Aihe: Tabulatuurit/nuotit ja syrjinnästä kumpuava sisäinen viha
1
TuntematonMuuttuja
13.04.2004 01:12:30
Juupajuu.

Eli olen tässä yritellyt korvakuulolta opetella joitakin tiettyjä biisejä/kappaleita/whatever, mutta nyt kyllästyin, ja ajattelin hommata osaan tabulatuurit, koska "soinnutus on niin rankkaa" :-)

Jokatapauksessa alkoi kyrsimään se, ettei saatavilla ole juurikaan materiaalia koskettimille. Vain kitaralle. Mistä tämä johtuu? Kitaratabulatuurit ovat tietenkin helpompia aikaansaada, johtuen "pitkälle standardoidusta" merkintätavasta. Mutta nykyään ei nuotinnoskaan ole turhan hankalaa ihan freewarepohjaltakin. Mistä siis johtuu, ettei netistä löydä valmiita nuotinnoksia? Olenko vain etsinyt vääristä paikoista? Vai olemmeko me tosiaan niin laiskoja? Vai onko kyseessä juridiset syyt? Vai ovatko kyseessä asenteet? (Joutaahan tuo ne korvaltakin opetella.. :-)

Miten on? Menetämmekö tulevat polvet otelaudoille, koska kitaran aloittamisessa on (materiaalin hankinnan osalta) matalampi aloituskäyrä?

Pitääkö minunkin tyytyä toivelaulukirjoihin, kunnes opin lukemaan korvillani?

Vai olenko minä vain idiootti?

Miten vain, miten on?

-TuntematonMuuttuja
ajs
13.04.2004 09:27:53
No en nyt tiedä tuosta kitaratabulatuurien "pitkälle standardoidusta" merkintätavasta; onhan nuottikirjoituksessa vielä paljon yksityiskohtaisemmat säännöt ja enemmän merkintätapoja aika-arvoja, tempoa, dynamiikkaa ym. ym. myöten.

Syy, miksi netissä ei ole nuotteja on, että nuottien levittäminen on laitonta, koska tietyillä kustantamoilla on oikeudet tiettyihin nuotteihin.

Miten on? Menetämmekö tulevat polvet otelaudoille, koska kitaran aloittamisessa on (materiaalin hankinnan osalta) matalampi aloituskäyrä?

Eiköhän tämäkin polvi ole jo menetetty.. mutta me pianistit/synistithän voimme tällöin pysyä pienenä, valikoituna eliittinä :)
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
TuntematonMuuttuja
13.04.2004 14:31:55
No en nyt tiedä tuosta kitaratabulatuurien "pitkälle standardoidusta" merkintätavasta; onhan nuottikirjoituksessa vielä paljon yksityiskohtaisemmat säännöt ja enemmän merkintätapoja aika-arvoja, tempoa, dynamiikkaa ym. ym. myöten.

Tarkoitin tällä lähinnä eroa kitara- ja kosketintabulatuurien välillä. Oletan, ettei kosketintabuloita juurikaan ole, ja merkitsemistapa on (syystäkin) kirjava. Pitäisi varmaan kehittää jokin helppolukuinen ja selkeä "kosketintabulatuuri". Helpommin sanottu kuin tehty :-)

Syy, miksi netissä ei ole nuotteja on, että nuottien levittäminen on laitonta, koska tietyillä kustantamoilla on oikeudet tiettyihin nuotteihin.

Eli jos nuotinnan korvakuulolta esimerkiksi Gimmeliä tai CoB:tä, minulla ei ole oikeutta noiden nuottien levittämiseen? Tietenkin kustantajien omat tuotokset ovat asia erikseen, mutta koskeeko tuo rajoitus myös itsekirjoitettuja nuotteja?

Jos koskee, niin olen kyllä ihmeissäni :-)

Eiköhän tämäkin polvi ole jo menetetty.. mutta me pianistit/synistithän voimme tällöin pysyä pienenä, valikoituna eliittinä :)

Tjaa-a. Voihan sitä noinkin asiaa katsoa :-)

Ja noista sekvensserinuoteista en pidä. Kone kirjoittelee nuottien aika-arvot niin ihmeellisesti, että nuo nuotit lähinnä enemmän sotkevat kuin auttavat. Olisihan niistä apua, myönnetään, mutta sitä kaaripistesillisalaattia katsellessa sotkeentuu vain ajatuksissaan. Lisäksi niistä puuttuvat soinnut.

Pitää näes olla korkeat standardit ;-)

-TuntematonMuuttuja
Kaleface
14.04.2004 13:01:30

Ja noista sekvensserinuoteista en pidä. Kone kirjoittelee nuottien aika-arvot niin ihmeellisesti, että nuo nuotit lähinnä enemmän sotkevat kuin auttavat. Olisihan niistä apua, myönnetään, mutta sitä kaaripistesillisalaattia katsellessa sotkeentuu vain ajatuksissaan. Lisäksi niistä puuttuvat soinnut.

Tuo on kyllä totta, että suuri osa on tuota mössöä, mutta hyvin tehtyjä (=siistitty aika-arvot tahtien mukaan jne.) löytyy roppakaupalla, kun vain jaksaa etsiä. Turhautuminen tosin on usein lähellä.
-K-
baron
14.04.2004 13:09:29

Pitää näes olla korkeat standardit ;-)

-TuntematonMuuttuja

Jos sulla on kunnon ohjelma, voit valita kuinka pienet nuottiarvot se tunnistaa.
Jos sulla on kunnon ohjelma, se soinnuttaa. Voit valita minkä tyylisesti, kuinka usein sointu voi vaihtua, tunteeko se backslash soinnut etc.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
oizo
14.04.2004 13:46:40
Jos sulla on kunnon ohjelma, voit valita kuinka pienet nuottiarvot se tunnistaa.
Jos sulla on kunnon ohjelma, se soinnuttaa. Voit valita minkä tyylisesti, kuinka usein sointu voi vaihtua, tunteeko se backslash soinnut etc.

Mikä on tällainen ohjelma?
baron
14.04.2004 15:02:42

Mikä on tällainen ohjelma?

Mulla on PowerTracks Pro Audio. En nyt erikoisesti halua mainostaa onko hyvä, kun en muita tunne, mutta tekee ainakin mainitsemani jutut.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
skinkarde
19.04.2004 21:32:28
no minä oon soittanu koskettimia kitaratabulatuureista. en oo hyvä kosketinsoittaja mutta sen minkä soitan niin enimmäkseen soitan tabulatuureista. kuulemma se on outoa. en tiiä.. vaikka nuoteistakin oon soittanu biisejä. en kylläkään prima vista.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)