![]() 15.12.2011 21:59:38 | |
---|---|
pekkajau: Juu! Kaiken huippuna lienee tämä harha että bändissä hankkii rumpali täyttä rahaa keikalta kun... kompit tulevat koneelta ja visualisuuden takia (eli että bändi näyttää bändilta!) joku on olevinaan rumpujen takana soittavinaan! Juu, olen minäkin nähnyt/kuullut tuollaisen ihmeen, en kuitenkaan viitsi nyt orkesterin nimeä sanoa. Rumpali kyllä päästi iskunsa perille saakka. Miksaus tapahtui ilmassa, lavan edessä kuului aito rumpu ja kauempana kone PA:n kautta. Eivätkä ne olleet ihan tarkkaan synkassa... Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse! | |
![]() 15.12.2011 22:13:31 (muokattu 15.12.2011 22:14:09) | |
marpula: Juu, olen minäkin nähnyt/kuullut tuollaisen ihmeen, en kuitenkaan viitsi nyt orkesterin nimeä sanoa. Rumpali kyllä päästi iskunsa perille saakka. Miksaus tapahtui ilmassa, lavan edessä kuului aito rumpu ja kauempana kone PA:n kautta. Eivätkä ne olleet ihan tarkkaan synkassa... Juu, minäkin oon nähny/kuullu vastaavan, mutta silloin tuli rummut ja basso samalta taustanauhalta tms. ja basistia ei ollut, ilmeisesti jokin poikkeustapaus? En pitäny hirveenä syntinä : ) | |
![]() 15.12.2011 22:23:36 | |
marpula: Juu, olen minäkin nähnyt/kuullut tuollaisen ihmeen, en kuitenkaan viitsi nyt orkesterin nimeä sanoa. Rumpali kyllä päästi iskunsa perille saakka. Miksaus tapahtui ilmassa, lavan edessä kuului aito rumpu ja kauempana kone PA:n kautta. Eivätkä ne olleet ihan tarkkaan synkassa... Tota... ääni kulkee ilmassa vain 340 m/s. Jos isossa tilassa on ämyreitä muuallakin, niin, ni en ny ensimmäisenä väittäis, et runpali feikkaa. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.12.2011 23:42:06 | |
rintapek: Tota... ääni kulkee ilmassa vain 340 m/s. Jos isossa tilassa on ämyreitä muuallakin, niin, ni en ny ensimmäisenä väittäis, et runpali feikkaa. Ainoat saliin suunnatut ämyrit olivat lavan etureunalla. PA:n ja rumpujen äänen kulkeman matkan ero tuskin ylittää viittä metriä, mikä tarkoittaa 15 ms aikaeroa. Ja kaipa sellainen viive juuri erottuukin. Sitä voisi vaikkapa kokeilla studiosoftalla siirtämällä jotain raitaa sen verran poskelleen. Vaikutelma oli kuitenkin ihan hupaisa - aivan riippumatta siitä mistä se johtui - kun sellaista ei kuule kovin usein. Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse! | |
![]() 17.12.2011 20:02:04 | |
kenonen: ..Nuo komppikonehommat on ihan jees tuohon kulutusmusiikin tuottamiseen. Tuota oon miettinyt, mitä on "kulutusmusiikki"? | |
![]() 19.12.2011 21:31:02 | |
EP: Tuota oon miettinyt, mitä on "kulutusmusiikki"? Kuuntele "rumpalin salaiset kansiot" radiokuunnelma, niin saat syvällisemmän selityksen siitä. Kulutusmusiikilla tarkoitetaan mitäänsanomattomia everybody keikkoja, joita vedetään tilaisuuksissa sen vuoksi, että siellä pitää olla jotain elävää tai puolikuollutta musiikkia, vain sen musiikin olemisen vuoksi, ei sen vuoksi, kuka siellä sitä vetää. Siitä olen iloinen, että saa tehä just ihan tasan tarkkaan niinku huvittaa. Ei tarvi kuunnella sitä, että vittu mä en vedä sitä tätä ja tuota. Sit ei tarvi vetää ollenkaan, vetele yksikses. Sopiva coctail liveä ja konetta hyvien miesten kanssa, joiden kanssa on hauska vetää ja tehdä show shown vuoksi ja unohtaa turhat periaatteet. Lusikka vielä soppaan. Ostin just tänään uuden köörikoneen komppikoneen rinnalle. G70:ssä oli oma, mut nyt tuli voicelive touch. Perästä kuuluu... Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8 | |
![]() 20.12.2011 02:17:21 | |
kenonen: ...mut nyt tuli voicelive touch. Perästä kuuluu... Oih - oon aidosti kateellinen. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
![]() 20.12.2011 05:31:53 | |
kenonen: ..Kulutusmusiikilla tarkoitetaan mitäänsanomattomia everybody keikkoja, joita vedetään tilaisuuksissa sen vuoksi, että siellä pitää olla jotain elävää tai puolikuollutta musiikkia.. Jotain tuon suuntaista ajattelinkin.. | |
![]() 20.12.2011 12:13:45 | |
isojussi: Oih - oon aidosti kateellinen. Älä turhaan vielä. Sen livekäytöstä ei vielä tiedä miten toimii. Mä pyysin kanssa kokemuksia. COVS n:o 1. | |
![]() 21.12.2011 01:10:58 | |
mack the knife: Älä turhaan vielä. Sen livekäytöstä ei vielä tiedä miten toimii. Mä pyysin kanssa kokemuksia. Niinpä - oon muuten kans miettiny, että toihan on nimenomaan suunnattu pystölle, jolla on koko ajan kädet vapaana. Samahan noissa muuten on sitten, kun muissakin helvetinkoneissa - on ne sitten kitara- laulu tahi mitä-vaan-prossuja... ei liikaa, ei liikaa.... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
![]() 28.12.2011 20:41:05 | |
marpula: Juu, olen minäkin nähnyt/kuullut tuollaisen ihmeen, en kuitenkaan viitsi nyt orkesterin nimeä sanoa. Rumpali kyllä päästi iskunsa perille saakka. Miksaus tapahtui ilmassa, lavan edessä kuului aito rumpu ja kauempana kone PA:n kautta. Eivätkä ne olleet ihan tarkkaan synkassa... Olin kerran Gran Canarialla yökerhossa katsomassa täysveristä huijausta. Illan pääesiintyjinä piti olla Los Paraquaios ja tupa oli täynnä. Lauteille pölähti kuitenkin kolme tuiki tuntematonta äijää sombrerot päissään. Kaksi kitaraa ja yksi poikkiflute. "Quando Caliente el Sol" jyrähti käyntiin täydellä alkuvoimallaan, eivätkä nämä pellet ehtineet saada edes synkkaa kohdilleen. Parin tahdin jälkeen olin tunnistanut esityksen täsmälleen samaksi, joka minulla oli kotona kasettina hyllyssäkin. Uskomattominta tässä ilveilyssä oli se, että yleisö eli mukana joka tahdin palkiten "soittajat" mahtavilla ablodeilla. -Ja minä kun olin nähnyt omat OMB keikkanikin eettisesti hieman kyseenalaisina... Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua. | |
![]() 30.12.2011 17:07:03 | |
Siirretty: KoskPaavo: Itseasiassa oon monasti joutunut semmoisillekin keikoille joissa ei ole ollut bassoa lainkaan. Tanssit on menny kummasti läpi eikä kukaan ole maininnut ko. "kivijalan" puuttumista ollenkaan. Hyvä huomio, ite oon aatellu miten ratkaisen asian soittamalla kahta soitinta yhtäaikaa, tämä vahvistaa käsitystäni ..kiitos! E: Riippuu tosin biisistä, mutta joissakin ralleissa mun mielestä voi vallan hyvin jonkin pändin ns. perussoittimista jättää vallan hyvin pois tanssiaskelluksen mitenkään häiriintymättä. | |
![]() 30.12.2011 19:55:00 | |
EP: Siirretty: Hyvä huomio, ite oon aatellu miten ratkaisen asian soittamalla kahta soitinta yhtäaikaa, tämä vahvistaa käsitystäni ..kiitos! E: Riippuu tosin biisistä, mutta joissakin ralleissa mun mielestä voi vallan hyvin jonkin pändin ns. perussoittimista jättää vallan hyvin pois tanssiaskelluksen mitenkään häiriintymättä. Ei komppiin tarvita muuta kuin metromi tikuttamaan. Loppu jätetään tanssijoiden mielikuvituksen varaan. COVS jäsen nro 6 | |
![]() 30.12.2011 20:07:11 | |
Siirretty: rintapek: Sama pätee rumpuihin. Tol normikuulijalla on loppujenlopuks hirveen vähän eväitä hoksata, et rummut kuulostais satakertaa paremmalta, jos meikäläisen sijaan jakkaralla istuis oikea runpali. Kyllä keskinkertaisetkin taidot riittää aivan hyvin, kun vaan on tyylitajua ja osaa käyttää nyansseja, sekä olla joskus ihan hiljaa. Mut kokonaisuuden kannalta se normikuulijakin hoksaa sen, jos homma on epävarmalla pohjalla. Ei vaan osaa sanoa, et mikä on pielessä.. Varmaan ihan totta! ..onneks ne ne ei ymmärrä (mukamas) missä vika! : )) | |
![]() 30.12.2011 20:08:04 | |
Ukko: Ei komppiin tarvita muuta kuin metromi tikuttamaan. Loppu jätetään tanssijoiden mielikuvituksen varaan. Jep, tai vaikka pimpparauta esim. polkassa! : ) | |
![]() 30.12.2011 21:13:17 (muokattu 30.12.2011 21:30:02) | |
EP: Siirretty: Kyllä keskinkertaisetkin taidot riittää aivan hyvin, kun vaan on tyylitajua ja osaa käyttää nyansseja, sekä olla joskus ihan hiljaa. Noilla olen luovinut.40 vuotta.Käsittämätöntä? Vaikea.Mutta varma! | |
![]() 27.01.2012 12:12:20 | |
Kannattaa tsekata koko ketju :Soundin lähtökohta,esim.jos muut soundit(kiipparin alaäänet)on perfekt ja sisäisen koneen rytmisektio on suttua,niin komppivermeiden säädöt täytyy fixata itse vermeestä,jos niihin pystyy puuttumaan(laitekoht.).Kun teet säädöt,niin bassot ja diskantit sille tasolle,että kiippari-soundit on ok,eikä kuulokkeilla,vaan käyttämälläsi PA:lla.En tunne juuri ko.soittimesi rytmi-kone os.,mutta niissäkin on eroja kuin mossella ja mesellä.Jos vermeen omat soundit on mielestäsi aivan pas...verrattuna muihin soundeihin,niin kannattaa harkita erillistä rytmikonetta jossa myös tarvitsemasi beisit.Halvimmissakin on aikas hyvät puhtaat "orkkis"soundit.Seuraava palikka on mikseri.Nykymiksereissä,on suht koht hyvät etuasteet ja kokonais-soundi,että niiden EQ:ja ei paljon tarvitse säädellä(=0-taso),edellyttäen että kajarit ovat myös suht.laadukkaat.Kuminaa ja "mutinaa" saa helposti aikaiseksi lievälläkin basso-korostuksella itse soittimesta/mikseristä.Kajareita on paljon saman näköisiä (vrt.T-box/Behku ja esim.EV sx-300),mutta soundimaailma on AIVAN eri maailmasta.Myös jos laulat ja mikserissäsi on alapään leikkuri(kytkin),käytä sitä mikki-kanavassasi.Älä koita etsiä sisäistä "Olavi Virtaa" mikserin bassokorostuksilla,jos soundia ei ole syntyjään ja sitä kaipaa,niin kirurgille.Mikit laittaa usein alapään kiertämään/kumisemaan stagella.Jos mikki-linjassasi on kompressori,senkin "väärä"-käyttö voi aiheuttaa kiertoa/kuminaa.Eli,mikä mikseri,vahvistin,kajarit(subi jos on),laulumikki...Yleisimmät kuminat/kihinät johtuu EQ-nappulat kaakko+ asennoista.Ja kuuluisa U-malli master-EQ:ssa | |
![]() 27.01.2012 13:09:44 (muokattu 27.01.2012 13:11:16) | |
marpula: Juu, olen minäkin nähnyt/kuullut tuollaisen ihmeen, en kuitenkaan viitsi nyt orkesterin nimeä sanoa. Rumpali kyllä päästi iskunsa perille saakka. Miksaus tapahtui ilmassa, lavan edessä kuului aito rumpu ja kauempana kone PA:n kautta. Eivätkä ne olleet ihan tarkkaan synkassa... Mulla olis paljon tarinaa aiheeseen.Mutta soitin 80-luvulla viitisen vuotta sähö-peleillä sequjen kanssa stagella(en kuitenkaan rumpukompin päälle).Oltiin yökerho-bändejä ja skabailtiin pienillä komboilla isojen ulkomaan-elävien kanssa.Biisit biti kuulostaa samalta kuin levyltä ja ainakin yhtä hyviltä kuin isot combot.Mutinaa kuuli usein niin rav.henk.kunnan puolelta,sekä asiakkaiden,kuinka hyviä ne ulkomaan-eläväiset olivatkaan(myös poikien sexotiikka vaikutti erit.tarjoilijoiden mielipiteeseen).Normaalisti mestassa kävi kotim.trio tai max.kvartetti. Freelance-hommissa en kuitenkaan suostunut yllämainitsemissasi komboissa "heilumaan"muzakin tahdissa.Jokunen nappula-paavo oli 90-luvun lopulla keksinyt one-man-band-laitteistaan rumpusetit ja muut sessiot ja pyysi, ei soittamaan ,vaan heilumaan rumpusetin takana koko paskan mukana.Pantomiimit kuuluu ranskalaisille pelleille.Eli sanoin että soitan tai käyn vetäsemässä sufeet,kun te ootte heiluneet riittävästi.Nää laumat olivat yleensä myöhäis-heränneitä semi-paavoja,jotka eivät ymmärtäneet laitteistaan ja niiden oikeammista käyttötarkoituksista paskan vertaa. MUTTA,käsitys koneiden "yksin"soitosta ja niiden käytöstä stageilla, oli useimmiten vääristynyt.Ne bändit joissa pää-asiassa sequn kimpassa soitin,koneet olivat biisikohtaisesti ohjelmoitu(alusta loppuun,helwetin hyvin) ja tekivät VAIN sen mihin ei enää kädet ja jalat jätkillä riittäneet.Ja kun on vuosia klikin mukana soittanut,ei tarvitse kuunnella kitinöitä Time:sta.Mutta usein soundikortin vaihdon näkeminenkin sai jengin kavahtamaan"haaa....toi tulee kasetilta" Aina tulee pitkää tekstiä.... | |
![]() 25.02.2012 16:41:41 | |
Nykyisessä komppikoneessa (Roland BK-7M) on mahdollisuus equttaa ja kompressoida soundeja ja komppia. Sitten on mahdollisuus asettaa vielä erikseen volumet kompille ja parteille sekä automaattibassolle. Kun pläräsin läpi eri komppien asetuksia, oli volumet lähtökohtaisesti miten sattuu. Jo luureilla kuunnellessa osa bassareista kumisee ja basso tulee aivan liian paksuna. Saakos tässä vermeessä vaihdettua soundit lennossa? Itse käytän Rolandin digihaitarin perässä FR 3SB. Tarkoitan siis diskanttipuolelle UP1? | |
![]() 03.03.2012 23:36:07 | |
bk-7m on hyvät rautsikka soundit (pulliainen) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)