Aihe: Ongelma kitaran kielissä
1 2 3 4 5 6 7 813 14 15 16 17
the-Antero
30.01.2012 17:11:11

Uusien asioiden selittäminen on ihan hyvä asia. Se iso mutta siinä tulee miten sinä Sakmongkol esität ne asiat... Jos tulet julistamaan yhtä ainoata totuutta (sinun totuutta) voit varmasti odottaa negatiivisia mielipiteitä. Täällä m.netissä olijoilla on kuitenkin hyvinkin pitkä kokemus erinäisistä asioista. Etkä varmasti tosissasi luule että 15-30 vuotta soittaneet eivät olisi matkansa varrella kokeilleet erilaisia kieliratkaisuja? Siinä vaiheessa kun on sitä oikeaa kokemusta kielistä tai floikan veitsistä ja niiden kulumisesta niin ihmettelen suuresti että miksi sinun fysiikkaan vetoamiset pitäisi ottaa todesta. Jos oma kokemus kertoo täysin päinvastaista. No mutta kiitos silti paljon että avarsit asiaa kielistä. Olethan säätänyt kaularautasi kitarastasi kun olet laittanut siihen optimoidut kielet...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Decadetroll
30.01.2012 17:28:47
Sakmongkol: Täällä jotkut tuntuvat ymmärtävän asioita, osa yrittää ymmärtää, mutta suuri enemmistö on ilmeisesti niin jumiutunut vanhoihin ajatusmalleihin, perinteisiin ja kielivalmistajien auktoriteettiin ettei teille juurikaan kannata asioita enempää selittää. Ottakaa järki käteen ja suhtautukaa asioihin vähän avoimemmalla mielellä. Vanhojen ja kaavoihinkangistuneiden toimintatapojen haastaminen ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään kohtaan.

Ei tässä ole kyse lainkaan siitä, etteikö asiaa ymmärrettäisi, tai niitä perusteita, minkä vuoksi se optimoitu setti voi olla hyvä. Eikä siitä, että uskoisi kaiken mitä kielisettien valmistajat päättävät suoltaa suustaan. En myöskään koe kielten valmistajia mitenkään auktoriteetteina, ne on vaan firmoja, joilta ostan tiettyjä tuotteita huomattuani ne MINULLE hyviksi.

Eikä se mitään haittaa, jos vanhoja tapoja haastaa, olen erittäin avoin uusille ajattelutavoille, mutta kun sinä, Sakmongkol tulet naama kirkkaana ähisemään muusikoiden.nettiin ja haukkumaan samalla kaikki standardisettejä käyttävät idiooteiksi, niin se lapsi menee pesuveden mukana sen siliän tien.

Ainoa, jolla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää tämä asia, on sinä itse. Ihmeellinen asenneongelma tässä asiassa sinulla. Et sinä ole ainoa joka on oikeassa tässä asiassa, ei kukaan ole. Mielipiteitä nämä ovat, eikä sinun tarvitse tulla siitä ketään haukkumaan. Jos pidät omasta kielisetistäsi, niin onneksi olkoon, hieno valinta. Minä olen oman tatsini ja tapani löytänyt jo vuosikausia sitten. Mutta enpä minä myöskään tule huutelemaan omaa kielisatsiani ainoaksi oikeaksi ja omaa ajattelutapaani ainoaksi oikeaksi maan päällä ja siihen päälle haukkumaan tyhmiksi kanssaihmisiä ja noita lukuisia ammattimuusikoita, jotka varmasti käyttävät eri kielisatsia kuin minä.

Minun puolestani tämä asia voi olla tässä, mutta olisi kyllä hienoa jos oppisit joskus ajattelemaan muutakin kuin sitä omaa mielipidettäsi, etkä tulisi tänne sitä julistamaan kuin jumalan sanaa.

Loppupeleissä tuo sinun saarnaamisesi on vain yksi hyttysen ininä erämaassa, kas kun tällä maapallolla on muutamia miljardeja ihmisiä, joilla on myöskin mielipide monesta eri asiasta.
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
Laulava Kylätohtori
30.01.2012 18:27:05
Decadetroll: Ei tässä ole kyse lainkaan siitä, etteikö asiaa ymmärrettäisi, tai niitä perusteita, minkä vuoksi se optimoitu setti voi olla hyvä. Eikä siitä, että uskoisi kaiken mitä kielisettien valmistajat päättävät suoltaa suustaan. En myöskään koe kielten valmistajia mitenkään auktoriteetteina, ne on vaan firmoja, joilta ostan tiettyjä tuotteita huomattuani ne MINULLE hyviksi......

Tässähän tämä, ei lisättävää. Minun mielestäni tämä keskustelu on nyt optimoitu huippuunsa ja se olisi järkevintä lopettaa tähän erittäin hyvään kirjoitukseen (siis Decaderollin kirjoitus, ei minun).....
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Sakmongkol
30.01.2012 18:30:42
Laulava Kylätohtori: Tässähän tämä, ei lisättävää. Minun mielestäni tämä keskustelu on nyt optimoitu huippuunsa ja se olisi järkevintä lopettaa tähän erittäin hyvään kirjoitukseen (siis Decaderollin kirjoitus, ei minun).....

Muuten hyvä mutta kuten jo toissa sivulla selitin ei kyseessä ole mielipideasia. Jos esimerkiksi standardisetit jotka alkavat paksuuksilla .009 ja .010 olisi aikojen alussa optimoitu jännityksiltään järkeviksi, ja minä tulisin nyt suosittelemaan niiden tilalle settejä 9-42 ja 10-46, pitäisitte minua hulluna. Ja syystä.
Decadetroll
30.01.2012 18:34:13
Sakmongkol: Muuten hyvä mutta kuten jo toissa sivulla selitin ei kyseessä ole mielipideasia. Jos esimerkiksi standardisetit jotka alkavat paksuuksilla .009 ja .010 olisi aikojen alussa optimoitu jännityksiltään järkeviksi, ja minä tulisin nyt suosittelemaan niiden tilalle settejä 9-42 ja 10-46, pitäisitte minua hulluna. Ja syystä.

Muttakun on. Kuten sanottu, olen testannut eri kokoisia settejä ja koonnut ihan omin kätösin erilaisia variaatioita jo vuosia sitten. Sittemmin totesin, että tuo standardisetti sopii minulle ja käytän nyt niitä sitten.

Mikä ihme tuossa nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Mielipidekysymys se on, vaikka mitä väittäisit. Et sinä ole ensimmäinen ihminen maan päällä joka on keksinyt kokeilla jotain muuta kuin noita stankkusettejä.
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
janne_-94
30.01.2012 18:38:18
Sakmongkol meinasikko viä kauanki vääntää tätä samaa paskaa?
Laulava Kylätohtori
30.01.2012 19:50:50
Sakmongkol: Muuten hyvä mutta kuten jo toissa sivulla selitin ei kyseessä ole mielipideasia. Jos esimerkiksi standardisetit jotka alkavat paksuuksilla .009 ja .010 olisi aikojen alussa optimoitu jännityksiltään järkeviksi, ja minä tulisin nyt suosittelemaan niiden tilalle settejä 9-42 ja 10-46, pitäisitte minua hulluna. Ja syystä.

Sorry, mutta pakko vielä kysyä, että miksi se lineaarisuus on mielestäsi millään tavalla relevanttia. Mihin perustuu väitteesi lineaarisuuden parhaudesta? Ei lineaarisuus ole mikään itseisarvo, johon kaikessa pitäisi pyrkiä? Vrt. logaritminen vs. lineaarinen potikka. Ja se EI ole perustelu, että mielestäsi se on paras.

Fysiikan kaavoja peliin. Johda nyt ne kaavat, joissa muuttujina ovat kielten paksuus ja jännitys, sekä miten ne suhtautuvat toisiinsa. Ja perustele, miksi joku tulos on väärä ja miksi joku on oikea. Muita muuttujia on tietenkin esim. soittomukavuus ym. subjektiiviset asiat. Määrittele näille perustellut mittarit, jotta pystyt sijoittamaan ne kaavoihin, jotka osoittavat lineaarisuuden ylivoimaisuuden. Tämä on sinulle tietenkin helppoa ja olet sen jo varmasti tehnytkin, koska vetoat jatkuvasti fysiikan lakeihin.

Todista nyt siis väitteesi tieteellisesti, koska siihen koko ajan vetoat. Se, että intät mielipidettäsi perustelematta ja sivulauseessa mainitset fysiikan lait, ei ole tiedettä, eikä todista mitään. Se on vain sinun mielipiteesi.

Eli nyt todistusta pöytään tai pidä turpasi kiinni. Lapsellista idioottimaista inttämistäsi, vailla perusteluita tai todellista todennettavissa olevaa faktaa on jo kuultu riittävästi...
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Sakmongkol
30.01.2012 20:13:29
Laulava Kylätohtori: Fysiikan kaavoja peliin. Johda nyt ne kaavat, joissa muuttujina ovat kielten paksuus ja jännitys, sekä miten ne suhtautuvat toisiinsa. Ja perustele, miksi joku tulos on väärä ja miksi joku on oikea.

Erinäisiä laskureitahan on olemassa jotka laskevat paksuuden, sävelen ja mensuurin perusteella jännityksen, mutta kuten mainittua paksuus yksinään ei kielessä vaikuta jännitykseen. Kuitenkin esim. D'addario ilmoittaa sivuillaan omien settiensä jännitykset, ja niistä voi huomata että standardiseteissä aina B- ja ala-E-kielet poikkeavat tuosta progressiivisesta "jännityskäyrästä". Huomaa että jännityksen ei välttämättä tarvitse nousta lineaarisesti, ja käytännössä lienee jopa mahdotonta saada se siten nousemaan. Varsin usein esim. G-kieleltä D-kielelle on suurempi nousu jännityksessä kuin muiden kahden vierekkäisen kielen välillä.

Jos ei usko että jännityksen ylipäätään pitää nousta niin sopii kertoa miksi B- ja ala-E-kielten jännitysten pitää poiketa tuosta käyrästä ja olla löysempiä. Minusta tasaisesti nouseva jännitys on kokolailla loogisempi ja myös tuntuu fiksummalta.
janne_-94
30.01.2012 20:17:15
Nyt joku vois olla ihana ja kertoo mulle että mitä helvetin väliä on kielten jännityksellä jos ne tuntuu soittaessa hyvältä ? :d
Decadetroll
30.01.2012 20:25:08
Sakmongkol: Erinäisiä laskureitahan on olemassa jotka laskevat paksuuden, sävelen ja mensuurin perusteella jännityksen, mutta kuten mainittua paksuus yksinään ei kielessä vaikuta jännitykseen. Kuitenkin esim. D'addario ilmoittaa sivuillaan omien settiensä jännitykset, ja niistä voi huomata että standardiseteissä aina B- ja ala-E-kielet poikkeavat tuosta progressiivisesta "jännityskäyrästä". Huomaa että jännityksen ei välttämättä tarvitse nousta lineaarisesti, ja käytännössä lienee jopa mahdotonta saada se siten nousemaan. Varsin usein esim. G-kieleltä D-kielelle on suurempi nousu jännityksessä kuin muiden kahden vierekkäisen kielen välillä.

Jos ei usko että jännityksen ylipäätään pitää nousta niin sopii kertoa miksi B- ja ala-E-kielten jännitysten pitää poiketa tuosta käyrästä ja olla löysempiä. Minusta tasaisesti nouseva jännitys on kokolailla loogisempi ja myös tuntuu fiksummalta.

Miten nämä paksuuden, sävelen ja mensuurin perusteella jännityksen laskevat laskurit nyt sitten perustelevat sen, että sinun mielipiteesi on juuri se oikea tässä asiassa ja kaikki, jotka käyttää stankkusettejä, on väärässä?
ReBeat
30.01.2012 20:30:03

janne_-94: Nyt joku vois olla ihana ja kertoo mulle että mitä helvetin väliä on kielten jännityksellä jos ne tuntuu soittaessa hyvältä ? :d

No siinä on laajemmat asiayhteydet. Jos ihmisten annetaan tuudittautua vajaalla ymmärryksellä tehtyihin kyseenalaisiin ratkaisuihin, niin ne voivat luulla tehneensä järkevästi. Vajaajärkisessä autuudessa vellova suuri populaatio voi kuitenkin suistaa yhteiskuntaa lopulta jopa perikatoon, jos kritiikkiä ja mitään kehitysehdotuksia ei tuoda missään vaiheessa esiin.
Decadetroll
30.01.2012 20:31:33 (muokattu 30.01.2012 20:37:31)
ReBeat: No siinä on laajemmat asiayhteydet. Jos ihmisten annetaan tuudittautua vajaalla ymmärryksellä tehtyihin kyseenalaisiin ratkaisuihin, niin ne voivat luulla tehneensä järkevästi. Vajaajärkisessä autuudessa vellova suuri populaatio voi kuitenkin suistaa yhteiskuntaa lopulta jopa perikatoon, jos kritiikkiä ja mitään kehitysehdotuksia ei tuoda missään vaiheessa esiin.

Reptiliaanit ja Komodokuningas, sääh!

Kaikki standardisettiä käyttävät ovat tyhmiä, huonoja ja lihavia poikia!

Suistatte saatanat perikatoon tämän maapallon käyttämällä muuta kielisettiä kuin SAKEN HYVÄKSYMÄÄ AINOAA OIKEAA KIELISETTIÄ! (TM)

perkules ku tämä ei osaa tuota trademark-merkkiä näyttää..
McNulty
30.01.2012 21:29:52
Kuinkakohan mahtavaa musaa Hendrixistä Queeniin ja Led Zeppelinistä Dingoon olisivat tehneetkään, jos vain olisivat tienneet Sakariuksen balansoidulla jännitteellä varustetuista seteistä. Mä luulen, että kuuntelijoiden päät olisivat räjähtäneet.

Nyt joudutaan sitten tyytymään Sivun Jimmyn Ernie Balleilla ja Brian Mayn Optima (Maxima) kullatuilla paskakielillä luriteltuun kuraan. Ei sitä kyllä kuuntele kukaan tervejärkinen. Eikä varsinkaan soita. Sehän nyt on ihan idioottien hommaa.

Tavallaan ihan hienoa "profeetointia" tämä, kun jotkut ovat nähneet jumalan ja päättävät ilmoittaa ettei ole mitään muuta oikeaa tahi totuutta kuin se heidän totuutensa. Mielenkiintoisen ylimielinen asenne, jonka avulla koitetaan todennäköisesti asiaa todistella vain itselleen. Oman epävarmuuden tueksi kyhäiltyjä temppeleitä ja patsaita. Mikä ihme siinä on, etten minä tai muut saa olla tyytyväisiä valitsemiimme ratkaisuihin. Olkoon se Sakmongoloidin tai jonkun muun mielestä kuinka typerää tahansa. Anna meidän olla typeriä... eihän se sinulta ole millään tavalla pois. Ellet sitten ole Sakariuksen D'Addario-rahastuksen osakas ja tienaa siinä ohessa jotain :)
If you ain't first, you're last!
the-Antero
30.01.2012 21:33:41

McNulty Olet kyllä erittäin oikeassa. Säkmongolian todistelut rupeavat lähentelemään kiihkouskovaisten intoa todistaa sitä omaa "jumalan sanaansa"... No ilmeisesti se Armageddon on meille vääräuskoisille huonot kielet ja tallat jotka ovat kitkaa täynnä...

Mitenköhän kuunneltavaa musaa se ynkkä ois tehny oikean paksusilla kielillä... Sääli että sekin on harhaoppinen
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Karvamammutti
30.01.2012 21:35:16
Mistä näitä maailman parhaita balansolituja kielisettejä saa?
McNulty
30.01.2012 21:36:13 (muokattu 30.01.2012 21:37:26)
Karvamammutti: Mistä näitä maailman parhaita balansolituja kielisettejä saa?

K Circleltä tai Sakariukselta... googleta vaikka "Balanced tension strings".
Kummallakin "ei-kaupallisella pikkubrändillä" on kyse siis D'Addarion irtokielien myymisestä omissa nimissään. Melkoista kusetusta... jokainen voi tilata vaikka Levytukusta haluamansa D'Addarion irtokielet oikeissa vahvuuksissa jos siltä tuntuu.
If you ain't first, you're last!
Sakmongkol
30.01.2012 22:09:37
Karvamammutti: Mistä näitä maailman parhaita balansolituja kielisettejä saa?

Se Zachary Guitarsin äijä tekee jotain vastaavia, mutten ole ihan vakuuttunut niistä jännityksistä enkä itse kokeillut moisia settejä. Minusta tarvitaan jyrkempää progressiota jännityksiin, mutta tämä perustuu lähinnä omaan tuntumaan.

Minusta hyvän pohjan omille kokeiluille saa kun ostaa "skinny top heavy bottom" -tyyppisen setin, joka lienee yleensä sellainen jossa on 9-setin yläpää ja 10-setin alapää, tai sitten suunnilleen 10-setin yläpää ja 11-setin alapää (kannattaa ottaa kitaran mensuuri huomioon), ja noista vaihtaa jännitteeltään käyrästä poikkeavat kielet fiksumman paksuisiin.
Ekku01
30.01.2012 22:33:37 (muokattu 30.01.2012 22:34:15)
Kompromissejahan nää kielijutut on aina - enemmän ja vähemmän.

Itseäni häiritsee enemmän ylipaksut punotut kielet (siis se tuntuma) kuin kielten väliset jännityserot. Toki tuo "häiritseminen" on marginaalista, mutta mieluummin soittelen 0.010-0.046 -setillä kuin jos ala-e olisi 0.052.

Pitääkö muuten paikkansa, että noissa vanhoissa Fenderin Rock'n'roll kieliseteissä (0.010, 0.013, 0.015, 0.026, 0.032 ja 0.038) olisi punotuissa kielissä ollut tymäkämmät ydinlangat kuin nykyään? Näin olen jostain lukenut.
"Joh. 3:16"
0101978
30.01.2012 22:42:54
Meikä on valinnut setit yleensä myös sen mukaan miten ne sähköisesti soivat. Eli on mukava jos ei mikään kieli soi "lujempaa" kuin toinen. Eri paksuiset setit soi eri tavalla ja voimakkuudella. Heavy bottomit ei olleen mun juttu. Monen säädön ja testin jälkeen päädyin vuosia sitten Elixirin 11-settiin. Tähän valintaan kyllä vaikutti ehkä enemmän vielä käyttömukavuus. Lähinnä toi D-kieli kun tuntui suuresta käytöstä johtuen menevän tukkoon niin nopeasti ja täten jäi helposti muiden kielien "varjoon".
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)