Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikea ote plektrasta?
1 2
Turhake
30.01.2012 18:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt puolisen vuotta opetellut kitaran soittoa itsekseni, ja jos jotain ongelmia on tullut vastaan niin kitaristikaverit ovat antaneet vinkkiä. Huomasin tuossa lähiaikoina, että minulla on jotenkin outo tapa pitää plektraa. Googlesta löytyvät linkit kehottivat käyttämään aivan eri otetta kuin minä. Teenkö asian väärin?
 
Oma otteeni plekusta:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160712.jpg
 
Ns. kaikkien muiden ote:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160804.jpg
 
Tämä oma ote vakiintui koska se tuntui kaikista luonnollisimmalta. Koska pleku on poikittain, sillä saa hyvin tremolo-pickattua nopeasti kun se ei jää kieliin kiinni. Yksi kitaristikavereistani käyttää myös vastaavaa otetta.
 
Meneekö uudestaanopetteluksi?
 
AnonHero
30.01.2012 18:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhake:
 
Tämä oma ote vakiintui koska se tuntui kaikista luonnollisimmalta.

 
Taisit vastata omaan kysymykseesi.
 
hevikukko
30.01.2012 21:15:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän alempaa otetta ja sillä saa tremoloo ranteella + käsivarrellakin. Jos soittaisin itse ylemmällä tavalla, menisi soittelu sormi-muljutteluksi. Tapoja on monia.
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Jyrken
30.01.2012 21:22:10 (muokattu 30.01.2012 21:23:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan rennosti menee. Esim. Steve Morsella on hyvin epätavallinen ote plektrasta, mutta mies on silti teknisesti mahtava soittaja.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Ukkovaari
30.01.2012 21:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhake: Olen nyt puolisen vuotta opetellut kitaran soittoa itsekseni, ja jos jotain ongelmia on tullut vastaan niin kitaristikaverit ovat antaneet vinkkiä. Huomasin tuossa lähiaikoina, että minulla on jotenkin outo tapa pitää plektraa. Googlesta löytyvät linkit kehottivat käyttämään aivan eri otetta kuin minä. Teenkö asian väärin?
 
Oma otteeni plekusta:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160712.jpg
 
Ns. kaikkien muiden ote:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160804.jpg
 
Tämä oma ote vakiintui koska se tuntui kaikista luonnollisimmalta. Koska pleku on poikittain, sillä saa hyvin tremolo-pickattua nopeasti kun se ei jää kieliin kiinni. Yksi kitaristikavereistani käyttää myös vastaavaa otetta.
 
Meneekö uudestaanopetteluksi?

 
Pääasia että homma sujuu itselle luonnollisesti ja mahdollisiman rennosti ja soitto kulkee eli ei tarvi mennä joidenkin oppikirjojen mukaan plekuasento eikä ole siis oma tapa väärin vaan tärkeintä on homman toimivuus ja rentous.
 
Kaakka
30.01.2012 21:47:46 (muokattu 30.01.2012 21:49:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhake: Olen nyt puolisen vuotta opetellut kitaran soittoa itsekseni, ja jos jotain ongelmia on tullut vastaan niin kitaristikaverit ovat antaneet vinkkiä. Huomasin tuossa lähiaikoina, että minulla on jotenkin outo tapa pitää plektraa. Googlesta löytyvät linkit kehottivat käyttämään aivan eri otetta kuin minä. Teenkö asian väärin?
 
Oma otteeni plekusta:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160712.jpg
 
Ns. kaikkien muiden ote:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160804.jpg
 
Tämä oma ote vakiintui koska se tuntui kaikista luonnollisimmalta. Koska pleku on poikittain, sillä saa hyvin tremolo-pickattua nopeasti kun se ei jää kieliin kiinni. Yksi kitaristikavereistani käyttää myös vastaavaa otetta.
 
Meneekö uudestaanopetteluksi?

 
Itsehän pidän plekua juuri samalla tavalla! Luulempa että alkuaikoina, kun aloin harjoittaa Trach renkku kättä, tuntui luonnolliselta kääntää plekua hieman kulmaa, mutta jostain syystä se pleku kääntyi takakenoon eikä siitä enää ikinä oiennut. Tosin, olin kuulemma kovempi trach mies, kuin oma kitaranopettajani, mutta ei siitä sen enempää..
Olishan se järkevämmän näköstä kun olis tullu opeteltua pitämään plekua oikein päin, mutta ihan sama. Ei jaksa opetella enää kun soittaminen alkaa viimein sujua kiihtyvällä tahdilla!
 
Kiukkuli
30.01.2012 22:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko absoluuttisen oikeata otetta olemassa? Itse pidän plekua peukalo-keskisormiotteessa.
 
Jucciz
30.01.2012 22:24:50 (muokattu 30.01.2012 22:25:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiukkuli: Onko absoluuttisen oikeata otetta olemassa? Itse pidän plekua peukalo-keskisormiotteessa.
 
Ei varmasti ole absoluuttisesti oikeaa tapaa - ja usein epätavallisista ratkaisuista syntyy kiinnostavia lopputuloksia. Itselläni plektran pitelyyn osallistuvat peukalo ja etusormi. Muut sormet voivat tarvittaessa näppäillä plektrasoiton ohessa. Tämä lienee yleisin, muttei missään nimessä ainut oikea tapa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sakmongkol
30.01.2012 23:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta Uli Jon Roth, joka kiistatta osaa soittaa ja tietää mitä tekee, selittää varsin mielenkiintoisesti tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=BlvCTXXZn20
 
Ei tuo plekutekniikka nyt katsomalla ja kuuntelemalla välttämättä kovin "oikeaoppiselta" vaikuta, mutta toimii ja saundaa loistavalta. Mun mielestä tärkeintä otteessa on se että tuntuu luontevalta, ja eri otteilla on erilainen vaikutus saundiin. Kun kokeilee ja oppii eri otteita niin se tietty antaa lisää vapautta ilmaisuun.
 
Turhake
30.01.2012 23:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon kaikille nopeista vastauksista! Hyvä kuulla etten ole ainoa jolla on vastaava ote. Sillä todellakin sujuu, mihinkäs sitä vaihtamaan sitten.
 
Saisihan tuolla toisellakin otteella jotain aikaan jos vain lähtisi harjoittelemaan. Harjoittelemisestahan se on vain kyse. Itsellänikin tuppasi tuossa toisessa otteessa pleku kääntyä väärinpäin, ja kun yritti soittaa niin tuloksena oli jonkinlaisia pinch harmonikkien tyylisiä ääniä.
 
Kiitos kaikille vielä!
 
BondakeBunny
30.01.2012 23:36:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän esim http://www.youtube.com/watch?v=UVdyHs_IX1I marty friedmanillakii on aika uniikki tyyli ja silti tiluttaa perkeleesti.
Ite oon käännelly plektraa ja kokeillu mikä toimis parraiten. Ajan kanssa vakiintui muoto, jossa plekun kärki osoittaa hieman kaulan suuntaan.
 
Personally, I prefer pain.
strophe
31.01.2012 01:21:00 (muokattu 31.01.2012 01:21:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhake: Meneekö uudestaanopetteluksi?
 
Mulla meni. Totta kai se luonnollisin ote on paras, mutta mun "alkuperäinen" ote oli erittäin samanlainen ylemmän kuvasi kanssa ja oon huomannut tässä coverbändin kanssa vetäessä, että kun pitäisi sooloja lähteä soittamaan, tulee oikealla kädellä tenkkapoo nopeuden kanssa. Jos pitää muutamankin nuotin nopea lirutus kiskoa väliin, loppuu oikean käden liike kesken. Vuoden päivät olen koittanut opetella alemman kuvan otetta luonnollisen tuntuiseksi ja vasta nyt alkaa lähteä.
 
Vähäsen ketuttaa, että on ollut 15 vuotta rytmikitaristi. Jos olisin aloittanut sooloilun aiemmin, olisin todennäköisesti huomannut, ettei ylemmän kuvan tekniikka sovi ainakaan itselleni vähänkään nopeammassa soolosoitossa. Tämä ei siis tarkoita, etteikö plekuote voisi toimia muilla soittajilla, mutta mulla tuli "juoksijan seinä" vastaan. Kaipa syy on siinä, että ylemmällä otteella tulee käytettyä enemmän sormia ja vähemmän rannetta plekun liikuttamiseen.
 
Mutta kuten itseäni kokeneemmat ja taitavammat soittajat jo sanoivatkin, on soittotyylejä yhtä monta kuin soittajiakin ja ihmeellisillä tekniikoillakin saadaan kitarasankareita aikaan.
 
I am the black wizards.
tender.insanity
31.01.2012 08:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla vaihtelee ote plektrasta täysin riippuen siitä mitä ja mistä soitan. Hävettää, kun on niin oudon näköistä, mutta homma toimii hyvin ja hallitusti. Mitä sitä sitten vaihtelemaan. Välillä peukku-etusormi ja välillä on keskisormi mukana ja miten sattuu. Pääasia että on luonnollinen fiilis eikä väsy tai muutenkaan tunnu epämiellyttävältä. Joskus olen koittanut "oikeaa" tapaa, mutta eihän siitä tullut vittuakaan.
 
vvaltsu
31.01.2012 09:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän tuota kaikkien muiden otetta kans. Vasta tovi sitten opettelin soittamaan käsi aina nyrkissä, koska ennen soittelin kompit käsi nyrkissä ja tiluttelut pikkusormi ankkuroituna mikrofonin reunaan. Väsyin siihen vekslaamiseen, joten jätin tuon ankkuroimisen pois. Tuokaan ei kaiketi ole se ihan oikeaoppinen ote, pitäs kai olla etusormi enemmän koukussa. http://www.jz-school.com/schoolpost/tips/image02.jpg Mutta, kuten sanottua, kaikki taaplatkoon tyylillään. Niin pitkään kun soitto sujuu eikä mihinkään koske, ote on oikea.
 
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
kiriminni
01.02.2012 12:14:30 (muokattu 01.02.2012 12:25:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carlos Santanalla on yksi omituisimmasta.Iso kolmion mallinen plektra ja peukalo-etusormi ja keskari pitelee plekua.
Ittellä on yksi omituisimmasta plektra-asennoista. Täysin samanlainen kuin Tosin Abasi 8-kielisen kitaran mestarilla.
Se onnistuu vain jos peukalonivel taipuu vähintään 90 astetta.
Siitä on paljon apua ainakin tilutuksessa vasen käsi vaan ei pysy mukana heh heh.
Tremolopikkauksella löytyy ainakin helpoin tapa löytää nopean pikkauksen salat.
Komppauksessa onkin sitten vähän modioitava plektran asentoa.
Se on vaan kumma,että ainoastaan yhdellä tavalla se onnistuu parhaiten(helpoiten) se vaan pitää löytää.
 
fender strat
08.02.2012 18:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhake: Olen nyt puolisen vuotta opetellut kitaran soittoa itsekseni, ja jos jotain ongelmia on tullut vastaan niin kitaristikaverit ovat antaneet vinkkiä. Huomasin tuossa lähiaikoina, että minulla on jotenkin outo tapa pitää plektraa. Googlesta löytyvät linkit kehottivat käyttämään aivan eri otetta kuin minä. Teenkö asian väärin?
 
Oma otteeni plekusta:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160712.jpg
 
Ns. kaikkien muiden ote:
 
http://i60.photobucket.com/albums/h28/Tozenator/2012-01-30160804.jpg
 
Tämä oma ote vakiintui koska se tuntui kaikista luonnollisimmalta. Koska pleku on poikittain, sillä saa hyvin tremolo-pickattua nopeasti kun se ei jää kieliin kiinni. Yksi kitaristikavereistani käyttää myös vastaavaa otetta.
 
Meneekö uudestaanopetteluksi?

 
Minä itse ainakin pidän molempien tapojen välillä...ja minulla keskisormi nojaa myös plektraan etusormen ja peukun lisäksi
 
Rokrok!!!
hallu
09.02.2012 09:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä innostuin tästä topikista sen verran, että aloin käyttää tai siis kokeilla käyttää peukaloplektraa. Olen aina käyttänyt tavallista näppäinlehteä ja nyt huomasin, että peukaloplektrahan on todella näppärä keksintö. Ensinnäkään ei tipahda pleku näpeistä ja toiseksi se tuo soittoon ulottuvuutta kun käden voi reilusti avata ja yltää pienellä liikkeellä mille tahansa kielelle ja toisaalta perinteinen tuttu plektraote on käsillä kaiken aikaa. Aluksi plektran kontrollointi tuntui vähän kömpelöltä, mutta ei oikeastaan ole sitä oikeasti pitää vain käsi totuttaa siihen. Vakiona tuommoinen peukaloplektra työntyy aika pitkälle mikä vaatii totuttelua, mutta jotkut viilailevat näitä lyhyemmiksi (itse olen koittanut totutella pitkään tuntumaan). Ne plektrahuiluäänet ei tällä oikein lähde, mutta muuten tämä on hauska kaveri, suosittelen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
balanced1
09.02.2012 10:58:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän plektraa kieliin nähden 45-asteen kulmassa, samaa tekevät mm. Malmsteen, Gambale ym..toisille sopii toisille ei. Tuo ei kyllä ollut mitenkään luonteva tapa minullekkaan vaan muutin täysin plektra-asentoani tietentahtoen muutamastakin syystä. Steve Morse ja George Lynch pitävät plektraa varsin naurettavan näköisellä tavalla, mutta nekin on varmaan todenneet sen toimivaksi juuri niinheille.
 
Krice
09.02.2012 11:26:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Itse pidän plektraa kieliin nähden 45-asteen kulmassa
 
Minusta 42,4 astetta on oikea kulma.
 
hallu
09.02.2012 11:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minusta 42,4 astetta on oikea kulma.
 
Unohdit hymiöt ;-) tuollaisesta voi syttyä sota, jos et osoita vitsailevasi:-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «