed!" |
ReBeat 30.01.2012 23:05:23 | |
---|
MikaHekkanen: bassoonkin kasasin viimeksi saman ajatusmallin mukaisen setin irtokielistä. Myönteinen vaikutus basson soittotuntumaan oli jopa kitaroitani selvempi. Muistaakseni varsinkin viisikielisissä bassoissa normaaleilla myynnissä olevilla kieliseteillä esiintyy varsin epäloogiset erot kielten jännityksissä. Niissä tais olla peräti löysempi se paksuin kieli kuin toiseksi paksuin. Eli ohuimmasta lähtiessä jännitys kirenee kirenee kirenee ja sitten löystyy. Päin persettä siis. Niissä on niin paljon jännityksessä korjattavaa, että tuolla zacariksen sivuilla tarjotaan paksuimmaksi kieleksi sitten niin paksua, että vissiin kaikkiin bassoihin joutuu työstämään satulaa jotta se kieli mahtuu paikalleen. |
aristoteles666 30.01.2012 23:27:44 | |
---|
ei nuo kielet ole ongelma vaan ettei ihmistä ole luotu, ja ei, en usko jumalaan vaan darwiniin, eli ihminen ei ole kehittynyt soittamaan kitaraa alunperinkään, tai mitään muutakaan soitinta, joten ei kannata stressata kielten paksuuksilla tai kaulan paksuudella, ihminen tottuu mihin vain koska nämä soittimet ovat kaikille vieraita alusta saakka, kukaan ei ole osannut soittaa niitä muuta kuin kovan harjoittelun kautta, ja sormenpäät kipeänä. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
MikaHekkanen 31.01.2012 03:25:05 | |
---|
ReBeat: Muistaakseni varsinkin viisikielisissä bassoissa normaaleilla myynnissä olevilla kieliseteillä esiintyy varsin epäloogiset erot kielten jännityksissä. Niissä tais olla peräti löysempi se paksuin kieli kuin toiseksi paksuin. Eli ohuimmasta lähtiessä jännitys kirenee kirenee kirenee ja sitten löystyy. Päin persettä siis. Niissä on niin paljon jännityksessä korjattavaa, että tuolla zacariksen sivuilla tarjotaan paksuimmaksi kieleksi sitten niin paksua, että vissiin kaikkiin bassoihin joutuu työstämään satulaa jotta se kieli mahtuu paikalleen. Nelikielisillä helposti ohuin kieli tuntuu tiukimmalta sormen alla. "Normisetti" voi olla vaikkapa 45-65-80-100 (tai 85-105), itse taisin päätyä settiin 40-60-85-110 Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai |
Laulava Kylätohtori 31.01.2012 09:11:29 | |
---|
Mitä jos sakmongolkin opetuslapsineen keskittyisi välillä soittamaan tuon kertakaikkisen käsittämättömän paskanjauhannan sijaan. Olette kyllä oman idioottimaisuutenne todistanut väittämällä omaa mielipidettänne jumalalliseksi totuudeksi. Ei voi ihminen enää tehdä itsestään typerämpää kuin te olette tehneet. Tämä on aivan sama kuin väittäisin, että sininen on ainoa oikea väri autoon, koska sinisen valon spektri nousee minun mielestäni loogisimmin.. Mutta ONNEA tästä mahtavasta saavutuksesta. Olette kertakaikkiaan alanne mestareita... In the Field Of Idiocy... Vaikka olet todella loistanut tällä saralla, Sakmongol, niin jaksan edelleen uskoa, että pystyt pistämään vielä paremmaksi. Vielä tulee uusia threadeja, joissa pystyt taas ylittämään itsesi ja viemään idiotismin aivan uudelle tasolle. Olet huipulla ja siellä on yksinäistä, mutta poikkeuksellisesta lahjakkuudesta on maksettava hinta, jota me tavalliset idiootit emme pysty edes kuvittelemaan. Toivotan todella vilpittömästi onnea uusien haasteidesi kohtaamiseen. Blues is easy to play, but hard to feel.
-Jimi Hendrix |
the-Antero 31.01.2012 09:20:05 | |
---|
Laulava Kylätohtori nyt en usko. Miten Sakmongooli voisi pistää enää paremmaksi kun hän on nämä kaksi väitettä jo esittänyt: a) Maailman paras kitaristi (ynkkä) b) Maailman paras vibra (ynkkä) Voiko noista enään rimaa alittaa? Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
Laulava Kylätohtori 31.01.2012 09:23:35 | |
---|
the-Antero: nyt en usko. Miten Sakmongooli voisi pistää enää paremmaksi kun hän on nämä kaksi väitettä jo esittänyt: a) Maailman paras kitaristi (ynkkä) b) Maailman paras vibra (ynkkä) Voiko noista enään rimaa alittaa? No, emmehän me lahjattomat sitä voi ymmärtää, mutta kun on alansa huippu ja superlahjakas, kuten sakmongol, niin pystyy kerta kaikkiaan ällistyttäviin suorituksiin. Odotahan vain, vielä mestari ylittää itsensä ja häikäisee meidät kaikki erinomaisuudellaan... Blues is easy to play, but hard to feel.
-Jimi Hendrix |
the-Antero 31.01.2012 09:26:49 | |
---|
Laulava Kylätohtori: No, emmehän me lahjattomat sitä voi ymmärtää, mutta kun on alansa huippu ja superlahjakas, kuten sakmongol, niin pystyy kerta kaikkiaan ällistyttäviin suorituksiin. Odotahan vain, vielä mestari ylittää itsensä ja häikäisee meidät kaikki erinomaisuudellaan... Toivon mukaan saamme lukea hänen aivoituksiaan. Oikeastaan joku blogi häneltä olisi hieno. Tsekkaahan muuten profiilista viikset ;) Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja. |
Rämppy 31.01.2012 09:44:13 | |
---|
0101978: Meikä on valinnut setit yleensä myös sen mukaan miten ne sähköisesti soivat. Eli on mukava jos ei mikään kieli soi "lujempaa" kuin toinen. Eri paksuiset setit soi eri tavalla ja voimakkuudella. Heavy bottomit ei olleen mun juttu. Sama vika. Käytin pitkään light top heavy bottom (10-52) settiä, mutta vaihdoin n. 10 vuotta siten tavalliseen 11-48 -settiin, kun se tuntuu soivan tasapainoisemmin. Tuossa edellisessä setissä mun korvaa alkoi häiritä lievä bassoäänten ylikorostuminen. Näin siis mun soittotavalla ja soittokamoilla. Kaveri soittelee 10-52 setillä ja hyvältä kuulostaa sekä kuulemma tuntuu. En sitten malttanut olla sanomatta. |
markus16 31.01.2012 09:46:15 | |
---|
ReBeat: Muistaakseni varsinkin viisikielisissä bassoissa normaaleilla myynnissä olevilla kieliseteillä esiintyy varsin epäloogiset erot kielten jännityksissä. Niissä tais olla peräti löysempi se paksuin kieli kuin toiseksi paksuin. Eli ohuimmasta lähtiessä jännitys kirenee kirenee kirenee ja sitten löystyy. Päin persettä siis. Niissä on niin paljon jännityksessä korjattavaa, että tuolla zacariksen sivuilla tarjotaan paksuimmaksi kieleksi sitten niin paksua, että vissiin kaikkiin bassoihin joutuu työstämään satulaa jotta se kieli mahtuu paikalleen. Mä en tajua miksi (oman kokemuksen perusteella) about 80% 5-kielisistä lähtee tehtaalta aivan soittokelvottomalla b-kielellä. Liekö se isokin säästö laittaa halpaan bassoon kelvoton kieli kohtuullisen sijasta. Samaa tulee vastaan myös niissä oikeissa bassoissa, mutta niitä on tullut vähemmän käpisteltyä. Kaupassa testaamalla on hivenen hankala saada kuvaa tatsista, kun alinta kieltä voisi käyttää kaulahihnana virittämällä sen A:han. Old school? New school? Shit! I didn't even go to school. |
Krice 31.01.2012 10:08:59 | |
---|
Tumoooo: Elikäs, kitaran kielet on alapäästä kovin löysät, siispä soittaessa esim alternate rämpytys ei onnistu. Aloita vaihtamalla 11-setti kitaraan. Jos edelleen löysät, vaihda instrumentti bassokitaraan. |
markus16 31.01.2012 10:11:21 | |
---|
Krice: Aloita vaihtamalla 11-setti kitaraan. Jos edelleen löysät, vaihda instrumentti bassokitaraan. Meinaat että sointujen alternatepickaus on niin paljon helpompaa beisillä? Old school? New school? Shit! I didn't even go to school. |
Decadetroll 31.01.2012 10:34:53 | |
---|
Krice: Aloita vaihtamalla 11-setti kitaraan. Jos edelleen löysät, vaihda instrumentti bassokitaraan. Ongelmahan ratkottiin jo ennen ketjun puoliväliä :D don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! |
Krice 31.01.2012 12:11:00 | |
---|
Decadetroll: Ongelmahan ratkottiin jo ennen ketjun puoliväliä :D Sori, meni ohi kun oli tuollaista älämölöä jota ei jaksanut oikein lukea. |
Decadetroll 31.01.2012 12:29:25 | |
---|
Krice: Sori, meni ohi kun oli tuollaista älämölöä jota ei jaksanut oikein lukea. Juu, eipä siinä mitään. Jatketaan älämölön tuottamista. don't look so surprised,
happy birthday...fucker!
Blow that candle out,
we're gonna kick you, kick you! |
The same thing that makes you live can kill you in the end |
Sakmongkol 31.01.2012 14:22:04 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mitä jos sakmongolkin opetuslapsineen keskittyisi välillä soittamaan tuon kertakaikkisen käsittämättömän paskanjauhannan sijaan. Olette kyllä oman idioottimaisuutenne todistanut väittämällä omaa mielipidettänne jumalalliseksi totuudeksi. Ei voi ihminen enää tehdä itsestään typerämpää kuin te olette tehneet. Tämä on aivan sama kuin väittäisin, että sininen on ainoa oikea väri autoon, koska sinisen valon spektri nousee minun mielestäni loogisimmin.. En aio vastata sinun esittämiisi olkinukkeihin ja loukkauksiin. Suosittelisin että opettelet lukemaan ja yrittäisit suhtautua asioihin hieman avoimemmalla mielellä. |