thekimble: Sama oikeesti livenä http://www.youtube.com/watch?v=SvviLGNydeg No tuo esityshän on jo keskustelun alla. Kuten jo aiemmin totesin, mielestäni ihan OK. En mitenkään voi yhtyä Markkuliinin näkemykseen, että ero liven ja studion välillä on NIIN iso. Se on selvyydestään huolimatta mielestäni erittäin hyväksyttävä verrattuna useimpien n. 50 vuoden aikana näkemieni artistien esityksiin. Se mikä puuttuu, on studiokiilto (laulu)soundista. Akustinen lavaesitys on niin paljon vaikeampi taltioida, kuin vahvistettu. Sitten, kun ottaa huomioon sen, että noissa amerikkalaisten keskusteluohjelmien musiikkivierailuissa 80% esittäjistä kuulostaa tarpeettoman huonolta, koska tyyli on: suoraan taksista lavalle, nauhoitus ja ulos (noin vähän liioitellen). Esim. Conanin showssa, silloin kun sitä kauan sitten seurasin, musiikkivieraiden äänitys oli lähes poikkeuksetta täysin ahterista. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Tympee Huttunen 27.01.2012 16:00:56 (muokattu 27.01.2012 16:05:15) | |
---|
On noissa todella suuri ero, aivan kuten liveäänityksissä ja studioäänityksissä usein muutenkin on. Kyllä tuossa aidossa livessä paljastuu kovin varsinkin tuon kertsilaulajan vireongelmat (ja kenties muutkin äänenmuodostukselliset ongelmat), mitkä on studiossa vedetty kohdilleen. Eihän tuossa muutenkaan jää paljon arvailtavaa alkuperäisen kysymyksen suhteen, kun vertailee vaikka noita stemmakohtauksia. Eipä siinä muutenkaan tosiaan ole missään sanottu, että kyseessä olisi live, vaikka se vähän antaa niin olettaakin. Hyvä esitys kyllä myös livenä ja kuuntelen mieluummin noin, kuin tuona korjailtuna studioversiona. Eikö kellekään muulle iske korvaan vaikka tuo "change your number"-kohta kertsissä? Onko tuo joku efekti vai, koska minulle tulee mieleen enemmän Simon & Garfunkelin amatöörimäisesti korjailtu "tv-live". Hauskaa tuo, kun Ellen (ja Fender) lahjoittaa kaikille kitarat ja vahvistimet ettei tarvitsisi vain yhdellä kitaralla soitella. Eipä tuota koko homman ideaa voisi paremmin koittaa vesittää. |
washburn 29.01.2012 21:45:36 | |
---|
Iski tuossa aidossa livessä kyllä pieni myötähäpeä, kun kertsi pärähti soimaan.. Live long and prosper. |
Janus 29.01.2012 22:21:57 | |
---|
Lastinen: Hauskaa tuo, kun Ellen (ja Fender) lahjoittaa kaikille kitarat ja vahvistimet ettei tarvitsisi vain yhdellä kitaralla soitella. Eipä tuota koko homman ideaa voisi paremmin koittaa vesittää. Ellen ja Antares/Celemony ois voinu lahjoittaa jokaiselle oman lisenssin tuneriin/voc prod toolkittiin, niin ei tarttis jonottaa yhdelle koneelle... |
jannu 30.01.2012 00:14:06 | |
---|
markkuliini: Niin, ei kai maailmassa voi olla vain yksi juttu, eli se maailman tärkein, josta voi kerrallaan keskustella? Voi kai tällaisesta pienestä, pelkästään plääh-tason tapauksestakin, ketjun aloittaa? Vai onko sulla joku säännöstä josta mä nyt en vain ollut tietoinen? :D Ei se haittaa että ollaan eri mieltä. :) Paitsi ollaan me sama mieltä siitä että henkilökohtaisuuksiin meneminen on typerää, joskin en mä tuota mitenkään henkilökohtaisena loukkauksena ottanut, varsinkin kun tiedän sen olevan epätosi. Mun puolesta keskustelu oli kuitenkin sun kanssa tässä, sillä ethän ole tähän ketjuun hirveästi sisältöä tuonut, joten häviö ei ole onneksi suuri. :) Edit: Joskin miksi mä sulle edes vastaan, kirjoituksesi sävystä kun näkee jo kauas, että haluat enemmänkin provosoida ja herättää vain reaktioita. Noh.. meni jo... Missä kohtaa mä olen kyseenalaistanut tämän ketjun tarpeellisuuden tai oikeutuksen? Jos provosoidut sävystäni, niin minkäpä mä sille voin. Ihan yhtälailla mä provosoiduin sun (näennäisen?) kapeakatseisesta suhtautumisesta luovuuteen. Kalmo tuossa ehti kiteyttämään sen mitä sanottavaa mulla olis saattanut olla aiheesta. "You really can't be jealous of something you can't fathom."
-Nigel Tufnel |
markkuliini 30.01.2012 01:41:57 (muokattu 30.01.2012 01:51:07) | |
---|
jannu: Missä kohtaa mä olen kyseenalaistanut tämän ketjun tarpeellisuuden tai oikeutuksen? Tässä kohtaa: "Ei ole iso juttu eikä haittaa, mutta silti on plääh ja bändi on sortunut suoranaiseen kusetukseen... Juupajuu." :) Ja sit sä sanot kohta, että ei ollu mitään kyseenalaistamista se. Ja sit mä sanoin, että no ei kirjaimellisesti, mutta asentees oli just sellainen. Ja niin eteenpäin ja hohhoijaa. :D Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
markkuliini 30.01.2012 01:44:24 | |
---|
washburn: Iski tuossa aidossa livessä kyllä pieni myötähäpeä, kun kertsi pärähti soimaan.. Tuo on hyvä pointti, mulla iski kans, enkä osannu sitä aiemmin analysoida. Häpeä on harvoin hyvä tunne musaesitysten suhteen. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |