Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flight case-rakennus ja tarvikkeiden hankinta
1
iikkahe
16.01.2012 22:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi rakentaa pari casea nupeille. Olen koonnut tarvikelistaa ja kaikki muu tuntuu löytyvän helposti paitsi tuo alumiiniprofiili. Onko tietoa minkälaisista liikkeistä sitä olisi saatavilla? Asun Jyväskylässä ja tarkoitus olisi saada profiilit mahdollisimman läheltä. Kuvia tulee jahka pääsen aloittamaan!
 
Laittakaa hyviä vinkkejä ja linkkejä!
 
basisti1971
17.01.2012 07:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Aikoinaan ostin bassocaseen profiilit Audiodivarista, mutta jokin aika sitten oli muistaakseni ko. kohta sivuilla tyhjänä. Tietty Jyväskyläläistä tuo ei paljon lämmittäisi muutenkaan kun eivät 2m pätkiä lähetä.
 
T-kaupasta on tullut myös tilattua, mutta ainoastaann "täytteenä", suosi näissä aina kotimaista toimittajaa jos mahdollista. Hinta on halvahko, mutta 1m pituus ei instrumenttikoteloihin oikein riitä.
 
Ellen ihan väärin muista, myös Uraltone myy räkkilistaa kohtuuhintaan.
 

 
Tuossa linkki edeltämainitsemaani bassocasen puuhasteluun:
 
http://www.talkbass.com/forum/f30/m … ustom-case-epi-ltd-explorer-597684/
 
Juuri hiljan tuli tehtyä myös laiteräkki, mutta eipä tullut dokumentoitua.
Jos kompaktiutta kaipaa, kannattaa tehdä kansista vähän paksummat jotta niihin saa tehtyä kotelot piuhoille, mikeille, yms.
 
Omassa kulkee Yamahan pikkumikseri kannessa.
 
Jos kompaktius ei ole tärkeää, kannattaa tutustua AH Lid-maker listaan. Vaatii tietty sitten saha-osastolta vähän enemmän tukevuutta.
 
Case-maker lista em. valmistajalta on myös ehdottoman näppärä keksintö.
 
T:Samuli
 
Laulava Kylätohtori
17.01.2012 09:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaanpa tätä vähäsen...
 
Itse ajattelin tehdä efekticasen kokoluokkaa 40x60 cm, mutta tuntuu vähän, että itse tehtynä tulee kalliimmaksi kuin valmiin osto. Kovasti kallista on tuo lista. Hallilla tuntuisi tosiaan olevan erittäin käyttökelpoisia listoja, mutta hinta on järkytävä.
 
Vai onko tässä kyse enemmänkin harrastuksesta kuin säästämisestä?
 
Ja tosiaan alumiiniprofiililinkkejä kaivattaisiin myös täällä...
 
Nämä ei tosin auta aloittajaa, mutta laitan nyt kuitenkin...
 
http://www.prafit.fi/alumiiniprofiilit.html
http://www.purso.fi/
 
www.adamhall.com
 
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
Rumpalisti
17.01.2012 09:19:22 (muokattu 17.01.2012 09:20:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kulmalistoja ja joitakin muita räkkitarvikkeita olen joskus hakenut Clas Ohlsonilta. Siitä on tosin jokunen aika, joten enpä tiedä onko noita enää valikoimissa. Kannattaa kuitenkin käydä katsomassa, nyt kun Jyväskylässäkin tuo liike on. :)
 
Edit. Ja tosiaan lähes kaikilta kotimaisilta räkki- ja casevalmistajilta noita tarvikkeita saa ostettua.
 
Jo vuosia päämäärätöntä paukuttamista... :)
Pauli Lappalainen
17.01.2012 09:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
 
Vai onko tässä kyse enemmänkin harrastuksesta kuin säästämisestä?
 

 
Kyllähän tuo harrastamiseksi menee suurimmalta osalta.
Noita laatikontekijöitä on joka kylässä ja vielä lisäksi tuolta suomenlahden toiseltapuolelta tulee melkoisen edullisia rakennelmia.
 
tomboarmageddon
17.01.2012 18:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RautaSoini tampereellaa myy ainakin 25*25 alumiini kulmalistaa 2e/m. Ei kauheen kallista?
Oon just tekemässä symbaali ja telinecaseja toiseen kattaukseen ja tähän mennessä materiaaleihin menny 22e:) kahvat tosin puuttuu, mutta niihenkään en aikonut kauheesti tuhlata.
 
basisti1971
18.01.2012 07:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Laulava Kylätohtori: Lainaanpa tätä vähäsen...
 
Itse ajattelin tehdä efekticasen kokoluokkaa 40x60 cm, mutta tuntuu vähän, että itse tehtynä tulee kalliimmaksi kuin valmiin osto. Kovasti kallista on tuo lista. Hallilla tuntuisi tosiaan olevan erittäin käyttökelpoisia listoja, mutta hinta on järkytävä.
 
Vai onko tässä kyse enemmänkin harrastuksesta kuin säästämisestä?

 
Tottahan se on kallista jos T-kaupan puristepahvicasea vertaa tilaustyönä tehtyyn vanericaseen, kaikki kun on niin kovin suhteellista.
Tuosta pahvisesta sitten menee mikkiständi tai rumpujakkara suhteellisen helposti lävitse, vanerisesta ei.
 
Samoin jos vertaa köyhien Stokkan tai romiksen mutkaisen alumiinikulman kilohintaa esim tuohon em. AH:n Casemaker listaan, ohan se noin 10 kertaa kalliimpaa, mutta eipähän tule niin helposti "itsetehdyn" näköinen ja oloinen lopputuloksesta. Aikaakin säästyy roppakaupalla.
 
Jos ei satu sopivia työvälineitä omistamaan, voi myös tulla tippa linssiin jiirejä ja paneleita käsisahalla nytkytellessä. Itsellä kun tuo tauti on jo reilusti terminaalivaiheessa ollut jo hetken aikaa, ei jää ihan heti kalustosta kiinni ;).
 
Omasta muutaman vuosikymmenen kokemuksesa voin sanoa että jos ei käytettyjen apajille pääse, casenteossa säästää helposti puolet tai enemmän teetettyyn verrattuna. Eli Kinkkien kanssa pääsee samoihin, mutta paremmilla tarvikkeilla.
 

 
Tuohon yllälinkitettyyn bassocaseen meni muistaakseni about 100€ ja pari päivää verraten rauhallista suunnittelua ja väkästystä, ja vaikkakin tuli tehtyä järkyn painava lodjusta, on myös sitten pomminvarma. Toinen tulisi varmaankin alle päivässä nyt kun mitat ovat valmiina. Sen kun pätkii ja kasaa.
Vastaavilla osilla olis muistaakseni maksanut jotain 350€ teetettynä. Valmiinahan ko. bassolle ei ko. ajankohtana casea ollut, jos joku ihmettelee miksi moinen rumilus piti värkätä.
 
Tukeva ~10RU case 7mm vanerilla tuli tarvikkeiden osalta muistaakseni maksamaan noin 70€ ja päivähän tuossakin suunnitellen vierähti.
 
Pauli Lappalainen:Noita laatikontekijöitä on joka kylässä ja vielä lisäksi tuolta suomenlahden toiseltapuolelta tulee melkoisen edullisia rakennelmia.
 
Linkkejä tai osoitteita kehiin kiitooos. Kotimaisia siis...
Spesiaalit toki teen jatkossakin itse, mutta normicaseille saattaisi olla kysyntää jos hinnat ovat kilpailukykyisiä.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
18.01.2012 09:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Linkkejä tai osoitteita kehiin kiitooos. Kotimaisia siis...
Spesiaalit toki teen jatkossakin itse, mutta normicaseille saattaisi olla kysyntää jos hinnat ovat kilpailukykyisiä.
 
T:Samuli

 
Blues-, cc-, Holmberg, Transit-, Elmerson-,Smartcase
 
Lafoy, yms. yms.
 
Thomanin laatikotkin ovat ok.
 
Kysy paikallisilta äänentoisto/ohjelmapalveluyrittäjiltä tmsv. tai katso Googlesta
 
tomboarmageddon
29.01.2012 19:41:12 (muokattu 29.01.2012 19:41:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on nyt tuo symbaalicase. Ainakin persoonallisen näköinen näin kauniisti sanottuna;)
Tuli maksamaan n10e!
Telineboxi vielä vaiheessa ja teenkin aina pikkusen kerrallaa, ni voi kestää.
Teen kitaralaukkutyylisen telineille ja sillä konstillea saa aika pienen koko casesta. Mahtuu pieneennkin keikkakulkuneuvoon.(85*40*17cm) Tosin mulla on setissä niin vähän tavaraa muutenkin. 2 symbaaliständiä+ haitsu+2 virppaständiäj alattiatomim jalat.
http://kuvaton.com/k/Ynbw.jpg
 
basisti1971
30.01.2012 08:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pauli Lappalainen: Blues-, cc-, Holmberg, Transit-, Elmerson-,Smartcase
 
Lafoy, yms. yms.
 
Thomanin laatikotkin ovat ok.
 
Kysy paikallisilta äänentoisto/ohjelmapalveluyrittäjiltä tmsv. tai katso Googlesta

 
Kiitos vastauksesta.
 
Mainitsemistasi putiikeista muutamat ovat vanhoja tuttuja vuosien (vuosikymmenten) takaa, mutta eivät ainakaan meikäläiselle kilpailukykyisen hintaisia uutena. Käytettyinä ehkä tapauskohtaisesti kylläkin.
 
Joiltain mainitsemiltasi valmistajilta löytyy oikeaoppisesti stanu-hinnastot, mutta toki joukkoon mahtuu valitettavasti edelleen muunlaisenkin kauppatavan nimeen vannovia.
 
Yllätys oli CC-Casen Peli maahantuonti ja vanericasejen puuttuminen. Peli tosin painii aivan eri luokassa kuin klassiset vanericaset, yhteistä lienee tavaroiden sulkeminen jonkin laatikon sisään.
Jos pätäkkää olisi enemmän, tuskin muita käyttäisinkään. Valitettavasti samankaltainen ulkonäkö SKB -skeidan kanssa pitää huolen siitä että ainoastaan valveutuneet ymmärtävät ko. tuotteiden päälle.
 
Jos Thomanin ainakin omasta mielestäni laatuunsa nähden roiman ylihintaiset laatikot ovat ok, liikumme "hieman" eri laatuvaatimuksissa, tai käyttötarkoitus on jokin muu kuin keikkailu ja laitteiden suojaaminen.
 
T:Samuli
 
Pauli Lappalainen
30.01.2012 09:11:27 (muokattu 30.01.2012 09:13:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Kiitos vastauksesta.
 
Mainitsemistasi putiikeista muutamat ovat vanhoja tuttuja vuosien (vuosikymmenten) takaa, mutta eivät ainakaan meikäläiselle kilpailukykyisen hintaisia uutena. Käytettyinä ehkä tapauskohtaisesti kylläkin.
 
Joiltain mainitsemiltasi valmistajilta löytyy oikeaoppisesti stanu-hinnastot, mutta toki joukkoon mahtuu valitettavasti edelleen muunlaisenkin kauppatavan nimeen vannovia.
 
Yllätys oli CC-Casen Peli maahantuonti ja vanericasejen puuttuminen. Peli tosin painii aivan eri luokassa kuin klassiset vanericaset, yhteistä lienee tavaroiden sulkeminen jonkin laatikon sisään.
Jos pätäkkää olisi enemmän, tuskin muita käyttäisinkään. Valitettavasti samankaltainen ulkonäkö SKB -skeidan kanssa pitää huolen siitä että ainoastaan valveutuneet ymmärtävät ko. tuotteiden päälle.
 
Jos Thomanin ainakin omasta mielestäni laatuunsa nähden roiman ylihintaiset laatikot ovat ok, liikumme "hieman" eri laatuvaatimuksissa, tai käyttötarkoitus on jokin muu kuin keikkailu ja laitteiden suojaaminen.
 
T:Samuli

 
Asioita voi laskea niin monella tavalla.
Laatikonvalmistaja on kuitenkin niin paljon, että hintataso on hakeutunut aikalailla
vakiotasolle. Jos joku tekee halvemmalla kaupallisesti, niin ei moisella toiminnalla liene kovinkaan pitkää ikää odotettavissa.
Itse olen tehnyt viimeiset laatikot joskus 20v sitten, kun ei noita valmistajia ollut kovinkaan montaa siihen aikaan.
 
Jos laskee hinnat tarvikkeille ja käytetylle työlle, niin ei tuosta hommasta kovinkaan hyvää tiliä tee. Tietenkin jos rakentamiseen käytetyn ajan vaihtoehtona on uuninpankolla makailu tai kaljan juonti niin sitten tilanne on toinen ja harrastuksena voi tehdä mitä vaan, maksoi mitä vaan.
 
Noista Thomanin laatikoista sen verran, että eiköhän ne ole samasta tavarasta tehtyjä kuin monet muutkin:
 
http://www.thomann.de/gb/thon_haubencase_fuer_combos_rollen.htm.
 
Kämis
30.01.2012 09:40:01 (muokattu 30.01.2012 09:41:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäistä (90-luvun) CC-casea ei kuulemani mukaan taida enää olla.
Vanericasejen tekemistä jatkaa nähtävästi http://www.js-case.fi/index.htm
(lähde: "hevosmiehet" ja "tytöt liikennevaloissa")
 
basisti1971
30.01.2012 14:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pauli Lappalainen: Asioita voi laskea niin monella tavalla.
 
Toki, kuten jo aiemmin totesin.
 
Pauli Lappalainen: Laatikonvalmistaja on kuitenkin niin paljon, että hintataso on hakeutunut aikalailla
vakiotasolle. Jos joku tekee halvemmalla kaupallisesti, niin ei moisella toiminnalla liene kovinkaan pitkää ikää odotettavissa.
Itse olen tehnyt viimeiset laatikot joskus 20v sitten, kun ei noita valmistajia ollut kovinkaan montaa siihen aikaan.

 
Toisaalta, 20 vuotta sitten hardwarevalikoima oli suppeaakin suppeampaa, ja kallista. Kuka dorka sitä nyt möi alle 1/2 hintaan tavaraa tee-se-itse rakentelijoille, kun valmiissa tuoteessa kate oli aivan toinen.
Useampi musakaupanpitäjä noita väänsi iltahommina. Väittäisin melkein että laatikonvääntäjiä oli 80 luvulla enemmän kuin nyt.
Ja olihan toki tuotoksetkin sitten sen mukaisia.
 
Pauli Lappalainen: Jos laskee hinnat tarvikkeille ja käytetylle työlle, niin ei tuosta hommasta kovinkaan hyvää tiliä tee. Tietenkin jos rakentamiseen käytetyn ajan vaihtoehtona on uuninpankolla makailu tai kaljan juonti niin sitten tilanne on toinen ja harrastuksena voi tehdä mitä vaan, maksoi mitä vaan.
 
10€ tunti puhtaana kun lasken työlle ja ostan tarvikkeet ilman alennuksia, on itsetehdyn hinta mulla 30-50% vastaavasta "tehdastekoisesta". Olen toki työkalut omistava TI-holisti, joten luultavasti tulisi väännettyä itse vaikka maksaisi enemmänkin ;).
 
Pauli Lappalainen: Noista Thomanin laatikoista sen verran, että eiköhän ne ole samasta tavarasta tehtyjä kuin monet muutkin:
 
http://www.thomann.de/gb/thon_haubencase_fuer_combos_rollen.htm.

 
Oman kokemuksen mukaan Thon-caset ovat paperinohuesta alskasta ja pellistä tehdyin tarvikkein kalusteniitein kasattu, eikä fankkakaan ole edes kotomaisen "farmivanerin" luokkaa.
Mutta jos joku tykkää, ei siinä mitään, kunhan vertaa vastaavalaatuisiin tekeleisiin joita tekee "monet muutkin" kuten totesit.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «