Aihe: Nauhojen vaihto kysymys!
1
Insane Kane
13.04.2004 09:22:11
Elikkäs kun tekis pirusti mieli vaihtaa nauhat tuohon stutioon, kun ovät niin pikkuruiset nuo gibsonin nauhat.
Kysympäs että onko kellään tietoa mitä ainetta nuo Gibsonin nauhat ovat, kun tuntuvat olevan kovempaa ainetta kuin esim Fenderin.
Ja sitten se vaihto polemiikki; Repeääkö otelauta aina vaihdon yhteydessä vähäsen??
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
Juzzu
13.04.2004 09:48:29
Repeääkö otelauta aina vaihdon yhteydessä vähäsen??

En tiedä kun en ole yhteenkään vaihtanut, mutta ainakin tuota kannattaa "ennaltaehkäistä" tekemällä kunnon viillot mattoveitsellä puuhun nauhan kumpaiseenkin reunaan, jos (ja kun?) puu repeää niin repeäminen loppuu tuohon viiltoon.

Mahdollisen repeämän voi sitten paikata ja kun tilalle vaihdetaan leveämmät nauhat, ei viilto edes näy uusien nauhojen alta.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
vrajala
13.04.2004 09:59:36
Kysympäs että onko kellään tietoa mitä ainetta nuo Gibsonin nauhat ovat, kun tuntuvat olevan kovempaa ainetta kuin esim Fenderin.

Nauhoja tehdään (mun tietääkseni) kolmesta eri aineesta. Ehdottomasti yleisin on tämä uushopea (nickel-silver), jota löytyy useita eri seoksia. Ainakin Dunlopin nauhat ovat kohtuullisen kovaa tavaraa, muista valmistajista mulla ei ole kokemusta. Dunlopin nauhoja saa tilaamalla melkeinpä jokaisesta soitinkaupasta.

Nauhoja valmistetaan myös ruostumattomasta teräksestä, mikä on käytetyistä materiaaleista ehdottomasti kovin. Rosterinauhojen saundia on maailmalla haukuttu, itse en ota tähän kantaa.

Nauhoja on valmistettu myös erilaisista messinkiseoksista, nykyään ainakin Warwick käyttää jotain kovahkoa messinki- tai pronssiseosta nauhoihinsa.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Pete-69
14.04.2004 09:21:05

Heitänpä tähän omat kokemukseni. Laitoin palasiksi jo hiukan "kärsineen" Ibanez Rocket Rollini, tarkoituksena laittaa se siistimpään kuosiin, bodiin väriä, kaula kuntoon, jne.. Eilen irroitin nauhat, jotka lähtikin kohtalaisen helposti. Ilman viiltoja ruusupuun pinta hieman repeili, joten ainakin tässä tapauksessa viillot helpottivat irroitusta. Tosin hiontahommia riittää siltikin, pinnasta tarvinnee saada vähintään puoli milliä hiottua, tai vaihtaa koko otelauta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)