Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Narsistit keskuudessamme
1
KanttoriPiiparinen
26.01.2012 23:32:23 (muokattu 26.01.2012 23:45:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaan nyt tämäkin pohdintaan, vaikka aihe ei niin ratkiriemukas olekaan.. Jokainen meistä näihin on törmäillyt: Mielestään muita parempiin soittajiin. Itseään täynnä oleviin lavastaroihin, joiden loisto rajoittuu pariin singleen ja menestyksen hetket Danny-Shown lämmittelybändissä soittamiseen.
 
Tunnemme näitä diivoja jotka tulevat keikalle valmis kasetti mukanaan: "Hei drumsari! Viittiks pitää mikkii tän mun mankun päällä, ku ei teidän bändi kuiteskaan osaa mun proggista vetää".
 
Vain itsensä ylivertaiseksi kokeva soittaja voi heittää bändimiitingissä: "Näitä sormia on näytetty Suomen Televisiossa. Minä soitan soolot".
 
Ihan heikko itsetunto ei ollut silläkään varsin keskinkertaisella kapakkalaulajalla, joka Sammy Babitsinin kuolin-uutisen kuultuaan lausui ääni kaipuuta väristen: "Jos tää jatkuu, ni meit ei oo kohta jäljellä muita ku Aron Makke ja mä."
 
Me lavoja ja kapakoita aikamme kolunneet tajuamme kokemuksesta, että esiintymiseen liittyy aina jossain määrin itsensä esiintuomista ja positiivisen mielikuvan tarjoamista yleisölle. Vain terveellä itsetunnolla varustettu soittaja pystyy antamaan yleisölle kiksejä työnsä kautta. -Mitäs sitä meikäläinen muuta, on väärä lause näissä ympyröissä, mutta hurjimmat ylilyönnit itsensä mainostamisessa jäävät kuulijoiden mieleen.
 
Näissä itsensä ylentäjissä on joskus jonkinlaista komiikkaakin. -Hei jätkät. Älkää munatko hyvää keikkaa, sanoi kitaristi. Kompuroi piuhoihinsa ja asettui kylkiaseentoon lavan lattialle.
 
Ja nyt ei sitten muuta ku muistelemaan.
 
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
Deccho
27.01.2012 07:51:48 (muokattu 27.01.2012 07:52:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

'Jos Pitkäne jää kärestä kaks minnuuttia, mä verän Teuralle saman verran etehen.'
 
Taiteilija Juha Mieto 1976, toinen osuus.
 
jon lord
27.01.2012 09:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi lause , jos sille ei ole perustetta on; älä tuu neuvoon, kato kyllä mä tiedän, mä oon vetäny näitä keikkoja niin paljon. Mutta silloin kun sille on katetta ja annetaan vaikkapa neuvomis mielessä niin kannattaa ottaa opiksi ja kuunnella sillä kokemus on oikein käytettynä paras oppi. Aika harvoin olen törmännyt yltiöylimielisiin solisteihin tai soittajiin. Joku on tullut matkan varrella vastaan mutta melkein kaikkien kanssa on pärjätty. Tuntuu että perussääntö on se, mitä kovempi stara, sitä nöyrempi ja tilanteen tajuava tämä tähti on.
 
COVS jäsen N.o 3
Musiikkia korville
27.01.2012 09:32:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden solistibändin kitaristi heitti joku vuosi sitten lauseen takahuoneessa, kun kehuin sen soittoa: "Se kato vähän niinku kuuluu tähän juttuun."
 
Arvostus hypähti melkosesti alaspäin, koska kaveri ei heittänyt sitä vitsillä.
 
By: MK
Johnson D
27.01.2012 09:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valokeilojen sankareille vähän ohjeita:
 
http://www.metalsucks.net/wp-content/uploads/2010/04/rollins-stage.jpg
 
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
KoskPaavo
27.01.2012 09:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Muistakaa että te ootte täällä sen takia että te säestätte MINUA!"
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
haitari
27.01.2012 09:59:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheena narsismi ja narsistit ovat olleet paljon esillä viime aikoina ja hyvä niin. Pitää vain muistaa, että itsekäs ja 150% itsevarmuudella varustettu "stara" ei välttämättä kuitenkaan ole narsisti. Narsismi on diagnosoitu persoonallisuuden häiriö ja se ilmenee aivan eri tavalla, kuin kaikkia v***ttava besser wisser -asenne.
 
Itse asiassa narsismi esiintyy aivan päin vastoin ja monet eivät tunnistakaa narsistia, koska tyyppi osaa olla aivan mielettömän mahtava tyyppi, suorastaan valloittava, ystävällinen gentlemanni josta kaikki pitävät ja viihtyvät hyvin seurassa. Sitten pikkuhiljaa köysi alkaa kiristyä ja ympärillä olevat ihmiset huomaavat tekevänsä juuri niin kuin tämä yksi haluaa ja hetken kuluttua elämässä ei olekaan muuta kuin niitä asioita joita narsisti haluaa. Tai itse asiassa läheiset eivät huomaa muuttaneensa toimintaansa, vaan läheisten läheiset, jotka seuraavat asiaa ulkopuolelta.
 
Voihan tämä toki näkyä myös bändihommissa, mutta ennen kaikkea parisuhteissa ja tiiviissä työporukassa.
 
Anyway, hyvä ottaa asiaa esille ja saada keskustelua aikaan, jotta ihmiset tunnistaisivat milloin ovat tekemisissä narsistin kanssa, eivätkä olisi niin "vietävissä".
 
-kiitos ja anteeks-
baron
27.01.2012 10:09:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka bändi ei olisikaan nimekkään laulusolistin bändi niin laulusolisti on kuitenkin se jonka yleisö noteeraa ja josta ne jotain ymmärtää ja jonka rooliin kuuluu "tähteillä" yleisölle mutta ei muulle bändille.
Kokemusta myös sellaisesta joka leikki suurta tähteä muulle bändille mutta yleisön edessä ujosteli ja oli keikalla sen näköinen että mitä mä täällä teen, olen ilmeisesti väärässä paikassa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
absqua
27.01.2012 10:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haitari: Itse asiassa narsismi esiintyy aivan päin vastoin ja monet eivät tunnistakaa narsistia, koska tyyppi osaa olla aivan mielettömän mahtava tyyppi, suorastaan valloittava, ystävällinen gentlemanni josta kaikki pitävät ja viihtyvät hyvin seurassa. Sitten pikkuhiljaa köysi alkaa kiristyä ja ympärillä olevat ihmiset huomaavat tekevänsä juuri niin kuin tämä yksi haluaa ja hetken kuluttua elämässä ei olekaan muuta kuin niitä asioita joita narsisti haluaa. Tai itse asiassa läheiset eivät huomaa muuttaneensa toimintaansa, vaan läheisten läheiset, jotka seuraavat asiaa ulkopuolelta.
 
Tämä on minusta viiltävän osuva kuvaus.
Tuohon kuvaukseen osuu aivan 1:1 eräskin vanhempi starbo, jota on tullut komppailtua aina silloin tällöin. Kuvaus osuu kipeän hyvin myös hänen lähipiirissään viihtyviin hahmoihin ja koko siihen kieroon rakennelmaan minkä nämä ihmiset muodostavat.
 
Anyway, hyvä ottaa asiaa esille ja saada keskustelua aikaan, jotta ihmiset tunnistaisivat milloin ovat tekemisissä narsistin kanssa, eivätkä olisi niin "vietävissä".
 
Minusta tuntuu, että peli on jo menetetty siinä vaiheessa kun vienti on päällä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Sirmakka-ukko
27.01.2012 10:30:24 (muokattu 27.01.2012 10:30:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

'Mua onnitelkaa'-biisin levyttänyt solisti on jäänyt mieleeni otsikon mukaisena ihmistyyppinä 60-luvulta, kun häntä jouduimme säestämään. Kieltämättä v-mäinen tyyppi oli ainakin silloin.
 
Qsine
27.01.2012 11:05:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asianajaja Markku Salon "Varo narsistia!" -pamfletti vuodelta 2009 on erinomainen kirjoitus aiheesta. Suosittelen lämpimästi. Parasta Salon käsittelyssä on mielestäni se, ettei hän anna tippaakaan armoa narsisteille: hän puhuu heistä "luonnevikaisina", kuin jostakin koirista. Mikä on pelkästään oikein ja kohtuullista.
 
Ja suurin osa miehiä. Taas saa muniaan hävetä.
 
http://jannekuusinen.blogspot.com/
Ukko
27.01.2012 14:18:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut joitain narsisteja työnantajia. Ja yhdenkään kanssa ei ole tultu toimeen. Yhdessä isommassa mestassa työväestölle tuli tilaisuus antaa narsistiselle jaa tai ei äänet. Ei äänet voittivat ja tyyppi sijoitettiin paikkaan missä sillä ei ollut enää alaisia.
 
COVS jäsen nro 6
tarmo
27.01.2012 17:29:07 (muokattu 27.01.2012 18:10:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine: Asianajaja Markku Salon "Varo narsistia!" -pamfletti vuodelta 2009 on erinomainen kirjoitus aiheesta. Suosittelen lämpimästi. Parasta Salon käsittelyssä on mielestäni se, ettei hän anna tippaakaan armoa narsisteille: hän puhuu heistä "luonnevikaisina", kuin jostakin koirista. Mikä on pelkästään oikein ja kohtuullista.
 
Ja suurin osa miehiä. Taas saa muniaan hävetä.

 
Editoin tekstini, ettei tule epäkollegiaalisia lausumia. Lähdekritiikki ei ole kuitenkaan pahasta.
 
Qsine
27.01.2012 18:10:36 (muokattu 27.01.2012 18:26:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et muuten ole ensimmäinen, joka reagoi "mainostamiseeni" vahvasti. Markku Salo näyttäisi olevan vähän semmoinen kuuma peruna. Kunhan suosittelin, älä vaan lyö.
 
Edit: Täällä olikin oman ihmettelyni aikana ehditty jo editoida. Ei siis mitään vakavaa. Tai tottahan toki vakavasta aiheesta, mutta aspektit selvitetty puolin ja toisin.
 
Tarkennuksena omasta puolestani siis, että Salolla ovat tietenkin omat intressit messissä, eikä hänenkään näkemyksiään tule ottaa automaattisesti annettuina.
 
http://jannekuusinen.blogspot.com/
tarmo
27.01.2012 18:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qsine: Et muuten ole ensimmäinen, joka reagoi "mainostamiseeni" vahvasti. Markku Salo näyttäisi olevan vähän semmoinen kuuma peruna. Kunhan suosittelin, älä vaan lyö.
 
Näyttäisi muutenkin mnetissä olevan koodisto muuttunut. Pressanvaalienko takia jengi on näin piukeana?

 
En lyö, älä pelkää :) Onneksi tätä aihetta ei käsitellä vaaleissa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «