Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 512 13 14 15 1647 48 49 50 51
Rouda-setä
06.01.2012 13:00:37
juso: Rivien välistä voi näköjään lukea että toi B = täys paska eikä kannata sekaantua pitkällä tikullakaan.Fakta on vaan se että harrastelijabändillä ei oo käytössä kovin kummosia euromääriä.

No en mä nyt ihan niin vahvasti sanois. Näin ammattilaisnäkökulmasta toi on täysin kelvoton paska, mutta voi asian nähdä niinkin, että Thomannilla on kuitenkin kolmen vuoden takuu. Eli tuosta saa vähintään kolmeksi vuodeksi harrastuskäyttöön mikserin hintaan 0,73 eur/päivä. Ei paha diili jos sitä ei kauhean usein tarvi Saksaan lähetellä:) Ja ei satu kesken keikan leviään.

Käytettävyydeltään toi on suunnilleen yhtä kankea kuin Yamahan 01V.

Pitäis vaan löytää sellanen kompromissi että pöydässä olis juuri välttämättömimmät jutut ja laatua sit loppurahalla. Uskosin et tolla presonuksen tiskillä pärjättäis ominaisuuksien puolesta, mutta tonkaan kestävyydestä ei varmaan kukaan tiedä vielä juuri mitään??

Toi on soundillisesti jo ihan semi-ok ja käyttöliittymä on nopeasti omaksuttavissa jos ei ole digillä aiemmin vedellyt. Tohon on itseasiassa helpompi suhtautua jos ei ole kauheasti digitiski-kokemusta ja ei osaa kaivata kaikkea sitä mitä tosta puuttuu.

Tollanen on nyt meillä kestänyt monitoritiskinä jo useamman kymmenen keikkaa joten ei se täysin susikaan ole. Samalla kolmen vuoden teorialla hintaa per päivä tulee toki snadisti enemmän.
juso
06.01.2012 13:27:47

Tollanen on nyt meillä kestänyt monitoritiskinä jo useamman kymmenen keikkaa joten ei se täysin susikaan ole. Samalla kolmen vuoden teorialla hintaa per päivä tulee toki snadisti enemmän.

Sulla kun kamppeesta kokemusta jo kertynyt niin onko tässä tiskissä mahdollisuutta ohjata esim kaikuefektiä kiertään jonku kanavan läpi. Kaikusingnaalia vois vähä equttaa ja sais kaiun vaimennettua kokonaan kaikilta jotka sitä käyttää vetämällä vaan liuku kiinni.
Rouda-setä
06.01.2012 13:55:53
juso: Tollanen on nyt meillä kestänyt monitoritiskinä jo useamman kymmenen keikkaa joten ei se täysin susikaan ole. Samalla kolmen vuoden teorialla hintaa per päivä tulee toki snadisti enemmän.

Sulla kun kamppeesta kokemusta jo kertynyt niin onko tässä tiskissä mahdollisuutta ohjata esim kaikuefektiä kiertään jonku kanavan läpi. Kaikusingnaalia vois vähä equttaa ja sais kaiun vaimennettua kokonaan kaikilta jotka sitä käyttää vetämällä vaan liuku kiinni.

Itseasiassa mä en ihan kauheasti ole tolla vedellyt vaan lavan pään kollega, mutta se on tehnyt niin, että on reitittänyt kaikupaluut sub-grouppien kautta, että saa niille faderit.

Kanavaan ei muistaakseni saa kätevästi reititettyä. Tosin kai siihenkin jonkun kikkailun keksisi. Subgroupeissa on myös eq. Samoin kaikusendeissä ja returneissa.

Kaiut saa iisisti pois myös kaikusendin mutesta. Sinänsä aika Alesista noi kaiut. Jos tolla joskus jotain oikeaa FOH-hommaa joutuis tekeen ottaisin oman räkin messiin.

Kaikki tämä siis 24.4.2. mallin pohjalta. Tossa halvimmassa ei taida olla subgrouppeja.
juso
06.01.2012 14:26:06

Rouda-setä: Itseasiassa mä en ihan kauheasti ole tolla vedellyt vaan lavan pään kollega, mutta se on tehnyt niin, että on reitittänyt kaikupaluut sub-grouppien kautta, että saa niille faderit.

Kanavaan ei muistaakseni saa kätevästi reititettyä. Tosin kai siihenkin jonkun kikkailun keksisi. Subgroupeissa on myös eq. Samoin kaikusendeissä ja returneissa.

Kaiut saa iisisti pois myös kaikusendin mutesta. Sinänsä aika Alesista noi kaiut. Jos tolla joskus jotain oikeaa FOH-hommaa joutuis tekeen ottaisin oman räkin messiin.

Kaikki tämä siis 24.4.2. mallin pohjalta. Tossa halvimmassa ei taida olla subgrouppeja.

En ihan halvinta presonusta ajatellu hankkia, vaan ton 16.4.2 mallin jossa nuot groupit jo löytyy.
Rouda-setä
07.01.2012 18:02:03
juso: En ihan halvinta presonusta ajatellu hankkia, vaan ton 16.4.2 mallin jossa nuot groupit jo löytyy.

Jos rahkeet riittää ota suorilta toi 24.4.2. Enemmän auxeja, paremmat säädöt gatelle ja kunnollinen eq. Ei se oo kun tonnin enemmän.
juso
07.01.2012 20:59:49

Rouda-setä: Jos rahkeet riittää ota suorilta toi 24.4.2. Enemmän auxeja, paremmat säädöt gatelle ja kunnollinen eq. Ei se oo kun tonnin enemmän.

No joo ruokahaluhan kasvaa syödessä. Tekis vaan mieli pysyä räkkikoossa, kun sattuu oleen hyvä korkee pyörällinen räkki mihin sujahtaa myös valopöytä ynnä muut vermeet mitä miksaaja tarvii. Mestat joskus aika ongelmallisiakin minne pöydän saa sijoitettua niin tää on ollu huoleton tapaus, kun ei vie juurikaan tilaa ja kannet voi nakella takaseinää lukuunottamatta kiinni keikkaa odotellessa.
stnprkl
08.01.2012 04:11:38
.... räkki mihin sujahtaa myös valopöytä ynnä muut vermeet mitä miksaaja tarvii.....

????????? Mihin miksaaja tarvii sitä valopöytää?
Viltsu audiokantaja
LHU
08.01.2012 05:10:34
stnprkl: ????????? Mihin miksaaja tarvii sitä valopöytää?

Piirtämiseen?
Einherjar
08.01.2012 10:03:39

Joillakin on ilmeisesti astetta multimeedisemmin säädettävät työvalot etupäässä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
juso
08.01.2012 10:45:31

Näin se vaan tuppaa menemään että sama mies miksaa ja hoitaa valot. Tosiasiassa keikan aikana tuo miksaaminen on sivutoimi. Räkissä valopöytä mikserin alla liukukiskoilla niin ihan kiva kokonaisuus muodostuu. Kaikki sopivasti käden ulottuvilla. Meidän miksaaja/valomies on käytännössä kuudes mies bändissämme eli tää on sen harrastus sanottakoon vaikka näin. Ja niin tiiviisti tää kaveri kuuluu joukkoon et aina kun bändi on esitelty niin abloodit annetaan myös äänimiehelle.

Muusikoiden netti on hyvä paikka hakee apua arjen ongelmiin mutta se ongelma tässä on että ammattilaiset painii niin toisessa sarjassa että niiltä väkisinkin sumenee ajatus miten harrastelijat hommaa pyörittää. Samat tyypit kun hilluu lavalla ja sit keikan jälkeen nöyrästi roudaa kamoja niin homma hitsautuu aika hyvin yhteen. Yhtään ylimääräistä ei viitsi tehä mutta bändi pitäis saada näyttään ja kuulostaan ainakin puoliammattimaiselta. Ja kerrottakoon vielä sekin että kun omaa "kama raideria" kirjoitetaan niin lopuksi voidaan kattoa jokainen lompakkoihin että löytyykö sitä paalua.
juso
08.01.2012 11:22:06

Niin ettei totuus unohtuisi niin tässä pätkä miksaajan kuvaamana tiskinsä takaa viime lauantailta. Jouduttiin kuten kuvasta näkyy keskelle eläkeläisten valtaamaa karaokeiltaa. Tässä kait se tän homman suola piileekin että ikään ei tiiä mitä keikkapaikalla on vastassa.
http://www.youtube.com/watch?v=qIE5R7fKYJY
Katti
09.01.2012 11:22:35 (muokattu 09.01.2012 11:22:55)
juso: Muusikoiden netti on hyvä paikka hakee apua arjen ongelmiin mutta se ongelma tässä on että ammattilaiset painii niin toisessa sarjassa että niiltä väkisinkin sumenee ajatus miten harrastelijat hommaa pyörittää.

Yhtään ylimääräistä ei viitsi tehä mutta bändi pitäis saada näyttään ja kuulostaan ainakin puoliammattimaiselta.

Tuo "yhtään ylimääräistä ei viitsi tehdä" pätee kyllä ihan tasan myös "ammattilaispuolella"... Kun rupeaa kiertämään noita liitereitä, oli sitten "ammattilainen" tai "harrastelija" (mun mielest kuitenki kaikki joille jotain maksetaan on "ammattilaisia"... ...voi olla että oon väärässä, ei ois eka kerta...), niin kaikki ylimääräinen säätö kyllä pyritään jättämään pois.

Ehkä noissa isommissa kuvioissa on mahdollisuus tehdä asioita vielä hieman "paremmin", mutta ei se todellakaan meinaa, että sitä kamaa ihan huvikseen mukana kannetaan, tai että sitä kytkemistä huvikseen harrastetaan... Kyllä sitä nimenomaan ammattimiehet tuon optimoinnin vie niin pitkälle kuin mahdollista, koska siellä ei välttämättä roudaa se bändi, vaan ne 2-5 (bändistä riippuen) teknikkoa, joiden vastuulla on ääni- ja valokamat sekä vielä se backline, taustarätit, lavapyyhkeet, lavavedet jne...

ugh... ei mulla enempää...

e: haen takkini...
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Esp
09.01.2012 17:39:21

juso: Meidän miksaaja/valomies on käytännössä kuudes mies bändissämme eli tää on sen harrastus sanottakoon vaikka näin. Ja niin tiiviisti tää kaveri kuuluu joukkoon et aina kun bändi on esitelty niin abloodit annetaan myös äänimiehelle.

Muusikoiden netti on hyvä paikka hakee apua arjen ongelmiin mutta se ongelma tässä on että ammattilaiset painii niin toisessa sarjassa että niiltä väkisinkin sumenee ajatus miten harrastelijat hommaa pyörittää. Samat tyypit kun hilluu lavalla ja sit keikan jälkeen nöyrästi roudaa kamoja niin homma hitsautuu aika hyvin yhteen. Yhtään ylimääräistä ei viitsi tehä mutta bändi pitäis saada näyttään ja kuulostaan ainakin puoliammattimaiselta.

Kyllä mut ja meidän valomies esitellään myös keikan lopussa yhden bändin keikoilla (ja usein myös saamme aplodit), heidän kanssaan teen n. 100-120 vetoa vuodessa eli ihan ammattitasolla siellä sitä hommaa tehdään. Samoin ko. orkesterin jäsenet roudaavat, tämäkin on ihan tapauskohtaista. Olen ollut useammassa crewssa missä bändi on mukana roudauksessa samoin, kuin niissä missä bändi ei ole mukana roudauksessa. Suomi on kuitenkin aika pieni maa ja täällä ei alalla kuitenkaan mitenkään valtavat summat liiku ja isot crewt ovat kuitenkin suht harvinaisia (tai no mikä nyt sitten on harvinaista... kyllähän niitä täällä on).

Kuten nimimerkki Katti tuossa jo sanoikin, että silloin kun hommia tehdään sillä tasolla, että keikoilla ollaan useita päiviä viikossa, asiat optimoidaan niin ettei mitään ylimääräistä tarvitse tehdä. Kun sitä roinaa liikkuu mukana pari-kolme tonnia (ja monilla muilla enemmänkin), ei siinä kenelläkään ole mitään halua tehdä mitään ylimääräistä. Kaikki tavarat liikkuvat pyörillä olevissa caseissa ja homma on muutenkin optimoitu niin, että kaikilla on omat "vastuualueensa". Usein ihmiset kauhistelevat, kun tulemme keikkapaikalle, että "onpa teillä hirveästi kaikkea tavaraa" ja sitten ihmettelevät kun koko setti on pystyssä hyvin nopeasti ja soundcheck tehtynä alta aikayksikön. Enemmän sääliksi käy harrastelijoita, jotka roudaavat joka laitteen ja instrumentin erillisessä casessa, jossa ei tietenkään ole pyöriä, piuhat kulkevat muovipusseissa yms. Noita näki aika hyvin, kun jonkin aikaa olin yhdellä klubilla talon teknikkona. Roudaus kestää ihan järkyttävän ajan, vaikka kamaa on 1/5 siitä, mitä meillä esimerkiksi on mukana.

Digimiksereistä vielä, onko muuten kenenkään muun iLiven kosketusnäyttö ruvennut temppuilemaan? Meillä on ilmeisesti sen tämä patteri, joka pitää kellon ajassa yms., tyhjentynyt ja nyt tiskin tarvii olla 10 min päällä ja sitten startata uusiksi, että touchscreen lähtee päälle. Kyselin jo teknisestä tuesta ja käski ottaa yhteyttä A&H:iin suoraan, ajattelin vain, että onko muilla vastaavia kokemuksia...
Täh?!?
rintapek
09.01.2012 18:05:19

Esp: ...useammassa crewssa missä bändi on mukana roudauksessa samoin, kuin niissä missä bändi ei ole mukana roudauksessa. Suomi on kuitenkin aika pieni maa...

Hmmm... tos mun nurkkakippolassa pitää majaa yks kitaristinplanttu, joka ei muuta työkseen tee paitti juo galjaa ja soittaa sitä pitsalapiota. Kait hällä nykyään on crewssa väkeä tältäkin palstalta, mut jos joku asia on pomminvarmaa, niin se, että hää on kantanu noit laatikoita ihan helvetisti enemmän kuin mä. Kantaa vieläkin.

Sinänsä hauskaa, et ihan samat paskat jutut ne näköjään kiertää harrastelijan Sprintterissä kuin maailmantähden Jetissä.
One kind of music only - the good kind
omarklah
30.01.2012 15:25:18

Digimiksereitä tulee näköjään koko ajan markkinoille...
Ainakin mulle tämä osui silmiin vasta nyt:
http://line6.com/stagescape-m20d/overview
http://www.youtube.com/watch?v=mHclITnj_rU

Hintaa jenkeissä näkyi olevan 2500$ korvilla.
Kuinkahan käyttökelpoinen laite lie....
http://www.coversionband.com/
Jaava
30.01.2012 19:58:55 (muokattu 30.01.2012 20:08:38)
omarklah: Digimiksereitä tulee näköjään koko ajan markkinoille...
Ainakin mulle tämä osui silmiin vasta nyt:
http://line6.com/stagescape-m20d/overview
http://www.youtube.com/watch?v=mHclITnj_rU

Hintaa jenkeissä näkyi olevan 2500$ korvilla.
Kuinkahan käyttökelpoinen laite lie....

Tykkäsin tosta eqsta. "Mulla on tässä tällänen keltanen iso neliö, jonka päällä liikuttelen sormeani kunnes ääni on hyvä."

Edit: mutta kuten kommentti sanoi tuossa videossa, toi on suunnattu ihmisille, jotka ei halua maksaa ton hintaa.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
dewil
26.02.2012 11:49:23

Nyt hei apuvah. Mä olen yrittänyt (ilman manuskaa tosin) parhaimmillaan yli tunnin ihmetellä, miten M7:n auxit saadaan feidereille. Eli kun painaa auxpotikkaa, niin se heittää fadermoodiin, jotta näkis näppärämmin, mitä mihinkin menee.
Ei ymmärrä eikä tajua, mihin moinen ominaisuus on hukutettu.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Einherjar
26.02.2012 12:05:47 (muokattu 26.02.2012 12:11:19)
dewil: Nyt hei apuvah. Mä olen yrittänyt (ilman manuskaa tosin) parhaimmillaan yli tunnin ihmetellä, miten M7:n auxit saadaan feidereille. Eli kun painaa auxpotikkaa, niin se heittää fadermoodiin, jotta näkis näppärämmin, mitä mihinkin menee.
Ei ymmärrä eikä tajua, mihin moinen ominaisuus on hukutettu.

Siellä kosketusnäytön oikeassa laidassa on sends on fader -toiminnolle nappula. Sitä kun painaa niin siihen aukeaa valikko eri auxien pyörittelyyn (kahdesti valikosta samaa auxia painamalla myös cue). User-nappeihin pystyy myös laitteleen suoria linkkejä auxien sends on fadereihin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Riku Rotten
04.03.2012 12:43:36 (muokattu 04.03.2012 15:00:34)
Käyttö olis rokkibändille omaksi.

Tätä ketjua lueskellessa olen päässyt käsitykseen että jammun 01V olisi paras budjettiratkaisu. Siitä on vanhempi ja uudempi malli, onko niissä olennaista eroa? Siis saundi ja käytettävyys.

Käytettyä siis kattelemassa, nää lienee kestäviä pelejä? Onko järkevempää ratkaisua? Analogista kamavuorta ei haluta kuiteskaan. Kiitos.

Edit:
Vahvin kilpailija lienee Presonus StudioLive 16.4.2?

Edit2:
Hintaluokka 2k€ tai alle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)