Aihe: myönteinen maailmankuva rockmusiikissa
1 2
Danny s
13.04.2004 11:59:39
Kyllähän näitä löytyy. Mielestäni sanoituksen arvoa nostaa välittömästi mikäli se ei suoraa kerro siitä miten muija jätti.

Eräs hyvä esimerkki on, piti miehestä tai ei, Axl Rose. Paljon hyviä lyriikoita, tosin siirappiakin, mutta myös varsin oivaltavia.
Esimerkiksi biisissä breakdown on hienoja juttuja:

"It's a bit hard to believe
but everybody Darlin' sometimes
bites the hand that feeds"

"Well they'd take the time to spare
A moment to try and understand
Another one's despair
Remember in this game we call life
That no one said it's fair"

"But now the damage's done
And we're back out on the run
Fun how ev'rything was roses
When we held on to the guns
Just because you're winnin'
Don't mean you're the lucky ones"

Ja nuokaan eivät biisissä kuulosta noin surullisilta. Ja onhan näitä hienoja lyriikoita muillakin. George Harrisonin Here comes the sun esimerkiksi, puhtaasti positiivinen biisi.
jussiohman
13.04.2004 15:41:35
George Harrisonin Here comes the sun esimerkiksi, puhtaasti positiivinen biisi.

Joo ja muutenkin Beatlesin teksteissä oli paljon positiivista sanomaa, mikä on todella miellyttävää kuultavaa minun korvaan jostain syystä.
Ailfaittildeth...jeah!
Shields
13.04.2004 17:53:25
Tuosta tulikin mieleeni Beatlesin Yer Blues. Siinä on sitä ihmismielen todellista positiivisuutta. Hieno kappale!
"Ain't it funny how it is, you never miss it til it's gone away"
kingdom
13.04.2004 22:41:40
Tuosta tulikin mieleeni Beatlesin Yer Blues. Siinä on sitä ihmismielen todellista positiivisuutta. Hieno kappale!

The eagle picks my eye
The worm he licks my bone
I feel so suicidal
Just like Dylan's Mr. Jones
Lonely wanna die
If I ain't dead already
Ooh girl you know the reason why

Kyllä on niin mieltä lämmittävää runoutta kuin voi olla!
You say you want a revolution, well you know, we all want to change the world... Colour Revolution
sub zero
13.04.2004 23:25:55
Onko sellaista? siis sanojen kautta heijastuvaa auringon paistetta? Voiko teksti olla uskottava, jos ketään ei ole jätetty, eikä tulla jättämään. Ja jos haluaa muutakin kuin hetken hurmaa, eikä kuitenkaan ole kyse tangosanoituksista?

Et ole kuunnellut esim Chuck Berryä?
Hot RedX
14.04.2004 11:35:35
Niin Beatles-Niillähän oli kovasti rakkausaiheisia niiden sanoitukset alkuaikoina, kunnes sit jossain vaihessa ne muuttui aika käsittämättömiksi tai ainakin syvempää analyysiä kaipaaviksi. Johnin tekstit ei ainakaan ihan äkkii putoo. Tosin sen sooloilla sit taas asiat ilmaistaan todella suoraan ilman sen kummempia kielikuvia.Esim. Woman is the niger of the world.
Rakkaushan on aiheena tosi jees ja aika suosittukin!
Toisen sukupuolen ihannointi ja pilviin nostaminen tai himoitseminenkin on kaiketi ihan myönteistä, ja sitähän se rock kaiketi onkin osin? Ja siitä kai se elämä saa alkunsa? Rock´n rollista ;)?
Chuck Berryä oon kyllä kuunnellut joskus jonkin verran ja ainakin Rollarit muistaakseni on heittänyt sen biisejä coverina.
Mitä taas Rollareihin tulee niin niiden maailmankuva on mielestäni aika synkähkö. Huumehuurujen täyttämä naisparatiisi, jossa naisen ainoa tehtävä on miellyttä seksuaalisesti miestään?
On paljon hyviä biisejä, jotka musiikillisesti on todella hyviä,
mut sit niissä on niin masentavat sanat, ettei niitä jaksa kuunnella. Rollarit esimerkkinä tästä!
NORTON
15.04.2004 05:24:29

Mitä taas Rollareihin tulee niin niiden maailmankuva on mielestäni aika synkähkö. Huumehuurujen täyttämä naisparatiisi, jossa naisen ainoa tehtävä on miellyttä seksuaalisesti miestään?
On paljon hyviä biisejä, jotka musiikillisesti on todella hyviä,
mut sit niissä on niin masentavat sanat, ettei niitä jaksa kuunnella. Rollarit esimerkkinä tästä!

Mä en ole koskaan kokenut tota mitenkään masentavana, vaan jotenkin sellaisena rokin ytimenä. Sitten kun vielä lisätään populaarisatanistisia teemoja, niin se on siinä.
Anteeksi!
ganesha
23.04.2004 15:19:34
Cliff Richard tulee ensimmäiseksi mieleen. (ai nii, mut eihän se kyl oo mitn rokkia....)
eiks nää jeesushevibändit levitä positiivista maailmankuvaa?
...
ai niin mut kaikki syntisethän kuolee helvetissä -- ei sekään ny si o kauhee positiivista....
...
entäs Bobby McFerrin: Don't Worry Be Happy?
...
niin no, ei sekä mitn rok o...
...
damn.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Hot RedX
26.04.2004 10:06:50
entäs Bobby McFerrin: Don't Worry Be Happy?
...
niin .

hyvä yritys! :) siin on kieltämättä aika myönteistä maailmankuvaa...
vaurio
26.04.2004 10:09:47
Kingston Wall: I'm the king I'm the sun, Another piece of cake, Take you to sweet harmony, Love tonight, I feel love..
KW:llä on paljon positiivisia sanoituksia.
hei.. mitä sä teet? Hei! Et kyllä ruuvaa mun kitaraa kiinni seinään!!!
Hot RedX
26.04.2004 10:23:00
Kingston Wall oli aika ainutlaatuinen viritelmä. Bändin elinkaari oli kovin lyhyt!
Eikös laulaja tehnyt Kurt Cobainit?
vaurio
26.04.2004 11:51:47
Kingston Wall oli aika ainutlaatuinen viritelmä. Bändin elinkaari oli kovin lyhyt!
Eikös laulaja tehnyt Kurt Cobainit?

töölön kirkon katolta se hyppäs.
kuolinsyyteorioita on monia, mm. että hän kuoli nälkään kesken ilmalennon...
Todenpuhuja
26.04.2004 20:09:10
"I'm the king I'm the sun, Another piece of cake, Take you to sweet harmony"

Hmm... No jos kuuntelet biisejä hieman tarkemmin, niin eiväthän ne kovin ilosävyisiä ole. Kuuntelepa tuo kolmas levy kerran tarkemmin keskiyttyen erityisesti sanoituksiin, niin ymmärrät hyvin kokonaisuuden tuon "The Mirrorlandin" osalta. Tai tietysti voihan tuon totuudenlöytämisen ottaa myös positiivisesti, vaikka se osaltaan johtikin Petri Wallin kuolemaan... (R.I.P. 28.6.1995)
vaurio
26.04.2004 21:01:34
"I'm the king I'm the sun, Another piece of cake, Take you to sweet harmony"

Hmm... No jos kuuntelet biisejä hieman tarkemmin, niin eiväthän ne kovin ilosävyisiä ole. Kuuntelepa tuo kolmas levy kerran tarkemmin keskiyttyen erityisesti sanoituksiin, niin ymmärrät hyvin kokonaisuuden tuon "The Mirrorlandin" osalta. Tai tietysti voihan tuon totuudenlöytämisen ottaa myös positiivisesti, vaikka se osaltaan johtikin Petri Wallin kuolemaan... (R.I.P. 28.6.1995)

hoho..
kuule, mä oon kuunnellu Trilogyn alusta loppuun ja lopusta alkuun varmaan miljoona kertaa, ja sanat osaan suurinpiirtein ulkoa..
Kyllä mä väitän, että ainakin noissa kahdessa ensiksimainitussa on iloinen sanoma. Riippuu tietysti ihan tulkinnasta.
Stain
26.04.2004 21:35:39

(R.I.P. 28.6.1995)

Eikös se ollut -94?

Smashing Pumpkinsilla on paljon positiivisia sanoituksia. Tässä yksi esimerkki, olen mielissäni jos luet lyriikat kokonaan.

Tonight, Tonight

time is never time at all
you can never ever leave without leaving a piece of youth
and our lives are forever changed
we will never be the same
the more you change the less you feel
believe, believe in me, believe
that life can change, that you're not stuck in vain
we're not the same, we're different tonight
tonight, so bright
tonight
and you know you're never sure
but you're sure you could be right
if you held yourself up to the light
and the embers never fade in your city by the lake
the place where you were born
believe, believe in me, believe
in the resolute urgency of now
and if you believe there's not a tonight
tonight, so bright
tonight
we'll crucify the insincere tonight
we'll make things right, we'll feel it all tonight
we'll find a way to offer up the night tonight
the indescibable moments of your life tonight
the impossible is possible tonight
believe in me as i believe in you, tonight
Planned a show Treasoned my roots Ice cream snow See you in June
Todenpuhuja
26.04.2004 22:28:10 (muokattu 26.04.2004 22:31:25)
hoho..
kuule, mä oon kuunnellu Trilogyn alusta loppuun ja lopusta alkuun varmaan miljoona kertaa, ja sanat osaan suurinpiirtein ulkoa..
Kyllä mä väitän, että ainakin noissa kahdessa ensiksimainitussa on iloinen sanoma. Riippuu tietysti ihan tulkinnasta.

Joo, olenhan minäkin tuon levyn kuullut todellatodella monta kertaa, ja useamman keikankin netin kautta ladannut... Mutta eipä siitä sen enempää.

Tulkinta kyllä vaikuttaa näihinkin kappaleisiin aika hemmetisti. Täytyy myöntää, että kun niitä ajattelee toiselta kantilta, niin voi niistä löytyy positiivisiakin asioita.

"Another piece of cake": Mielestäni perusnegatiivinen kappale, joka kritisoi ihmisten asenteita jne. Tärkeinpänä sanomana kuitenkin, että ihminen voi jatkaa elämäänsä normaalisti, mutta lopullinen tarkoitus löytyy "totuuden" kautta. Täytyy vain antautua. Äärimmäisen kuvaava aloitusraita koko levylle.

"I'm the king, I'm the sun": Tässä biisissä menin vikaan väittäessäni sitäkin negatiiviseksi, sillä totta tosiaan, tämähän on kerrassaan rohkaiseva ja kannustava kipale. Taisin sekoittaa sen johonkin muuhun...

"Take you to sweet harmony": Tämä kappale puolestaan jatkaa levylle ominaisella teemalinjalla tuoden esiin väittämän siitä, että kaikki on kiinni vain mielestä ja siitä, mitä on valmis tekemään asiansa eteen. Okei, ehkä tämä biisi on tavallaan positiivinenkin, mutta tiedä häntä...

edit. Olin ehkä hieman liian kärkevä. Ymmärrän kyllä kantasi. Pahoitteluni.
vaurio
27.04.2004 03:03:32
"I'm the king, I'm the sun": Tässä biisissä menin vikaan väittäessäni sitäkin negatiiviseksi, sillä totta tosiaan, tämähän on kerrassaan rohkaiseva ja kannustava kipale. Taisin sekoittaa sen johonkin muuhun...

joo, no juuri tämän takia oli pakko älähtää.. :)
tää on - ainakin mulle - niitä biisejä, mitä oon aina masentuneena kuunnellu; oli tilanne mikä tahansa, tästä tulee aina hyvälle tuulelle :)
Hot RedX
27.04.2004 15:39:14

Smashing Pumpkinsilla on paljon positiivisia sanoituksia. .

Siinäpä onkin bändi, josta en tiedä oikeastaan yhtikäs mitään.
Ainakin ton biisin sanoissa vaikuttais olevan ihan hyvää nostetta...
Tellervo
27.04.2004 17:43:46
Tuore ja minulle uusi tuttavuus, levylautasella parhaillaan pyörivä Ville Leinosen Suudelmitar ylistää elämän kauneutta ja katoavuutta (jotka ovat saman kolikon kääntöpuolet). Sanoitusten tyylilajista voi olla montaa mieltä, mutta sisällöstä välittyy suorastaan näynomainen elämännäkemys. Mainitaanpa kansitekstissä jopa sanat Jumala ja Jeesus, mikä on niin rohkea veto että luulin ensin ironiaksi. Ilmeisesti tyyppi on kuitenkin tekemisissään ja sanomisissaan täysin vilpitön. Jos ei ole, koko levy asettuu uuteen valoon.

Myös Dave Lindholmin maailmankatsomus pohjautuu ainakin minun näkemykseni mukaan jonkinlaiseen perusluottamukseen elämää kohtaan. Samaa voi sanoa esim. Eva Dahlgrenista, toisesta filosofoivasta rocklyyrikosta. Sydänsurujen lisäksi moni soulpumppu uhkuu silkkaa elämisen riemua myös sanoitusten tasolla,samoin monet reggaeryhmät, countrybändit, salsaorkat jne. Erinomainen kotimainen esimerkki on Soul Captain Band.

Varsinaista rokkiahan näistä mikään ei ole, paitsi Dave paikoin. Mutta löytyyhän sitä positiivista meininkiä rokistakin runsain mitoin, kai.
Minä rakastan sinua. Minulta ei kysytä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)